Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

candyweiss
14 juni · 913 Inlägg

Hilmer skrev:

Blanke skrev:

simlar skrev:

Om jag minns rätt körde jag med 10x940.
Men hade inte problem att det slirade utan att originalremmarna var för kort.

Monterade du nya remmar samtidigt som du monterade ny generator?
Har du spänt remmarna ordentligt? På 240 utan spännskruv är det svårt att bryta generatorn tillräckligt utåt för att få remmarna nog spänd.

Annars så kan man få dit en något bredare rem.
Har själv haft goda resultat med att ersätta 2st 10x925 med 1st 13x950.
13 bred är egentligen för bred för generatorn, men lyckades inte få tag i en lämplig 11,5mm när jag höll på att testa mig fram.

Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.

För att spänna åt remmarna använde jag alltid en kofot när jag körde 240, gick lätt att lirka in mellan generatorn och fästet.

Så gjorde alltid jag också oavsett Volvo, Opel, VW mm

VAG har världens bästa bilar.
Lucif3r
14 juni · 2 270 Inlägg

Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni · 13 824 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile

fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..


på en gammal golf mk2 eller någon rödblockar volvo så kan man byta kamrem på parkeringen  tar max 1timme att göra..  fläktrem har man en extra i skuffen så går den av smäller man dit en ny på någon minut..   dagens skit är skräp..  bara krångel och kostamt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blanke
14 juni · 414 Inlägg

candyweiss skrev:

Hilmer skrev:

Blanke skrev:

Jag har 10x940 men satte bara dit en ny rem pga lathet. Och ja dom är på gränsen för kort så man måste plocka bort generatorn och göra det på det viset. Väl inne i spåren så är dom just rätt storlek.

Har beställt generatorskruv för att lyckas justera, är som du säger jävligt svårt att lyckas bryta den nog utåt utan skruven. Så blir att spänna med skruven och lägga till en till ny rem, sedan se om det slutar slira. Bör göra det.

För att spänna åt remmarna använde jag alltid en kofot när jag körde 240, gick lätt att lirka in mellan generatorn och fästet.

Så gjorde alltid jag också oavsett Volvo, Opel, VW mm

Fan skulle ha gjort det. Kör alltid med händerna om jag inte har spännarskruven.

Men på tal om Biltemaprodukter så har jag ett läckage i vindrutan på min 240. Då jag varken har lust, orken, tiden eller pengarna för att ta ut vindrutan och sätta tillbaka med ny tätning så använde jag biltemas bitumen. Satte dit ett annat munstycke på sprayen med en liten spruta. Tröck in under det torkade gummit och sprejade på. Fyllde även skarvarna där gummit torkat in helt.

Verkar ha fungerat utmärkt, men får väl se hur länge det håller mot regnet. Var lite akut då regnet åkte in på både förar- och passagerargolvet vilket resulterade i att mitt nysvetsade golv började att rosta.

Professionell hatare
Lucif3r
14 juni · 2 270 Inlägg

Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..

ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p

Blanke
14 juni · 414 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..

ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p

Spännaren på min blåa volvo gick sönder för några veckor sedan. Väldigt spännande att köra hem utan vattenpump, fläkt eller generator! Den höll hela resan dock och väl hemma blev det att fabricera en ny spännanordning.

Professionell hatare
Muskelbil
14 juni · 601 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Det är bra jäkla bekvämt att ha automatisk remspännare på sin bil ändå big_smile

fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..


på en gammal golf mk2 eller någon rödblockar volvo så kan man byta kamrem på parkeringen  tar max 1timme att göra..  fläktrem har man en extra i skuffen så går den av smäller man dit en ny på någon minut..   dagens skit är skräp..  bara krångel och kostamt

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
fram till skiten går sönder och remmen hoppar av i tid och otid smile

föredrar en gammal volvo eller vw alla dagar i vecka och slippa massa special verktyg för att få dit en rem..

ptja, min spännare rullar då på fint ännu efter 27år och 25k mil. Inte behövs det nå specialverktyg heller, även om det underlättar smile
Fläktrem? pffft, det finns ju inte ens på rödblockare :p

Belts??
Great Scott!!
Where we going, we don't need belts!!

Lucif3r
14 juni · 2 270 Inlägg

Blanke skrev:
Spännaren på min blåa volvo gick sönder för några veckor sedan. Väldigt spännande att köra hem utan vattenpump, fläkt eller generator! Den höll hela resan dock och väl hemma blev det att fabricera en ny spännanordning.

Mmh, riktigt så illa är det ju inte på nyare, dvs vitblockare. Man förlorar ju generatorn såklart, vilket är nog spännande, men annars är det ju bara servon och ev. AC som drivs av den. Vattenpumpen är ju, på gott och ont, kamremsdriven smile På V50 och nyare med elektrisk servo så drivs ju inte ens servon av remmen... ¯\_(ツ)_/¯

Blanke
14 juni · 414 Inlägg

Lucif3r skrev:

Blanke skrev:
Spännaren på min blåa volvo gick sönder för några veckor sedan. Väldigt spännande att köra hem utan vattenpump, fläkt eller generator! Den höll hela resan dock och väl hemma blev det att fabricera en ny spännanordning.

Mmh, riktigt så illa är det ju inte på nyare, dvs vitblockare. Man förlorar ju generatorn såklart, vilket är nog spännande, men annars är det ju bara servon och ev. AC som drivs av den. Vattenpumpen är ju, på gott och ont, kamremsdriven smile På V50 och nyare med elektrisk servo så drivs ju inte ens servon av remmen... ¯\_(ツ)_/¯

Nä inte riktigt lika illa. Att byta rem på en modern volvo är faktiskt lättare enligt mig än på en rödblockare.

Professionell hatare
Blanke
fredag 19:41 · 414 Inlägg

Gissa vem som är en idiot?

Jag som köpte nya packningar till vattenpumpen av biltema igen.

Packningarna läcker glykol återigen efter några veckor och denna gång kommer det även vatten ur hålet på vattenpumpen! Fan vad jag älskar biltema.

Professionell hatare
Muskelbil
fredag 19:43 · 601 Inlägg

Blanke skrev:
Gissa vem som är en idiot?

Jag som köpte nya packningar till vattenpumpen av biltema igen.

Packningarna läcker glykol återigen efter några veckor och denna gång kommer det även vatten ur hålet på vattenpumpen! Fan vad jag älskar biltema.

Dom packningar är det inte fel på
Jag tror på SBV

Blanke
fredag 20:05 · 414 Inlägg

Muskelbil skrev:

Blanke skrev:
Gissa vem som är en idiot?

Jag som köpte nya packningar till vattenpumpen av biltema igen.

Packningarna läcker glykol återigen efter några veckor och denna gång kommer det även vatten ur hålet på vattenpumpen! Fan vad jag älskar biltema.

Dom packningar är det inte fel på
Jag tror på SBV

Tro mig dom är avskyvärda. 2/3 nya packningar var trasiga på samma ställe inuti påsarna. Den tredje var hel men läckaget kommer nu från det hörn där dom andra två var trasiga.

Professionell hatare
Muskelbil
fredag 20:22 · 601 Inlägg

Blanke skrev:

Muskelbil skrev:

Blanke skrev:
Gissa vem som är en idiot?

Jag som köpte nya packningar till vattenpumpen av biltema igen.

Packningarna läcker glykol återigen efter några veckor och denna gång kommer det även vatten ur hålet på vattenpumpen! Fan vad jag älskar biltema.

Dom packningar är det inte fel på
Jag tror på SBV

Tro mig dom är avskyvärda. 2/3 nya packningar var trasiga på samma ställe inuti påsarna. Den tredje var hel men läckaget kommer nu från det hörn där dom andra två var trasiga.

Ny leverantör igen
Biltema är skräp på det viset
Något som var bra förut blir skräp när ekonomi avdelningen köper in från ny leverantör

Blanke
fredag 20:31 · 414 Inlägg

Muskelbil skrev:

Blanke skrev:

Muskelbil skrev:

Dom packningar är det inte fel på
Jag tror på SBV

Tro mig dom är avskyvärda. 2/3 nya packningar var trasiga på samma ställe inuti påsarna. Den tredje var hel men läckaget kommer nu från det hörn där dom andra två var trasiga.

Ny leverantör igen
Biltema är skräp på det viset
Något som var bra förut blir skräp när ekonomi avdelningen köper in från ny leverantör

Ska försöka hitta kvittot så jag kan få tillbaka pengarna för vattenpumpen och packningarna.

Men kan det eventuellt vara normalt med 1-2 droppar från det lilla hålet?

Professionell hatare
Blanke
lördag 21:52 · 414 Inlägg

Måste uppdatera för att be om ursäkt till Biltema.

Det var inte vattenpumpen och packningarna. Det var termostathuset som ärgat sönder och läckaget rann efter topplocket och ned på vattenpumpen. Jag ber om Biltemas förlåtelse och lovar att jag inte ska engagera mig i ignoranta inlägg igen om era produkter.

Professionell hatare
Muskelbil
lördag 22:51 · 601 Inlägg

Blanke skrev:
Måste uppdatera för att be om ursäkt till Biltema.

Det var inte vattenpumpen och packningarna. Det var termostathuset som ärgat sönder och läckaget rann efter topplocket och ned på vattenpumpen. Jag ber om Biltemas förlåtelse och lovar att jag inte ska engagera mig i ignoranta inlägg igen om era produkter.

SBV ändå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang