2192
Sök

Bromsar bak blir vama, 2013 VW Passat

8 Inlägg
söndag 10:48
Trådstartare
#1
Nu griper jag lite efter halmstrån, jag är inte själv bilkunnig utan tillhör den där delen av befolkningen som lämnar iväg bilen och får den lagad på verkstad.
Så förklara gärna för mig som om jag vore 3år gammal, samt undvik att idiotförklara mig, jag är trött nog på situationen som det är.

Jag har en Passat variant 2.0 bluemotion, 140hk, diesel från 2013 som har gått drygt 20 000mil (med elektrisk handbroms).

sedan slutet på augusti har den strulat till och från, men nu verkar problemet uppkomma "permanent".
Bromsarna bak blir onormalt varma, och vid längre turer börjar det också skrika. Inga varningslampor lyser och vi upplever inte att bilen på något sätt är trögare/slöare än vanligt.
Först var det bara vänster bak, så verkstaden har haft den inne flera gånger och plockat isär, rengjort, smörjt och även bytt bromsok på vänster bak. (Höger bromsok bak byttes för ca 1,5år sedan, i samma veva byttes även bromsklossar både höger och vänster bak) Även slangen till bromsoljan är bytt, allt förgäves.
Nu de senaste dagarna har även höger bak börjat bli varm. Det känns därav som att huvudproblemet inte borde vara själva bromsarna i sig utan något annat? En kollega nämnde 'bromsfördelningen fram' men det tyckte inte verkstaden lät rimligt?
Jag fattar ju att värmen kommer ifrån friktion mellan klossar och skiva men inte varför den här friktionen uppstår?

Jag har ju tyvärr kärringkört bilen sedan inköp för 4år sedan, sambon är snäppet bättre på att motionera bromsar men vi bor ju centralt i en större stad så många turer är i 40-60km/h ganska korta sträckor, rödljus, rondeller, rusningstrafik...
Min far har tjatat på mig de senaste 10åren om att jag måste bromsa mer, men lär jag mig? nej. Hade det därför varit ett trasigt/kärvande bromsok i det här fallet hade jag glatt accepterat och 'ägt' mitt eget misslyckande samtidigt som jag betalat den räkningen, men nu är det inte så enkelt.
Min mor tror på allvar att jag glömmer lägga ur handbromsen och det är därför problemet uppstår...
Nu står bilen hos min far som brukar bilen enbart i syfte att få ordning på problemet. Där har den stått den senaste månaden (när den inte stått på verkstaden vill säga), men vi har slut på idéer och det verkar verkstaden också ha.

Vad kan vi leta efter för fel? det är inte smuts eller kärvande bromsok helt enkelt.

6 077 Inlägg
söndag 16:15
#2
Det är väldigt enkelt! Bromsbeläggen ligger på...och det beror på att kolven/kolvarna inte lätt går tillbaka/kan röra sig  och kan bero på att kolven går trögt pga rost... på grund av att du inte har bytt bromsvätska! Bör bytas vart annat år (Bromsvätskan är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten vilket gör att stål/järn rostar).


8 Inlägg
måndag 12:40
Trådstartare
#3
Tack jaka54 för utförlig förklaring.
Du menar alltså att kolvarna inte går tillbaka pga rost (pga att bromsoljan inte är bytt och har dragit åt sig vatten).
Sitter dessa kolvar i bromsoket? bromsoket byttes för drygt en månad sedan och problemet kvarstår.

Bromsolja byts vid service antar jag? bilen är servad efter ordning.

Hur kommer det sig att höger bak också börjar krångla? tillfällighet?

6 077 Inlägg
måndag 13:14
#4
Bäst är som vanligt om man gör jobbet själv! Då vet man att allt blir ordentligt gjort!
Att lämna bort till någon, firma eller privatperson skapar alltid osäkerhet vad som blivit gjort.
Kolven sitter i bromsoket!
Har du tid och plats så ta bort bakre bromsoken själv , det är enkelt, och kolla om kolven , för i bak är det bara en kolv , rör sig. Kolven ska gå "lätt" att trycka in! Det finns två sätt att trycka in kolven. På nyare bilar med elektrisk motor som reglerar handbromskolven måste man antagligen koppla in 12V på sladdarna till handbromsens okkontakt men på alla andra lite äldre bilar gör man som beskrivs nedan...
1. Antingen fodras det en vridande rörelse (du ser två små spår i kolven) med ett specialverktyg du kan köpa på ex Biltema för någon hundring.
2. Eller bara trycka in kolven med en trätving.
Passa också på att kolla bromsslangarna av gummi. Det kan vara sprickor i dem och då ska de bytas.

Lika enkelt är det att fylla på/byta bromsvätska! Du lossar nippeln på bakre bromsoket (ex höger bak) och använder sedan en bromsluftare från mekonomen (se bild nedan) och trycket från ett av dina däck trycker ut bromsvätska. Hur mycket? Så mycket så att ren (gul och fin) bromsvätska rinner ut. Sen stänger du nippeln och gör likadant på andra sidan bak. Se bara till så att du hela tiden har bromsvätskekärlet fyllt! -Det får inte tömmas helt! Så där håller du på tills alla fyra bromsoken har fått ny bromsvätska. Det går åt ungefär 1liter bromsvätska.
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782
Senast redigerat av jaka54 (måndag 13:20)


8 Inlägg
måndag 15:15
Trådstartare
#5
Tack!
Jag förstår att det är bäst att göra själv i många fall, för mig är det dock inte ett alternativ då varken kunskap, plats, tid eller intresse finns, jag byter torkarblad och lampor själv, det får liksom vara bra där.
Jag har kikat lite på youtube och fått en något bättre förståelse för hur bromsoken fungerar i grova drag.
Bromsslang är bytt, jag antar att luftning då borde ingått innan bilen får lämnas ut? Kan det vara så att dem missat det och därför fortsätter även nya oket att krångla då det inte smörjs?
Jag har elektrisk handbroms och antar att det då måste kopplas in 12V.

Jag och bilen befinner oss tyvärr nästan 20mil ifrån varandra i nuläget så jag kan inte göra något på momangen, men jag ska ringa lite samtal och se om jag kan bena ut exakt vad som gjorts och inte gjorts.
Jag tror ju dock att alla dessa saker har verkstaden gått igenom.

* Voff voff *
10 505 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Om verkstaden bytt bromsok, belägg och bromsslang så har de gjort något fel. Backjobb helt enkelt. Det finns inte särskilt många fler faktorer som gör att bromsarna ligger på.

Möjligen skulle något fel på handbromsfunktionen kunna åstadkomma detta, men då brukar de flesta moderna bilar snabbt sätta felkoder och varna.

Det beror iaf inte på att du inte bytt bromsvätskan. Så snabbt som ett par månader blir det inte problem av det. (Och då hade du sannolikt fått problem även fram.)

Att det skulle bero på att du glömmer att lägga ur handbromsen är helt uteslutet. Det går inte att göra då det är el-handbroms. Du kan helt enkelt strunta i att lägga ur den, sätter du bara på dig bältet och kör iväg så lossar den automatiskt. smile
Senast redigerat av Brådhis (för 16 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 196 Inlägg
för 14 timmar sedan
#7
Låter som nya bromsok, det får nog anses vara standardfel på VW med elektronisk handbroms. De håller inte längre.


8 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#8
Tack för svar!

Verkstad nr 2 har nu haft den inne och säger samma sak som verkstad nr 1, finns inga fel.

Kan det alltså möjligtvis vara något fel med handbromsen? Inte att den inte släpper utan att den inte släpper helt?

Master_lars menar du att det är bilen eller bromsoken som det är standardfel på?

Far min tycker jag ska värdetappet som blir av att byta in/sälja en trasig bil och bara acceptera att ibland får man en bajsmacka av livet.
Jag är själv inte så sugen på att sälja min pärla men vet inte hur jag ska gå vidare nu?

6 077 Inlägg
för 1 timme sedan
#9
Om två verkstäder inte hitta felet så är de inkompetenta! -Om bromsarna bak ligger på, antingen de eldrivna handbromsbackarna eller backarna på skivorna (för du har väl interna eldrivna trumbromsbackar?) -Så beror ju det på något. -Eller hur?!
Eftersom du säger att bromsarna börjar skrika /ligga på efter en tids körning så kan det bero på att du hela tiden har foten på bromsen...vilket inte är troligt .eller hur?!
Eller också på något annat som t.ex att bromsslangarna är slitna och hindrar bromsvätskan att rinna tillbaka efter att du bromsat, eller
Fel på den delen som styr den eldrivna handbromsfunktionen, om det nu är handbromsfunktionen som det är fel på? Eller är det bromsbackarna mot skivan som låser. Det är tämligen enkelt...kör med bilen och när du märker att det börjar "gnissla" så kör hem och ta av hjulet och kän på skivan bak. Om skivan är varm så är det troligen bakre bromsarna som är orsaken och inte handbromsen om nu dess bromsbackar sitter inne i skivan och inte verkar på skivan. Kolla också upp om glidpinnarna är rengjorda och insmorda.

Min bror har haft ett liknande fel på sin Mercedes 350S från 2004. Där låg bromsarna på bak och blev varma när han körde. Han beställde nya kolvar och gummitätninagr från Autodoc i tyskland och bytte förra helgen. Nu fick han  fick stålkolvar, original kolvar var i plast och kärvade i aluminiumoken. Efter bytet funkade bromsarna perfekt.- Så ge inte upp!



Sök