Suger AC:n mycket effekt ur motorn?

kohler
15 juli 2007 · 671 Inlägg

Tjaba!

Reflektion: ACn drar soppa inget snack om saken... min AC kan höja förbrukningen till det dubbla vid tomgång och hög kupé-temp...

Men det jag ville veta om det nämnvärt påverkar effektuttaget till hjulen? Drog på lite på vägen hem från jobbet... tänkte "fan va slött han går"... sen stängde jag av ACn... kändes direkt kvickare! psykologiskt eller gör det verklig skillnad? (kan ju va bra att veta om det glider upp nån jevel med garaget.org dekaler vid rödljuset wink )

//kohler

Second is the first loser
DoomDevil
15 juli 2007 · 113 Inlägg

AC'n snor effekt också. Min Renault Kongo gör 10km/h mer i maxfart med AC'n av, för att inte snacka om accelerationen.

Mazda Miata (1991)
Erick
15 juli 2007 · 4 767 Inlägg

Ironiskt nog, så den bästa repan jag har hittils på stippen med Skylinen, då var ACn på för jag glömde stänga av den. big_smile

Men den borde ju sno effekt. Tror dock att i moderna bilar drar ACn betydligt mindre effekt än i äldre bilar.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
kohler
15 juli 2007 · 671 Inlägg

Erick skrev:
Ironiskt nog, så den bästa repan jag har hittils på stippen med Skylinen, då var ACn på för jag glömde stänga av den. big_smile

Men den borde ju sno effekt. Tror dock att i moderna bilar drar ACn betydligt mindre effekt än i äldre bilar.

Mvh
Erick

haha fan va störigt när man vet att man skulle fått några tiondelar mer smile du kanske var för het på gröten å behövde kylas av lite smile

Second is the first loser
Team-Adolfsson Gödseldräng
15 juli 2007 · 4 529 Inlägg

ACn tar upp till 12hk
är vad som sägs

VolvoNille
15 juli 2007 · 8 Inlägg

hmm.. ja att den drar mer soppa vet vi redan om som du säger.. men att den skulle gå slöare vet jag inte riktigt om.. kör rätt hårt med mina bilar, men jag har inte märkt av något direkt hmm

Din Dröm, Min Verklighet
bmx
15 juli 2007 · 7 100 Inlägg

min funkar inte i vilket fall som helst(i forden),så den ska bort tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Paddee636
15 juli 2007 · 283 Inlägg

Ja AC:n tar mycket effekt. I vår AC kurs så sa dom att beroende på motorstorlek så 15-20 hk.

Tore Student
15 juli 2007 · 232 Inlägg

klart att ac tar effekt.

det krävs effekt för att kyla luften och den effekten tar ac:n ifån motorn.

tänk bilen som ett kylskåp

ett vanligt kylskåp drar säkert 2-3 KW och de är små utrymmen som inte ändrar temperatur snabt. så jag skuelel gissa att en ac kan vara på melaln 5-10 KW

och 10 KW är ungefär 15 hk

Senast redigerat av Tore (15 juli 2007)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
twin_cam Smålänning
15 juli 2007 · 7 877 Inlägg

Ja, en ac tar effekt ur motorn. Ca 10 - 15 hk.

Men vem bryr sig? Det är ju bara så skönt i sommarvärman wink

Dom extra 15 hästarna går att få igen med chippning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Paddee636
15 juli 2007 · 283 Inlägg

Ska bara rätta dig. AC: n kyler inte luften utan bara leder bort värmen!

jeepe
15 juli 2007 · 217 Inlägg

passat 1.9 TDI 130 hk tar iallafall 5% mindre bränsle utan AC, så effekt tar det

N_W V8 de bästa som finns!
15 juli 2007 · 1 092 Inlägg

I vissa bilar kopplas ac:n ur vid max acceleration.
Egentligen så går ju bara bilen slöare och drar mer bensin när ac-kompressorn kopplas in.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
klimpan
15 juli 2007 · 2 600 Inlägg

min går mycket slöare me ac inkopplad tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
perpelle
17 juli 2007 ·

Finns en gräns när man tjänar på att ha ACn på istället för öppna rutor pga luftmotståndet.

tecman
17 juli 2007 · 1 741 Inlägg

ja. men rutorna kan man ju inte ha öppna när man vill att den ska gå fort.

tänk er då när ni kopplar bort remmen och hivar iväg ca: 15 kg från motorrummet.. då märker ni nog mer... big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang