Konkreta ledtrådar för sprängd bas

striper
16 april 2009 · 392 Inlägg

Hejsan alla!

Köpte en kicker l5 av en kompis kompis. Eftersom kompisen kände killen litade jag på honom och köpte basen utan att testspela den.

Kopplade in den nyligen och tycker den låter lite konstigt, inte som jag förväntade mig iaf. Dock är den installerad rak av, dvs utan baslåda, för att testa o se om den fungerade.

Har absolut ingen erfarenhet av hur dem brukar låta vid detta skede av installationen.

Killen ja köpte den av reser bort imån o vill därför snabbt kontrollerna den.

sökte men hittade inget konkret, länka isf! Läste att man kan trycka ner basen, är det isf när basen är avstängd? andra tips?

Väldigt tacksam för snabba svar! / Killen som kanske köpte grisen i säcken.. sad

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
evilaudio
16 april 2009 · 16 195 Inlägg

basar låter konstigt om man spelar dom utan låda..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
striper
16 april 2009 · 392 Inlägg

så enkelt va det..tack för snabb respons

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
kalle_kalle
16 april 2009 · 2 914 Inlägg

pröva sätta in den i en låda smile
basar är nästan aldrig anpassade för OA (open air) som t.ex. 6x9 smile

Maniac_84
17 april 2009 · 36 Inlägg

bas utan låda låter som gammla volvo högtalare men när de kommer i en anpassad låda SOM ÄR GJORD FÖR JUST DEN BASEN ska det låta bättre. kicker är ju kända för kvallite!!

dbjanoz
17 april 2009 · 1 785 Inlägg

striper skrev:
Hejsan alla!

Köpte en kicker l5 av en kompis kompis. Eftersom kompisen kände killen litade jag på honom och köpte basen utan att testspela den.

Kopplade in den nyligen och tycker den låter lite konstigt, inte som jag förväntade mig iaf. Dock är den installerad rak av, dvs utan baslåda, för att testa o se om den fungerade.

Har absolut ingen erfarenhet av hur dem brukar låta vid detta skede av installationen.

Killen ja köpte den av reser bort imån o vill därför snabbt kontrollerna den.

sökte men hittade inget konkret, länka isf! Läste att man kan trycka ner basen, är det isf när basen är avstängd? andra tips?

Väldigt tacksam för snabba svar! / Killen som kanske köpte grisen i säcken.. sad

Det du hör kan vara luftljud från ventilationen i basen m m. Baksidan av basen kan medföra vissa mekaniska ljud. Det är en av anledningarna till att man normalt sett monterar basen med korgen in i lådan.

Om du däremot hör skrapljud så har du en defekt talspole.

Senast redigerat av dbjanoz (17 april 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
striper
18 april 2009 · 392 Inlägg

Åkte till cdr på backaplan,gbg, och bad dem kolla på den. Han hittade inga fel av det han kunde se, lukta eller höra. Vilket känns väldigt skööööönt. Pjuuh!

Har fortfarande inte hunnit bygga en låda..

eller ngn som vet vart dem säljer billigt, cdr skulle ha 995:- för sluten.
nån som sitter på en kanske?

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 april 2009 · 2 009 Inlägg

För att veta vad du ska ha för låda är det ett måste att veta storleken på basen wink

Denna passar bra som sluten till en L512" iallafall.
Dock får du såga upp hålet så basen passar.
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=349

Har själv testat denna ihop med den basen nämligen och det spelar kanonfint ...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
striper
19 april 2009 · 392 Inlägg

sant, tur att jag har en 12a då smile

fick du bra tryck i den?

Gillar priset på den lådan..

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 april 2009 · 2 009 Inlägg

striper skrev:
sant, tur att jag har en 12a då smile

fick du bra tryck i den?

Gillar priset på den lådan..

Jag har testat den basen i flera lådor.
Mest tryck/ljupbas fick jag i portad låda.
dock gillade jag ljudet från den slutna bättre.
Spelade ca 138db i fiestan med en sån bas i den lådan på ESPL skivan.
DVS med musik.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
striper
19 april 2009 · 392 Inlägg

mm hört att slutna lådor tydligen ska spela lite "snabbare" än portade..

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
Rickard-v
19 april 2009 · 2 665 Inlägg

Det var bättre förr. (90talet) Då fanns det inga färdiga lådor att köpa. Alla är ju så bekväma idag.

Ville man ha en baslåda var det bara att börja snickra!

Det är ju alltid det bästa då blir volymen perfekt och formen anpassad till bilen.

Transientresponsen blir bättre i slutna lådor.

Senast redigerat av Rickard-v (19 april 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Rickard-v skrev:
Det var bättre förr. (90talet) Då fanns det inga färdiga lådor att köpa. Alla är ju så bekväma idag.

Ville man ha en baslåda var det bara att börja snickra!

Det är ju alltid det bästa då blir volymen perfekt och formen anpassad till bilen.

Transientresponsen blir bättre i slutna lådor.

Fanns visst färdiga tomma lådor att köpa.....men det var ingen stor marknad för dem så de togs oftast hem på beställning.
Stämmer bra att folk mer sällan orkar bygga själva nuförtiden......"silverskedsgenerationen" är vad som köper saker nu. Hell folk vill tom. få saker installerat gratis över nätet via forum om det går big_smile


Jopp...och iom att transientsvaret blir bättre så kan basen upplevas som snabbare och tightare..men framförallt så spelar den mer exakt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
striper
19 april 2009 · 392 Inlägg

hehe tongue Blev att ja byggde den sj iaf, framförallt billigare då. Ska bara skruva ihop den imån.

Tack vare Drönirettab uträkningar på volymen och formen så passar lådan både basen och bilen.

tänkte klä hela insidan av lådan av dämpningsull, är det någon som testat det?
Då ullen är 1,5-2cm tjock gör det då att volymen krymper eller går luften igenom det när basen spelar?

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

När man använder dämpull för högtalarlådor så är det materialet luftigt och "släpper igenom" luften inuti lådan, samtidigt gör ullen att basen "upplever" lådan som aningen större och kan då spela aaningen djupare (dock inte stor skillnad).

En del vill inte ha dämpull i lådan pga att de tycker att basen låter lite segare, medan andra inte tycker att basljudet påverkas så mycket. En smaksak, detta med dämpull, kan man säga. smile

vw_performance Greve
20 april 2009 · 1 058 Inlägg

konkreta bevis för att basen är just sprängd, brukar vara småflisor av basen överallt, oftast helt svarta på grund av explosionen. ibland kan även en doft av krut eller andra sprängämnen förekomma, särskilt om nån sprängde basen ganska nyligen. en sprängd bas brukar inte heller ge speciellt mycket ljud ifrån sig, då den fungerar riktigt uselt när den ligger utspridd i småbitar..

PoLoud =D
striper
20 april 2009 · 392 Inlägg

fyfan va du e cool när du sa så! yikes önskar att ja vore mer som dig!

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
Iam2fast4U
20 april 2009 · 1 534 Inlägg

striper skrev:
fyfan va du e cool när du sa så! yikes önskar att ja vore mer som dig!

iof är det väl ändå sant det han säger roll

BMW E34 "538" (1990)
striper
20 april 2009 · 392 Inlägg

grymt onödig kommentar..

Läser man inläggen i tråden förstår man hyfsat fort (folk med normal uppfattning) vad rubrikens innebörd handlade om..

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
vw_performance Greve
20 april 2009 · 1 058 Inlägg

jag vill bara försöka få det fullständigt felaktiga, och helt sinnessjukt fula begreppet "sprängd bas" att DÖÖÖÖ!

det närmaste jag sett en bas sprängas var när jag kopplade ett 2.5kW steg på en 10 år gammal JBL 8" openair.. då ställde sig konen snett, spolen hade slitit loss en stor del av konen, och halva upphängningen var söndertrasad, men ändå var det ljusår från att se ut som en "sprängd bas"... sen att typ 99% kallar en bas med trasig/bränd talspole sprängd, gör ju inte begreppet mindre felaktigt och fult..

Senast redigerat av vw_performance (20 april 2009)

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang