Generatorvin / Surrar i högtalarna.. Hjälp uppskattas stort..

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
16 maj 2009 · 336 Inlägg

UPPDATERAR:

Var nere nu under lunchen och provade att jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie.

Upplevde att oljudet minskade något men det upphörde inte helt

Innebär detta att jag inte bränt lågnivåjorden? D.v.s att min stereo är OK?

Vad kan felet då vara? Blir galen, orkar inte med att det ska tjuta så..

Kan tillägga att jag ibland får stötar från min bil när jag ska öppna dörren, bagageluckan o.s.v.
Beror detta på dålig jord från batteriet? Med andra ord så kanske detta kan vara ett alternativ till de störningar jag upplever, eller vad säger ni grabbar?

Tack på förhand!

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

Drönirettab
16 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Hur har du gjort med stegens minuskablar, sitter även de i ett fördelningsblock eller i karossen?

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
17 maj 2009 · 336 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur har du gjort med stegens minuskablar, sitter även de i ett fördelningsblock eller i karossen?

De sitter i fördelningsblocket. Ska jag prova att jorda från stegen direkt? Lär kanske hjälpa smile

brrr
17 maj 2009 · 63 Inlägg

jag har exakt samma fördelningsblock med + och jord genom det utan störning... Har svårt at tor det beror på den, Kanske "smittas" signalen från ena steget till den andra...vet inte.

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
17 maj 2009 · 336 Inlägg

brrr skrev:
jag har exakt samma fördelningsblock med + och jord genom det utan störning... Har svårt at tor det beror på den, Kanske "smittas" signalen från ena steget till den andra...vet inte.

Hmm okej.. ja ska prova mig fram lite imorgon så får vi se vad jag kommer fram till smile

Drönirettab
17 maj 2009 · 21 761 Inlägg

XtremeTuning skrev:
De sitter i fördelningsblocket. Ska jag prova att jorda från stegen direkt? Lär kanske hjälpa smile

Jag tänkte att de kablarna kanske har dålig kontakt när de sitter i fördelningsblocket, i så fall är det mest troligt att kabeln mellan fördelningsblocket och karossen har dålig kontakt. Kolla upp noggrant hur kabeln mellan karossen och fördelningsblocket sitter fast, speciellt i den ände som sitter i karossen. smile

Vart har du satt fast den kabeln?

Maniac_84
17 maj 2009 · 36 Inlägg

det finns en så kallad "av-störare" eller nått sånt som man sätter på generatorn, fixade nämnligen ett sådant problem på en kärra för ett tag sedan, bara att ringa biltema, mekonomen eller liknande så bör de veta vad som man letar efter, bör kosta runt 50-100kr

Drönirettab
17 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Felet upphör när han kopplar minus direkt till steget istället för att gå via fördelningsblocket, då är det inte generatorn som stör. smile

Lonefox Bad music kills good sound
17 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Felet upphör när han kopplar minus direkt till steget istället för att gå via fördelningsblocket, då är det inte generatorn som stör. smile

Precis.........det låter mer som dålig kontakt via blocket...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
17 maj 2009 · 336 Inlägg

Ska gå ner till bilen och grejja lite.

Får se vad jag kommer fram till smile återkommer..

Janneutanb
17 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Vad har du för storlek på kablarna till/från strömblocken?

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
17 maj 2009 · 336 Inlägg

Uppdaterar!


Har varit nere i bilen och grejat idag men utan resultat sad. Har gjort följande:

1. Slipade plåtrent
2. Jordade direkt från stegen (lika tjocka kablar som strömmen)

Men nu är generatorvinet fortfarande kvar även fast jag bara kör med ett slutsteg..

Blir galen.. vad kan jag mer göra? Fattar inte vart felet ligger. Hört att vissa säger att det finns störningsfilter att köpa?

Senast redigerat av XtremeTuning (17 maj 2009)

Drönirettab
17 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Risken finns att signaljorden i stereon nu har brunnit av, då blir det störningar hur man än gör. Testa att jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie, alltså en av kontakterna som sitter vid stereon. Ifall störningarna försvinner så innebär det att den tunna lågnivåjordningen inuti stereon har gått av och behöver lagas.

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Drönirettab skrev:
Risken finns att signaljorden i stereon nu har brunnit av, då blir det störningar hur man än gör. Testa att jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie, alltså en av kontakterna som sitter vid stereon. Ifall störningarna försvinner så innebär det att den tunna lågnivåjordningen inuti stereon har gått av och behöver lagas.

Jag är verkligen inte så kunnig så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Hur ska jag jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassi?

Lonefox Bad music kills good sound
18 maj 2009 · 7 241 Inlägg

XtremeTuning skrev:

Drönirettab skrev:
Risken finns att signaljorden i stereon nu har brunnit av, då blir det störningar hur man än gör. Testa att jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie, alltså en av kontakterna som sitter vid stereon. Ifall störningarna försvinner så innebär det att den tunna lågnivåjordningen inuti stereon har gått av och behöver lagas.

Jag är verkligen inte så kunnig så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Hur ska jag jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassi?

Du tar en tunn tunn kabel och sätter den mot radions chassie och sedan på ringen på en av lågnivåkablarna...slutar vinandet då så har du dessvärre bränt signaljorden...
Det vanligaste är pga för dålig jord till slutsteget. Vad som då sker är att steget söker jord de vägar dne kan och däribland signaljorden. Denna är för klen för de strömmar som steget vill ha och således bränner den ledningen/banan av.. Vissa enheter (hört talas om att vissa av Pioneers enheter) har en säkring just som skydd för detta...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Lonefox skrev:
Du tar en tunn tunn kabel och sätter den mot radions chassie och sedan på ringen på en av lågnivåkablarna...slutar vinandet då så har du dessvärre bränt signaljorden...
Det vanligaste är pga för dålig jord till slutsteget. Vad som då sker är att steget söker jord de vägar dne kan och däribland signaljorden. Denna är för klen för de strömmar som steget vill ha och således bränner den ledningen/banan av.. Vissa enheter (hört talas om att vissa av Pioneers enheter) har en säkring just som skydd för detta...

Jag har en Pioneer DEH-P5100UB och den är köpt för bara några veckor sen, tråkigt om jag redan bränt signaljorden.

Okej, men om vinandet slutar när jag jordar en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie så kan jag väl låta den tunna kabeln sitta kvar? eller smile?

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
18 maj 2009 · 7 241 Inlägg

XtremeTuning skrev:

Lonefox skrev:
Du tar en tunn tunn kabel och sätter den mot radions chassie och sedan på ringen på en av lågnivåkablarna...slutar vinandet då så har du dessvärre bränt signaljorden...
Det vanligaste är pga för dålig jord till slutsteget. Vad som då sker är att steget söker jord de vägar dne kan och däribland signaljorden. Denna är för klen för de strömmar som steget vill ha och således bränner den ledningen/banan av.. Vissa enheter (hört talas om att vissa av Pioneers enheter) har en säkring just som skydd för detta...

Jag har en Pioneer DEH-P5100UB och den är köpt för bara några veckor sen, tråkigt om jag redan bränt signaljorden.

Okej, men om vinandet slutar när jag jordar en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie så kan jag väl låta den tunna kabeln sitta kvar? eller smile?

Det är en fulfix och inget jag rekomenderar i längden....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Lonefox skrev:
Det är en fulfix och inget jag rekomenderar i längden....

Okej. Men det spelar ingen roll i vilken lågnivåskärm jag jordar kabeln?

Vad kostar det att laga detta tror du? Känner du till någon firma här i Göteborg? smile

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
18 maj 2009 · 336 Inlägg

Uppdaterar!

Var nere nu under lunchen och provade att jorda en av lågnivåkontakternas skärm i stereons chassie.

Upplevde att oljudet minskade något men det upphörde inte helt sad

Innebär detta att jag inte bränt lågnivåjorden? D.v.s att min stereo är OK?

Vad kan felet då vara? Blir galen, orkar inte med att det ska tjuta så..

Kan tillägga att jag ibland får stötar från min bil när jag ska öppna dörren, bagageluckan o.s.v.
Beror detta på dålig jord från batteriet? Med andra ord så kanske detta kan vara ett alternativ till de störningar jag upplever, eller vad säger ni grabbar?

Tack på förhand!

Senast redigerat av XtremeTuning (18 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang