3888
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

876 Inlägg
24 juni 2009
#421
Elda skrev:
XM skrev:
Första generationen 900, den som lanserades 1993 var byggd på komponenter och bottenplatta som inte ens Opel ville ha kvar i sitt modellprogram. Min personliga magkänsla att Saab har varit hårt hållet och fått "överblivna" delar som resterande GM-familjen börjat fasa ut.

Att marknadsdirektören för Saab kommer med de mest stolliga förslag till framtida modeller får en att tappa hakan. Bara förslaget att bygga en Saab med V8 och bakhjulsdrift baserat på australiensiska Holden får mig att skrika NEJ!!! Motiveringen "att det vill entusiasterna ha" , då har man ingen som helst kännedom om märket.

E85 fungerar i Sverige men så fort du kommer över till andra sidan Öresund så finns knappt E85 att få tag i. Jag tror inte på E85 som bränsle. Bilarna blir för törstiga i förhållandet till energiinnehållet i E85. 1,5L/mil är inte ovanligt och det är för mycket. Hur mycket hade E85 egentligen kostat om det inte hade varit subventionerat? Jag tror mer på hybridteknik med antingen vätgas eller biodiesel. Får man dieselhybrid som dricker ca. 0,3L/mil kan E85 hälsa hem. Sen är det inte rätt att odla jordbruksareal för att vi ska kunna köra bil när man kan använda arealen till att mätta fler munnar. Det är rent förkastligt att göra fordonsbränsle av basföda som majs.

har du druckit eller? första generationens 900a lanserades på sent 70-tal mad

han syftade nog mer på 900/9-3. Han kanske inte är så insatt i Saab. Jag förstod i alla fall vad han mena.


Inläggskritiker
990 Inlägg
24 juni 2009
#422
zijaa skrev:
Skulle ändå vara fett ifall saab og9-3 skulle se ut så här med konigsegg ccx paketet o fälgar :


http://www1.garaget.org/gallery/archive/31258/689277_te7jov.jpg
dåligt photoshoppat, men ja tycker den blev finare än den nån annan länkade förrut. den där modellen fanns typ, det är väl aero x. skev bakhjul med haha

Du är duktig på att photoshoppa!
Vore den bara rejält breddad så vore den grym

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

876 Inlägg
24 juni 2009
#423
XM skrev:
lindell90 skrev:
han syftade nog mer på 900/9-3. Han kanske inte är så insatt i Saab. Jag förstod i alla fall vad han mena.

Hjärnan var snabbare än fingrarna. Det skulle stått första generationen Saab 900/9-3 med GM som ägare. Jo, jag vet att den "riktiga" första generationen kom omkring 1975 om jag inte minns fel. Där hade den lyckosamme konstruktören Bo ett finger med i spelet, ja alltså "Tur-Bo" lol

90-talsversionen av 900 grundades har jag för mig på Opel Ascona. sad Ascona hade väl gått i graven redan 1989?

var det en så gammal platta? trodde det bara var Vectra plattan. Men enligt rykte så hade väll Saab en egen på gång med sedan blev dem tvugna att byta till Vectra plattan. Dock inga säkra källor på det.
Hoppas det blir bättre nu när dem slipper GM. Tror knappast det kan bli sämre.


Norrlänning
1 453 Inlägg
25 juni 2009
#424
Founder skrev:
Ellertz skrev:
Founder skrev:

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!

Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Jadu... Vet inte vad du har fått allt ifrån men. Från början kändes du ganska påläst, men sen drar du till med en kommentar som att USA är världens etanoltätaste land.

Om allt du säger stämmer i övrigt, om att etanolen är framtiden, och att saab och alla andra satsar på den. Varför går det då så dåligt för saab? Dom var ju först med "framtidens" bränsle.

Skyll nu inte på GM! Jag har sett siffror och räknat på det själv. Dom säljes för få bilar helt enkelt.

Sen kommer etanolen aldrig slå igenom ordentligt, då den kostar lika mycket som 95 oktan, men bilen drar 40% mer. Finns ingen anledning att tanka etanol då.

Sen kan man ju tycka vad man vill om journalister, de är ett populärt yrke iaf...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 juni 2009
#425
peegee skrev:
Ellertz skrev:
Founder skrev:

Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??

och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.

Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...

Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...

Ta reda på fakta innan du yttrar dig!

Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

Jo visst behöver Saab nåt mera unikt och de har haft och har många projekt som skulle kunna bli just det om det inte varit för bromsklossen GM som inte låtit Saab utveckla sina planer eftersom det skulle kunna missgynna deras strategi och ekonomiresultat för de inhemska GM-bilmärken...
GM har även med vilje lagt över massa förlustresultat på Saab från andra GM-bilmärken eftersom det är billigare att redovisa förlust i Sverige/Europa än USA.

På dig låter det som Saab-ingenjörerna är inkompetenta och bara sitter och rullar tummarna samt kollar lite vad grannen vill ha för options på sin bil... Det är mycket du inte vet för att uttala dig så mycket som du gör!

Har du läst vad jag har skrivit överhuvudtaget? Har ja nånsin nämnt nått om inkompetenta ingenjörer?

Saabs inenjörer är någa av de bästa i världen inom bilindustrin. Men ja tycker ledningen i saab är högst inkompetenta då saab gått dåligt så pass länge, utan att någon riktigt tagit tag i saken. Bara sopat problemen under mattan..

Hade jag ett företag jag märkte gick dåligt, skulle jag försöka ta reda på varför, och göra nått åt det. Inte fortsätta som vanligt, och sen 10 år senare när skeppet inte håller sig flytande längre gå till staten och be om pengar... I mina ögon låter det oseriöst.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 414 Inlägg
25 juni 2009
#426
Ellertz skrev:
Founder skrev:
Ellertz skrev:
Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.

Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom.  En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.

Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?

Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.

Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.

Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.

Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Jadu... Vet inte vad du har fått allt ifrån men. Från början kändes du ganska påläst, men sen drar du till med en kommentar som att USA är världens etanoltätaste land.

Om allt du säger stämmer i övrigt, om att etanolen är framtiden, och att saab och alla andra satsar på den. Varför går det då så dåligt för saab? Dom var ju först med "framtidens" bränsle.

Skyll nu inte på GM! Jag har sett siffror och räknat på det själv. Dom säljes för få bilar helt enkelt.

Sen kommer etanolen aldrig slå igenom ordentligt, då den kostar lika mycket som 95 oktan, men bilen drar 40% mer. Finns ingen anledning att tanka etanol då.

Sen kan man ju tycka vad man vill om journalister, de är ett populärt yrke iaf...

Du har då aldrig kört en SAAB etanol bil det märks, jag har kört etanol sedan den först kom ut på marknaden o hållt noga koll på bränsleförbrukningen o jag har aldrig legat mer än 12-15 % mer förbrukning än med 95 oktan, så dina 40% har jag ingen aning om vart du får ifrån?

Seriöst, hur ofta sitter du o tittar på tex CNN, Euronews, läser Financial Times eller pratar med folk du känner i USA...

Här är ett litet exempel:

"Minnesota Gasoline Sales Drop 9% in July, E85 Sales Up 16%
25 August 2008
Retail sales of gasoline in Minnesota in July 2008 declined 9% compared to sales in July 2007, according to figures from the Minnesota Department of Commerce. As gasoline sales declined, the amount of ethanol-based E85 sold during the same period increased by 16%.

Minnesota motorists bought 211,982,582 gallons of gasoline in July, compared to 233,081,981 gallons last July. To-date, E85 sales are approximately 16% greater in 2008 than they were at this time last year, with monthly sales of averaging roughly 2 - 2.5 million gallons a month. There are an estimated 200,000 flex fuel vehicles in Minnesota, with approximately 350 stations in the state currently selling E85.
"

texten kommer från http://www.greencarcongress.com

Du bör tänka på att dessa siffror är ett år gamla och att tendensen ökat extremt. Peter Forester som är GM Europa chef meddelande för ca 2 år sedan att GM tänker sluta utvecklingen av bensin motorer o satsa enbart på etanol från o med år 2010, du kan nog förstå varför i texten ovan...

Brasilien va tidigare världens största exportör av Etanol, idag är det USA.

Generellt säljs det lika mycket etanol bilar i varje del-stat i USA som det säljs totalt i Sverige...

Jag vill gärna se de siffror du pratar om som du räknat på!
Senast redigerat av Founder (25 juni 2009)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
25 juni 2009
#427
Founder skrev:
Du har då aldrig kört en SAAB etanol bil det märks, jag har kört etanol sedan den först kom ut på marknaden o hållt noga koll på bränsleförbrukningen o jag har aldrig legat mer än 12-15 % mer förbrukning än med 95 oktan, så dina 40% har jag ingen aning om vart du får ifrån?

Seriöst, hur ofta sitter du o tittar på tex CNN, Euronews, läser Financial Times eller pratar med folk du känner i USA...

Här är ett litet exempel, jag antar att du kan engelska:

"Minnesota Gasoline Sales Drop 9% in July, E85 Sales Up 16%
25 August 2008
Retail sales of gasoline in Minnesota in July 2008 declined 9% compared to sales in July 2007, according to figures from the Minnesota Department of Commerce. As gasoline sales declined, the amount of ethanol-based E85 sold during the same period increased by 16%.

Minnesota motorists bought 211,982,582 gallons of gasoline in July, compared to 233,081,981 gallons last July. To-date, E85 sales are approximately 16% greater in 2008 than they were at this time last year, with monthly sales of averaging roughly 2 - 2.5 million gallons a month. There are an estimated 200,000 flex fuel vehicles in Minnesota, with approximately 350 stations in the state currently selling E85.
"

texten kommer från http://www.greencarcongress.com

Du bör tänka på att dessa siffror är ett år gamla och att tendensen ökat extremt. Peter Forester som är GM Europa chef meddelande för ca 2 år sedan att GM tänker sluta utvecklingen av bensin motorer o satsa enbart på etanol från o med år 2010, du kan nog förstå varför i texten ovan...

Brasilien va tidigare världens största exportör av Etanol, idag är det USA.

Generellt säljs det lika mycket etanol bilar i varje del-stat i USA som det säljs totalt i Sverige...

Jag vill gärna se de siffror du pratar om som du räknat på!

Jag vet att de bilar som jag kört med E85 så har dom ökat med ca 20-30% emot att köra dom på bensin, jag har kört V50 & V70 & SAAB 9-5 och det var detsamma på allihop.


16 % ökning fråan vadå? du måste analysera din statistik, om dom sålde 1 gallon 2007 och 2 gallon 2008 så är det en ökning med 100%.

Ellertz skrev:
Skyll nu inte på GM! Jag har sett siffror och räknat på det själv. Dom säljes för få bilar helt enkelt.

Den enda biltillverkare som klarar sig på att sälja under 150.000 bilar är Porsche så hur SAAB ska få lönsamhet med ca 130.000 bilar förstår inte jag.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 414 Inlägg
25 juni 2009
#428
kolvas skrev:
Founder skrev:
Du har då aldrig kört en SAAB etanol bil det märks, jag har kört etanol sedan den först kom ut på marknaden o hållt noga koll på bränsleförbrukningen o jag har aldrig legat mer än 12-15 % mer förbrukning än med 95 oktan, så dina 40% har jag ingen aning om vart du får ifrån?

Seriöst, hur ofta sitter du o tittar på tex CNN, Euronews, läser Financial Times eller pratar med folk du känner i USA...

Här är ett litet exempel, jag antar att du kan engelska:

"Minnesota Gasoline Sales Drop 9% in July, E85 Sales Up 16%
25 August 2008
Retail sales of gasoline in Minnesota in July 2008 declined 9% compared to sales in July 2007, according to figures from the Minnesota Department of Commerce. As gasoline sales declined, the amount of ethanol-based E85 sold during the same period increased by 16%.

Minnesota motorists bought 211,982,582 gallons of gasoline in July, compared to 233,081,981 gallons last July. To-date, E85 sales are approximately 16% greater in 2008 than they were at this time last year, with monthly sales of averaging roughly 2 - 2.5 million gallons a month. There are an estimated 200,000 flex fuel vehicles in Minnesota, with approximately 350 stations in the state currently selling E85.
"

texten kommer från http://www.greencarcongress.com

Du bör tänka på att dessa siffror är ett år gamla och att tendensen ökat extremt. Peter Forester som är GM Europa chef meddelande för ca 2 år sedan att GM tänker sluta utvecklingen av bensin motorer o satsa enbart på etanol från o med år 2010, du kan nog förstå varför i texten ovan...

Brasilien va tidigare världens största exportör av Etanol, idag är det USA.

Generellt säljs det lika mycket etanol bilar i varje del-stat i USA som det säljs totalt i Sverige...

Jag vill gärna se de siffror du pratar om som du räknat på!

Jag vet att de bilar som jag kört med E85 så har dom ökat med ca 20-30% emot att köra dom på bensin, jag har kört V50 & V70 & SAAB 9-5 och det var detsamma på allihop.


16 % ökning fråan vadå? du måste analysera din statistik, om dom sålde 1 gallon 2007 och 2 gallon 2008 så är det en ökning med 100%.

Ellertz skrev:
Skyll nu inte på GM! Jag har sett siffror och räknat på det själv. Dom säljes för få bilar helt enkelt.

Den enda biltillverkare som klarar sig på att sälja under 150.000 bilar är Porsche så hur SAAB ska få lönsamhet med ca 130.000 bilar förstår inte jag.

Du kanske är mer tung på foten än mig då smile Volvo's bilar vet jag har högre bränsleförbrukning än SAAB, jag spekulerar bara men jag antar att det har med överladdningen att göra i SAABs motorer att de drar mindre.

De siffror jag visade är ett citat, du kan läsa den fulla artikeln på http://www.greencarcongress.com

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 001 Inlägg
25 juni 2009
#429
Founder skrev:
Du kanske är mer tung på foten än mig då smile Volvo's bilar vet jag har högre bränsleförbrukning än SAAB, jag spekulerar bara men jag antar att det har med överladdningen att göra i SAABs motorer att de drar mindre.

De siffror jag visade är ett citat, du kan läsa den fulla artikeln på http://www.greencarcongress.com

skulle kunna tänka mig att de siffrorna är ganska bra polerade för att passa in i deras eget tycke & tänk.
Jag är inte emot E85 men jag tror som Peegee att vi kommer att ha många olika bränslen beroende på infrastrukturen, inne i städer blir det kanske elbilar medans på landsbygden blir det hybrider eller bilar med bränsleceller, vi får se vad som händer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
25 juni 2009
#430
Elda skrev:
lindell90 skrev:
XM skrev:

Hjärnan var snabbare än fingrarna. Det skulle stått första generationen Saab 900/9-3 med GM som ägare. Jo, jag vet att den "riktiga" första generationen kom omkring 1975 om jag inte minns fel. Där hade den lyckosamme konstruktören Bo ett finger med i spelet, ja alltså "Tur-Bo" lol

90-talsversionen av 900 grundades har jag för mig på Opel Ascona. sad Ascona hade väl gått i graven redan 1989?

var det en så gammal platta? trodde det bara var Vectra plattan. Men enligt rykte så hade väll Saab en egen på gång med sedan blev dem tvugna att byta till Vectra plattan. Dock inga säkra källor på det.
Hoppas det blir bättre nu när dem slipper GM. Tror knappast det kan bli sämre.

vectra plattan är baserad på asconan.


jag ville bara slå på fingrarna, känns fel att Gms opel saabar ska beskrivas som första generationen smile

Visserligen så tvingade GM på Saab den sk: "Vectra plattan", men saabnissarna sågade den helt. Så den plattan som sitter i dom Saabarna har endast ett plåtveck kvar av original designen under passagerarsätet, resten har Saab gjort om..

Montör
664 Inlägg
25 juni 2009
#431
Sjukt att det blir fight i varenda tråd som handlar om SAAB. VARENDA jävla gång. Och massa jämförelser mot Volvo och grejer. När ska det sluta?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

blacken
25 juni 2009
#432
berthelsen skrev:
Sjukt att det blir fight i varenda tråd som handlar om SAAB. VARENDA jävla gång. Och massa jämförelser mot Volvo och grejer. När ska det sluta?

Ja,men om alla vore helt överens om allting. Vilken trist värld..big_smile

876 Inlägg
25 juni 2009
#433
blacken skrev:
berthelsen skrev:
Sjukt att det blir fight i varenda tråd som handlar om SAAB. VARENDA jävla gång. Och massa jämförelser mot Volvo och grejer. När ska det sluta?

Ja,men om alla vore helt överens om allting. Vilken trist värld..big_smile

har ju inte varit så mycket Saab vs. Volvo i denna tråden. Har mer varit diskussion om vilket som är framtidens bränsle. En av få Saab eller Volvo trådar som inte spårat ur efter tio sidor.


OEM <3
6 957 Inlägg
25 juni 2009
#434
lindell90 skrev:
blacken skrev:
berthelsen skrev:
Sjukt att det blir fight i varenda tråd som handlar om SAAB. VARENDA jävla gång. Och massa jämförelser mot Volvo och grejer. När ska det sluta?

Ja,men om alla vore helt överens om allting. Vilken trist värld..big_smile

har ju inte varit så mycket Saab vs. Volvo i denna tråden. Har mer varit diskussion om vilket som är framtidens bränsle. En av få Saab eller Volvo trådar som inte spårat ur efter tio sidor.

Inte spårat ur? Vad handlar denna tråden om från början?

OEM <3

Driver
2 111 Inlägg
25 juni 2009
#435
Bjork skrev:
lindell90 skrev:
blacken skrev:
Ja,men om alla vore helt överens om allting. Vilken trist värld..big_smile

har ju inte varit så mycket Saab vs. Volvo i denna tråden. Har mer varit diskussion om vilket som är framtidens bränsle. En av få Saab eller Volvo trådar som inte spårat ur efter tio sidor.

Inte spårat ur? Vad handlar denna tråden om från början?

Kan inte göra annat än att hålla med... Back to topic!.
Senast redigerat av Janken (25 juni 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 juni 2009
#436
Founder skrev:
Ellertz skrev:
Founder skrev:

Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.

Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.

Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.

2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...

Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.

Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...

Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr smile

Jadu... Vet inte vad du har fått allt ifrån men. Från början kändes du ganska påläst, men sen drar du till med en kommentar som att USA är världens etanoltätaste land.

Om allt du säger stämmer i övrigt, om att etanolen är framtiden, och att saab och alla andra satsar på den. Varför går det då så dåligt för saab? Dom var ju först med "framtidens" bränsle.

Skyll nu inte på GM! Jag har sett siffror och räknat på det själv. Dom säljes för få bilar helt enkelt.

Sen kommer etanolen aldrig slå igenom ordentligt, då den kostar lika mycket som 95 oktan, men bilen drar 40% mer. Finns ingen anledning att tanka etanol då.

Sen kan man ju tycka vad man vill om journalister, de är ett populärt yrke iaf...

Du har då aldrig kört en SAAB etanol bil det märks, jag har kört etanol sedan den först kom ut på marknaden o hållt noga koll på bränsleförbrukningen o jag har aldrig legat mer än 12-15 % mer förbrukning än med 95 oktan, så dina 40% har jag ingen aning om vart du får ifrån?

Seriöst, hur ofta sitter du o tittar på tex CNN, Euronews, läser Financial Times eller pratar med folk du känner i USA...

Här är ett litet exempel:

"Minnesota Gasoline Sales Drop 9% in July, E85 Sales Up 16%
25 August 2008
Retail sales of gasoline in Minnesota in July 2008 declined 9% compared to sales in July 2007, according to figures from the Minnesota Department of Commerce. As gasoline sales declined, the amount of ethanol-based E85 sold during the same period increased by 16%.

Minnesota motorists bought 211,982,582 gallons of gasoline in July, compared to 233,081,981 gallons last July. To-date, E85 sales are approximately 16% greater in 2008 than they were at this time last year, with monthly sales of averaging roughly 2 - 2.5 million gallons a month. There are an estimated 200,000 flex fuel vehicles in Minnesota, with approximately 350 stations in the state currently selling E85.
"

texten kommer från http://www.greencarcongress.com

Du bör tänka på att dessa siffror är ett år gamla och att tendensen ökat extremt. Peter Forester som är GM Europa chef meddelande för ca 2 år sedan att GM tänker sluta utvecklingen av bensin motorer o satsa enbart på etanol från o med år 2010, du kan nog förstå varför i texten ovan...

Brasilien va tidigare världens största exportör av Etanol, idag är det USA.

Generellt säljs det lika mycket etanol bilar i varje del-stat i USA som det säljs totalt i Sverige...

Jag vill gärna se de siffror du pratar om som du räknat på!

Jag har jobbat med biluthyrning ett tag där vi hade ett gäng 9-5 2.0T bio och 9-3 1.8T bio, så saab biopower har man kört ett antal tusen mil. Först så måste ja ge saab beröm. Deras 2.0T drar nästan 1 dl mindre än volvos 2.0 F. Saaben har fler hk och turbo, men drar ändå mindre. Det är bra.

Jag har flera släktingar och bekanta, som just bor i minnesota. När dom var i sverige senast så fick dom en chock av att se vad långt fram sverige var med etanolen. I USA gick det knappt att hitta en pump med E85.

För att etanolen ska bli lönsam att tillverka måste man hitta effektivare sätt att tillverka den. För att få folk att köpa den måste man få ner priset till högst 7-8 kr/litern, och med dagens tillverkningsmetoder är det mer eller mindre omöjligt. Det är ingen slump att "alla" företag i sverige som sysslar med tillverkning har fått lagt ner pga olönsamhet. 


För att förklara på ett enkelt sätt kan du räkna hur mycket intäkter dom har på alla sålda bilar, ta det minus utgifterna. Blir det minus så går företaget back. Precis som saab tyvärr gör. Då kan gm ta hur mycket dom vill, men saab säljer som sagt för få bilar för de utgifter dom har. Dom har för höga tillverkningskostnader helt enkelt.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
25 juni 2009
#437
Bjork skrev:
lindell90 skrev:
blacken skrev:

Ja,men om alla vore helt överens om allting. Vilken trist värld..big_smile

har ju inte varit så mycket Saab vs. Volvo i denna tråden. Har mer varit diskussion om vilket som är framtidens bränsle. En av få Saab eller Volvo trådar som inte spårat ur efter tio sidor.

Inte spårat ur? Vad handlar denna tråden om från början?

Alla trådar spårar ur förr eller senare. När alla intresserade sagt sitt om vad tråden handlar om så dör antingen tråden, eller så kommer det nya infallsvinklar i det hela. Efter 22 sidor har nog alla sagt vad dom tror om Saabs framtid som Koenigseggägt.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

blacken
25 juni 2009
#438
Det är inte omöjligt att Herr Koenigsegg är den som kan vända Saab. liasom den snubben har ändå byggt en bil med sina tomma händer och lyckats mer än hyfsat med det. Och Saab har en grym teknisk bas att bygga på. Så tillsammans kan det bli lyckat..

1 062 Inlägg
25 juni 2009
#439
blacken skrev:
Elda skrev:
lindell90 skrev:

var det en så gammal platta? trodde det bara var Vectra plattan. Men enligt rykte så hade väll Saab en egen på gång med sedan blev dem tvugna att byta till Vectra plattan. Dock inga säkra källor på det.
Hoppas det blir bättre nu när dem slipper GM. Tror knappast det kan bli sämre.

vectra plattan är baserad på asconan.


jag ville bara slå på fingrarna, känns fel att Gms opel saabar ska beskrivas som första generationen smile

Visserligen så tvingade GM på Saab den sk: "Vectra plattan", men saabnissarna sågade den helt. Så den plattan som sitter i dom Saabarna har endast ett plåtveck kvar av original designen under passagerarsätet, resten har Saab gjort om..

Men kika på bilarna! Du kan ta styrväxel, länkarmar, fjäderben, bakvagn m.m. från en Vectra och montera rakt av på GM900!
Det enda de fick till bra var ju inredning och krocksäkerhet! Chassiet är en katastrof att köra inspirerat.
(motorer var ju samma som 9000 så de räknar jag inte in)

M.V.H.


blacken
26 juni 2009
#440
AndreasPlars skrev:
blacken skrev:
Elda skrev:
vectra plattan är baserad på asconan.


jag ville bara slå på fingrarna, känns fel att Gms opel saabar ska beskrivas som första generationen smile

Visserligen så tvingade GM på Saab den sk: "Vectra plattan", men saabnissarna sågade den helt. Så den plattan som sitter i dom Saabarna har endast ett plåtveck kvar av original designen under passagerarsätet, resten har Saab gjort om..

Men kika på bilarna! Du kan ta styrväxel, länkarmar, fjäderben, bakvagn m.m. från en Vectra och montera rakt av på GM900!
Det enda de fick till bra var ju inredning och krocksäkerhet! Chassiet är en katastrof att köra inspirerat.
(motorer var ju samma som 9000 så de räknar jag inte in)

M.V.H.

Det pissiga chassiet är GM:s. Saab godkände inte det första som dom fick ifrån GM, utan bara garvade åt skiten. Det Saab inte vet och känner till om väghållning, och chassiekonstruktioner är inte värt att veta.
Senast redigerat av blacken (26 juni 2009)


Sök