Founder skrev:
Ellertz skrev:
Founder skrev:
Jag fattar inte hur du kan säga att E85 var en dålig deal? SAAB har tjänat otroligt stora summor pengar på detta,... vad grundar du dina kommentarer på för fakta??
och även du måste ju fatta att det inte är "K-egg" som faktiskt köper SAAB utan ett antal rika investerare som skapat ett nytt företag som heter "Koenigsegg Group" som köper SAAB. Själva sportbils-tillverkaren är bara en väldigt liten del i det hela.
Sen är även dina fakta om SAAB fel, företaget har aldrig officiellt gjort vinst, men det finns faktorer bakom det som journalister inte fattar ett skvatt om...
Tex, varje bil som såldes i USA (ca 30%) av produktionen, fick SAAB stå för produktionskostnaden men vinsten gick raka vägen in i GM. Opels förluster dumpades i SAAB för att svenska skatte-regler var bättre än tyska. Utvecklingskostnader på detaljer som hamnade i nya Opel Insignia stod SAAB för, men dom fick aldrig betalt för detta...
Ta reda på fakta innan du yttrar dig!
Jag grundar mina kommentarer på att väldigt många insatta personen har inset att E85 inte är "framtiden".
Det krävs så enormt mycket energi för att utvinna E85 att det inte lönar sig i längden. Den såkallade "svenskaetanolen" kommer från brasilianska sockerrör.
Visst har saab tjänat enorma pengar på biopower. Men då har 90% kommit
från sverige där etanolen har slagit igenom. En biltillverkare av saab storlek kan inte satsa på en sån minimal marknad som lilla sverige.
Ta bara de stora världsledande märkenda som Toyota, BMW och VAG. Tror du dom skulle blivit så stora om dom enbart sålde på hemmamarknaden?
Jag själv har absolut inget emot saab, snarare tvärtom. ja håller på att kolla på en själv. Men ja tror inte att det kommer bli en sån succe som alla verkar tro.
Saab måste satsa på övriga världen, det är där pengarna finns. Det är ju därför det gått så dåligt de senaste åren. Exporten har varit minimal.
Saab måtste bli unika på nått sätt, det räcken inte att vara en i mängden. Satsa på att utveckla magnetstyrningen av kammarna, de kan bli något väldigt stort.
Med tanke på EU's krav idag att 10% av allt bränsle som säljs ska vara miljö-vänligt, dvs icke olje-baserat bränsle ska ökas till 50% inom 10 år inser nog dom flesta att tyskarnas satsning på diesel är en dålig kortvarig lösning.
Märken som Renault, Peugeot, Audi, Vovlo, SAAB samt alla amerikanska märken satsar extrema pengar på etanol. Idag är USA världens mest etanol täta land och bränslet E85 säljs i mer eller mindre varje stad och detta ökar varje vecka. Sverige, Norge, Belgien, Frankrike, England har börjat sälja etanol. Finland börjar nästa år (dom blandar i 10% i bensinen redan nu) och även Danmark kommer inom 2 år.
Jag reser runt väldigt mycket i världen i o med mitt jobb och har sett detta själv.
2020 finns krav från EU att varje bensin-mack i EU ska erbjuda ett alternativt bränsle och då kan man titta på vad det kostar för en bensinmack att installera en gas tank eller el-anläggning jämfört med vad det kostar att tömma sin 98 tank o hälla i etanol istället utan några modifikationer. Finns en stor fördel för Etanolen där...
Vad gäller tillverkning av etanol finns idag bakterie baserad tillverkning, GM är bland annat den ledande parten för detta projekt som redan finns i produktionsfas som inte kräver någon energi alls för att drivas, så även där har dina expert källor ingen koll på framtiden... Det är sant att dagens "Sverige-Etanol" kommer till största delen från Brasilien, men även i Västra Götaland finns det 3 etanolfabriker under uppstart med bakterie produktion, i Blekinge finns en sådan fabrik, så det kommer snart ske en inhemsk produktion i relativt stor skala.
Ett gott tips är att läsa tex pressmeddelanden från tex GM samt andra stora bil tillverkare och även kolla vad EU's framtida regelverk säger för att förstå varför bil-tillverkarna gör som dom gör...
Deras beslut är noga tagna och tyvärr måste jag säga att journalister som jag för övrigt tycker är bland de mest patetiska människor i denna värld inte har någon koll alls på vad de pratar om... kan bero på att de är bland de lägst utbildade dock mest inflytelserika människorna som någonsin funnits... Tyvärr