3015
Sök

När tror ni den första snön faller hos er? När brukar ni ha på era vinter däck?

175 Inlägg
20 september 2012
#41
Förhoppningsvis kommer det inte snö innan mitten på november, men det blir nog till att lägga på
vinter däcken i mitten/slutet av oktober.
Var även och investerade i nya Nokian Hakkapeliitta 7 så nu är man förbered på
snön iallafall cool

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

1 232 Inlägg
20 september 2012
#42
minns att förra året va det friskt med snö.........nya grovdubbade på vita plåt.
åker la på när det e dax.

OUTLAW1
20 september 2012
#43
gissningsvis så kommer snön den 10december iår....
detta är kvalificerad gissning med statisktik bakom..detta gäller göteborg..
och för att klassas som snöfall så räknar man minst 3mm samt att den ligger kvar minst 1 dygn..
så 10 december gissar jag på..

vinterväglag kommer vi dock att ha from ca 15 november om jag gissat rätt...

Stolt pappa
14 Inlägg
20 september 2012
#44
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.
Senast redigerat av mondeoST220 (20 september 2012)

Bättre en kvick bil och kunna ta det lugnt
än en slö bil och sitta och stressa..

OUTLAW1
20 september 2012
#45
mondeoST220 skrev:
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.

i år kommer sverige få riktigt svinig vinter om allt i naturen stämmer...
förvänta dig mer snö än du sett tidigare..man(smhi) beräkna r att 1998 års snökaos kommer vara samma som kommer iår ungefär...
så jag tror på en vargavinter ..big_smile

818 Inlägg
20 september 2012
#46
OUTLAW1 skrev:
mondeoST220 skrev:
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.

i år kommer sverige få riktigt svinig vinter om allt i naturen stämmer...
förvänta dig mer snö än du sett tidigare..man(smhi) beräkna r att 1998 års snökaos kommer vara samma som kommer iår ungefär...
så jag tror på en vargavinter ..big_smile

Skulle vara riktigt roligt det smile

1 436 Inlägg
20 september 2012
#47
OUTLAW1 skrev:
mondeoST220 skrev:
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.

i år kommer sverige få riktigt svinig vinter om allt i naturen stämmer...
förvänta dig mer snö än du sett tidigare..man(smhi) beräkna r att 1998 års snökaos kommer vara samma som kommer iår ungefär...
så jag tror på en vargavinter ..big_smile

Nu har både jag och farsan laddat med ordentliga 4x4-bilar och nya däck efter att ha kört varsin framkrafsare med öppen diff de här supervintrarna som varit. Även köpt snöslunga, motorvärmare och massa filtar samt laddat hemmen med ved.

Så med lagen om alltings jävlighet lär det bli +1 och regn hela vintern nu när vi är förberedda för en meter snö och -30. Men men, då blir ju uppvärmningen billigare iaf.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
20 september 2012
#48
_Glenne_ skrev:
Low skrev:
_Glenne_ skrev:

Första rutskrapningen i år vart i slutet av augusti, och har efter det fått skrapa rutan ett par gånger till smile

Jasså! kallt i sundsvall tongue

Brukar ligga mellan 0 till 5 grader på nätterna nu, men uppenbarligen har det varit kallare ett par gånger då man fått frost på rutorna smile

Imorse fick man skrapa rutorna igen smile


Misstänker att första snön kommer inom 1,5 månad..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Pim_Pim
20 september 2012
#49
Hoppas att det blir den kallaste vintern någonsin i Svea Rikes historia. big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 september 2012
#50
Jag lägger alltid på mina vinterdäck en eller två dagar för sent... Det har liksom blivit tradition att åka 40-50km/h hem från jobbet när den första snön kommer. Förstås så är man ju aldrig i hemkommunen när det händer heller. roll

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Team Breehäng
1 623 Inlägg
20 september 2012
#51
rasurbo skrev:
OUTLAW1 skrev:
mondeoST220 skrev:
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.

i år kommer sverige få riktigt svinig vinter om allt i naturen stämmer...
förvänta dig mer snö än du sett tidigare..man(smhi) beräkna r att 1998 års snökaos kommer vara samma som kommer iår ungefär...
så jag tror på en vargavinter ..big_smile

Skulle vara riktigt roligt det smile

+1, nu när jag köpt nya vinterdäck och allt så lol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Stolt pappa
14 Inlägg
20 september 2012
#52
OUTLAW1 skrev:
mondeoST220 skrev:
I skåne kommer första snöfallet runt den 17 november... Sen bli det förhoppningsvis ingen mer snö i år.

i år kommer sverige få riktigt svinig vinter om allt i naturen stämmer...
förvänta dig mer snö än du sett tidigare..man(smhi) beräkna r att 1998 års snökaos kommer vara samma som kommer iår ungefär...
så jag tror på en vargavinter ..big_smile

Minns inte snö den vintern..roll
Däremot vintrarna -10,11 och -11,12.... Massor med snö big_smile
och riktigt kalla nätter..

Bättre en kvick bil och kunna ta det lugnt
än en slö bil och sitta och stressa..

Stolt pappa
14 Inlägg
20 september 2012
#53
RD_87 skrev:
Jag lägger alltid på mina vinterdäck en eller två dagar för sent... Det har liksom blivit tradition att åka 40-50km/h hem från jobbet när den första snön kommer. Förstås så är man ju aldrig i hemkommunen när det händer heller. roll

Hahaha.. Känner igen det där..
Jag har också svårt att få tummarna loss och ändå sitter man där i god tid och planerar däckbytet.
Oftast kommer första snön medans jag är på jobb, nästan 6 mil hemifrån. cool

Bättre en kvick bil och kunna ta det lugnt
än en slö bil och sitta och stressa..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 september 2012
#54
mondeoST220 skrev:
RD_87 skrev:
Jag lägger alltid på mina vinterdäck en eller två dagar för sent... Det har liksom blivit tradition att åka 40-50km/h hem från jobbet när den första snön kommer. Förstås så är man ju aldrig i hemkommunen när det händer heller. roll

Hahaha.. Känner igen det där..
Jag har också svårt att få tummarna loss och ändå sitter man där i god tid och planerar däckbytet.
Oftast kommer första snön medans jag är på jobb, nästan 6 mil hemifrån. cool

Fast man vet om det, har däcken, verktygen & kompetensen & utrymmet så blir det ändå inte gjort i tid!? Som du säger så kommer snön alltid mitt på dagen... De senaste åren har det hänt i Arboga & Strängnäs förutom -09-10 då däcken skulle hämtas i Ripsa utanför Nyköping.
Samma dag som de skulle köpas så kom snön så det blev Ripsa ToR i mindre än 60km/h i en Cherokee på sommardäck, bra driv men inga bromsar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 367 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#55
Tror jag slänger på mina vinterdäck nästa helg, Trött på att göra rent fälgarna varje vecka, samt det regnar stup i ett smile


Jag kanske blir en av dem första? smile


3 367 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#56
Samt snön kommer om 3 veckor big_smile


Pim_Pim
30 september 2012
#57
Low skrev:
Tror jag slänger på mina vinterdäck nästa helg, Trött på att göra rent fälgarna varje vecka, samt det regnar stup i ett smile


Jag kanske blir en av dem första? smile

Kör runt med vinterdäck på mitt skåp nu, dock så är dubbarna mindre bra nu. lol

3 367 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#58
Pim_Pim skrev:
Low skrev:
Tror jag slänger på mina vinterdäck nästa helg, Trött på att göra rent fälgarna varje vecka, samt det regnar stup i ett smile


Jag kanske blir en av dem första? smile

Kör runt med vinterdäck på mitt skåp nu, dock så är dubbarna mindre bra nu. lol

jaha tongue min dubbdäck är fina men varanan dubb är borta smile


Team Breehäng
1 623 Inlägg
30 september 2012
#59
Jag har ju köpt nya vinterdäck jag, så då kanske man lär lägga på dom innan snön kommer så man hinner "köra in" dubben lite? smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Påstängd
1 197 Inlägg
30 september 2012
#60
-BASmannen- skrev:
Jag har ju köpt nya vinterdäck jag, så då kanske man lär lägga på dom innan snön kommer så man hinner "köra in" dubben lite? smile

Det kan vara bra! smile

Själv måste jag få tag i en uppsättning till 940in, har bara 14" dubbade och dom vill inte passa.. sad



Sök