Polo GTI, årsmodell 98, dör vid körning, batteriet?

Ackela
28 november 2012 · 4 Inlägg

Min nya fina bil strular...  Den har börjat lägga av när jag kör. Den hostar inte eller något utan det är som att man vrider av tändningen och så lyser batterilampan. MEN, den startar på en gång igen om man vrider om nyckeln. Kan det ändå vara batteriet? Den startar utan problem annars också.

Först dog den bara när jag gick ned i hastighet till nästan stillastående som i korsningar men idag dog den även när jag bara sänkte hastigheten för att passera ett farthinder. Det har bara hållit på igår och idag så ingen längre tid... Är det normalt att ett dåligt batteri dör under körning? Min förra bil hade ett dåligt batteri men det yttrade sig först genom att bilen var väldigt svårstartad eller inte startade alls. Det gnällde även i centrallåset på den, vilket det gör på min Polo också så jag har trott att batteriet har varit på gång sedan jag köpte den, men trodde inte att det isåfall skulle yttra sig såhär. Men jag är inte speciellt kunnig om bilar...

Jag ska prova ladda batteriet alternativt flytta över batteriet från min gamla bil om det passar (det är ganska nytt). Men är det någon som har några tankar eller teorier om vad det annars skulle kunna vara?

Tacksam för hjälp smile

Aero T16
28 november 2012 · 1 327 Inlägg

Lyser batterilampan vid körning så kan det vara laddningen till batteriet som inte fungerar.

Mät spänningen på batteriet med bilen avslagen, ska vara minst 12 Volt.

Starta bilen och mät spänningen, ska vara minst 12.8 volt eller mer så att du vet att generatorn laddar.

Ackela
28 november 2012 · 4 Inlägg

Lampan börjar endast lysa när bilen dör, men det kanske kan vara samma problem ändå... Ska kolla upp det! Tack!

Expoze
28 november 2012 · 2 024 Inlägg

Går det att starta bilen direkt så är det inte batteriet som är knas, det första som märks när batteriet börjar bli dåligt är just att bilen blir svår att starta, det är det som drar mest ström ur batteriet. Är lite dålig på Vw men det låter som att det kan ha något med någon tomgångsreglering att göra, alternativt en gasspjällspotentiometer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Ackela
28 november 2012 · 4 Inlägg

Jag har också funderat lite på tomgången men eftersom att jag inte kan något så har jag inte kommit längre än till att just tänka tomgång wink

När jag köpte den så gick den ojämnt på tomgången men det fixades genom att rengöra några spjäll (möjligtvis dom du nämnde) så jag trodde att det problemet skulle vara ur världen åtminstone ett tag. Jag ska forska lite mer angående det också då... Tack!

Ackela
29 november 2012 · 4 Inlägg

Idag fick jag problem med att ens komma in i bilen. Först var låset fruset men det gick att värma upp men när bilen väl låses upp så går inte framdörrarna att öppna varken inifrån eller utifrån. Handtagen hakar liksom inte i som dom ska göra när man öppnar. Bakdörrarna går att öppna så jag fick klättra fram och prova starta den och det gjorde den utan problem. Körde dit jag skulle, lät bilen stå olåst och gjorde mitt. Efter ca 1-2 timmar när jag var klar och skulle åka hem gick framdörrarna att öppna igen. Dock bara en gång vardera... Råkade få dörren igenblåst och sedan gick det igen...

När jag stod och grejade med låset som var fruset så gick det att låsa upp från passagerarsidan men det låstes igen efter ca 1-2 sekunder (och passagerardörren gick ju heller inte att öppna så det var ju egentligen meningslöst att det ens gick att låsa upp en stund där). Kan detta hänga ihop med att bilen dör under körning? Eller är det något klurigt stöldskydd eller något som jag inte fattar något om?

Den har även börjat pipa/vina när jag kör över 60 km/h. Låter typ som att någon skulle sitta och vissla lågt någonstans i bilen. Plus att den sedan la av två gånger på hemfärden igen som den gjort tidigare.

Några nya eller fler tankar om vad det kan vara? Vågar jag ens köra den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang