1572
Sök

Rykande saab 9-5

47 Inlägg
4 september 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Min flickvän har en saab 9-5 2,3t -98. Hade den på en bilverksta, bilmeken ringde och sa att oljelampan hade tänts så han skulle fylla på olja. Och efter det har bilen rykt nått så jävulst, grå/vit rök. Och till saken hör att bilen alltid har dragit lite mkt olja så vi har bara fyllt på, den har varit så i minst två år. Bilen har haft lite tjockare avgaser när den har stått, men om man har kört den dagligen så har den gått kanonfint!
Min tanke var då att det har blivit nå fel på turbon eller vevhusventilationen. Men med tanke på rökens färg så känns de lite som att topplockspackningen kan har gått.
En sak till ja tänkte på, varför hände det här när han fyllde på olja? kan de har blivit nån oljeskummning och nånting sitter igen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 061 Inlägg
4 september 2013
#2
turboras gissar jag på... om turbon rasat riv ner tråget!!! vid bytet annars är det ogjort!!!!

Kör fort så hinner inget hända...

4 767 Inlägg
4 september 2013
#3
Jag tror också på turboras. Hur långt har den gått?

Det är standard på saabarna att gt17-turbon rasar mellan 20-30k mil ungefär.

Skruva loss kåpan över grenrör och turbo, ta väck dumpens återcirk-rör, sätt en torx på en förlängare och lossa klämman mellan alu-röret och turbon och lossa magnetventilen och lite sånt som sitter fast på aluröret, plocka ur alu-röret, nu kommer du åt att känna på turbons impeller.
Pytteglapp = normalt
LÖS /stort glapp = turbon kass

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Fri fart för ett fritt folk!
14 061 Inlägg
4 september 2013
#4
man kan lätt bli lite lurad på turbo ras ibland blåryker dom ibland vitryker eller så blir det en kombo där olja går in i förbränningen samtidigt som turbon släpper ut oljan i avgashuset då blir det riktigt fin rök som är blåvitgrå..

men som sagt riv tråget vid turboras ananrs rasar det nog snart igen eller så kommer det obligatoriska lagerraset efter ett tag

Kör fort så hinner inget hända...


Sök