Volvo B230A motor bluddrar vid 4000rpm?

Varsa
6 december 2007 · 2 Inlägg

Tjena, ny på forumet jag vet.
Någon gång ska vara den första wink

Jag har införskaffat en rolig och billig 740 för lite körning i vinter.
Problemet är bottenvridet visserligen är hyfsat men såfort man kommer upp till 4000varv så börjar den bluddra och man har svårt att komma högre, är man envis så börjar den varva lite bättre över 6000varv.
Det är ju som bekant en förgasar motor men är normalt att motorn dör då man vid tomgång snabbt drar i fullgas? (dränker motorn?)

Har satt på en elektrisk bensinpump som trycker på direkt vid tanken så soppa ska den få.
Alla 4 tändstift ser lagom bruna och härliga ut så det känns ju som om den går på alla cylindrar.

Kan det vara dåligt med pulver i tändsystemet, alt. felinställd tändning eller kan det vara någonting med förgasaren eller bensinen?

Mvh
Danne

Wezzli Sidledesförare
6 december 2007 · 268 Inlägg

Det är ju egentligen likest att du kör igenom standardfelsökning före du lägger en tråd om det, men rent allmänt skulle jag själv först och främst kolla till förgasarens inställning, allt för ofta det är sliten nål/munstycke som gör att den drar så förbannat mycket mer på vissa register än den bör. Går den bättre eller sämre om du drar ut choken?

Man vet aldrig, före man vet
Volvo Knugen The one and only
6 december 2007 · 1 091 Inlägg

Kan vara:

-membranet i förgasaren som börjar ge upp...

-läckage någon stans i samband med insuget...

-Har du en regulator till soppapumpen? Är den rätt inställd?

Det är vad jag kommer på just nu iaf.........

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang