Frågor om ljudbygge i V40 (nybörjare)

klonas88
29 september 2009 · 16 Inlägg

Ska byyta ut ljudet i min V40 och är helt ny på det här med billjud. Har försökt läsa på men har lite frågor.

Till att börja med, har ett 4-kanaligt slutsteg (Infinity Reference 475a) som jag tänkt driva alla högtalare med. Frågan är hur jag ska koppla det? Går det att koppla 2 högtalare till samma uttag på steget? Tänker isåntfall på att koppla högtalarna i instrumentbrädan och framdörrarna på samma, eller blir det dåligt ljud då?

Min nästa fråga låter säkert urlöjlig, men hur fäster man kablarna på högtalarna? (2 par Infinity reference 5022i och ett par Infinity referenece 4022i). Ser ju ut såhär;
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60838/774098_gzjyng.jpg

Sen sista frågan för tillfället är angående utgångarna på huvudenheten. Är någon kina-stereo som jag fått av en polare, vet inte säkert om det är lågnivåutgångar, men dessa utgångar finns iaf; Swf out front, Center out front, Front-r out front, front-l out front, rear-r out front, rear-l out front. Jag antar att det är dessa som ska kopplas till stegen. Det som gör mig lite förvirrad är att det också finns rear-r out rear och rear-l out rear.

Är ju dessutom så att det bara är en kontakt till basen, ska man köra en y-koppling då och sen en vanlig rca-sladd till steget? Steget till basarna är ett Infinity Reference 1600a.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60838/774102_i67m5b.jpg

Mvh Jonas

michieff ljudfantast
29 september 2009 · 1 372 Inlägg

hej och välkommen

för det första när man pratar slutsteg så snackar man kanaler. Du bör koppla ett högtalarelement per kanal MEN du KAN rent fysiskt koppla flera element på samma kanal (plus och minus från dörrelementet på samma plus och minus som instrumenthögtalaren). jag skulle inte riktigt rekommendera det eftersom du får en ganska ojämn balans mellan instrumentelementet och dörrelementet eftersom faktumet att dörrelementet lär dra mer watt än instrumentelementet så kommer du nog få det hela att låta ganska dåligt i lite högre volymer (beroende på hur steget levererar såklart). Så ska du koppla hela framsystemet på steg så kör instrumentan och dörren på steget och sen ett mindre 2kanalssteg till bakelementen eller driv dem på stereon (du sitter i området runt framsystemet eller hur, så låt det låta bäst där)

Du kopplar ett högtalarelement på en anslutning du visar, med en 4.8mm-kabelsko du fäster på pluskabeln och trycker in på det större stiftet, och en 2.8mmkabelsko fäst på samma vis i minuskabeln. Du kan också löda fast kablarna eller kabelskor såklart om du vill ha det proffsigt gjort. Om du inte löder, så se till att det blir bra klämt runt stiften!

Jag blir riiiiktig konfunderad över alla miljoner kontaktstumpar du nämner här, men har inte enheten något "sockerbitsliknande" kontaktdon (en isokontakt) där front L, front R, rear L, och rear R visas med stift?

klonas88
30 september 2009 · 16 Inlägg

Tackar!

Okej, har inte riktigt kommit in i alla termer än. Okej, lutar åt att jag får köra bakhögtalarna på stereon isf..

Okej. Var får man tag på dessa kabelskor? Kan inte minnas att jag sett några när jag kollat runt i olika affärer.

Jo det har den, men dessa är ju de utgångarna som redan är förstärkta genom stereon?

michieff ljudfantast
30 september 2009 · 1 372 Inlägg

kabelskorna kan man köpa på bilstereosidor som www.blekingebilradio.se tex. Man ser ofta inte kabelskorna någonstans i affären på tex BRL eller MDS utan man får fråga dem i kassan.

ja precis, de kanalerna i isokontakten är de kanalerna stereon förstärker. Jag kan bara inte fatta vad alla extrakablar gör. Okej, front L och R är framkanalen på lågnivån. Rear L och R är bakre kanalen för lågnivån.

swf out front är subkanalen tror jag och center är en eventuell kanal för centern. Har inte riktigt sett så här många märkliga utgångar förut men du har troligen 3 par lågnivåutgångar du kan använda dig av, front, rear och sub.

Subkanalen måste du y-splitta för att kunna koppla steg till eftersom det endast är en rca-kontakt. Varför du har en kontakt där är för att kanalen är i mono, alltså spelar ingen roll på L och R.

Oftast brukar lågnivåutgångarna sitta fast bakpå stereon men här har du tydligen kontakter på kabelstumpar istället.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2009 · 8 744 Inlägg

Passande kabelskor finns även på tex Clas Ohlson, Jula och Biltema. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
30 september 2009 · 1 372 Inlägg

finns det verkligen den mindre modellen där? har letat som fasen big_smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2009 · 8 744 Inlägg

Jajjamensan, Biltema har då, billiga är dom å! smile http://www.biltema.se/products/product. … emId=79107

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
30 september 2009 · 1 372 Inlägg

riktigt snygga saker! smile tänk vad biltema kan!

klonas88
30 september 2009 · 16 Inlägg

michieff skrev:
kabelskorna kan man köpa på bilstereosidor som www.blekingebilradio.se tex. Man ser ofta inte kabelskorna någonstans i affären på tex BRL eller MDS utan man får fråga dem i kassan.

ja precis, de kanalerna i isokontakten är de kanalerna stereon förstärker. Jag kan bara inte fatta vad alla extrakablar gör. Okej, front L och R är framkanalen på lågnivån. Rear L och R är bakre kanalen för lågnivån.

swf out front är subkanalen tror jag och center är en eventuell kanal för centern. Har inte riktigt sett så här många märkliga utgångar förut men du har troligen 3 par lågnivåutgångar du kan använda dig av, front, rear och sub.

Subkanalen måste du y-splitta för att kunna koppla steg till eftersom det endast är en rca-kontakt. Varför du har en kontakt där är för att kanalen är i mono, alltså spelar ingen roll på L och R.

Oftast brukar lågnivåutgångarna sitta fast bakpå stereon men här har du tydligen kontakter på kabelstumpar istället.

Okej, då förstår jag.

Jag är också lite förvirrad, därför jag kände mig tvungen att fråga... Är ju som sagt någon kinatillverkad grej utan "märke" så kvalitéen och designen kanske inte är den bästa, men jag tänkte testa med den iaf innan jag eventuellt köper en annan huvudenhet.

Okej, nu har jag iaf hyffsad koll på hur jag ska koppla.

En till fråga, hade tänkt skruva fast stegen på baslådan, finns ju inte så många andra passande ställen att ha dom, men läste i en annan tråd att detta kunde vara dåligt för dom?

michieff ljudfantast
30 september 2009 · 1 372 Inlägg

ja det är inte jättebra att montera steget på lådan (beror iofs på storlek på lådan) men att de i teorin (har hänt några här på gorg) att komponenter går sönder pga vibrationerna. Placera hellre steget på ryggstöd eller liggandes istället om du har plats smile

klonas88
30 september 2009 · 16 Inlägg

Okej. Är en rejäl låda, vet inte hur stor exakt, men den rymmer 2 stycken 12or så... Är ju inte så gott om plats tyvärr så kan inte tänka på så många andra passande ställen..

Har kommit på en till grej nu, hittar ingen remote utgång på stereon. På iso-kontakten finns det dock en sladd som ska gå till antennen så den fälls upp, nu är ju min alltid uppe så det behövs ju inte. Skulle det funka att ta den som remote?

michieff ljudfantast
30 september 2009 · 1 372 Inlägg

jag vet faktiskt inte, vet inte om det är samma typ av spänning i en sån som remoten.

Men en remote ska väl alla isokablage ha. Det brukar vara en blå kabel som inte går någon vart, ofta med en vit strimma i.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 september 2009 · 8 744 Inlägg

Kabeln till elantennen ska fungera bra ja, MEN! Har du otur så fungerar din stereo som så att den bara skickar ut spänning på den kabeln när du har radion på, och då fungerar det av förklarliga skäl inte så bra. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang