Hjälp en rookie med lite frågor angående bilköp!

Figgeduni
11 april 2015 · 3 Inlägg

Hej, är ny här på forumet och inom "bilbranschen" också.

Har funderat att köpa ny bil nu efter sommaren efter att i 5 år kört segdragna 70 hästarsbilar som inte ens var mina. Och har då lite frågor om detta. Det jag är ute efter i första hand är väll utseende både på utsidan och insidan samt fart cool

Har kollat runt lite och lutar mot antingen Volvo S60 T5 05+, S60 D3 10+ eller Audi A4.

Så till frågorna:
1. Fanns en S60 T5 med Autotech steg 2 som jag var lite intresserad av, gåre att köra en FWD med 300+ hästar elr kmr man bara spinna runt? Hur skulle de gå utan trim (250 hästar)?

2. Hur funkar det med (Autotech) trimning? Går det igenom besiktningar osv elr måste man trimma tillbaks den med en såndär dosa vid besiktningar?

3. D3 är ju en diesel, jag kommer oftast köra väldigt korta sträckor till jobbet osv (2km). Har läst att diesel egentligen är för långåkare då det lätt täpper igen i partikelfiltret, hur ofta bör man bränna ut filtret så att säga?

4. Skulle jag köpa D3an skulle jag nog steg 1 trimma den, men är det dumt? Sänker det andrahansvärdet eller liknande eller nå annat jag bör tänka på?

5. Gillar A4ans look, men har läst mycket om att de lätt kan rasa i motorn osv, bör man vara orolig för det eller?

Om jag skulle välja så lutar det mot D3an just för att den tiltar mig mest i utseendet både på insidan och utsidan, men då är de ju dedär med dieseln, men kanske skulle funka ändå. Kom gärna med åsikter vad jag bör tänka på då det väl blir dags eftersom jag har 0 koll på bilar smile

Senast redigerat av Figgeduni (11 april 2015)

Rensvinf
11 april 2015 · 528 Inlägg

En diesel går bäst om man oftast kör lite längre sträckor än dig. Det har du rätt i.  Bland annat för partikelfiltret, även om det inte är hela världen. Det som ställer till det annars, är att en diesel kräver mer av batteriet och kör man oftare kortare sträckor så hinner inte batteriet laddas. Vill minnas att exempelvis BMW säger just detta. Läste en artikel någonstans om en bmw-kund som fick problem med batteriet; varpå BMW gick igenom körsträckan och de helt sonika sa att en ny bmw diesel inte kan gå kortare för jämnan utan att man får vänta sig problem med batteriet.

Maxen Teknisk
11 april 2015 · 328 Inlägg

Det som talar emot dieselbilar är ju den högre skatten. Den kan variera mycket beroende på om den är viktbaserad eller utsläppsbaserad, men den är oftast dyrare på en dieseldriven bil än på en bensindriven.

Så har du inte så lång årlig körsträcka så blir det svårt att "tjäna in" den högre skatten genom den lägre bränsleförbrukningen på en dieselbil kontra bensinbilen.

Lite tråkigt att tänka med plånboken kanske, men det kan löna sig i det långa loppet.


Dvs, kolla upp bränsleförbrukningen, årlig skatt och din tänkta årliga körsträcka så kan du enkelt räkna ut vad som blir mest ekonomiskt. Sen handlar det förstås om hur dyr bilen är, vilket eventuellt lån du tar på bilen (amortering) samt kostnad för försäkring.

Försäkringen är ett kapitel för sig och kräver en del efterforskningar för att man ska få ett så lågt pris som möjligt. Det skiljer en hel del mellan bolagen samt ålder och bostadsort på försäkringstagaren.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Muttley
11 april 2015 ·

1.  Om du tänkte köra vårdslöst som de låter här så är de klart att de spinner loss, de gör även bakhjulsdrivna.  Kör vettigt så går de bra.


4. Ja om du nu är en gasglad pojke som ge fullgas för de mesta och dessutom trimmat så har du tappat majoriteten av potentiella köpare troligtvis.

Figgeduni
12 april 2015 · 3 Inlägg

tkd_rille skrev:
1.  Om du tänkte köra vårdslöst som de låter här så är de klart att de spinner loss, de gör även bakhjulsdrivna.  Kör vettigt så går de bra.


4. Ja om du nu är en gasglad pojke som ge fullgas för de mesta och dessutom trimmat så har du tappat majoriteten av potentiella köpare troligtvis.

Nja, vårdslöst är att ta i, inte den som far omkring och sladdar osv. Vill bara att man ska accelerera då man gasar och inte behöva ta 2 km och frukta för sitt liv när man kör om någon roll

Är väll mest orolig för vinterkörning då familjen har en V70 och känns som de enbart spinner lös med den och då äre 80 hästar mindre, men kanske jag som kör den lite för mycket som 70 hästarna tongue

Det som talar emot dieselbilar är ju den högre skatten. Den kan variera mycket beroende på om den är viktbaserad eller utsläppsbaserad, men den är oftast dyrare på en dieseldriven bil än på en bensindriven.

Ja får kolla lite på det, dock är jag villig att lägga ut lite mer pengar om jag tycker om bilen mer. Som sagt, pengar efter själva köpet av bil är nog inga problem på så sätt smile

Senast redigerat av Figgeduni (12 april 2015)

zzr94092
12 april 2015 · 4 416 Inlägg

"Är väll mest orolig för vinterkörning då familjen har en V70 och känns som de enbart spinner lös med den "
Har ni inte antispinn/typ vad det nu kan heta?
S60T5 rör bra på sig,ge fan i att trimma bara så funkar/håller den bra.

Muttley
12 april 2015 ·

Figgeduni skrev:

tkd_rille skrev:
1.  Om du tänkte köra vårdslöst som de låter här så är de klart att de spinner loss, de gör även bakhjulsdrivna.  Kör vettigt så går de bra.


4. Ja om du nu är en gasglad pojke som ge fullgas för de mesta och dessutom trimmat så har du tappat majoriteten av potentiella köpare troligtvis.

Nja, vårdslöst är att ta i, inte den som far omkring och sladdar osv. Vill bara att man ska accelerera då man gasar och inte behöva ta 2 km och frukta för sitt liv när man kör om någon roll

Är väll mest orolig för vinterkörning då familjen har en V70 och känns som de enbart spinner lös med den och då äre 80 hästar mindre, men kanske jag som kör den lite för mycket som 70 hästarna tongue

Vet du varför den mest spinner lös på vintern ?   
Planering är viktigt wink   Körde v70 D5 och hade i princip inga problem trots dubbfria vinterdäck.  Sådant lär du dig med.  Körde med CTS en vinter med som är bakhjulsdrift utan någon ofrivillig sladd någonstans.

De du ska göra är väl att provköra de du tycker är intressanta och sen köper du den du faller för.   Sen får du köra med hjärnan vid vinterkörning.

it_mutt Avstängd
12 april 2015 · 10 388 Inlägg

Figgeduni skrev:
Hej, är ny här på forumet och inom "bilbranschen" också.

Har funderat att köpa ny bil nu efter sommaren efter att i 5 år kört segdragna 70 hästarsbilar som inte ens var mina. Och har då lite frågor om detta. Det jag är ute efter i första hand är väll utseende både på utsidan och insidan samt fart cool

Har kollat runt lite och lutar mot antingen Volvo S60 T5 05+, S60 D3 10+ eller Audi A4.

Så till frågorna:
1. Fanns en S60 T5 med Autotech steg 2 som jag var lite intresserad av, gåre att köra en FWD med 300+ hästar elr kmr man bara spinna runt? Hur skulle de gå utan trim (250 hästar)?

2. Hur funkar det med (Autotech) trimning? Går det igenom besiktningar osv elr måste man trimma tillbaks den med en såndär dosa vid besiktningar?

3. D3 är ju en diesel, jag kommer oftast köra väldigt korta sträckor till jobbet osv (2km). Har läst att diesel egentligen är för långåkare då det lätt täpper igen i partikelfiltret, hur ofta bör man bränna ut filtret så att säga?

4. Skulle jag köpa D3an skulle jag nog steg 1 trimma den, men är det dumt? Sänker det andrahansvärdet eller liknande eller nå annat jag bör tänka på?

5. Gillar A4ans look, men har läst mycket om att de lätt kan rasa i motorn osv, bör man vara orolig för det eller?

Om jag skulle välja så lutar det mot D3an just för att den tiltar mig mest i utseendet både på insidan och utsidan, men då är de ju dedär med dieseln, men kanske skulle funka ändå. Kom gärna med åsikter vad jag bör tänka på då det väl blir dags eftersom jag har 0 koll på bilar smile

Finns ju ett par modeller av A4:an, och en uppsjö av motorer. Halvt omöjligt att besvarar frågan utan att veta vad du tänkt i årsmodell och motorväg.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
12 april 2015 · 7 329 Inlägg

Figgeduni skrev:
men då är de ju dedär med dieseln, men kanske skulle funka ändå. Kom gärna med åsikter vad jag bör tänka på då det väl blir dags eftersom jag har 0 koll på bilar smile

Om du gillar att i långa uppförsbackar trampa plattan i mattan och köra om andra bilar, då ska du definitivt ha en diesel med högt vridmoment som kommer redan från början.
Finns inget härligare än en diesel i kombination med automatlåda.

Såg du på DTM, BTCC och STCC för några år sedan?
Då såg du hur Seatbilarna med dieselmotorer efter kurvorna ut på rakorna stack iväg från bensinbilarna.

Sedan, som redan skrivits, så bör den årliga körsträckan inte vara för kort, eftersom skatten är högre för en dieselbil.
Oavsett om skatteberäkningen bygger på fordonsvikt eller emmisioner.

Ingooo
12 april 2015 · 167 Inlägg

T5 går ju bra och är framför allt rolig. D3 är jag inte särskilt förtjust i personligen då det är en nedtrimmad motor på 2liter och inte optimerad för den volymen i grunden vilket t5 är men roligare att tanka än T5 förstås.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang