*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

jaka54
12 juni · 5 888 Inlägg

Dieselsoppa i luftburken?!!??? Men det är ju en bensinare du har  en FSI motor!
Stiftet ser fruktansvärt sotigt ut!
Vad är det för stift!??  Se till och byt till nya NGK eller Bosch stift!

Danneromano
12 juni · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Dieselsoppa i luftburken?!!??? Men det är ju en bensinare du har  en FSI motor!
Stiftet ser fruktansvärt sotigt ut!
Vad är det för stift!??  Se till och byt till nya NGK eller Bosch stift!

Tycker du ska och läsa vad jag skrivit innan du kommenterar.
Själlhus, vevhusventilation.
Luftburken eller rättare sagt 2 luftburkar kommer inte användas med något typ av budget spjäll utan förblir borttaget ersätts med sportluftfilter istället.

Se bilderna.

ECM och vad jag läst så påverkar det samma problem som jag har samt samma felkoder.

NGK satt på, både sotiga och gammal olja/slagg.

Nån som har svar på vilket relä som är ECM
Eller svar på annat, kan jag tex se på övre kugghjulet till kamremmen om den sitter rätt?

Danneromano
12 juni · 60 Inlägg

Står dessutom glödstift som en felkod har ju inte ens det.

Senast redigerat av Danneromano (12 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juni · 17 660 Inlägg

Danneromano skrev:

jaka54 skrev:
Dieselsoppa i luftburken?!!??? Men det är ju en bensinare du har  en FSI motor!
Stiftet ser fruktansvärt sotigt ut!
Vad är det för stift!??  Se till och byt till nya NGK eller Bosch stift!

Tycker du ska och läsa vad jag skrivit innan du kommenterar.
Själlhus, vevhusventilation.
Luftburken eller rättare sagt 2 luftburkar kommer inte användas med något typ av budget spjäll utan förblir borttaget ersätts med sportluftfilter istället.

Se bilderna.

ECM och vad jag läst så påverkar det samma problem som jag har samt samma felkoder.

NGK satt på, både sotiga och gammal olja/slagg.

Nån som har svar på vilket relä som är ECM
Eller svar på annat, kan jag tex se på övre kugghjulet till kamremmen om den sitter rätt?

Nejnejnej!
Ett sådant är ett utmärkt sätt att få bilen och gå sämre samt med tiden tända motorlampan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danneromano
12 juni · 60 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Danneromano skrev:

jaka54 skrev:
Dieselsoppa i luftburken?!!??? Men det är ju en bensinare du har  en FSI motor!
Stiftet ser fruktansvärt sotigt ut!
Vad är det för stift!??  Se till och byt till nya NGK eller Bosch stift!

Tycker du ska och läsa vad jag skrivit innan du kommenterar.
Själlhus, vevhusventilation.
Luftburken eller rättare sagt 2 luftburkar kommer inte användas med något typ av budget spjäll utan förblir borttaget ersätts med sportluftfilter istället.

Se bilderna.

ECM och vad jag läst så påverkar det samma problem som jag har samt samma felkoder.

NGK satt på, både sotiga och gammal olja/slagg.

Nån som har svar på vilket relä som är ECM
Eller svar på annat, kan jag tex se på övre kugghjulet till kamremmen om den sitter rätt?

Nejnejnej!
Ett sådant är ett utmärkt sätt att få bilen och gå sämre samt med tiden tända motorlampan.

Om det sitter i luftburken då?

Danneromano
12 juni · 60 Inlägg

Danneromano skrev:

Hybrid_ skrev:

Danneromano skrev:

Tycker du ska och läsa vad jag skrivit innan du kommenterar.
Själlhus, vevhusventilation.
Luftburken eller rättare sagt 2 luftburkar kommer inte användas med något typ av budget spjäll utan förblir borttaget ersätts med sportluftfilter istället.

Se bilderna.

ECM och vad jag läst så påverkar det samma problem som jag har samt samma felkoder.

NGK satt på, både sotiga och gammal olja/slagg.

Nån som har svar på vilket relä som är ECM
Eller svar på annat, kan jag tex se på övre kugghjulet till kamremmen om den sitter rätt?

Nejnejnej!
Ett sådant är ett utmärkt sätt att få bilen och gå sämre samt med tiden tända motorlampan.

Om det sitter i luftburken då?

Ingen som har koll på EPC eller ECM?

Om det klickar är ett relä sönder då?

jaka54
13 juni · 5 888 Inlägg

Aaah! Du menar att du gör rent grejerna i dieselsoppa!? Lite svårt att förstå när du skriver som du gör. Därför tyckte jag att det verkade konstigt  när du sa att det var fullt med dieselsoppa i insugsröret...För det det lät ju som att du hade en dieselbil. -Och det har du ju inte!
Stiftet ser för j...ut . Det är därför jag undrar om du bytt till nya?! Det ärs ju det första man ska göra när en motor trasslar.

Danneromano
13 juni · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Aaah! Du menar att du gör rent grejerna i dieselsoppa!? Lite svårt att förstå när du skriver som du gör. Därför tyckte jag att det verkade konstigt  när du sa att det var fullt med dieselsoppa i insugsröret...För det det lät ju som att du hade en dieselbil. -Och det har du ju inte!
Stiftet ser för j...ut . Det är därför jag undrar om du bytt till nya?! Det ärs ju det första man ska göra när en motor trasslar.

Menade med diesel bad att dem låg och gotta sig i en hink med 10l diesel.
Jepp nya stift.
Inte pallat fortsätta, tar det imorgon, kunde även få motorstyrning modul för max 200kr billigt o bra.

Danneromano
14 juni · 60 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-401cf20e8da77a5350fd90e90ec3bd4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-2905bb080656b7672d950d9004d27645.jpg

Öppnade upp motor styrenheten, inte bränd men kabeln saknar stift? Kanske vanligtvis är så på bilar?

Men jag undrar fortfarande vad relät är som tillhör ecm

husseman
15 juni · 1 624 Inlägg

Hmm, verkar rörigt detta. Ditt relä du yrar om antar jag e´ditt motorstyrrelä. Man kan kalla det för många saker, men detta borde vara ok eftersom bilen startar. Var det sitter står i Instruktionsboken, brukar sitta nära bränslepumpsrelät. Annars lätt att googla.
Du lyckades tydligen med att köpa ett sämre OBD instrument än du hade innan.
Att få felkod på glödstift är inte ok på en bensinare. Gissar på att det är ditt problem med förvärmningskretsen till dina L-sonder som stökar till det.
Ska vi gå på första felkoderna, så har du problem med cyl 4.  Ljudet från filmen va kass o säjer inte mkt. Ta fram en bild på hur kammen ska stå i förhållande till veven.  Om detta verkar ok, låna en kamerasnabel från nån bilverkstad - eller köp  nåt skit på Amazon som går att koppla till mobilen o kolla cyl 4 från insidan.
Ser du inget konstigt- så ta ett komp prov om du inte redan gjort det. Sen riv ner sumpen o kolla lager o byt silen o pumpen.  Nu har ja inga mer idéer- så byt du ECM då. Kostar den bara 200:- så byt direkt- men ska väl kodas in osv.   Lycka till./Husse

Danneromano
19 juni · 60 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, verkar rörigt detta. Ditt relä du yrar om antar jag e´ditt motorstyrrelä. Man kan kalla det för många saker, men detta borde vara ok eftersom bilen startar. Var det sitter står i Instruktionsboken, brukar sitta nära bränslepumpsrelät. Annars lätt att googla.
Du lyckades tydligen med att köpa ett sämre OBD instrument än du hade innan.
Att få felkod på glödstift är inte ok på en bensinare. Gissar på att det är ditt problem med förvärmningskretsen till dina L-sonder som stökar till det.
Ska vi gå på första felkoderna, så har du problem med cyl 4.  Ljudet från filmen va kass o säjer inte mkt. Ta fram en bild på hur kammen ska stå i förhållande till veven.  Om detta verkar ok, låna en kamerasnabel från nån bilverkstad - eller köp  nåt skit på Amazon som går att koppla till mobilen o kolla cyl 4 från insidan.
Ser du inget konstigt- så ta ett komp prov om du inte redan gjort det. Sen riv ner sumpen o kolla lager o byt silen o pumpen.  Nu har ja inga mer idéer- så byt du ECM då. Kostar den bara 200:- så byt direkt- men ska väl kodas in osv.   Lycka till./Husse

Det med fel på glödstift kan ju delvis stämma eftersom det faktiskt finns ett glödstift relä så fint som det heter, lite missvisande kanske.
OBD instrumentet jag fått tag i är betydligt bättre, bara för att det inte står CAN så innebär det inte att den inte har den funktionen.
Jag har tyvärr ingen instruktionsbok tyvärr.
Aja haft fullt upp med annat men nästan plockat ihop plockat.
Testar att kolla kablaget och rengör lamba givarna.
Kikat lite och verkar som att man kan nollställa ecm'n själv ganska simpelt.
Dvs dra ur batteriet, ladda det sen dra en kabel från minus till plus polen (inte batteriet) så tog startkabeln.

Vi får väl se hur det slutar.

Senast redigerat av Danneromano (19 juni )

Danneromano
19 juni · 60 Inlägg

Danneromano skrev:

husseman skrev:
Hmm, verkar rörigt detta. Ditt relä du yrar om antar jag e´ditt motorstyrrelä. Man kan kalla det för många saker, men detta borde vara ok eftersom bilen startar. Var det sitter står i Instruktionsboken, brukar sitta nära bränslepumpsrelät. Annars lätt att googla.
Du lyckades tydligen med att köpa ett sämre OBD instrument än du hade innan.
Att få felkod på glödstift är inte ok på en bensinare. Gissar på att det är ditt problem med förvärmningskretsen till dina L-sonder som stökar till det.
Ska vi gå på första felkoderna, så har du problem med cyl 4.  Ljudet från filmen va kass o säjer inte mkt. Ta fram en bild på hur kammen ska stå i förhållande till veven.  Om detta verkar ok, låna en kamerasnabel från nån bilverkstad - eller köp  nåt skit på Amazon som går att koppla till mobilen o kolla cyl 4 från insidan.
Ser du inget konstigt- så ta ett komp prov om du inte redan gjort det. Sen riv ner sumpen o kolla lager o byt silen o pumpen.  Nu har ja inga mer idéer- så byt du ECM då. Kostar den bara 200:- så byt direkt- men ska väl kodas in osv.   Lycka till./Husse

Det med fel på glödstift kan ju delvis stämma eftersom det faktiskt finns ett glödstift relä så fint som det heter, lite missvisande kanske.
OBD instrumentet jag fått tag i är betydligt bättre, bara för att det inte står CAN så innebär det inte att den inte har den funktionen.
Jag har tyvärr ingen instruktionsbok tyvärr.
Aja haft fullt upp med annat men nästan plockat ihop plockat.
Testar att kolla kablaget och rengör lamba givarna.
Kikat lite och verkar som att man kan nollställa ecm'n själv ganska simpelt.
Dvs dra ur batteriet, ladda det sen dra en kabel från minus till plus polen (inte batteriet) så tog startkabeln sen vänta allt från 30min till timmar.
Det ska alltså få ecu'n att återgå till sina grundinställningar och även att permanenta fel koder försvinner.

Vi får väl se hur det slutar.

Senast redigerat av Danneromano (19 juni )

Danneromano
fredag 11:16 · 60 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-aaa2804727da7015ccdab045e3a13069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-2ed8d7e579a045b4a8617d83519c31c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-944821fe688cff6d8e594a87cc2a0cfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-89a975c27a5b51724a4f8700da6ae106.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-ad7d68bf391aefca05769189bafe9f6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-fab50bf3c0d326a7c5d9c4ee8e41182d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-c472a424b22fed20346cfea5320e59fc.jpg

Danneromano
fredag 11:22 · 60 Inlägg

Kamaxelgivaren felkod består dessutom trycker ut vit vätska

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
fredag 12:36 · 17 660 Inlägg

Hm. Dykt upp i tråden innan men frågar igen då: Kamkedja eller kamrem?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
fredag 12:49 · 4 075 Inlägg

Eftersom det är en 2005 så är det kedja

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
fredag 13:09 · 17 660 Inlägg

spillolja skrev:
Eftersom det är en 2005 så är det kedja

smile

Aj fan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
fredag 19:12 · 4 075 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Aj fan.

man slipper krångliga kamrembyten

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muskelbil
fredag 19:38 · 599 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Aj fan.

man slipper krångliga kamrembyten

wink

Vad jag förstått byter vag ägare kam kedja oftare än peugeot 208 ägare byter kamm remm viar 6år eller 120000km

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 10:55 · 17 660 Inlägg

Nåja. Att kedjan sträcks på dessa är ju ingen nyhet. Det kan vara problemet Men att kedjan skulle gott ner sig på sträckan Vänersborg-Kungälv låter inte rimligt. Om nu inte TS lekt rallyförare på hemvägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang