Material till hasplåt

MrHyde
19 juni · 677 Inlägg

Är det någon som har tips på var man kan få tag på antingen en hyfsat tjock aluplåt alternativt en stålplåt som man kan bygga hasplåt av?
Alu bör vara i alla fall 4 mm tjock för att klara nåt, kanske mer. Stålplåt räcker med 3 mm. ca 2000x1000mm i storlek.
Har letat överallt känns det som, och ingen riktig skrothandlare finns kvar häromkring, de som säljer större plåtark är ofta till företag och kostar sinnessjukt mycket..
Hade gärna köpt en begagnad plåt också, måste ju inte vara helt rak när den ska utsättas för smällar ändå smile

Live long, and prosper.
zemet
20 juni · 4 073 Inlägg

När jag skulle bygga en egen grip till en grävmaskin så gick jag till lokala plåt företaget.

Dom skar ut allt åt mig enl ritningen jag hade med och det var inte speciellt dyrt heller.

Bor du nära Uddevalla kan jag rekomendera Materialcenter Väst AB http://www.materialcenter.se/

Men finns säkert någon liknande firma i närheten där du bor annars.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
20 juni · 7 329 Inlägg

Vad är det för bil och hur kommer du att använda den

Jag både köpt (begagnade) skyddsplåtar och gjort själv, eller låtit en lokal smed tillverka skyddsplåtar.

Det optimala är att låta tillverka skydd av Hardox, som är lätt(i förhållande till sin styrka) men tämligen dyrt.
Finns sällan spillbitar att köpa av Hardox.
Hardox är också svårt att hantera hemma i garaget, borra i t ex, böja ännu svårare.

Axelskydd brukar jag tillverka av 3 mm stålplåt med 4/5 mm på utsatta ställen.

Tröskelskydd och tankskydd av 4 mm härdad aluminiumplåt eller fartygsaluminiumplåt.

Underrede och fördelningslåda brukar få en plåt av 4 mm härdad aluminiumplåt eller fartygsaluminiumplåt.
På en bil hade jag en enda lång plåt som gick från framför oljetråget ända till sista knutkorset och skyddade detta.

Jag brukar tillverka mallar som smeden har att klippa till plåtarna och eventuellt stuka kanterna till.

Har man tur så finns spillplåtar som utgångsmaterial.

Att köpa hela stora aluminiumplåtar är dyrt, och dessutom fruktansvärt otympligt att hantera i garaget - gör man bara en gång.

Axelskydden brukar jag försöka göra i ett stycke, förutom "slitbiten".

Att hemma i garaget kröka 4 mm stålplåt är praktiskt taget omöjligt.
Jag borrar då en serie hål, 4 -4 mm, i viklinjen och fyller sedan hålen med MIG:en efter att jag böjt plåtarna till rätt passform.
Att på svetsbordet arrangera 5 olika plåtar och därefter svetsa, utan att allt faller som ett korthus, kräver en man med tålamod.

Tillgången till en smed som tar kontanter eller en bullpåse är ovärderlig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang