Blanke skrev:
AWM skrev:
Blanke skrev:
Roligt att se processen. Jag har gjort i princip exakt samma saker som du har gjort på min s60 sen jag köpte den. Men jag har gjort allt som du har gjort + stötdämpare runtom, generator, styrservopump, vvt och massor med annat.
Har också rostlagat i hjulhusen. Du målade väl inte bara över rosten hoppas jag? Annars kommer det komma tillbaka snabbt. Jag sandblästrade mina hjulhus och målade rostätare för att avsluta med epoxy + lack.
Hur tycker du det är i överlag att arbeta på en s60? För det mesta hatar jag det och känner att jag verkligen inte orkar fixa vissa saker. Kamremmen är riktigt dryg tycker jag, även fast jag kan göra det blind vid det här laget.
Hjulhusen var bara en quickfix när jag hade tråkigt på jobbet. Både fram och bakvagn ska ner framöver någon vinter och ersättas med nytt. Så då kommer hjulhusen göras iordning på riktigt och i med nya innerskärmar. Behöver bara få in lite pengar och bestämma mig för vilka bromsar jag ska köra först.
Jag har verkligen fått köpa på mig mer verktyg sen jag började med s60. Man klarar sig med det basala. Men det blir mycket enklare att ha lite specialare här och där. Vinkelväxel är underbart vid kamremsbyte tex, även ett böjbart, långt 3/8 spärrskaft med låga hylsor. Gick ifrån bmw e36 där allt som krävdes var 10mm/13mm hylsor och några torxnycklar för att byta hela drivlinan typ 😅 Plockade ur motorpaketet ur min andra s60 t5 igår. När jag var klar så låg typ halva verktygsväggen på bänken...
Haha jag känner igen mig i det. Känns som att för nästan varje jobb måste jag skaffa något nytt verktyg. På äldre volvos som jag plockat isär har jag klarat mig nästan helt och hållet med en biltemasats.
Jag är nyfiken om bromsarna, varför ska du byta ut dom? T5 skivorna är väl redan ventilerade och i större laget? Om du nu ska skaffa R-bromsok så såg jag häromdan på kgtrim eller om det var klracing R-bromsok för en billig slant. Piratkopior.
Har du några planer att trimma motorn?
Haha ja det var lättare förr..
Nu har jag dem mindre T5 bromsarna 305/288. Det räcker absolut till vid lite inspirerad körning och så. Men jag gillar tyvärr hög hastighet. Nu vet jag inte hur dessa är, men dem flesta bilar jag kört har haft problem med värme efter några hårdare inbromsningar från hög fart. Helst vill jag ju ha R bromsarna eller liknande. Men dem är så vansinnigt dyra. Ska man renovera och sätta nya grejer blir det lätt upp mot 20-25k. Har kollat lite på xc60/90 istället, det är relativt bolt-on. Där finns upp till 336mm har jag för mig. Ska även fixa lite bättre kylgångar.
Från början tänkte jag plocka ur runt 500hk. Men jag hade glömt hur jobbigt det är med fwd 😅 Så ska bara i med Steg4+E85 är tanken. Får jag 300whp så är jag nöjd.. Så det blir inget direkt trim. Ska renovera upp min rasade motor från den andra och lägga i vettiga stakar bara. Men fram/bakvagn är näst på listan, så det får vänta 🙃
Har du någon tråd om din?