Problem med stereo.

Torkelboy
4 februari 2008 · 21 Inlägg

Hej!

Jag har precis köpt mig en gammal Golf memphis -88. Med bilen följde en CDstereo som fungerade, men eftersom den inte spelar mp3 så kopplade jag in min CDstereo som gör det.

Den stereo som medföljde hade inte vanliga ISOkontakter utan det satt en adapter mellan bilens kontakter och stereon. Min stereo har dock ISOkontakter och antennkabeln passade också den utan adapter. Men min stereo startar inte, det enda som händer är att all belysning bakom knappar o.s.v. tänds men displayen är svart. Vad kan nu detta bero på?

Värt att nämna är att den inte heller låter mig ta ur eller sätta i cdskivor.

Det spelar ingen roll om bilen är igång eller ej.
Jag har kontrollerat kablage flera ggr om, samt ruckat på kablarna för att upptäcka glapp e.d.
Jag har såklart provat powerknappen och alla andra knappar, utan resultat.

Den stereon jag vill använda fungerade senast fredagen 1/2-08 i den bil jag sålde.


Det enda jag kan komma på är att det antingen skulle vara något stöldlås som hoppat igång i samband med att jag bytt bil, men det var däremot inget krångel sist jag bytte bil och använde samma stereo. Eller att det är något elfel, men all annan el fungerar, kablar sitter som sagt ordentligt och bakbelysning är ju igång.


What to do what to do?


/Erik

evilaudio
4 februari 2008 · 16 195 Inlägg

säkertligen så e de så att "minnes strömmen" å tändströmmen sitter fel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Torkelboy
4 februari 2008 · 21 Inlägg

Pratar du om den strömförsörjade isokontakten som kommer från bilen nu? och isåfall, är det något man kan åtgärda själv?

evilaudio
4 februari 2008 · 16 195 Inlägg

ta å mät upp vilken kabel du har konstant/minnes ström å vilken du har ström på när du har tändningen på.. å sen jämför du på stereon..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ironhead volvoraggare
4 februari 2008 · 4 776 Inlägg

det är lätt mät med en voltmätare på vilken som är tändningsstömmen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Torkelboy
4 februari 2008 · 21 Inlägg

Hur beter sig voltmäteren när man träffat tändningsströmmen i jämförelse med minnesströmmen? mer ampere eller?

Om jag nu upptäcker att detta är korsat, vilket är då enligt er den enklaste lösningen?

Tack för snabba svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

evilaudio
4 februari 2008 · 16 195 Inlägg

minnesströmmen har alltid ca 12v.. även när tändningen e av.. medans tändströmmen bara har ca 12v när du har tändningen på..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Torkelboy
4 februari 2008 · 21 Inlägg

okok!!!! tack!

Nån som har nån idé på hur jag löser själva problemet?

evilaudio
4 februari 2008 · 16 195 Inlägg

va e de för stereo du ska koppla in??


till 90% så sitter den en gul kabel på din stereo å den ska "minnesström" å den röda ska gå på tändningen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Marteen
4 februari 2008 · 20 Inlägg

och funkar de inte med det evilaudio sa så finns de ju alltis chans att nånting har gått i stereon, vart så för mig så ja öppnade den och lödde ihop den lödning som hade lossnat smile

Försök att leva så att till och med begravningsentreprenören sörjer när du dör!
Torkelboy
4 februari 2008 · 21 Inlägg

Det är en "LG TCH-M540R" som skall kopplas in.

På baksidan finns det 2st ISOkontakter (går bara att koppla på ett sätt). uttag för radio, RCAuttag och till sist uttag för CDväxlare.

Från bilen kommer det 2st ISOkontakter som passar in i min Stereo på ett enda sätt. Och antenn som också passar. Allt utan adaptrar e.d.


Jag har inga lösa sladdar eller kontakter som kan kopplas i olika variationer.

Marteen
4 februari 2008 · 20 Inlägg

okej, men de brukar finnas en ritning på antingen stereon eller på bruksanvisningen vart kablarna ska in, och där kan du ju kolla om minneskabeln kommer på minneskabeln och strömmen på strömmen, om du förstår då?

Försök att leva så att till och med begravningsentreprenören sörjer när du dör!
Torkelboy
5 februari 2008 · 21 Inlägg

Tar itu med det här under tisdagen! Om felet ligger i kablaget så innebär det att en hel del eltejp kommer gå åt imorgon! big_smile



I'll be back!

jgus86 Så eller så eller tvärtom.
5 februari 2008 · 86 Inlägg

Usch, eltejp låter farligt. Brukar kunna bli mkt glapp med sånt inblandat;)

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
Torkelboy
5 februari 2008 · 21 Inlägg

Löder ihop kablarna, sedan hårt lindad eltejp!

Torkelboy
6 februari 2008 · 21 Inlägg

Hallå igen!

Det visade sig att det var en säkring som var bränd. Vilket jag inte ens reflekterade över då den förra stereon fungerade och den jag nu använder hade viss belysning!!!

Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang