17 årig kille - Saabgalen - Vill köpa 900 Aero T16 - Behöver seriösa råd!

T16_AeRo
14 september 2008 · 712 Inlägg

Klart du ska ha en T16 AERO big_smile Saknar min gammla -88:a
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1288/12033/1288-56339.jpg

Riktigt roliga och enkelt att trimma dom oxå.. bara att pilla lite i APC-boxen

Regga dig här: http://forum.saabturboclub.com/index.php Finns mycket kunskap där wink

men som sagt.. försäkringen är inte att leka med.. vet inte hur det är nu för tiden dock

Senast redigerat av T16_AeRo (14 september 2008)

Hamilton
14 september 2008 · 8 873 Inlägg

MrTurbo skrev:

Hamilton skrev:
Om du läser reglerna för registrering och ägandeförhållande vad gäller bilar så ser du att jag inte uppmanar till brott.

Jasså, står det att man skall regga bilen på en äldre släkting för att få billigare försäkring? Citera gärna den biten.  tongue

Jag tror nog att du själv kan leta upp den informationen. Bor man och är skriven på samma adress, ja då kvittar det vem bilen står på....

Fotograf på tierpidag.se
Fawve Fotograf
14 september 2008 · 166 Inlägg

@ T16_AeRo

Hehe! big_smile Oh, den va fin! Okej härligt att höra! smile Ja det får jag göra!

@ Hamilton

Tackar för det, då vet jag det! Och min första bil lär då bli "mammas bil". smile

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
TheBlackBullit
14 september 2008 · 195 Inlägg

tja jag tycker att du ska köpa den om du nu tycker den uppfyller alla dina krav!! om du nu gillar bilen men skiter i o köpa bilen  så är det inte säkert att du hittar en som du gillar senare när du har kortet!?
jag är bara 17 jag med o jag tycker inte de är onödigt o köpa bil innan du har kortet....

BMW E39 M5 (2000)
Fawve Fotograf
14 september 2008 · 166 Inlägg

@ TheBlackBullit

Det gör det inte helt, så är kanske bättre att vänta och satsa på den som uppfyller alla? smile Okej, hur har du råd med en 9-5:a och en 9-3:a om man får fråga? yikes Avundsjuk sad sad big_smile

SAAB - Move Your Mind.
Saab 9-3 Aero Coupé "Nordic Performance" (2001)
TurbOla Reservdansk
14 september 2008 · 6 271 Inlägg

MrTurbo skrev:

Hamilton skrev:

MrTurbo skrev:
ca 3800:- året i försäkring;
http://www.saab4fun.com/bilder/318.jpg


ca 12 200:- om året i försäkring;
http://www.saab4fun.com/nya_bilder/Aero5.jpg

Sanning med modifikation, står bilen på en utav föräldrarna så blir det billigare.
Jag tar förgivet att han bor hemma då han är 17år.
Prisbilden blir ca 3-4000 per år för en Aero om den står på en utav föräldrarna. OBS att det här inte handlar om någon sk. skenförsäkring.

Är det tillåtet att uppmana till brott på detta forum, tror inte det.  tongue
Försäkringsbedrägeri är ett brott i vart fall...

Den som skall använda / bruka bilen är den som skall stå som registrerad ägare...

Det är fan brottsligt av försäkringsbolagen att ta så hutlöst betalt som dom gör...
Skulle farsans gamla 245a stått på mig skulle det kostat 10 000 om året, även om det är en sleten härk på 29 000 mil och 116hk...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ghibli
14 september 2008 · 57 Inlägg

om du nästan har pengarna så skulle jag inte rekommendera att köpa den, det kostar att ha den också och inte bara inköpet, men det kommer du att märka själv:P

discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

Hamilton skrev:

MrTurbo skrev:

Hamilton skrev:
Om du läser reglerna för registrering och ägandeförhållande vad gäller bilar så ser du att jag inte uppmanar till brott.

Jasså, står det att man skall regga bilen på en äldre släkting för att få billigare försäkring? Citera gärna den biten.  tongue

Jag tror nog att du själv kan leta upp den informationen. Bor man och är skriven på samma adress, ja då kvittar det vem bilen står på....

Kan jag garantera att det inte gör, om jag nu av någon anledning skulle flytta hem till min morsa, skaffa mig en supersupra med 800hk fullvärdesförsäkra den i hennes namn och krocka så är jag övertygad om att dom skulle skrika skenförsäkring på en gång.

HAR MAN INTE RÅD ATT ÄGA BILEN SÅ SKA MAN INTE HA DEN BILEN, alla vet vad det kostar innan, det är ingen överraskning att det är svindyrt att äga en bil som ung.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrTurbo Better than God \o/
14 september 2008 · 1 883 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Klart du ska ha en T16 AERO big_smile

Alla Aero är T16 ju...  roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

MrTurbo skrev:

T16_AeRo skrev:
Klart du ska ha en T16 AERO big_smile

Alla Aero är T16 ju...  roll

Eller så menade han skillnaden mellan T8 Special (Aero med T8 Motor) eller en vanlig T16 utan Aero

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Larsson_Power Saabvilde!
14 september 2008 · 1 708 Inlägg

discokapten skrev:

MrTurbo skrev:

T16_AeRo skrev:
Klart du ska ha en T16 AERO big_smile

Alla Aero är T16 ju...  roll

Eller så menade han skillnaden mellan T8 Special (Aero med T8 Motor) eller en vanlig T16 utan Aero

Som jag har lol

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
MrTurbo Better than God \o/
14 september 2008 · 1 883 Inlägg

discokapten skrev:
HAR MAN INTE RÅD ATT ÄGA BILEN SÅ SKA MAN INTE HA DEN BILEN, alla vet vad det kostar innan, det är ingen överraskning att det är svindyrt att äga en bil som ung.

Precis.


discokapten skrev:

MrTurbo skrev:

T16_AeRo skrev:
Klart du ska ha en T16 AERO big_smile

Alla Aero är T16 ju...  roll

Eller så menade han skillnaden mellan T8 Special (Aero med T8 Motor) eller en vanlig T16 utan Aero

Finns inga Aero med T8, de heter Special. En Aero är en Aero och har T16, aldrig något annat......
Blanda inte ihop någe eget här nu som du tror han menar. wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
discokapten Kapten på disco!
14 september 2008 · 1 729 Inlägg

MrTurbo skrev:

discokapten skrev:
HAR MAN INTE RÅD ATT ÄGA BILEN SÅ SKA MAN INTE HA DEN BILEN, alla vet vad det kostar innan, det är ingen överraskning att det är svindyrt att äga en bil som ung.

Precis.


discokapten skrev:

MrTurbo skrev:

Alla Aero är T16 ju...  roll

Eller så menade han skillnaden mellan T8 Special (Aero med T8 Motor) eller en vanlig T16 utan Aero

Finns inga Aero med T8, de heter Special. En Aero är en Aero och har T16, aldrig något annat......
Blanda inte ihop någe eget här nu som du tror han menar. wink

Fast det här är något som har dryftats mycket på 900klubben, en Aero är ju alltid en Aero, och en Aero har alltid T16 men en T8 Special är en Aero fast med T8 motor, eller en 900T8 Med Aero utrustning osv, tycker dock att det känns lite kul att det verkar finnas så många kvar (enligt mina högs ovetenskapliga mätningar = blocketannonser) dom gjorde trots allt bara 805st för den svenska marknaden...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2008 · 10 427 Inlägg

Riktigt kul bil iaf smile

Men viktigt att växla som folk, annars kan det se ut så här i växellådstrakten:
http://www.forumbilder.se/images/cc4200885139P0a42.jpg

Rquired Allmänt envis
14 september 2008 · 12 512 Inlägg

Började Själv att fundera på bil och hittade mina första object ca 10mån innan 18års dagen. Men jag fick rådet att vänta tills rätt bil dök upp, oavsett om det var innan eller efter födelsedagen. Och det är jag glad för eftersom jag till slut hittade en skitfin bil till riktigt roligt pris. Nybes ua skattad och hos bilfirma med garanti dessutom smile

Sen tycker jag det är viktigare att du hittar en bil som är i bra skick mekaniskt än en som ser bra ut. Som exempel tittade jag sj på två 328or innan jag bestämmde mig. Den ena var den gröne jag till slut köpte men saknar m-paket, fälgar osv och den andre var en urläcker svart 328a med allt man kunde önska sig.

Men pappa tyckte inte den svarte kändes riktigt frisk så den valdes bort, och mycket riktigt hittade jag den på blocket 2 mån senare med motorhaveri. Att fixa den hade kostat betydligt mer än att sätta ett par snygga fälgar på den jag har nu.

just my 2 cents, lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hedley Saaboholic
14 september 2008 · 3 129 Inlägg

discokapten skrev:
Innan du själv skaffar körkort/fyller 18 så får du inte äga en bil, så enkelt är det då måste den stå på någon annan... MEN jag jag tycker det är förjävligt av folk att uppmuntra till skenförsäkring, har man inte råd att ha bil, så ska man inte ha bil, så enket är det.

Surkuk.

Man är ju bara allmänt efterbliven om man står på en bil själv och betalar 20lök om året när man kunde fått det för 5.

Jag har alltid låtit farsan stå på mina bilar, dels för att jag bor hemma och dels för att jag inte känner för att kasta mer pengar än jag behöver i sjön, roligare att använda dessa till modifikationer eller andra glädje ämnen.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
TheBlackBullit
14 september 2008 · 195 Inlägg

ProViva skrev:
@ TheBlackBullit

Det gör det inte helt, så är kanske bättre att vänta och satsa på den som uppfyller alla? smile Okej, hur har du råd med en 9-5:a och en 9-3:a om man får fråga? yikes Avundsjuk sad sad big_smile

helt ärligt så står 9-5:an på pappa och 9-3:an på mamma så det blir inte så fläskiga räkningar

BMW E39 M5 (2000)
TurbOla Reservdansk
14 september 2008 · 6 271 Inlägg

discokapten skrev:
Innan du själv skaffar körkort/fyller 18 så får du inte äga en bil, så enkelt är det då måste den stå på någon annan... MEN jag jag tycker det är förjävligt av folk att uppmuntra till skenförsäkring, har man inte råd att ha bil, så ska man inte ha bil, så enket är det.

Då ska alltså ingen under 26 år äga bil helt enkelt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
azid Det som inte dödar gör ont
14 september 2008 · 2 668 Inlägg

när man handlar bil ska man vara kall och inte bara slängas sig på första bästa bil.

jag personligen skulle inte betala mer än 10k för den där saaben du länkar till...

sen kostar det alltid flis när man vill äga bil modellen med det extra efter normal betekningen...

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
14 september 2008 · 2 668 Inlägg

TurbOla skrev:

discokapten skrev:
Innan du själv skaffar körkort/fyller 18 så får du inte äga en bil, så enkelt är det då måste den stå på någon annan... MEN jag jag tycker det är förjävligt av folk att uppmuntra till skenförsäkring, har man inte råd att ha bil, så ska man inte ha bil, så enket är det.

Då ska alltså ingen under 26 år äga bil helt enkelt. wink

varför har man inte råd med bil innan 26 enligt dig?

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang