Vart kan man hitta volvo R emblem?

Hallen123
23 november 2008 · 10 Inlägg

Har inte läst hela tråden men jag VET att volvo och bilia säljer dessa emblem

Kristian_L
23 november 2008 · 1 893 Inlägg

TurbOla skrev:
...Dessutom behåller T-5Rerna sin overboost vid chippning då detta ligger i ECUn, så de kommer alltid ligga lite före alla chippade T5or...

Hur fungerar det..?
Jag menar, om man vill trimma sin volvo spis till max vad fabriks bitarna pallar för? För under skalet är väl T5 och T5-R motorn samma? Samma kolvar, stakar, kammar, turbo, osv..?
Over boosten gör ju att antingen (Om man skall trimma till max) så får man nöja sig med 20hkr mindre effekt i R-en mot vanliga T5, eller så ger R ytterligare 20hkr någon sekund och då har man gått över vad den pallar, o så spricker den..? wink

Mao bör man om man vill trimma, köpa en vanlig utan "R".. ? Eller?

Är inte Oerboost en funktion inbyggd i ECUn? Chippning = Manipulation av ECUn?
Borde gå att ändra på overboost med. Ställa värdet till "noll" till exempel.


EDIT:
Kom OT lite där... sorry.

Jag har en cylinder kort mot de stora pojkarna. Men även jag har plockat bort mina emblem.
Mycket roligare vid rödljusen när någon "R" kommer o skall (Försöka) köra om. hehe...

Senast redigerat av Kristian_V (23 november 2008)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
TurbOla Reservdansk
23 november 2008 · 6 271 Inlägg

Kristian_V skrev:
Hur fungerar det..?
Jag menar, om man vill trimma sin volvo spis till max vad fabriks bitarna pallar för? För under skalet är väl T5 och T5-R motorn samma? Samma kolvar, stakar, kammar, turbo, osv..?
Over boosten gör ju att antingen (Om man skall trimma till max) så får man nöja sig med 20hkr mindre effekt i R-en mot vanliga T5, eller så ger R ytterligare 20hkr någon sekund och då har man gått över vad den pallar, o så spricker den..? wink

Mao bör man om man vill trimma, köpa en vanlig utan "R".. ? Eller?

Är inte Oerboost en funktion inbyggd i ECUn? Chippning = Manipulation av ECUn?
Borde gå att ändra på overboost med. Ställa värdet till "noll" till exempel.

När jag beställde grejer till min motor, lager, packningar, rubbet, frågade killen på Volvos reservdelslager vilken motorbeteckning jag hade, för det skiljer sig mellan B5234T, och B5234T5 och B5234T4.

Du tror alltså att skillnaden på 20hk extra, som T-5Ren har under de 30 sekunderna, får motorn att sprängas? tongue

Jo, klart det går att ändra, men frågan har varit uppe förr om overboosten försvinner, och Autotech har svarat att den är kvar...
Men om man mappar om systemet så går det väl att ändra.

Tja, du får väl se vad din 1.9liters spis har att sätta emot. wink

Senast redigerat av TurbOla (23 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Opelmadness German cars, quality and beyond
23 november 2008 · 8 197 Inlägg

ntcbmw skrev:
haha jorå ja ska väl ta o göra de, tänkte bara kolla om de fanns nå mer "budjet" så att säga,
spritpenna va ju roligt.....eller ...inte

Micro har ju kromade bokstäver. smile Inte så dyra och iaf jag tycker att dom liknar volvos typsnitt lite. smile
EDIT: Inte bara Micro som har dom..

Senast redigerat av Irmscher Vectra (23 november 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
EIGHTYFO Art Director
23 november 2008 · 75 Inlägg

TurbOla skrev:
Motorn är modifierad i programvaran på T-5R, chassit är sänkt 35mm runtom, och hade all utrustning.
De enda tillvalen som fanns var automatlåda och värme i baksätet ungefär.
Sen var det ju all exteriör R-styling, spoiler, fälgar, vinge, färg, o.s.v.

R som kom 1996 hade annat styrprogram till motorn, annan turbo, annan växellåda, diffspärr, nya fälgar, annat chassi, en del hade 302mm bromsar istället för 280, interiören skiljde lite från T-5R, och mer utrustning var valbart.

Plus att det står klart och tydligt i chassinumret om det är en T-5R eller R eller T5, så nej, det går inte bara att "chippa en t5a och få en R" likadant motorerna har annan beteckning, vilket står instansat i motorn.

Dessutom behåller T-5Rerna sin overboost vid chippning då detta ligger i ECUn, så de kommer alltid ligga lite före alla chippade T5or...

Det där med att ECUn fortfarande har kvar sin Overboost stämmer verkligen inte, om du slänger i ett steg 1 chip på en T5a eller en T5-R "ska" dom ( beroende på skicket på motorn, turbo, slangar soppan bla bla bla )  ha samma effekt. Dom har alltså inte kvar någon så kallad overboost kvar i ECUn efter du har bytt ut chippet. Det är ju inte så att en T5-R databox har ett extra chip för overboosten.

Ring till Autotech om det inte är något ni litar på, ni kan även gå in och läsa på valfri firma som chippar dessa bilar och se hur mycket effekt det lovas och jämföra.

TurbOla Reservdansk
23 november 2008 · 6 271 Inlägg

EIGHTYFO skrev:
Det där med att ECUn fortfarande har kvar sin Overboost stämmer verkligen inte, om du slänger i ett steg 1 chip på en T5a eller en T5-R "ska" dom ( beroende på skicket på motorn, turbo, slangar soppan bla bla bla )  ha samma effekt. Dom har alltså inte kvar någon så kallad overboost kvar i ECUn efter du har bytt ut chippet. Det är ju inte så att en T5-R databox har ett extra chip för overboosten.

Ring till Autotech om det inte är något ni litar på, ni kan även gå in och läsa på valfri firma som chippar dessa bilar och se hur mycket effekt det lovas och jämföra.

T-5R: 0-100km/h: 6,9sek

Org. T5 gör det på 7.4s.

Om det nu inte skiljer något vid chippning, varför särskiljer då Autotech och BSR T-5R från T5-modellerna? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Roz-104 typ..eh..va?
23 november 2008 · 582 Inlägg

volvo_dude skrev:
spela roll man tar ju bort emblemen ändåwink

Satt o tänkte precis desamma tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Mange_GVe
23 november 2008 · 338 Inlägg

T5 och T5-R-95 har väl i stort sett samma motor, men 850 R som kom 96-97 har vad jag vet större turbo spridare diff osv gäller dock bara den manuella.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang