Orsak till felkod 2-3-2 på LH 2.4 B234F?

macke
18 april 2006 · 19 Inlägg

När jag startar bilen märks inget direkt. Efter ca 5 min så börjar bilen rycka & gå illa. Det håller i sig ca 1 min sen går den bra igen. Ibland tänds lamda lampan.

Felkod 2-3-2 Adaptiv Lambdakontroll, mager eller fet blandning, tomgång.

Är det lambdan eller LMM?

Mvh Macke

Senast redigerat av macke (18 april 2006)

olssson Saab nörd
18 april 2006 · 224 Inlägg

Mär hur mycket spänning de kommer ifrån lamdan. Den ska ligga mellan 0,1 - 0,9 Volt om jag minns rätt.

Senast redigerat av olssson (18 april 2006)

Saab For Life!
macke
18 april 2006 · 19 Inlägg

ca 570 till 590 mV.

Om man gasar till lite snabbt sticker värdet över 1000mV (1 volt).

vullen Mr White
18 april 2006 · 1 072 Inlägg

Ta bort kabeln från lmm...går den lika illa endå så är de lambdan..Annars så är de trasig lmm.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
macke
19 april 2006 · 19 Inlägg

när jag tarbort lmm går den på nödprogram...och inget vidare då heller.

Hittade ett läkage på en vaccumslang & förvärmingen till lambdan var det dålig kontakt på, MEN denstrular ändå!!

Så det var inget av ovanstående....

Mvh Macke

Senast redigerat av macke (19 april 2006)

Sharky
19 april 2006 · 10 287 Inlägg

Alltid? Eller bara kall? Eller varm?

/Göran

macke skrev:
När jag startar bilen märks inget direkt. Efter ca 5 min så börjar bilen rycka & gå illa. Det håller i sig ca 1 min sen går den bra igen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
macke
19 april 2006 · 19 Inlägg

Skit oxå....den forsätter att strula.

Den går mest ryckigt när motorn är på väg att bli varm från kallstart, men taskigt på tomgång vid varm oxå.

Den går sämre utan lmm!

Får väl forsätta att felsöka...det luktar som att den får för mycket soppa i alla fall..

Förslag?

Senast redigerat av macke (19 april 2006)

Sharky
19 april 2006 · 10 287 Inlägg

* Kallstartspridare som har hängt sig
* Bränsletrycksregulator som har hängt sig
* vattentempgivare (den till sprutet) som är trasig

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
macke
20 april 2006 · 19 Inlägg

Kollat det.....verkar inte vara det.
Kommer mer felkoder nu. 2-2-1 (Adaptiv lambda reglering dellast).
Har kollat spridare,avgassystem,vaccum efter läckage men hittade ingen så jag loggade lambdan under körning och det verkar som problemt kommer när styrboxen börjar använda sig av lambdan efter kall start. När jag kör växlar värdet mellan 0.1 & 1.05 Volt. På tomgång med varm motor är värdet stabilt på 0.56 till 0.58 Volt även att motorn går oroligt. Verkar som den är seg när avgastemperaturen sjunker?!

Någon som blir klokare?

Mvh Macke

macke
21 april 2006 · 19 Inlägg

ingen klok?

Sharky
21 april 2006 · 10 287 Inlägg

Man måste nästan öppna huven och klämma på saker och ting för att komma vidare.

/Göran

macke skrev:
ingen klok?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Makke Bizarre
22 april 2006 · 14 Inlägg

har ungefär precis samma fel på min b230ft.. blir inte klok på den..

Ford Galaxie "Mad Max" (1970)
macke
22 april 2006 · 19 Inlägg

jag har loggat lambdan mer och kommit fram till att den ger signal att motorn får tunt....sen om det är lambdan eller nåt annat är ju frågan...

Makke Bizarre
22 april 2006 · 14 Inlägg

macke vet du vad 3-3-2 är för nått.. har de felet på min.. men de står inte i nått av mina papper=(
tänkte eftesom vi håller på med samma sak och på en likadan motor nästan.

Ford Galaxie "Mad Max" (1970)
macke
22 april 2006 · 19 Inlägg

Hittar den i i volvos VADIS....bil modell? år?


Det är inte 2-3-2 istället?

Senast redigerat av macke (22 april 2006)

Drönirettab
22 april 2006 · 21 761 Inlägg

Makke Bizarre skrev:
macke vet du vad 3-3-2 är för nått.. har de felet på min.. men de står inte i nått av mina papper=(
tänkte eftesom vi håller på med samma sak och på en likadan motor nästan.

I min 240 handbok står det under rubriken "kontrollfunktion 2" att det betyder att spjällkontaktens funktion i tomgång är korrekt.

macke
22 april 2006 · 19 Inlägg

Då måste man dra i gång test läget förs för att få det svaret

Makke Bizarre
22 april 2006 · 14 Inlägg

macke skrev:
Hittar den i i volvos VADIS....bil modell? år?


Det är inte 2-3-2 istället?

ok.. det är en 245 år89.med en 97:a b230ft motor.
de skulle vara 3-3-4 men blev 3-3-2..

Ford Galaxie "Mad Max" (1970)
Makke Bizarre
22 april 2006 · 14 Inlägg

Drönirettab skrev:

Makke Bizarre skrev:
macke vet du vad 3-3-2 är för nått.. har de felet på min.. men de står inte i nått av mina papper=(
tänkte eftesom vi håller på med samma sak och på en likadan motor nästan.

I min 240 handbok står det under rubriken "kontrollfunktion 2" att det betyder att spjällkontaktens funktion i tomgång är korrekt.

ok.. då är den okay förhoppningsvis..

Ford Galaxie "Mad Max" (1970)
macke
22 april 2006 · 19 Inlägg

Diagnossystem

För att underlätta felsökning är tändsystemet försett med ett diagnossystem med tre kontrollfunktioner.
Diagnosuttaget är placerat i motorrummet, vid vänster fjäderbenstorn. Vid diagnostisering används uttag 6 för tändsystemet.

I kontrollfunktion 1 registreras eventuella fel och om felet är emissionsrelaterat tänds även varningslampan i kombinationsinstrumentet. Tre fel kan maximalt lagras åt gången (för Californien kan diagnossystemet för bränslesystemet registrera samtliga 17 felkoder).

I kontrollfunktion 2 testas signalerna från givare. Manuell aktivering av kontrollfunktion sker genom att trycka två gånger åt gången på diagnosknappen. Styrenheten får någon signal när givaren aktiverades.

I kontrollfunktion 3 testas signalerna till vissa reglerkomponenter. Manuell aktivering av kontrollfunktion 3 sker genom att trycka tre gånger på diagnosknappen. Därefter aktiverar styrenheten reglerkomponenterna en och en. Genom att lyssna eller känna på komponenterna kan man avgöra om den aktiveras.

Kontrollfunktion 1

Styrenheten kontrollerar kontiunerligt följande funktioner under körning:

-Styrenhetens egna, inre funktioner.
-Knackgivarsignal.
-Lastsignal från bränslesystemet.
-Impulsgivarsignal.
-Temperaturgivarsignal.
-Signal från EGR-omvandlaren.
-Signal från EGR-temperaturgivaren.

Ett fel i någon av dessa funktioner presenteras som en felkod i kontrollfunktion 1.

Kontrollfunktion 2

I kontrollfunktion 2 testas signalerna från följande givare:

-Impulsgivarsignal OK, 1–4–1.
-Spjällkontakt i tomgångsläge OK, 3–3–4.

Kontrollfunktion 3

I kontrollfunktion 3 testas signaler till EGR-omvandlaren.

Felkodstabell

Obs! På senare årsmodeller är vissa felkoder borttagna.

Samtliga felkoder är reversibla utom 1–4–3 Knackgivarsignal saknas eller är felaktig. Reversibel innebär att om en signal som har satt en felkod är OK nästa gång tändningen sätts på, kommer styrenheten att använda det riktiga värdet istället för att gå kvar i “limp-home”. Felkoden är dock fortfarande lagrad i minnet.

FelkodFelmeddelande
1-1-1Inga fel upptäckta
1-4-2Obs!Fel i styrenhet
1-4-3Obs!Knackgivarsignal
1-4-4Obs!Lastsignal
1-5-4Obs!EGR
2-1-4Impulsgivare
2-2-4Motortempgivarsignal
2-3-4Spjällkontaktsignal
2-4-1Obs!EGR (NTC)
2-4-1Obs!EGR (PTC)
4-1-3Obs!EGR-temperaturgivarsignal (NTC)
4-1-3Obs!EGR-temperaturgivarsignal (PTC)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang