Motorolja från Biltema vs mobil1

Germax
2 november 2009 · 12 086 Inlägg

NITROUS skrev:

JapMax skrev:

andersson88 skrev:
:cool:Det är samma olja i biltemas flaskor som statoils

Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..
Btw, statoils olja suger ***!

är det så ni gör i motala? stoppar snoppen i billig olja för att titta om den är bra? wink

Haha, kört kuken i mkt men fan inte motorolja! lol
Jag va mest sugen på att skriva något provocerande.

Etingelholm
3 november 2009 · 979 Inlägg

JapMax skrev:

NITROUS skrev:

JapMax skrev:

Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..
Btw, statoils olja suger ***!

är det så ni gör i motala? stoppar snoppen i billig olja för att titta om den är bra? wink

Haha, kört kuken i mkt men fan inte motorolja! lol

Så exakt, hur mkt igentligen? roll haha

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
_Bmw_Power_ Bmw Entusiast
3 november 2009 · 110 Inlägg

har en intressant artikel att posta med. vet ej vem som har skrivit den men hittades på e28.se

"Denna mkt intressanta information om motoroljor har jag fått av en "farbror" som kan detta på riktigt


Var så goda:
… och läste en artikel –någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år, blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid ) så varför inte dela med er det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt:
8 fabriker i världen tillverkar den syntetiska basen-polyalfaolefiner (PAO) eller "grupp4” oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”, ”poliol ester”, ”ester dibasic acid” etc.
Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.

En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim.Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland. Varför behövs PAO?
Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen hög viskositetsindex (VI), klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen. Från oss konsumenter.

För bilmotorer var förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cyl.volym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans. Min egen forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art”-varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak). Resten är mineralolja. 400 000 ton/år(metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World). Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hyr mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.
Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp 3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på Autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor. Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”). Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser.
Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva.

Men…
En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro.
Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp 2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad” osv.
Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information.
Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3, till 5W ibland olefiner, estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser.

Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar:
”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt.

För den som vill kolla vad verkligen som finns i flaskan man köper, räcker det att läsa i produkt (beskriver egenskaper) resp. säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester”
(som Red Line använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner.
Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk?
Svar – tillsatser.

Tillsatser är det som gör både ”PAO” och ”Mineral” till användbara produkter. Infineum,
Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol, Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unik formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.

Tillsatspaketet, (ca ¼ del) innehåller några huvudgrupper :
1. Viskositetsförbättrare-(ca25%)håller viskositeten i schack vid högre temperaturer.
Namn:polymetacrylat, styren-isoprene.(som PAO har mindre behov av )
2. Dispersants/detergents-(ca50%)-förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller, skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm, ja-listan är lång. Heter:sulfonater, phenater,sucinamider, (metalbaser,organiska ämnen)o.s.v.
3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.
4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.

Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för varor, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär… Exempel: bara certifieringen till CJ-4(för dieselmotorer 2006 och framåt) kostar runt 520 000 $. Innehåller 10 deltester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-9 som kostade 100 000 $. För nästan samma olja, i princip.
Från nästan 5000 ceryifieringar1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005.Det är dyrt att certifiera och uppgradera befintliga, men förbättrade oljor.
Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner).
Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.

Vad blir det då i praktiken:
Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar:
-samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse.
-oxidation: är fundamental del av oljans föråldring – oundviklig resultat av förbränningen.
-smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd.3000 mil är för långt vid ”stop and go”-körning.
smuts 2: dålig/ ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luft filter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden.
Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider finns det bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper… Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn .Ok, några förslag :
Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) OKQ8 oljor från Nynäshamn
Har butiker över hela landet.

För den Som vill köra äkta syntet: ”Swedol 5W-40 helsyntet ” 4 lit. 177 :- + moms. Som är
kamouflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa)
”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken.
Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja.För bensin/diesel
För den Som vill köra ”delsyntet” : ”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms.
Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa)
Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare .
Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja.
För den modigaste: ”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. kostar ca 500 :- (Gr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel.
Strängaste normerna för Volvo, MAN, Catterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.
Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt.
Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd och köpa rätt för pengarna.


Det är inget fel att handla Biltemas oljor,det är Statoils oljor,(vet inte hur
mycket hemligheter ska jag avsljöja,men för folkets bästa...ja) testades påVolvos lab i E-tuna och är helt OK, fast inte äkta syntet,det som är del
av lurendrejeriet.Tyvärr.

BMW E30 328i "M52B28" (1985)
BMW E30 328 Touring "M52B28 Turbo" (1990)
Volvo Amazon Custom "B20 powered by Weber" (1965)
Hamilton
3 november 2009 · 8 873 Inlägg

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kvittar det vart man köper oljan, bara den uppfyller kvalitetskraven.
Hur svårt kan det vara att läsa vad som står på flaskan

Fotograf på tierpidag.se
Hammarslag Inläggskritiker
3 november 2009 · 990 Inlägg

Biltemas olja är väl exakt samma som mobil1 bara i annan förpackning.
Läste det nånstans, och biltemas dåliga rykte hänger kvar än men nu så har dom faktiskt riktigt bra grejer.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
GolfIIIVr6
3 november 2009 · 187 Inlägg

Gissar att större delen av turbo ras ni talar om inte har med oljan att göra.. utan av ren inkompetens..


Kör man bil med turbo, skall man både innan och efter körning låta bilen gå ett tag på tomgång.
spec efter.. då oljan koksar på eftervärmen i turbon annars. ofta därför många muppar får turbo ras..
Sen finns det självklart annat som spelar in.

Fick se en utbildningsfilm i plugget, där dom starta en b23a i en "röntgen maskin" där man kunde se hur lång tid det tog innan alla oljekanaler var fyllda.. Det tog ca 40 sec. vet inte hur kallt det var eller vad det var för olja i bilen... men nåt att tänka på.... Castrol som gjort den om jag inte minns fel. borde finnas på nätet.

Jag skulle aldrig i livet hälla i en olja som inte höll klassningen.
Håller oljan klassningen skulle jag inte tänka på märket, kanske göra ett extra oljebyte om man vet med sig att bilen får veta att den lever.

Min åsikt är. köp billigaste oljan med rätt klassning. följ oljerekommendationerna helt enkelt

D_Carlsson Bonntrimmare
3 november 2009 · 620 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

Jag har alltid kört OKQ8 olja inga olje relaterade problem iaf

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
barrre Evolution Garage
3 november 2009 · 394 Inlägg

_Bmw_Power_ skrev:
har en intressant artikel att posta med. vet ej vem som har skrivit den men hittades på e28.se

Tackar för den läsningen!!!

Fint att garaget ligger några hundra meter från Swedol! Det lär bli dit man åker i fortsättningen! wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

D_Carlsson skrev:

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

Jag har alltid kört OKQ8 olja inga olje relaterade problem iaf

i en vanlig bruksbil funkar enklare / billiga oljor garanterat.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
saab_lejf
3 november 2009 · 106 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

ja kör med ok q8 olja o har gjort d i över 10 år utan problem,d är en riktig kvalitetsolja o varför ska man betala för märket??däremot vet ja folk som kört med castrol o mobil 1s skitoljor o dom har fått kolvar å stakar som tittat ut ur blocket..

Saab 9000 turbo 2,3 "trollspeed" (1998)
AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

saab_lejf skrev:

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

ja kör med ok q8 olja o har gjort d i över 10 år utan problem,d är en riktig kvalitetsolja o varför ska man betala för märket??däremot vet ja folk som kört med castrol o mobil 1s skitoljor o dom har fått kolvar å stakar som tittat ut ur blocket..

trög ? man kan köra på dyr o bra olja men de går endå sönder. oljan gör ju inte såatt vevstakar pallar hur mkt som helst eller äre nåt jag inte visste ? smile
sen så en vanlig bruksbil så funkar säkert biltemas olja jätte bra några år sen kommer smällen ... vågar du ta isär din motor och se hur mkt lagringar osv det bildats ?. ( nu snackar vi allmänt motor och ingen turbo motor där folk glömmer o efterkyla)....

förresten. har varit på många oljekurser osv via firman o de e inte bara man betalar för märket... finns ju en anledning varför tex mobil1 är ledande. sen en biltema olja kanske uppfyller klassningarna men du  kör mkt mindre mil på den o den börjar tappa smörjfilms egenskaper osv...

Senast redigerat av AudiTQ-90 (3 november 2009)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
GolfIIIVr6
3 november 2009 · 187 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:

saab_lejf skrev:

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

ja kör med ok q8 olja o har gjort d i över 10 år utan problem,d är en riktig kvalitetsolja o varför ska man betala för märket??däremot vet ja folk som kört med castrol o mobil 1s skitoljor o dom har fått kolvar å stakar som tittat ut ur blocket..

trög ? man kan köra på dyr o bra olja men de går endå sönder. oljan gör ju inte såatt vevstakar pallar hur mkt som helst eller äre nåt jag inte visste ? smile
sen så en vanlig bruksbil så funkar säkert biltemas olja jätte bra några år sen kommer smällen ... vågar du ta isär din motor och se hur mkt lagringar osv det bildats ?. ( nu snackar vi allmänt motor och ingen turbo motor där folk glömmer o efterkyla)....

förresten. har varit på många oljekurser osv via firman o de e inte bara man betalar för märket... finns ju en anledning varför tex mobil1 är ledande. sen en biltema olja kanske uppfyller klassningarna men du  kör mkt mindre mil på den o den börjar tappa smörjfilms egenskaper osv...

Kolla upp vad en klassning innebär kompis wink

HenkeTIC
3 november 2009 · 888 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:

saab_lejf skrev:

AudiTQ-90 skrev:
biltemas produkter visst är en del av dom bra men som sagt oljan är som att köpa från okq8 = skit. satsa på en bra olja det lönar sig i längden..

ja kör med ok q8 olja o har gjort d i över 10 år utan problem,d är en riktig kvalitetsolja o varför ska man betala för märket??däremot vet ja folk som kört med castrol o mobil 1s skitoljor o dom har fått kolvar å stakar som tittat ut ur blocket..

trög ? man kan köra på dyr o bra olja men de går endå sönder. oljan gör ju inte såatt vevstakar pallar hur mkt som helst eller äre nåt jag inte visste ? smile
sen så en vanlig bruksbil så funkar säkert biltemas olja jätte bra några år sen kommer smällen ... vågar du ta isär din motor och se hur mkt lagringar osv det bildats ?. ( nu snackar vi allmänt motor och ingen turbo motor där folk glömmer o efterkyla)....

förresten. har varit på många oljekurser osv via firman o de e inte bara man betalar för märket... finns ju en anledning varför tex mobil1 är ledande. sen en biltema olja kanske uppfyller klassningarna men du  kör mkt mindre mil på den o den börjar tappa smörjfilms egenskaper osv...

Som jag skrev innan, finns en bora V5 med 750hk som rullat 15000 mil på biltema olja hela tiden.

http://www.youtube.com/user/foffa2002#p … 5IX7KGOu2c

Det är inget fel på biltema oljor, funkar hur bra som helst, bara okunniga personer säger annat.

Mvh Henke

AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

HenkeTIC skrev:

AudiTQ-90 skrev:

saab_lejf skrev:

ja kör med ok q8 olja o har gjort d i över 10 år utan problem,d är en riktig kvalitetsolja o varför ska man betala för märket??däremot vet ja folk som kört med castrol o mobil 1s skitoljor o dom har fått kolvar å stakar som tittat ut ur blocket..

trög ? man kan köra på dyr o bra olja men de går endå sönder. oljan gör ju inte såatt vevstakar pallar hur mkt som helst eller äre nåt jag inte visste ? smile
sen så en vanlig bruksbil så funkar säkert biltemas olja jätte bra några år sen kommer smällen ... vågar du ta isär din motor och se hur mkt lagringar osv det bildats ?. ( nu snackar vi allmänt motor och ingen turbo motor där folk glömmer o efterkyla)....

förresten. har varit på många oljekurser osv via firman o de e inte bara man betalar för märket... finns ju en anledning varför tex mobil1 är ledande. sen en biltema olja kanske uppfyller klassningarna men du  kör mkt mindre mil på den o den börjar tappa smörjfilms egenskaper osv...

Som jag skrev innan, finns en bora V5 med 750hk som rullat 15000 mil på biltema olja hela tiden.

http://www.youtube.com/user/foffa2002#p … 5IX7KGOu2c

Det är inget fel på biltema oljor, funkar hur bra som helst, bara okunniga personer säger annat.

Mvh Henke

har du sett den motorn i delar efter ett års körning eller nåt ?
sen kalla folk du inte känner för okunnigt folk  de är ju kul...
visst biltema olja funkar men finns oljor som funkar bättre thats it !

roligt att de finns folk som verkar veta allt på ett forum..lol

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
HenkeTIC
3 november 2009 · 888 Inlägg

AudiTQ-90 skrev:
roligt att de finns folk som verkar veta allt på ett forum..lol

Kunde inte sagt det bättre själv

AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

HenkeTIC skrev:

AudiTQ-90 skrev:
roligt att de finns folk som verkar veta allt på ett forum..lol

Kunde inte sagt det bättre själv

som sagt en del motoroljar är bättre än andra.
vad fan tror du ?
du kan ju inte jämföra biltemas "raggarvärsting" olja mot tex omegas värsting olja

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
HenkeTIC
3 november 2009 · 888 Inlägg

Du påstår att det inte funkar att köra en trimmad bil på Biltema oljor jag lägger fram bevis på att det går. dessutom med en rejält trimmad. har ju rullat mycket mer än 1år dessutom 15000mil.

Lägg nu fram några BEVIS på en bil som rasat på BILTEMA olja, inget kompisen, kompis utan att det är bevisat att den rasat pga BILTEMA olja.

Mvh Henke

AudiTQ-90
3 november 2009 · 273 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Du påstår att det inte funkar att köra en trimmad bil på Biltema oljor jag lägger fram bevis på att det går. dessutom med en rejält trimmad. har ju rullat mycket mer än 1år dessutom 15000mil.

Lägg nu fram några BEVIS på en bil som rasat på BILTEMA olja, inget kompisen, kompis utan att det är bevisat att den rasat pga BILTEMA olja.

Mvh Henke

tjaa..  hur vet du att den där är körd på biltema olja ? äre en kompis till dig eller ? wink

har flera bevis på motorer som rasat som blivit inlämnade på firman. men dom finns på firma datorn.. just PGA folk som snålat in på olja.. täta sumpar , lager som nöts ut osv...

tycker du borde fatta att de är stor skillnad på en biltema olja av bättre klass och en tävlings olja tex.
men varför ska man bry sig inte min bil som rasar pga skit olja wink

sen 750 hk , Kiss my ass. snarare  kanske 500 hk.

Senast redigerat av AudiTQ-90 (3 november 2009)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
bmx
3 november 2009 · 7 100 Inlägg

olja som olja,vafan,ja kör med olika,tom olika viskositet,och den rullar vidare!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang