Våga fråga datorsaker mm

Sushikocken Sleeper
1 augusti 2011 · 3 084 Inlägg

Jeqpe skrev:
nu verkar min data vara hel igen :S kunde sitta vid den o spela fram till halv 1 igår natt o den lät inget när ja satte igång den o kortet blev inte varmt elr nåt hmm o det har några gånger att den funkat felfritt men ibland så dör den o blir jättevarm som ja skrev innan men ibland dör den utan att bli varm också så den här datan e något jävlit skumt me!! fast den bluescreena en gång igårkväll förresten sen starta ja om den o radera lite program o nåt spel sen funka den skitbra :S den kan ju vatt programmen som fucka.....

Formatera löser ofta mycket. Städat den på sistone?

Senast redigerat av Sushikocken (1 augusti 2011)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
1 augusti 2011 · 181 Inlägg

Är inte så hajj när de gäller mjukvara inom datorer då jag helst pysslar med nätverksdelarna smile,nåja till problemet..

Min dator klarar knappt spela upp blu-ray filmer, bilden lixom fryser. Måste jag pausa sen spela upp igen.. Kommer och går i intervaller hela tiden, jätteirriterande !

Datorn's spec

Amd Athlon x2 4600+
2Gig Ram
Ati Radeon 1650PRO PCI-Express.

Så jag tycker den borde klara att spela upp en blu ray utan problem..

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
LeafBox Lat Perfektionist
1 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Ditt grafikkort är mer som ett... Skrivbordskort. Det är sämre än värdelöst tongue
Så näe, Finns inte en chans i världen att köra HD på den.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
1 augusti 2011 · 181 Inlägg

Jahapp.. bara att uppdatera sig en ny dator då smile ..

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
NETTAN Girls go fast
2 augusti 2011 · 893 Inlägg

Kanske ingen datafråga men hur skaffar man sig ett konto/appel id till en iphone4 så man kan ladda ner appar?

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
2 augusti 2011 · 181 Inlägg

NETTAN skrev:
Kanske ingen datafråga men hur skaffar man sig ett konto/appel id till en iphone4 så man kan ladda ner appar?

Gå till appstore, du kommer få en förfrågan om du har ett apple id eller vill skapa ett id, då trycker du skapa id och fyller i allt smile

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
NETTAN Girls go fast
2 augusti 2011 · 893 Inlägg

Bobzilajnen skrev:

NETTAN skrev:
Kanske ingen datafråga men hur skaffar man sig ett konto/appel id till en iphone4 så man kan ladda ner appar?

Gå till appstore, du kommer få en förfrågan om du har ett apple id eller vill skapa ett id, då trycker du skapa id och fyller i allt smile

Tackar, kostar de någe? Vill inte få hem en chockräkning :S

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
Phaetoon
2 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

linuslinje skrev:
Angående filsystem så finns det inget som slår Z2FS med ZFS filsystem. smile ZFS är kickass.

Kläm ur 100 iops ur din 7.5k disk med NTFS/EXT3, jag klämmer ut 30-80 000 iops! (visserligen arbetar alla tillsammans i ett SAN men ändå) smile Men det är ju inte direkt konsumentprylar visserligen.

Hoppas detta inte blir ett fanwar nu. smile Jag kör själv ubuntu på desktop samt win7. smile

Hur fungerar det filsystemet på SSD-diskar? Inte för att jag har något prestandaproblem just nu direkt men men wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

Jeqpe skrev:
tjena har en krånglig data det börjar med att fläkten till grafikkortet låter så in i helvete ibland när ja startar den men den brukar sluta efter en stund att låta, men sen så brukar den bluescreena och starta om och VÄLDIGT ofta bara bli helt svart på skärmen och det står "no signal" sen går skärmen ner i viloläge och många gånger brukar grafikkortet vara brännhett, men vissa gånger funkar datorn felfritt som tex häromdan kunde ja ha igång den nästan hela dan och stänga av den själv men alla andra dagar så bara dör den o då blir ja sur o skiter i den....
men ja vill tro att de e grafikkortet men i bluescreenen så står det nåt om någe bios som kan va gammalt elr nåt...
men ja har inget internet till den datorn just nu har inte haft ork att fixa det så den har stått utan uppdateringar o skit länge kan de vara de som e boven elr e de grafikkortet? det är en hp pavillion me nvidia 9500? gt elr S elr nåt sånt gafikkort med nån amd phenom triplecore processor o 3gb ram den e rätt gammal men funkar bra till dom flesta spelen tongue

Om du har tur och har en "rättvänd" fläkt med klisterlappen utåt så kan du pröva att ta bort den lappen och droppa i några droppar symaskinsolja, eller någon annan fin olja, i hålet. En fläkt som går segt drar mer ström och genererar dessutom värme. Rensa bort allt damm också. En fläkt till i lådan kanske inte vore helt fel heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

twin_cam skrev:
Tack, era svar duger smile

Attackhamster, du verkar varas duktig på detta, så jag ställer fråga ett mer specifikt, varför är vissa .exe-program snabbare under ett virtuellt filsystem (Wine) än under Windows egna filsystem?

svara om du vill smile

Jag brukar ha 20 processer i gång i Windows. De flesta har det dubbla, eller ännu fler. Lite javaupdates, adobe reader, quickstarts...
Lägger man sen till ett anti-malware-program och ett anti-virusprogram så segar datorn ihop. Den configen brukar man inte köra i Wine...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
2 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

LeafBox skrev:
Stor skillnad på dx11 och 9.
Men för att köra dx11 behöver man ett kort som stödjer det, vilket är kort ifrån -10/-11.
Men ditt spel stödjer dx 10.1 så vitt jag vet

Spelet ska fråga om det ska installera det senaste dx-versionen.

Inte helt fel att installera DirectX 9c också. (Konkurrerar inte med senare versioner)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
careau
2 augusti 2011 · 1 624 Inlägg

NETTAN skrev:

Bobzilajnen skrev:

NETTAN skrev:
Kanske ingen datafråga men hur skaffar man sig ett konto/appel id till en iphone4 så man kan ladda ner appar?

Gå till appstore, du kommer få en förfrågan om du har ett apple id eller vill skapa ett id, då trycker du skapa id och fyller i allt smile

Tackar, kostar de någe? Vill inte få hem en chockräkning :S

Nej, det är gratis, sålänge du inte laddar ner appar som kostar, men det märker du wink

NETTAN Girls go fast
2 augusti 2011 · 893 Inlägg

careau skrev:

NETTAN skrev:

Bobzilajnen skrev:

Gå till appstore, du kommer få en förfrågan om du har ett apple id eller vill skapa ett id, då trycker du skapa id och fyller i allt smile

Tackar, kostar de någe? Vill inte få hem en chockräkning :S

Nej, det är gratis, sålänge du inte laddar ner appar som kostar, men det märker du wink

Tack för hjälpen smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
careau
2 augusti 2011 · 1 624 Inlägg

NETTAN skrev:

careau skrev:

NETTAN skrev:

Tackar, kostar de någe? Vill inte få hem en chockräkning :S

Nej, det är gratis, sålänge du inte laddar ner appar som kostar, men det märker du wink

Tack för hjälpen smile

Nemas!

Jeqpe Nukelear Devize
2 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

Phaetoon skrev:

Jeqpe skrev:
tjena har en krånglig data det börjar med att fläkten till grafikkortet låter så in i helvete ibland när ja startar den men den brukar sluta efter en stund att låta, men sen så brukar den bluescreena och starta om och VÄLDIGT ofta bara bli helt svart på skärmen och det står "no signal" sen går skärmen ner i viloläge och många gånger brukar grafikkortet vara brännhett, men vissa gånger funkar datorn felfritt som tex häromdan kunde ja ha igång den nästan hela dan och stänga av den själv men alla andra dagar så bara dör den o då blir ja sur o skiter i den....
men ja vill tro att de e grafikkortet men i bluescreenen så står det nåt om någe bios som kan va gammalt elr nåt...
men ja har inget internet till den datorn just nu har inte haft ork att fixa det så den har stått utan uppdateringar o skit länge kan de vara de som e boven elr e de grafikkortet? det är en hp pavillion me nvidia 9500? gt elr S elr nåt sånt gafikkort med nån amd phenom triplecore processor o 3gb ram den e rätt gammal men funkar bra till dom flesta spelen tongue

Om du har tur och har en "rättvänd" fläkt med klisterlappen utåt så kan du pröva att ta bort den lappen och droppa i några droppar symaskinsolja, eller någon annan fin olja, i hålet. En fläkt som går segt drar mer ström och genererar dessutom värme. Rensa bort allt damm också. En fläkt till i lådan kanske inte vore helt fel heller.

hur menar du rättvänd? min ser ut såhär
http://i1120.photobucket.com/albums/l492/Jeqpe/Shite/aaaaaaaaa.jpg
o olja funkar de me wd40? tongue

Lobster knife fight
Puttejohnsson Adlig
2 augusti 2011 · 412 Inlägg

Bobzilajnen skrev:
Jahapp.. bara att uppdatera sig en ny dator då smile ..

Behövs knappast, bara ett nytt grafikkort.

En häst har en hästkraft! Eller..?!
LeafBox Lat Perfektionist
2 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Puttejohnsson skrev:

Bobzilajnen skrev:
Jahapp.. bara att uppdatera sig en ny dator då smile ..

Behövs knappast, bara ett nytt grafikkort.

Hans andra delar är mer än utdaterade oxå. Ett modernt grafikkort vill gärna ha en modern moderbräda att lira med. Lika bra att köpa nytt

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Pontus1991
2 augusti 2011 · 423 Inlägg

Bobzilajnen skrev:
Är inte så hajj när de gäller mjukvara inom datorer då jag helst pysslar med nätverksdelarna smile,nåja till problemet..

Min dator klarar knappt spela upp blu-ray filmer, bilden lixom fryser. Måste jag pausa sen spela upp igen.. Kommer och går i intervaller hela tiden, jätteirriterande !

Datorn's spec

Amd Athlon x2 4600+
2Gig Ram
Ati Radeon 1650PRO PCI-Express.

Så jag tycker den borde klara att spela upp en blu ray utan problem..

Testa media player classic, funkar på min laptop med ännu sämre specs, dock kan 1080p vara småhackigt men 720p går klockrent.

AD_ Biltokig ingenjör
10 augusti 2011 · 1 159 Inlägg

gutfucker skrev:
AD>Kollat i loggen så du inte får SYN/ACK floods? hade lite problem med det förut.

Hur menar du då? Inte så haj på routers.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Phaetoon
10 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

Pontus1991 skrev:

Bobzilajnen skrev:
Är inte så hajj när de gäller mjukvara inom datorer då jag helst pysslar med nätverksdelarna smile,nåja till problemet..

Min dator klarar knappt spela upp blu-ray filmer, bilden lixom fryser. Måste jag pausa sen spela upp igen.. Kommer och går i intervaller hela tiden, jätteirriterande !

Datorn's spec

Amd Athlon x2 4600+
2Gig Ram
Ati Radeon 1650PRO PCI-Express.

Så jag tycker den borde klara att spela upp en blu ray utan problem..

Testa media player classic, funkar på min laptop med ännu sämre specs, dock kan 1080p vara småhackigt men 720p går klockrent.

MPC är ett utmärkt val, speciellt i kombination med CoreAVC.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang