Våga fråga datorsaker mm

Phaetoon
10 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

Jeqpe skrev:
hur menar du rättvänd? min ser ut såhär
http://i1120.photobucket.com/albums/l49 … aaaaaa.jpg
o olja funkar de me wd40? tongue

Det ser ut som om du har lappen på rätt ställe. WD40 gör ju mer än att bara smörja så jag tror inte att det är en bra idé. Man får ju inte lösa upp fel saker...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
christofer_k Vorsprung durch Technik
10 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

sitter nu med en överklockad e4500 prolle  2.2@3.2GHZ  2gb ram  hd 4550 grafikkort. men tycker den är jävligt seg så antar att de är hdd som börja ge upp  då mina ihop byggen  brukar käka  hårdddiskar då man oc .
så vad ska jag kolla för nya komponenter om jag ska bygga ihop en dator som klarar av  dagens apps och spel hyffsat bra ?  i5 i7  8-16 gb ram ?  ssd disk?   mkt värre gkort?

Gronwalls
10 augusti 2011 · 1 808 Inlägg

Klara mig bra på min speldator som jag har smile

Processor: AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition
Ram-minne: Adata DDR3 1600G 4X2GB
Moderkort: Gigabyte 890GPA-UD3H
Grafikkort: XFX ATI Radeon HD 6870
Hårddisk: Corsair 80GB SSD 

Visst finns nyare processor, Grafikkort och moderkort nu smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Fimp3n Random
10 augusti 2011 · 480 Inlägg

Skulle säga att du ska uppdatera hela burken. Inte enstaka delar. Har aldrig stött på att hårddiskarna ger upp när man överklockar. Gamla kanske? Dock har jag bara mina burkar ca 2år innan jag köper nytt.

i7 prolle är inte nödvändigt. i5 räcker gott och väl. 4-8gb ram räcker också mer än tillräckligt. Är dock jäkligt billigt nu med ram. SSD disk är nice att ha. Dock inte nödvändigt i ett "Vardags" datorn.

Spenderade 7-8k på min burk. Har:

Processor: i5 2500k @ 4.0Ghz. Klockat ner den lite nu i sommar. Blir lite varmt på luft. Vatten kommer snart.
Grafikkort: Radeon HD6950 1gb. Oklockat.
Mobo: MSI P67A-C45
Ram: Corsair 4gb @ 1600MHz. Funderar på att slänga in 4gb till. Men kan inte motivera det tongue
Hårddiskar: 1x 60gb Corsair SSDdisk (windows 7 samt div program på den, inga spel) samt 2tb lagringsdisk.
Nätagg: Corsair 650w 80+ Gold.

Spelar alla spel utan problem. Vissa delar fick jag riktigt billigt dock. Som min SSD disk. Betalade 500kr för den. Helt ny big_smile

Starta en tråd på Sweclockers så får du garanterat "expert" hjälp smile

christofer_k Vorsprung durch Technik
11 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

helt klart jag köper allt nytt  för utom chassit  då jag  dämpat den å bra och så sitter den så fint i tvbänken smile


för några år sen satt jag mkt på nordichardware  men  inte "pluggat"  nått om nyare  prylar  så är inte så insatt  i de smile  brukar alltid utgå hela skiten  från de bättre OC modekorten när jag bygger mina byggen.
ssd är ju ett måste tycker vanliga  hdd är för slöa smile

Jeqpe Nukelear Devize
11 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

Phaetoon skrev:

Jeqpe skrev:
hur menar du rättvänd? min ser ut såhär
http://i1120.photobucket.com/albums/l49 … aaaaaa.jpg
o olja funkar de me wd40? tongue

Det ser ut som om du har lappen på rätt ställe. WD40 gör ju mer än att bara smörja så jag tror inte att det är en bra idé. Man får ju inte lösa upp fel saker...

hade inget hål ja kunde spruta in smörjmedel i så de gick inte hmm men får försöka köpa lite tryckluft på burk o blåsa rent..

Lobster knife fight
Zeero
11 augusti 2011 · 129 Inlägg

christofer_k skrev:
sitter nu med en överklockad e4500 prolle  2.2@3.2GHZ  2gb ram  hd 4550 grafikkort. men tycker den är jävligt seg så antar att de är hdd som börja ge upp  då mina ihop byggen  brukar käka  hårdddiskar då man oc .
så vad ska jag kolla för nya komponenter om jag ska bygga ihop en dator som klarar av  dagens apps och spel hyffsat bra ?  i5 i7  8-16 gb ram ?  ssd disk?   mkt värre gkort?

Ta en i5 om du vill spara ett par slantar för den klarar de mesta spelen, största skillnaden är egentligen mellan i3 och i5. 4gb ram räcker men ram minnen är så pass billiga idag ändå tycker jag så är ju egentligen inget ont att kanske trycka i 6-8 gb. Värre grafikkort måste du verkligen ha om du vill spela de värsta spelen på högsta inställningarna, just nu tycker jag ATI är väldigt prisvärda ett 6850+ är väll och rekommendera beroende på vad du har tänkt dig i budget och till vilka spel osv. Tänk även på att skaffa ordentlig bra låda som har bra luftflöde, om du ska klocka processorn så börja kolla på någon annan fläkt till den kostar runt 500-700.

mvh jonas

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
LeafBox Lat Perfektionist
11 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Men ett 6850 är ju inte mkt grafikkort att skryta med. Välidigt mellanklass som antagligen inte kan köra speciellt mkt på högsta. Speciellt inte ihop med en i5:a

Personligen skulle jag tatt en Phenom x4 processor och ett 6950 om jag skulle spela. Sen låsa upp det till ett 6970.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Zeero
11 augusti 2011 · 129 Inlägg

Japp som sagt beror på vad han har tänkt sig..

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Gronwalls
11 augusti 2011 · 1 808 Inlägg

LeafBox skrev:
Men ett 6850 är ju inte mkt grafikkort att skryta med. Välidigt mellanklass som antagligen inte kan köra speciellt mkt på högsta. Speciellt inte ihop med en i5:a

Personligen skulle jag tatt en Phenom x4 processor och ett 6950 om jag skulle spela. Sen låsa upp det till ett 6970.

Kör på det fast med ett 6870, funkar skitbra, men som sagt köper man ju hellre ett 6950 och låser upp det smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
christofer_k Vorsprung durch Technik
11 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

Zeero skrev:

christofer_k skrev:
sitter nu med en överklockad e4500 prolle  2.2@3.2GHZ  2gb ram  hd 4550 grafikkort. men tycker den är jävligt seg så antar att de är hdd som börja ge upp  då mina ihop byggen  brukar käka  hårdddiskar då man oc .
så vad ska jag kolla för nya komponenter om jag ska bygga ihop en dator som klarar av  dagens apps och spel hyffsat bra ?  i5 i7  8-16 gb ram ?  ssd disk?   mkt värre gkort?

Ta en i5 om du vill spara ett par slantar för den klarar de mesta spelen, största skillnaden är egentligen mellan i3 och i5. 4gb ram räcker men ram minnen är så pass billiga idag ändå tycker jag så är ju egentligen inget ont att kanske trycka i 6-8 gb. Värre grafikkort måste du verkligen ha om du vill spela de värsta spelen på högsta inställningarna, just nu tycker jag ATI är väldigt prisvärda ett 6850+ är väll och rekommendera beroende på vad du har tänkt dig i budget och till vilka spel osv. Tänk även på att skaffa ordentlig bra låda som har bra luftflöde, om du ska klocka processorn så börja kolla på någon annan fläkt till den kostar runt 500-700.

mvh jonas

de dära med luftflöde osv  har jag perfekt i min burk så tänkte behålla burken och  kanske byta ut nätagget
jo helt klart kör med ac7 i denna burk  och tempen håller sig just över rums temp

onej84
11 augusti 2011 · 1 854 Inlägg

Tänkte uppdatera min PS3 men hittar inget program som kan öppna .pup fil?

Nån som vet hur man öppnar en sån?

Laddade ner nya uppdateringar på playstation hemsidan men får inte in det.

Tacksam för svar

Phaetoon
12 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

Fimp3n skrev:
Skulle säga att du ska uppdatera hela burken. Inte enstaka delar. Har aldrig stött på att hårddiskarna ger upp när man överklockar. Gamla kanske? Dock har jag bara mina burkar ca 2år innan jag köper nytt.

Det stora problemet är värmen. Om man överklockar och inte har tillräckligt med kylning till hårddiskarna så blir dom ofta för varma.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
12 augusti 2011 · 8 156 Inlägg

Jag har ganska så hygglig burk (i7 2600k, 16gb ram, ssd). Det som betytt mest för prestandan är SSD:n. Minnet är lite överdrivet mycket. 8GB räcker långt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Fimp3n Random
12 augusti 2011 · 480 Inlägg

Phaetoon skrev:

Fimp3n skrev:
Skulle säga att du ska uppdatera hela burken. Inte enstaka delar. Har aldrig stött på att hårddiskarna ger upp när man överklockar. Gamla kanske? Dock har jag bara mina burkar ca 2år innan jag köper nytt.

Det stora problemet är värmen. Om man överklockar och inte har tillräckligt med kylning till hårddiskarna så blir dom ofta för varma.

Det är nog så. Men funderar man ens på att överklocka så förväntar jag mig att man har ok kylning i hela burken smile

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

Fimp3n skrev:

Phaetoon skrev:

Fimp3n skrev:
Skulle säga att du ska uppdatera hela burken. Inte enstaka delar. Har aldrig stött på att hårddiskarna ger upp när man överklockar. Gamla kanske? Dock har jag bara mina burkar ca 2år innan jag köper nytt.

Det stora problemet är värmen. Om man överklockar och inte har tillräckligt med kylning till hårddiskarna så blir dom ofta för varma.

Det är nog så. Men funderar man ens på att överklocka så förväntar jag mig att man har ok kylning i hela burken smile

kylning har jag bra på diskarna  de ligger i bra temp enligt speedfaan  ca 28-35 har till och med extra kylfläns på disken dom operativsystemet ligger på.. de enda som jag  kan  tänka mig är att dator  bryter strömmen till diskarna aldeles för snabbt så de hinner inte varva ner innan  strömmen är borta .. för de gjorde en  dell burk jag hade tidigare  mer mjuk av stängning. just nu så poffar de till när windows stängt av..
tror de är de som tar kål på mina diskar

Senast redigerat av christofer_k (14 augusti 2011)

christofer_k Vorsprung durch Technik
15 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

blir nog att  behålla datorn  ett tag till  ramminnena är så pass billiga  och jag har bra mobo  och prollen går att  överklocka rätt bra  stabilt  fast  de e ju tempen som styr:)  fick hem  min  intel  solidstate drive nu wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 augusti 2011 · 1 874 Inlägg

onej84 skrev:
Tänkte uppdatera min PS3 men hittar inget program som kan öppna .pup fil?

Nån som vet hur man öppnar en sån?

Laddade ner nya uppdateringar på playstation hemsidan men får inte in det.

Tacksam för svar

Koppla ditt PS3 till nätverket. Under "inställningar"-tabben i menyn väljer du att du vill uppdatera via "internet". Annars köper du ett USB-minne eller liknande, tankar ner uppdateringen på din dator, lägger in den på USB-minnet, väljer att du vill uppdatera (fast via lagringsmedium) i PS3-menyn (inställningar), och väljer din .pup-fil på USB-minnet i fråga.

Löser du det?

Pavva
16 augusti 2011 · 1 215 Inlägg

Vilket program bör jag använda för att spela upp MP4 filer? jag får inget ljud i filmerna från min telefon när jag spelar upp dom i Windows media player.

VLC funkar inte alls.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Mattsson_91 Självlärd
16 augusti 2011 · 3 083 Inlägg

Pavva skrev:
Vilket program bör jag använda för att spela upp MP4 filer? jag får inget ljud i filmerna från min telefon när jag spelar upp dom i Windows media player.

VLC funkar inte alls.

Jag har lyckats att spela upp MP4 i VLC kommer dock inte ihåg hur jag gjorde.

Men går det inte att ändra format i mobilkamerans inställningar?

EDIT:

Googlade lite och hittade http://codecs.se/?MP4/kategori/137/0

på ett annat forum hittade jag någon med samma problem han löste det med följande citat:

"Kom då på idén att helt enkelt byta filändelse från .mp4 till .avi, och då spelade winamp upp filmen utan problem.

Senast redigerat av Volvo142_73a (16 augusti 2011)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang