Är det verkligen så svårt att släppa forbi???

Strongman
19 januari 2011 · 203 Inlägg

Jag skulle verkligen vilja skriva att det är därför man har vinterbil.
Är det någon som inte visar respekt tillbaka i trafiken så tar man lagen i egna händer.

Givetvis kommer ju ingen tro på mig ifall jag skriver detta, utan ta mig som en omogen vinter sladdnisse.

Så jag säger istället starkast helljus vinner!

Marticus Meldem
19 januari 2011 · 917 Inlägg

Strongman skrev:
starkast helljus vinner!

Där fick jag en forumssignatur...

Senast redigerat av Marticus (19 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Muttley
19 januari 2011 ·

Strongman skrev:
Jag skulle verkligen vilja skriva att det är därför man har vinterbil.
Är det någon som inte visar respekt tillbaka i trafiken så tar man lagen i egna händer.

!

Men annars kan man växa upp och skita i andra wink. Och köra 5 minuter tidigare än man gör.
Att ta lagen i egna händer visar rätt mycket att man har mindre att göra på vägen.

M103
19 januari 2011 · 1 570 Inlägg

Jag har alltid som regel att släppa förbi och underlätta körning för de flesta typer yrkesförare. Bussar, lastbilar, taxi osv. Jag stör mig inte alls på dem. Visst, vita skåpbilar med hantverkare är irriterande och kör förbannat vårdslöst men de kvalar inte in som yrkesförare.

sleepyoh
20 januari 2011 · 1 319 Inlägg

tycker att lastbils chaffisar kör allmänt bättre än bilisterna, brukar försöka släppa fram de flesta lastbilar, man blir lite glad när de tackar med blinkers wink

_----------'
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 januari 2011 · 1 948 Inlägg

sleepyoh skrev:
tycker att lastbils chaffisar kör allmänt bättre än bilisterna, brukar försöka släppa fram de flesta lastbilar, man blir lite glad när de tackar med blinkers wink

Det beror på, jag tycker att det är lite för ofta man får bromsa in för att dem kör ut framför i korsningar.

Visst börjar dem köra ut i god tid men har lite problem att få undan det sista av släpen så är det lungt om man får släppa "lite" men en skrämmande del kör ut på tok för tidigt, har hänt att man står still i stort sett och väntar på att dem ska komma ut.

Och nu vill jag inte höra någon snacka om att det är för att dem har tider att passa. Man kör inte ut framför folk i korsningar! vi kan får se hur mycket tid dem chaufförerna spar när det sitter en bil i sidan på släpen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Oxygen
20 januari 2011 · 629 Inlägg

Grabber skrev:
...Är det verkligen så jobbigt att dela vägen med någon annan???...

Går även att vända på detta... big_smile

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Strongman
20 januari 2011 · 203 Inlägg

tkd_rille skrev:

Strongman skrev:
Jag skulle verkligen vilja skriva att det är därför man har vinterbil.
Är det någon som inte visar respekt tillbaka i trafiken så tar man lagen i egna händer.

!

Men annars kan man växa upp och skita i andra wink. Och köra 5 minuter tidigare än man gör.
Att ta lagen i egna händer visar rätt mycket att man har mindre att göra på vägen.

Ber om ursäkt i förväg, detta kommer bli flummigt skrivet.

Varför ska jag köra 5min tidigare? Finns inget som säger att det garanterar att jag slipper "stollar" i trafiken.
Om en bilist vägrar släppa förbi mig i vänsterfilen trots att hastigheten ligger under den tillåtna surnar jag till illa kvickt. Högerfilen har jag all respekt för, kan vara halt, dåliga däck etc.

Men vänsterfilen ligger man enbart i om man ska köra om.
Om jag nu inte blir framsläppt har jag tre val:

1. Gilla läget och vänta
2. Ta till andra åtgärder (blinka, tuta, svära, hytta med näven etc)
3. Ringa polisen (hade varit roligt att höra det samtalet)

Nu kanske du tycker att alternativ 1 låter skitbra!
Men eftersom denna stolle fick för sig att ligga och blockera mig blev jag sen till jobbet.
Chefen har en riktigt dålig dag och skäller ut mig på noter, eftersom jag hatar skäll så skäller jag tillbaka vilket leder till att jag blir av med jobbet.

Eftersom jag blir av med jobbet får jag det svårt med ekonomin, jag bidrar inte längre till samhället utan är en plåga istället.
Jag hamnar i en lång deppig svacka och börjar använda droger (nåt som gör att man blir glad eller inte bryr sig alls).

Efter ett tag tar varenda krona slut och jag är på gränsen till att bli ett soc fall.
Nu är mitt humör väldigt dåligt, och jag är trött på att alla tittar konstigt på mig när jag går i mina smutsiga kläder och rufsiga hår.

Jag frågar en herre som ser välbärgad ut om jag kan få lite pengar, han säger nej.
Jag tar fram kniven, hamnar på nyheterna och sitter sen i fängelset.

Så vem bör hålla sig hemma?
Jag som bara vill åka lagligt med min bil eller "stollen" som körde sakta i omkörningsfilen.

Vill bara avsluta med att jag är fullständigt oseriös och ganska trött smile

Uttelito Kung
20 januari 2011 · 603 Inlägg

Jag har försökt att hitta någon form av lagtext eller liknande där det står att man inte "får" köra i vänsterfilen förutom vid omkörning, hittar dock inget... och är det mycket trafik så kan man ju absolut inte vänta sig att vänsterfilen ska vara ren eller att alla ska slänga sig åt sidan så fort man kommer.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
___
20 januari 2011 · 588 Inlägg

brukar aldrig släppa förbi nån då det är dåligt väglag och man ligger helt lagligt och kör i vettig hastighet wink finns helt enkelt ingen mening med det.......

släpper man förbi någon så blir man oftast bara sinkad själv...

Senast redigerat av ___ (20 januari 2011)

Strongman
20 januari 2011 · 203 Inlägg

___ skrev:
brukar aldrig släppa förbi nån då det är dåligt väglag och man ligger helt lagligt och kör i vettig hastighet wink finns helt enkelt ingen mening med det.......

släpper man förbi någon så blir man oftast bara sinkad själv...

Hur menar du med att inte släppa förbi någon?
Att du själv inte vill åka ut i vägkanten, eller att du lägger dig i vänsterfilen och blockerar?

Och vad menar du med att det inte är någon mening? Det bestämmer väl inte du?
Vad händer ifall jag kommer bakom med min gravida fru som håller på att föda, vägrar du flytta på dig ändå?

Nyfiken smile

harlekin
20 januari 2011 · 100 Inlägg

Strongman skrev:

___ skrev:
brukar aldrig släppa förbi nån då det är dåligt väglag och man ligger helt lagligt och kör i vettig hastighet wink finns helt enkelt ingen mening med det.......

släpper man förbi någon så blir man oftast bara sinkad själv...

Hur menar du med att inte släppa förbi någon?
Att du själv inte vill åka ut i vägkanten, eller att du lägger dig i vänsterfilen och blockerar?

Och vad menar du med att det inte är någon mening? Det bestämmer väl inte du?
Vad händer ifall jag kommer bakom med min gravida fru som håller på att föda, vägrar du flytta på dig ändå?

Nyfiken smile

känner du att du absolut måste om då får du väl göra en omkörning, svårare är det inte. big_smile

Senast redigerat av harlekin (20 januari 2011)

Strongman
20 januari 2011 · 203 Inlägg

harlekin skrev:

Strongman skrev:

___ skrev:
brukar aldrig släppa förbi nån då det är dåligt väglag och man ligger helt lagligt och kör i vettig hastighet wink finns helt enkelt ingen mening med det.......

släpper man förbi någon så blir man oftast bara sinkad själv...

Hur menar du med att inte släppa förbi någon?
Att du själv inte vill åka ut i vägkanten, eller att du lägger dig i vänsterfilen och blockerar?

Och vad menar du med att det inte är någon mening? Det bestämmer väl inte du?
Vad händer ifall jag kommer bakom med min gravida fru som håller på att föda, vägrar du flytta på dig ändå?

Nyfiken smile

känner du att du absolut måste om då får du väl göra en omkörning, svårare är det inte. big_smile

Eftersom han skrev att han/hon inte släppte förbi folk så vet jag inte hur jag ska tolka det, därav min nyfikenhet smile

IceEyes Varningar: För många..
20 januari 2011 · 2 552 Inlägg

Jag försöker underlätta omkörningar i den mån det går, dock ska man givetvis undvika att placera sig på väggrenen i skarpa kurvor och backar med begränsad sikt, och naturligtvis ta hänsyn till väglaget smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
___
20 januari 2011 · 588 Inlägg

Strongman skrev:

harlekin skrev:

Strongman skrev:

Hur menar du med att inte släppa förbi någon?
Att du själv inte vill åka ut i vägkanten, eller att du lägger dig i vänsterfilen och blockerar?

Och vad menar du med att det inte är någon mening? Det bestämmer väl inte du?
Vad händer ifall jag kommer bakom med min gravida fru som håller på att föda, vägrar du flytta på dig ändå?

Nyfiken smile

känner du att du absolut måste om då får du väl göra en omkörning, svårare är det inte. big_smile

Eftersom han skrev att han/hon inte släppte förbi folk så vet jag inte hur jag ska tolka det, därav min nyfikenhet smile

what harlekin said

Stefan Varberg Supraman
20 januari 2011 · 2 300 Inlägg

När jag gick på transportteknisk fick jag lära mig att man ska vara extra försiktigt att gå ut på vägren när man kör lastbil och jag håller mig till dom så gott jag kan.
1. Man ska inte köra på vägrenen när det är mörkt eller skymd sikt.
2. Man ska inte köra på vägrenen om man är tungt lastad, gäller lastbil och tyngre fordon för utanför markeringarna är bärigheten inte garanterad.
3. Man ska underlätta omkörning men finns inget som säger att du är skyldig att lägga dig på vägrenen, det är lika mycket den som ska köra om att se till att omkörningen kan utföras snabbt och säkert.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
harlekin
20 januari 2011 · 100 Inlägg

Hamilton skrev:
Som gammal yrkeschaufför så blir man nästan mörkrädd när man läser detta.
Vill man köra om så använder man vänsterfilen har fungerat i 30år för mig och borde göra så även för dig, att reta upp sig på billister som inte flyttar på sig är ett tydligt tecken på att man borde fundera på om man verkligen passar i yrket.

Mvh
Hamilton

bästa inlägget i tråden och håller med till 100 %.

känner man att man har problem med att andra trafikanter finns till så kan ju börja fundera över om man inte borde ställa fordonet ( bil, lastbil, whatever...  ) åt sidan och börja cykla.

i stort sett alla gånger jag har varit nära att köra in i nån så har ett visst blåvitt taxibolag från trakten varit inblandat. inte är jag nå sur för det, men jag åker aldrig taxi med dom heller lol , har även hänt flera gånger att en lastbil kört ut rakt framför min bil i rondeller, finns ingen mening med att gapa och skrika över det, det är sånt som händer. min poäng är att även yrkeschaufförer gör fel ibland, liksom vanliga bilister.

tycker jag folk kör för långsamt framför mig så gör jag en omkörning och inte nå mer med det. Men då gör man en ordentlig omkörning, inte med mötande. i skymda kurvor  och så vidare.

varför skrika och gapa? den i bilen/lastbilen du stör dig på kan ändå inte höra dig. wink lol

mvh Harlekin

Senast redigerat av harlekin (20 januari 2011)

slimetard roadrage
20 januari 2011 · 188 Inlägg

kan väl säga såhär nu när det är vinter och halt.

kör alltid minst i den hastighet som lastbilen/bussen håller. om denne kommer förbi kurvorna i den farten så gör garanterat billisten det också (med reservation för slitna/gamla/allmänt dåliga däck)

stöter för övrigt på dessa nissar varje dag när jag är ute och kör. spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, alltid 70 på den där 90 vägen. i början så kunde jag skrika mig hes på dessa strutar, men nu har man lugnat ner sig och accepterat läget

Miklen
20 januari 2011 ·

harlekin skrev:
varför skrika och gapa? den i bilen/lastbilen du stör dig på kan ändå inte höra dig. wink lol

mvh Harlekin

Ganska skoj att titta på folk som skriker å vevar me armarna för ingenting.. att dom inte slår till sig själva smile

Marticus Meldem
20 januari 2011 · 917 Inlägg

Strongman skrev:
Varför ska jag köra 5min tidigare?

"Men eftersom denna stolle fick för sig att ligga och blockera mig blev jag sen till jobbet." <--- Därför smile

Det är tanken iaf, åka tidigare så man har tidsmarginal för stollar som den du beskrev.

Kul inlägg iaf! tänk att blokerande n00bs verkligen kan skapa mördare! yikes

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang