Köpa en Volvo 850/855

Freddechr
28 februari 2011 · 34 Inlägg

Tjena funderar på att köpa en volvo 850/855, så har lite frågor angående det! Ej säker om jag lagt tråden i rätt ställe, annars kan ni ju bara flytta den smile

Så fråga 1: Vad är ett rimligt pris för en 850/855 att betala om den är i relativt bra skicka, utan rost osv?

Fråga 2: Tycker ni att man ska skaffa kjolpaket till den för att få den snygga, isf vilken sida är billig att beställa ifrån? Och hur gör man isf om kjolpaketet inte är i samma färg som bilen? Är färg dyrt att köpa?

Fråga 3: Drar sånna här bilar mycket bensin och är det bra tryck i dem?

Fråga 3: Vad skulle det kosta att skaffa en Turbo eller liknande till den och trimma den? Är dem enkla att trimma eller man måste ha riktigt mycket kunskap?

Fråga 4: Blir det mycket krångel att sätta i en "riktig" stereo i bilen med riktigt ljud?

Fråga 5: Vilken bil skulle du rekomendera i 850/855 prisklass förutom denna?



ÄR mycket tacksam för svar, blir min första bil om jag skaffar en sådan här smile))


Mvh fredde!

haggen90
28 februari 2011 · 496 Inlägg

Skaffa en turbo bil iaf, jag har 855 t5 2,3 L motor som jag trimmar och helrenoverar, så kör på det.

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Freddechr
28 februari 2011 · 34 Inlägg

haggen90 skrev:
Skaffa en turbo bil iaf, jag har 855 t5 2,3 L motor som jag trimmar och helrenoverar, så kör på det.

Hur mycket dyrare är sådanna då? Kan man inte sätta på en turbo på en vanlig utan turbo? Har inte så hög budget så smile

Zwudda Refined
28 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Varför inte bara gå in på Blocket och kolla vad det finns för utbud?

Där finns ju redan stylade, trimmade, billjuds byggen, turbo, sänkta.
Det är mer ekonomiskt att köpa en bil som redan är uppfixad och färdig.

Mack Forum- och sitemoderator
28 februari 2011 · 26 205 Inlägg

Freddechr skrev:
Tjena funderar på att köpa en volvo 850/855, så har lite frågor angående det! Ej säker om jag lagt tråden i rätt ställe, annars kan ni ju bara flytta den smile

Så fråga 1: Vad är ett rimligt pris för en 850/855 att betala om den är i relativt bra skicka, utan rost osv?

15000:- och uppåt.

Fråga 2: Tycker ni att man ska skaffa kjolpaket till den för att få den snygga, isf vilken sida är billig att beställa ifrån? Och hur gör man isf om kjolpaketet inte är i samma färg som bilen? Är färg dyrt att köpa?

Nej. Såvida vi inte pratar R-front och bakkjol men annars finns det i mitt tycke inget snyggt kjolpaket till dessa.

Fråga 3: Drar sånna här bilar mycket bensin och är det bra tryck i dem?

Beror på vilken av alla modeller du väljer. En vanlig GL på 140-144 hästkrafter kanske det inte är så mycket "tryck" i, men som förstabil duger de förmodligen ganska bra.

Fråga 3: Vad skulle det kosta att skaffa en Turbo eller liknande till den och trimma den? Är dem enkla att trimma eller man måste ha riktigt mycket kunskap?

Billigare att köpa en Turbo/T5/T5-R från första början, än att börja labborera med en turbo och har dåligt med kunskaper - inget illa menat.

Fråga 4: Blir det mycket krångel att sätta i en "riktig" stereo i bilen med riktigt ljud?

Inte mer krångel än nåt annat, såvida inte nån tidigare klåpare har varit framme dvs..

Fråga 5: Vilken bil skulle du rekomendera i 850/855 prisklass förutom denna?

855 Awd. Turbo, och fyrhjulsdrift. Men det är jag det. Många som gnäller på dem. 850 GLT funkar annars utmärkt. Praktiskt, och ganska bra tryck ändå då det är 170 hästkrafter i dem.

ÄR mycket tacksam för svar, blir min första bil om jag skaffar en sådan här smile))


Mvh fredde!

Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Freddechr
28 februari 2011 · 34 Inlägg

Zwudda skrev:
Varför inte bara gå in på Blocket och kolla vad det finns för utbud?

Där finns ju redan stylade, trimmade, billjuds byggen, turbo, sänkta.
Det är mer ekonomiskt att köpa en bil som redan är uppfixad och färdig.

Det var meningen att jag skulle ha det som något att göra över sommaren och nästa vinter för att sedan ta mitt körtkort till nästa sommar!

Freddechr
28 februari 2011 · 34 Inlägg

AirOne skrev:

Freddechr skrev:
Tjena funderar på att köpa en volvo 850/855, så har lite frågor angående det! Ej säker om jag lagt tråden i rätt ställe, annars kan ni ju bara flytta den smile

Så fråga 1: Vad är ett rimligt pris för en 850/855 att betala om den är i relativt bra skicka, utan rost osv?

15000:- och uppåt.

Fråga 2: Tycker ni att man ska skaffa kjolpaket till den för att få den snygga, isf vilken sida är billig att beställa ifrån? Och hur gör man isf om kjolpaketet inte är i samma färg som bilen? Är färg dyrt att köpa?

Nej. Såvida vi inte pratar R-front och bakkjol men annars finns det i mitt tycke inget snyggt kjolpaket till dessa.

Fråga 3: Drar sånna här bilar mycket bensin och är det bra tryck i dem?

Beror på vilken av alla modeller du väljer. En vanlig GL på 140-144 hästkrafter kanske det inte är så mycket "tryck" i, men som förstabil duger de förmodligen ganska bra.

Fråga 3: Vad skulle det kosta att skaffa en Turbo eller liknande till den och trimma den? Är dem enkla att trimma eller man måste ha riktigt mycket kunskap?

Billigare att köpa en Turbo/T5/T5-R från första början, än att börja labborera med en turbo och har dåligt med kunskaper - inget illa menat.

Fråga 4: Blir det mycket krångel att sätta i en "riktig" stereo i bilen med riktigt ljud?

Inte mer krångel än nåt annat, såvida inte nån tidigare klåpare har varit framme dvs..

Fråga 5: Vilken bil skulle du rekomendera i 850/855 prisklass förutom denna?

855 Awd. Turbo, och fyrhjulsdrift. Men det är jag det. Många som gnäller på dem. 850 GLT funkar annars utmärkt. Praktiskt, och ganska bra tryck ändå då det är 170 hästkrafter i dem.

ÄR mycket tacksam för svar, blir min första bil om jag skaffar en sådan här smile))


Mvh fredde!

Lycka till smile

Kommer nog ha morfar att hjälpa mig (Bilmekaniker i 50år) Har dock inte snackat med han på länge, då han är utomlands. Men tror du det är något direkt "svårt för honom att trimma en sådan, med turbo osv? Tack för svaret smile Har ingen kontakt med honom nu när han är utomlands så blir att fråga här istället, hoppas att jag inte stället till för mycket problem!

Zwudda Refined
28 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Freddechr skrev:

Zwudda skrev:
Varför inte bara gå in på Blocket och kolla vad det finns för utbud?

Där finns ju redan stylade, trimmade, billjuds byggen, turbo, sänkta.
Det är mer ekonomiskt att köpa en bil som redan är uppfixad och färdig.

Det var meningen att jag skulle ha det som något att göra över sommaren och nästa vinter för att sedan ta mitt körtkort till nästa sommar!

Aha, okej.
Men mitt råd är att skaffa en Turbo från första början.
Är man ingen van bilförare så räcker 225hk som 850 turbo har gott och väl.
Då kan du inriktia dig på att bygga ljud och styla istället.
Sen när du tröttnat så skaffa ett chip till bilen som ger mellan 50-65 extra hk för en 1-2000:-

Freddechr
28 februari 2011 · 34 Inlägg

Zwudda skrev:

Freddechr skrev:

Zwudda skrev:
Varför inte bara gå in på Blocket och kolla vad det finns för utbud?

Där finns ju redan stylade, trimmade, billjuds byggen, turbo, sänkta.
Det är mer ekonomiskt att köpa en bil som redan är uppfixad och färdig.

Det var meningen att jag skulle ha det som något att göra över sommaren och nästa vinter för att sedan ta mitt körtkort till nästa sommar!

Aha, okej.
Men mitt råd är att skaffa en Turbo från första början.
Är man ingen van bilförare så räcker 225hk som 850 turbo har gott och väl.
Då kan du inriktia dig på att bygga ljud och styla istället.
Sen när du tröttnat så skaffa ett chip till bilen som ger mellan 50-65 extra hk för en 1-2000:-

Du skulle inte kunna förklara vad ett "chip" är? Och vad menas med att chippa den osv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang