DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

DalleRacing
12 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Ger ännu ett litet urval av bilder från www.facebook.com/AngryDriftTeam. på Facebook, fler bilder finns där wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5229fb70ded42f8275b4fb9fef009d09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-ebbb46d78de9cea8d67696f2f9d053e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a968997b7616be7c007984618394c8ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-708ddd52e4cda56468a0e550be54979d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c5ca67ef5891f92eb94760bad1de03d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-15bc8d4652e3d0b056e9e3a3a8ef36b6.jpg

Senast redigerat av DalleRacing (8 september 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
12 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Ser bra ut! Själv så fixade jag svarvade kuddar i Polyoxymethalene. Fast dom blev FÖR stumma.. Gick nog att slå ihjäl någon med dom.. Dessutom kör jag stelmonterat spakställ. Så ALLT vibrera somfan.. riktigt mycket i hela karossen o ratten.. Så det fick bli original motorkuddar ist smile Hoppas du slipper det tongue

Hehehe jasså, ja vi får se hur de blir big_smile De var nog spakstället som gjorde vibrationerna för fin del, kuddarna kan ju ha påvärkat med iof! jag stumsvetsa en avgasuphängning en gång o de var de värsta jag vart med om va de skalra i karossen tongue

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Jonasarvidsson Maniac
12 augusti 2012 · 536 Inlägg

DalleRacing skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Ser bra ut! Själv så fixade jag svarvade kuddar i Polyoxymethalene. Fast dom blev FÖR stumma.. Gick nog att slå ihjäl någon med dom.. Dessutom kör jag stelmonterat spakställ. Så ALLT vibrera somfan.. riktigt mycket i hela karossen o ratten.. Så det fick bli original motorkuddar ist smile Hoppas du slipper det tongue

Hehehe jasså, ja vi får se hur de blir big_smile De var nog spakstället som gjorde vibrationerna för fin del, kuddarna kan ju ha påvärkat med iof! jag stumsvetsa en avgasuphängning en gång o de var de värsta jag vart med om va de skalra i karossen tongue

Tror nästan det var kuddarna faktiskt, För jag kör med spakstället idag och vanliga motorkuddar och det lirar finfint smile Men ska man inte ha bilen som brukis funkar det, för motorn vibrerade ingenting med dom kuddarna wink men ska man köra med den ganska ofta som jag gör, så är det inte så skoj tongue

Engelfeldt_Diesel Häggån
12 augusti 2012 · 329 Inlägg

grym guide, får pröva den metoden med wink använder du orginalkudde till växellådan?

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
DalleRacing
12 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

hede_racing skrev:
grym guide, får pröva den metoden med wink använder du orginalkudde till växellådan?

tackar smile har inte komit så långt än tyvärr :p får ta en titt på hur de ser ut där bak wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Andy_vgd
12 augusti 2012 · 12 Inlägg

DalleRacing skrev:

hede_racing skrev:
grym guide, får pröva den metoden med wink använder du orginalkudde till växellådan?

tackar smile har inte komit så långt än tyvärr :p får ta en titt på hur de ser ut där bak wink

Jag kommer att köra stumma till både motor och växellåda, man vill ju inte att det ska röra sig direkt wink

TurboLundin
13 augusti 2012 · 764 Inlägg

Blir ju ingen "motorkudde" det där eftersom gängstången går rätt igenom alla puckarna tongue
Blir i stort sätt samma grej att svetsa ett järn imellan wink Men stumt blir det iallafall big_smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
DalleRacing
13 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

TurboLundin skrev:
Blir ju ingen "motorkudde" det där eftersom gängstången går rätt igenom alla puckarna tongue
Blir i stort sätt samma grej att svetsa ett järn imellan wink Men stumt blir det iallafall big_smile

Jo sant smile aldrig testat detta förut men vi får se hur de blir smile jag har ju redan räknat ut att de kommer skaka lite i karossen lol

Senast redigerat av DalleRacing (13 augusti 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TurboLundin
13 augusti 2012 · 764 Inlägg

DalleRacing skrev:

TurboLundin skrev:
Blir ju ingen "motorkudde" det där eftersom gängstången går rätt igenom alla puckarna tongue
Blir i stort sätt samma grej att svetsa ett järn imellan wink Men stumt blir det iallafall big_smile

Jo sant smile aldrig testat detta förut men vi får se hur de blir smile jag har ju redan räknat ut att de kommer skaka lite i karossen lol

Ja precis, testa måste man ju få göra wink

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
DalleRacing
13 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Ger er en guide hur ni stoppar i en pump i eran plast/ alu tank! Fördelen med pump i tanken är om ni har lång sträcka till tryckpumpen eller om ni ska ha catchtank!

Min tank består av alu, det är en fördel med alu än plast tank! Du kan dra allt mycket hårdare på alun men drar du muttrar o bullt m.m på plasttanken för hårt så pressar du oftast igenom till andra sidan! Så dra allt lagom hårt på plasttankar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7398ecf4a4fa8be516d1ccea019c0e50.jpg

Kör på en Walbro Gss255/LH  In-Tank pump
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9bc60d9861a2fefcb4322c47049e122d.jpg

Rensa alla lösa delar du har på/i tanken som ex givare m.m så du inte får skit o spån i grejerna när du förbereder hål för pump m.m
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-340bd565ff8070ac72c3eccd2aecb71e.jpg

Fick kapa bort den fastsvetsade bulten som satt där så jag kan köra en "scottgenomgång istället" Slipa inte bort för mycket material på tanken så bensinen kan tränga sig igenom o läcka ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9ea7c70c4a2f26537243e71619a99f0f.jpg

Scottgenomgången, 2st rejäla brickor som ska sitta på vardera sida av tanken och sedan bensintålig flytande packning! Finns bensintåliga plastbrickor som ni kan ta istället för denna flytande packning, skickas oftast med eller sitter på plasttankar! Jag fick inte tag på några i närheten där jag bor så kör på detta istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-54baa8888b5133c1125ffe8520ebcfa1.jpg

Scotten är igenom med bricka på varje sida, och åtragen med muttern som skickas med! Satte sedan på en 90 graders böj på genomgången som bensinslangen ska på sen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-be2be3c984bed90c293132d8b0a589aa.jpg

Körde även en 90 böj på andra sidan som ska till catchtanken senare
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1b354c680491e8132a48f49ac8e8ed06.jpg

Klamrer för att hålla pumpen, ta bort gummit som sitter på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-36aa7ef83e497bcb44fe76d28cc660aa.jpg

Bricka med gummitätning på, ska sitta på vardera sida av tanken till pumpens fäste ( se bild nedan )
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2be7d84eda78eb3197f1996c092864d2.jpg

Bult med bricka som går igenom fästet o avsluta med en bricka me gummitätning mot tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c56b933bef30d37d3a6e6a67b2f58ac8.jpg

Utsidan, bricka med tätning mot tanken bricka o sedan låsmutter. Dra åt så de blir tätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7e0588b75f937c133b42dbabf861a3eb.jpg

Så vart det när allt är draget
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-cd43a192ab26b2341911ca527d402d0c.jpg
Pumpens anslutning är 8mm utvändigt och min slang och koppling är 10mm utvändigt, därför måste jag lägga en liten stump så de inte blir för stort glapp när jag ska dra slangklämman sen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-44f86680fd77d99f473765d629173f32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-523b86f2318458f3ce582b2442230342.jpg

På med slang, jag kör 10mm invändigt hela vägen till catchtanken o även fram till motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-899382eaea163841f1c3d93823e3b7b2.jpg

El till pumpen, andvänder 2 st bult som håller hela plasten som tanklocket skruvas i!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3b264897ebe20000640be28deaae8740.jpg

Bensin leder inte ström så du behöver inte vara orolig att det ska kortslutas i tanken om du får vätska på båda polerna, bara skruva åt det när du gjort som på bilden
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0bb8ea062426386f4515d50c25bd0bcf.jpg

Stoppa i skvalpskyddet efter du damsugit ur tanken från allt skit som hamnat där efter all borrning m.m ska göras innan du monterar pump/ givare
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9fbfd846a124656492608b5419d7e052.jpg

Montera allt på plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0a1caa0781abef6aca61f802a08c8b25.jpg

Stoppa tanken i bilen o koppla el till pumen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7aa2b3a75224bf8c729d2228b3510a7b.jpg

Senast redigerat av DalleRacing (13 augusti 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TurboLundin
13 augusti 2012 · 764 Inlägg

Du tänker på allt du, imponerande smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
Lindggren
13 augusti 2012 · 84 Inlägg

Detta var något nytt. Gillar de smile

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
strandberg31
13 augusti 2012 · 2 419 Inlägg

man kan köra en pump utanför tanken som matar catchtanken sen huvudpumpen! så slipper du kapa och hålla på!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
DalleRacing
13 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

TurboLundin skrev:
Du tänker på allt du, imponerande smile

tackar smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
13 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

strandberg31 skrev:
man kan köra en pump utanför tanken som matar catchtanken sen huvudpumpen! så slipper du kapa och hålla på!

funkar bra de me men har inte plats för fler pumpar på utsidan hmm in tank pumpar brukar också oftast vara billigare wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
strandberg31
14 augusti 2012 · 2 419 Inlägg

DalleRacing skrev:

strandberg31 skrev:
man kan köra en pump utanför tanken som matar catchtanken sen huvudpumpen! så slipper du kapa och hålla på!

funkar bra de me men har inte plats för fler pumpar på utsidan hmm in tank pumpar brukar också oftast vara billigare wink

vill man komma billigt undan är detta helt fel hobby wink

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
DalleRacing
15 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Tänkte ge lite bilder¨på min catchtank jag slängde ihop tongue Fördelen med en catchtank är att kör du ex. Drifting så skickas bränslet i tanken från sida till sida, risken är bensinen kan missa anslutningen som är kopplad fram till motorn o går då torrt! Har du istället en catchtank som fylls upp har du konstant bensin tills det är helt tomt i tanken o slipper dessa luft blåsor i matarslangen wink

Lite material! Runt stålrör 3mm tjock/ 110mm bred även vanligt stålplatta 3mm och 4st svetsmuttrar med 10mm hål
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bd8cf556a50ce46b2618317fd31a8857.jpg

Kapade till 2 någorlunda runda platter tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-e2b913f71156395765369c3443c8d81a.jpg

Svetsade på 3 av kopplingarna på plattan som ska sitta på ovansidan av catchtankenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2b895c6ee774e29a8fa10e5673215d0b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-ef9cba16e70c5bd5ddec27d11e5281fc.jpg
110mm bred, 200mm hög resulterade till 2liter
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f5fd04ba97b1c1135af323c410d7524c.jpg

Genom att skicka returen från fuelrailen tebax till catchtanken så får du en översvämning i burken o behöver inte vara orolig att pumpen i tanken inte ska lyckas fylla catchen, när catchen är överfull skickas överbliven soppa till bränsletanken! På så sätt slipper du få övertryck i burken, skickar du returen från fuelrailen direkt till tanken får du just övertryck i catchen! Så bygger du efter denna förklaring har du en korrekt gjord catchtank wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-303888b6fd7a02b32cf87cd5f58d8990.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-096780326a2253b169d543967921a5b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1096113723eec94744a480f1f1c77325.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6f0d5fad22df070c09e5142f72cdaa4d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-632dba3621302f52067e176477c67237.jpg

Dags att tryck testa om den är tät wink Pluggade alla hål och tog hjälp av en cykelventil!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4870967fcb26a8d90928a9365a70114c.jpg

Helt tät men trycker inte över 0,5kg för då lär de flyga delar om nåt brister tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8d8c951ffd6de20fb43d2366f9265e6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8b10633a42bd0fc772edbfc449b6c615.jpg

DalleRacing finns nu inte mer på FB utan söker du på "Angry Drift Team" så hittar du oss nu istället! Där är allt som vanlig ordning med bilder, filmer o mkt mer! Det är rätt nystartad sida så mycket kommer komma upp big_smile

Ha de fint där ute!

Senast redigerat av DalleRacing (8 september 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
StlpMK Team T-Röd Racing
15 augusti 2012 · 507 Inlägg

använd en strypning på returen från catchen till tanken annar så skenar pumpen i tanken om den inte får nått mottryck smile Byggde oxå en catchtank i veckan provtryckte den dock t sex kilo wink

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
TurboLundin
15 augusti 2012 · 764 Inlägg

Riktigt bra guide, å nu fick jag svaret på varför man använder en catchtank smile
Det tackar vi för!

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
DalleRacing
15 augusti 2012 · 1 738 Inlägg

StlpMK skrev:
använd en strypning på returen från catchen till tanken annar så skenar pumpen i tanken om den inte får nått mottryck smile Byggde oxå en catchtank i veckan provtryckte den dock t sex kilo wink

Stämmer bra det du säger! Heheh jag var faktiskt också uppe ni 6bar först o de var inga problem men de är lite väl överdrivet kanske me så mkt lol

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang