Tjena!
Har äntligen fixat ihop ett grenrör, kan säga att de var första och sista gången jag gör ett! Jäkligt svårt att fundera ut hur alla rör ska gå, alla ska få rätt längd m.m så ett tips är att köpa ett grenrör istället
Dock fick jag de som jag ville nu o det är väll fördelen med att göra ett själv!
Detta var mitt första grenrör och har enbart pluggat hur man ska få ett dugligt grenrör! Har därför läst "Jens Gustavssons" artikel angående grenrör/ wastegates på sävarturbo för att få det bästa resultatet!
Köpte lite "flänsar/ böjar/ raka rör/ kollektor" från KLracing! Dock är det billigare med rör om du åker till din närmaste "stålhandel" som i mitt fall var "Mjölby handelstål AB" Böjarna kostade 25kr och 1m rakt rör kosta 40kr jämfört mot KLracing som tog 0.5m raktrör för 80kr och 30kr böjen, litet snåltips bara är att kolla upp det innan
Plaserade sedan ut turbon med fläns där jag vill ha den, tog hjälp av att svetsa på 3 ben under flänsen samt 1 pinne i flänsen mot toppen
Jag andvänder mig enbart av LÅNGBÖJAR och raka rör i 42mm för att få ut avgaserna snabbast möjligast! Igentligen ska man köra 42mm till 2000cc motorer och 47mm till 2300cc motorer men de ovala rören som svetsas på toppens fläns fanns inte i 47 så jag testar med 42mm
Jag kör ett "Pulssplitat" grenrör vilket menas att man vill dra nytta av motorns pulser för att dom ska förstärka varann och kunna driva på starkare! Därför har jag dragit ihop cylinder 1 och 4 med varandra ( Se bild ) och delar dem 2 med en skiljevägg i kollektorn för att hålla dom borta från cylinder 2 o 3 som utger en annan puls vid en helt annan tid!
Cylinder 2 o 3 är nu ihopdraget, följer ni ormboet så ser ni hur jag dragit ihop dem med varandra o lägg märke till skiljeväggen i kollektorn!
Enligt Jens är medel långa rör så som 55-75cm där alla rören är ungefär lika långa ett bra grenrör, eftersom jag bara gör ett busbygge är det inte så jätte viktigt med uträkning för min del men jag fick dessa mått på min dragning:
cylinder1= 62cm / cylinder4= 61.5cm / cylinder2= 64cm / cylinder3 80cm
3:e cylindern fick tyvärr bli som den blev då jag var tvungen att anpassa vad jag hade för plats att dra sista röret
Kör även separata wastegates för att få eventuellt mer bottenklipp då jag har så stor turbo o hoppas då på tidigare laddtryck, wg rören ska placeras på kollektorn och i mitt fall då jag kör pulssplit ska 1an o 4an ha en wg och 2an o 3an en wg
Dubbla 42mm wastegates
Kör på "Screampipe" när rören är öppna från wg, igentligen byggar man in dom rören i avgasröret men jag vill att det ska susa o smälla lite
Det var allt, som sagt första gången jag gör detta och finns det nån som vill rätta mig får de gärna göra det så jag inte ljuger för er som jag sa har jag bara läst på! Körde med en MIG svets o brännde rätt hårt tyvärr får man det inte lika snyggt om man skulle TIG:a ihop det. Ska provtrycka grenröret nu o se så allt blev tätt
Har kommit så långt nu att bilen ska blästras o lackas, det får ni bara se om ni går med
www.facebook.com/AngryDriftTeam. på facebook
Ha de bra!!!