DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

DalleRacing
26 juni 2012 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Tack alla för era kommentarer om mitt bygge, kul att ni gillar o även följer! Det motiverar mig mera big_smile Dags för en update angående toppen!

Blästra bort allt skit på ventilerna, akta gärna ytan där ventilen glider i styrningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-ed405cfb92d4faa886b0ffb4f455f841.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-078c62f0279f9df6bd268ceec2f62c26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-70a0857e785b29e8214102b7baccf446.jpg

Hårdare fjädrar till alla ventiler! Till höger nya, vänster gammla
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-bed13b14de6fcb3af93c318fd501501c.jpg

Börja med att lägga på första fjäderbrickan INNAN ni sätter på nya ventiltätningar! Nya ventiltätningar är ett måste, läcker de igenom olja in till förbränningsrummen så kommer ni garanterat ha en bil som rycker blå/vit efter bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a487b115b645622b4d561a6f937f4032.jpg

I med ventilerna i rätt ordning, mina är inslipade och är märkta med nr till det sätet som ventilen är inslipad i smörj glidytan på ventilen med olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-caea27e03842947c76b6a9015494287c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-fa5362cf373e3c36db879a6f2856e961.jpg

Sätt sedan fast fjädern och andra fjäder-brickan i denna ordning, tänk på att ni har en koning i den andra fjäder-brickan som "knastret" ska ligga i
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-698d6fe59e4af1dbe3f5d77fca976716.jpg

Knaster
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d28395e91bdf938861bcf5f416315b17.jpg

Tänk på att ni behöver ett special verktyg för att spänna ner fjädern o brickan med för att sedan kunna montera knastret
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-ef9247445fec1d8359e41950f661800c.jpg

Slå lite lätt på toppen av ventilen med en GUMMIHAMMARE för att säkra att knastret har lagt sig i låsning
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f06793cbaffcfa9b50308436cc98cca5.jpg

Tätningsring
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-20289544a928e026c693262e85610f10.jpg

Lägg sedan en flytande värmetålig packning på ÖVRE delen av toppen, lägg en rand överallt som jag gjort
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-62dd6284bf9a5973f9ebb294dfdd2d63.jpg

Skäringspackning
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d982a76e0f6e32a8bace84fc48688c9e.jpg

Jag har nu peters egna bultar för att dra toppen, det unika med dom är att de är återandvänings bara! Åtragningsmoment: första 6kg(60nm) andra 8kg(80nm) sista momentet 12kg(120nm) börja från mitten och gå utåt varannan sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9f64b980018f73f548fd316694e970f1.jpg

Överfallen på, ska i med mina kammar senare: åtragningsmoment på överfallen: först 1kg(10nm) och slutmomentet  2kg(20nm) i med de hydraliska tryckarna ( locken ) innan ni monterar i kammen smörj väggar o tryckarn med olja
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f179b1c28ac7e63b2e219f28a8e35bf9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-08597ee02e99a9119654988cff02eb73.jpg

Några saker att tänka på: När ni monterat toppen UTAN kammarna testa då så motorn går runt! OBS!!!! Förhand, inte starta! Ställ sedan motorn så alla kolvar är på ett ungefär halvvägs så de inte kommer slå i ventilerna när du monterar kammarna. Sedan i med kammarna och tänk på att dra överfallen lika så inte kammen knäcks!

Motorn är nu komplett och nästa steg är att svetsa grenrör! återkommer med bilder o förklaring på grenröret när de e klart wink

Ha de fint!!

Senast redigerat av DalleRacing (26 juni 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Denniss_
26 juni 2012 · 99 Inlägg

Hur kan bultarna vara återanvändningsbara?? smile

Tobbeaj
26 juni 2012 · 57 Inlägg

Denniss_ skrev:
Hur kan bultarna vara återanvändningsbara?? smile

Det är inga sträckbultar? Rätta mig om jag har fel

Engelfeldt_Diesel Häggån
26 juni 2012 · 329 Inlägg

Tobbeaj skrev:

Denniss_ skrev:
Hur kan bultarna vara återanvändningsbara?? smile

Det är inga sträckbultar? Rätta mig om jag har fel

allt sträcks ju vid enn viss gräns, om de inte går av vill säga smile antagligen ar det hårdare?

såg att du har ventiltätningar på både insug/avgas, på 8v topparna är det bara på insug det är tätningar smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
holsta
26 juni 2012 · 44 Inlägg

hede_racing skrev:

Tobbeaj skrev:

Denniss_ skrev:
Hur kan bultarna vara återanvändningsbara?? smile

Det är inga sträckbultar? Rätta mig om jag har fel

allt sträcks ju vid enn viss gräns, om de inte går av vill säga smile antagligen ar det hårdare?

såg att du har ventiltätningar på både insug/avgas, på 8v topparna är det bara på insug det är tätningar smile

Ja, men han har ju 16v? wink

Senast redigerat av holsta (27 juni 2012)

DalleRacing
26 juni 2012 · 1 738 Inlägg

heheh sitter 16st tätningar på 16v:n smile

Stämmer bra "tobeaj" det är en förbättrad variant av sträckbullt som är lite hårdare och kan användas om o om igen! Det kan du inte göra med vanliga sträckbult

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mattias-M
26 juni 2012 · 309 Inlägg

ååååååhhhh, nu blir de ännu mer spännande big_smile

''low is a lifestyle''
Audi S2 (1994)
Jonasarvidsson Maniac
26 juni 2012 · 536 Inlägg

Fint i vanlig ordning! smile

Wyrmidon
2 juli 2012 · 5 Inlägg

volvo's procedur för den flytande packning är att använda en roller. med en så tjock sträng som du lagt så kommer det kanske hamna extra i olje-kanalerna i ventilgallerit, inte sådär jättekul direkt. men eftersom man kan dela på gallerit med en 16v, så det är bara o göra om ifall du känner dig manad. står iaf så i volvos gröna verkstadsböcker.
Mvh /R

Mog1 High on diesel and gasoline
3 juli 2012 · 368 Inlägg

Wyrmidon skrev:
volvo's procedur för den flytande packning är att använda en roller. med en så tjock sträng som du lagt så kommer det kanske hamna extra i olje-kanalerna i ventilgallerit, inte sådär jättekul direkt. men eftersom man kan dela på gallerit med en 16v, så det är bara o göra om ifall du känner dig manad. står iaf så i volvos gröna verkstadsböcker.
Mvh /R

Helt rätt, reagerade över en tjocka korven dalle lagt, kommer garanterat bli klet i kanalerna, är man för snål för volvos roller och klet så köper man en tätande loctite och kör på, det som trycks ut i kanalerna torkar inte så oljan tar med sig det, Jag har alltid kört med loctite och det funkar perfekt.

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Engelfeldt_Diesel Häggån
3 juli 2012 · 329 Inlägg

holsta skrev:

hede_racing skrev:

Tobbeaj skrev:

Det är inga sträckbultar? Rätta mig om jag har fel

allt sträcks ju vid enn viss gräns, om de inte går av vill säga smile antagligen ar det hårdare?

såg att du har ventiltätningar på både insug/avgas, på 8v topparna är det bara på insug det är tätningar smile

Ja, men han har ju 16v? wink

jag vet de, bara antydde att 8v bara har de på insug wink

blir fint som fan detta smile önskar man hade mer tid å pengar till å fortsätta med min 940 smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
DalleRacing
3 juli 2012 · 1 738 Inlägg

Mog1 skrev:

Wyrmidon skrev:
volvo's procedur för den flytande packning är att använda en roller. med en så tjock sträng som du lagt så kommer det kanske hamna extra i olje-kanalerna i ventilgallerit, inte sådär jättekul direkt. men eftersom man kan dela på gallerit med en 16v, så det är bara o göra om ifall du känner dig manad. står iaf så i volvos gröna verkstadsböcker.
Mvh /R

Helt rätt, reagerade över en tjocka korven dalle lagt, kommer garanterat bli klet i kanalerna, är man för snål för volvos roller och klet så köper man en tätande loctite och kör på, det som trycks ut i kanalerna torkar inte så oljan tar med sig det, Jag har alltid kört med loctite och det funkar perfekt.

Jasså de visste jag faktiskt inte, de känns lite överkurs med roller tongue Men iaf randen är i princip platt som ni ser runt oljekanalen, hålet i tuben var inte större än 1mm när jag drog randen så de ser störe ut än vad det är wink Så jag kan garantera att det inte är någon fara wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
5 juli 2012 · 1 738 Inlägg

Tjena!

Har äntligen fixat ihop ett grenrör, kan säga att de var första och sista gången jag gör ett! Jäkligt svårt att fundera ut hur alla rör ska gå, alla ska få rätt längd m.m så ett tips är att köpa ett grenrör istället wink Dock fick jag de som jag ville nu o det är väll fördelen med att göra ett själv!
Detta var mitt första grenrör och har enbart pluggat hur man ska få ett dugligt grenrör! Har därför läst "Jens Gustavssons" artikel angående grenrör/ wastegates på sävarturbo för att få det bästa resultatet!

Köpte lite "flänsar/ böjar/ raka rör/ kollektor" från KLracing! Dock är det billigare med rör om du åker till din närmaste "stålhandel" som i mitt fall var "Mjölby handelstål AB" Böjarna kostade 25kr och 1m rakt rör kosta 40kr jämfört mot KLracing som tog 0.5m raktrör för 80kr och 30kr böjen, litet snåltips bara är att kolla upp det innan wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6ff6521af8b14b28c9b77a9f28f5f3cc.jpg

Plaserade sedan ut turbon med fläns där jag vill ha den, tog hjälp av att svetsa på 3 ben under flänsen samt 1 pinne i flänsen mot toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0f86d4f7164ea16f949e613a5eb538bc.jpg

Jag andvänder mig enbart av LÅNGBÖJAR och raka rör i 42mm för att få ut avgaserna snabbast möjligast! Igentligen ska man köra 42mm till 2000cc motorer och 47mm till 2300cc motorer men de ovala rören som svetsas på toppens fläns fanns inte i 47 så jag testar med 42mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-504186c6a10c6c7b35515c84e5848e0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-76a5c0c8d7f3be4951f8626fc5757828.jpg

Jag kör ett "Pulssplitat" grenrör vilket menas att man vill dra nytta av motorns pulser för att dom ska förstärka varann och kunna driva på starkare! Därför har jag dragit ihop cylinder 1 och 4 med varandra ( Se bild ) och delar dem 2 med en skiljevägg i kollektorn för att hålla dom borta från cylinder 2 o 3 som utger en annan puls vid en helt annan tid!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c153f274d33124a33c9d68a209c78bb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0ab1f8f8c5b92e0371f1af26d07fc333.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-997ca57a082137c1fb0652af15a8918f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-cf4b1592cc3f389eee414bd2ba53e678.jpg

Cylinder 2 o 3 är nu ihopdraget, följer ni ormboet så ser ni hur jag dragit ihop dem med varandra o lägg märke till skiljeväggen i kollektorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5e1deca91047afba6f13bc2de17f960c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8a548d401dfa52e2bc59cd5b45dcc624.jpg

Enligt Jens är medel långa rör så som 55-75cm där alla rören är ungefär lika långa ett bra grenrör, eftersom jag bara gör ett busbygge är det inte så jätte viktigt med uträkning för min del men jag fick dessa mått på min dragning:
cylinder1= 62cm / cylinder4= 61.5cm / cylinder2= 64cm / cylinder3 80cm
3:e cylindern fick tyvärr bli som den blev då jag var tvungen att anpassa vad jag hade för plats att dra sista röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-ad6291132313055607abbfc0006a108e.jpg

Kör även separata wastegates för att få eventuellt mer bottenklipp då jag har så stor turbo o hoppas då på tidigare laddtryck, wg rören ska placeras på kollektorn och i mitt fall då jag kör pulssplit ska 1an o 4an ha en wg och 2an o 3an en wg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-6fce1c67b9d0a2e2d0514c0c2b4d7393.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d2e55cbc2ce1eccddc68a73c583fcd19.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c00e8337466286a6bd30203f9b2019c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f4efad2ee06e7c7425b234042559f8b4.jpg

Dubbla 42mm wastegates
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-74710cb06b48b07c5cc1add1e9bf869c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f9931b20a00f2a9eb0bbee3fc5a5d27b.jpg

Kör på "Screampipe" när rören är öppna från wg, igentligen byggar man in dom rören i avgasröret men jag vill att det ska susa o smälla lite wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-963c44a745fe84cd119552fde864edb1.jpg

Det var allt, som sagt första gången jag gör detta och finns det nån som vill rätta mig får de gärna göra det så jag inte ljuger för er som jag sa har jag bara läst på! Körde med en MIG svets o brännde rätt hårt tyvärr får man det inte lika snyggt om man skulle TIG:a ihop det. Ska provtrycka grenröret nu o se så allt blev tätt big_smile Har kommit så långt nu att bilen ska blästras o lackas, det får ni bara se om ni går med www.facebook.com/AngryDriftTeam. på facebook wink

Ha de bra!!!

Senast redigerat av DalleRacing (8 september 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mattias-M
5 juli 2012 · 309 Inlägg

blir spännande och se hur han arbetar och hanterar de där grenröret, blev hur som haver lite småballt med dubbla wg's tongue

''low is a lifestyle''
Audi S2 (1994)
DalleRacing
5 juli 2012 · 1 738 Inlägg

Mattias-M skrev:
blir spännande och se hur han arbetar och hanterar de där grenröret, blev hur som haver lite småballt med dubbla wg's tongue

Ja de ska bli spännande smile fattar jag rätt så har ju avgaserna mindre väg att röra sig på o kommer snabbare ut, dock blir grenröret lite varmare med mindre rör! Jag hoppas att de mindre rören påvärkar hastigheten på avgaserna så jag får tidigare ladd :p avgas kanalerna är ju rätt små i 16v så det kommer garanterat bli ett bra grenrör wink bänkningspapper kommer upp senare men nu är det i princip bara karossarbete kvar

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
nsa
5 juli 2012 · 73 Inlägg

ska följas

Toyota MR2 GT "2" (1993)
henke_92 TBM NINJA
5 juli 2012 · 917 Inlägg

guuuud va porrigt!!! älskar de dubbla wg'na

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
DalleRacing
5 juli 2012 · 1 738 Inlägg

nsa skrev:
ska följas

Helt rätt big_smile

Senast redigerat av DalleRacing (5 juli 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
5 juli 2012 · 1 738 Inlägg

henke_92 skrev:
guuuud va porrigt!!! älskar de dubbla wg'na

Kul att det ger njutning wink lite små sexigt är de faktiskt big_smile

Senast redigerat av DalleRacing (5 juli 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
TurboLundin
6 juli 2012 · 764 Inlägg

Prem lagd! Riktigt bra tråd då jag tänkt att bygga om med 16v topp m.m. big_smile
Kul att du lägger ner tiden att ta kort å fixa en bra tråd! smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang