Bolles Projekt: Volvo V70XC Denna gången fick den vara hel i nio dagar. När ska detta sluta?

Uppfräschning och utrusta med originalutrustning som saknas! Kanske även lite annat påhitt som följer...
  • 44 Följare
  • 162 387 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2013
BOLIN_
29 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mina damer och herrar, senare idag ska jag och en polare ha en mekdag med bilen inför besiktningen på måndag!

Mer info och bilder kommer senare!

Mvh Christoffer

Volvo - For Life
BOLIN_
29 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:
Mina damer och herrar, senare idag ska jag och en polare ha en mekdag med bilen inför besiktningen på måndag!

Mer info och bilder kommer senare!

Mvh Christoffer

Vad blir det för något åtgärdat dådå tro?

Ska titta på handbroms, byta drivaxeldamask och försöka hitta och åtgärda läckan av mitt kylsystem!

Volvo - For Life
BOLIN_
29 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Vad blir det för något åtgärdat dådå tro?

Ska titta på handbroms, byta drivaxeldamask och försöka hitta och åtgärda läckan av mitt kylsystem!

Aha..been there, done that..
Hoppas det löser sig för dig.

Hittade mer fel på bilen så orkade bara täta kylsystemet på den... På måndag ska den in på besiktning och då får vi se hur mycket jag behöver byta/fixa på den roll

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Kan berätta att det är färdigkört på ett tag nu. Stod på tomgång utanför ett dansställe innan för att vänta på folk, ser bara att det kommer ett vitt moln under huven. stängde av den fort som fan och skulle öppna huven, då rann allt vatten ur. Så nu står bilen cirka 1,5 mil hemifrån och imorgon blir det bogsering hem.

Murphys Law förföljer mig så det blir väl att fixa bilen, sedan sälja den tyvärr sad

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:
Kan berätta att det är färdigkört på ett tag nu. Stod på tomgång utanför ett dansställe innan för att vänta på folk, ser bara att det kommer ett vitt moln under huven. stängde av den fort som fan och skulle öppna huven, då rann allt vatten ur. Så nu står bilen cirka 1,5 mil hemifrån och imorgon blir det bogsering hem.

Murphys Law förföljer mig så det blir väl att fixa bilen, sedan sälja den tyvärr sad

Men va fan..vad hände?
Hann han koka för dig?

Jadu, tempgivarn är trasig så antagligen gick den väl i kok och då orkade väl inte kylaren med mer.. hmm

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Men va fan..vad hände?
Hann han koka för dig?

Jadu, tempgivarn är trasig så antagligen gick den väl i kok och då orkade väl inte kylaren med mer.. hmm

Aj fan..

Jo, känns lite surt faktiskt...

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Aj fan..

Jo, känns lite surt faktiskt...

Dom är ju ganska känsliga när det kokar dom här har jag hört också..

Jo, de är ju tyvärr kända för de så det är bara att vänta och se. känner mig lite ledsen nu faktiskt hmm

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Dom är ju ganska känsliga när det kokar dom här har jag hört också..

Jo, de är ju tyvärr kända för de så det är bara att vänta och se. känner mig lite ledsen nu faktiskt hmm

Det förstår jag.
Jag hade varit ganska förstörd om det hade varit min V70.

Det var inte speciellt kul när fulla personer kom fram och påpekade vilken klant man var och vilken skitbil man hade...

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Det förstår jag.
Jag hade varit ganska förstörd om det hade varit min V70.

Det var inte speciellt kul när fulla personer kom fram och påpekade vilken klant man var och vilken skitbil man hade...

Det var nog ingen höjdare kan jag tänka mig. Har varit där själv..

Definitivt inte. Kul att säga till de man skulle köra hem att jag inte kunde hjälpa de hmm

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Det var nog ingen höjdare kan jag tänka mig. Har varit där själv..

Definitivt inte. Kul att säga till de man skulle köra hem att jag inte kunde hjälpa de hmm

Får hoppas på att han inte hann koka då. Brukar ju fräsa och grejer väldigt bra när vattnet försvinner.

Ja, det får vi göra. Gjorde det nu också, hoppas på att det bara var en slang som gick och inget annat...

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Får hoppas på att han inte hann koka då. Brukar ju fräsa och grejer väldigt bra när vattnet försvinner.

Ja, det får vi göra. Gjorde det nu också, hoppas på att det bara var en slang som gick och inget annat...

Precis, man behöver ju inte ta ut det värsta i förskott.

Precis, men som jag sa innan, Murphys Law förföljer mig...

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Precis, man behöver ju inte ta ut det värsta i förskott.

Precis, men som jag sa innan, Murphys Law förföljer mig...

Det ordnar sig!

Just nu känns det inte riktigt så..

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:

BOLIN_ skrev:

Mack skrev:

Det ordnar sig!

Just nu känns det inte riktigt så..

Nej jag vet men..man kan ju inte gräva ner sig heller..

Nej, visst är det så!

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

AD_ skrev:

BOLIN_ skrev:
Kan berätta att det är färdigkört på ett tag nu. Stod på tomgång utanför ett dansställe innan för att vänta på folk, ser bara att det kommer ett vitt moln under huven. stängde av den fort som fan och skulle öppna huven, då rann allt vatten ur. Så nu står bilen cirka 1,5 mil hemifrån och imorgon blir det bogsering hem.

Murphys Law förföljer mig så det blir väl att fixa bilen, sedan sälja den tyvärr sad

BLÄ! va tråkigt sad

Så in i bänken sad

Volvo - For Life
BOLIN_
30 september 2012 · 2 763 Inlägg

AD_ skrev:

BOLIN_ skrev:

AD_ skrev:

BLÄ! va tråkigt sad

Så in i bänken sad

Hunnit undersöka vad som sket sig? sad

Nej, ska dit och bogsera hem den nu hmm

Volvo - For Life
BOLIN_
11 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Vikr skrev:
håller tummarna att det inte är något större fel för gillar verkligen din bil!

Tackar tackar! Ska skriva ett inlägg nu smile

Volvo - For Life
BOLIN_
11 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Hämtade tempgivaren i förrgår men hann inte byta den då så igår tog jag ett ryck!

Den hade suttit i en S60 som rullat endast 5000 mil så den var som ny! Monterade den och satte tillbaka allt, hällde i vanligt vatten för att se var den läckte. Fyllde i en massa vatten tills det var i den nivå det skulle vara, startade motorn och det började komma vatten från kamremskåpan.

Stängde av direkt då jag misstänkte att vattenpumpen var trasig, men startade den igen och då slutade det droppa där ifrån så jag misstänker att det kanske kom in vatten där när kylar sprang läck, så lät den gå på tomgång, när termostaten öppnade fick jag givetvis fylla på då den fyller systemet helt då. Men när jag stod där och kollade jag så märkte jag att den läckte så mycket från kylaren att den tömde expansionskärlet på cirka 10-15 sek, ännu snabbare när motorn var avslagen...

Roligt värre så jag stängde av den igen och fyllde under tiden på mer vatten så det inte skulle ta slut.

Så nu blir det att fixa ett nytt kyl så att jag sedan kan rulla in på besiktningen och få reda på alla tvåor så jag kan fixa den och till slut få bort körförbudet på den! smile

Ska ut och byta till vinterdäck och samtidigt kolla lite på handbromsen, jag återkommer med mer info och även med bilder ikväll!

Ha de gött och kör lugnt ute i trafiken alla! smile

Volvo - For Life
BOLIN_
12 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

vosa-v95 skrev:
Du har väll Gislaved vinterdäck :p

Nejdu, sådana kör jag inte på, har några skitdäck på vinterhjulen faktiskt, har inte haft pengarna att byta vinterhjulen till nya. Skulle jag haft de hade mitt val ändå landat på Nokian Hakkapeliitta smile

Volvo - For Life
BOLIN_
12 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Jaha grabbar och tjejer, bytte däck innan och skulle även kolla till handbromsbackarna, stötte dock på problem. Jag hade inte verktyg till att ta bort övre glidpinnen till oken bak, lite smått irriterande roll

Slänger upp för och efterbilder imorgon, eller ja, det blir ju idag pga klockan... Imorgon får vi se om jag gör nåt på bilen, det finns lite att göra på den om man säger så!

Mvh Christoffer

Volvo - For Life
BOLIN_
12 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Mack skrev:
Var det nåt speciellt verktyg som behövdes för glidpinnarna till oken bak?
Jag har haft lös dem men jag hade inga egentliga speciella?

Nej, det är bara insex, men jag kom inte åt med lilla spärrskaftet då det tog i fjädern när jag skulle ta bort övre glidpinnen... Lite typiskt när man tar sig tid att hålla på med bilen...

Vikr skrev:
angående vinterdäck så är ju nokian hakkapelita det bästa fortfarande enligt mig och mitt förra jobb! Men dyra är dem hmm

Jag håller med dig, men de är värda priset ändå tycker jag! smile

vosa-v95 skrev:
jo jag kör på hakkapelitta men i o med att du bor i i Gislaved tänkte jag tongue tort skämt liksom smile

Förstod detta wink Hade tillverkningen funnits kvar här i Gislaved så hade jag nog kört med Gislaved på vinterdäcken! smile

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang