Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 033 964 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

big_smile

Ja, jag glömde helt bort det ärligt talat men hade nog inte haft tid att rulla ut ändå. Lyckad träff? Träffade du några härifrån?
Mindre än 3v kvar till Skokloster-träffen!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
12 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
big_smile

Ja, jag glömde helt bort det ärligt talat men hade nog inte haft tid att rulla ut ändå. Lyckad träff? Träffade du några härifrån?
Mindre än 3v kvar till Skokloster-träffen!

skokloster träffen missar jag tror då jag är utomlands!
när är den ?

vi vart väl en 30 bilar, som vanligt kom folk som inte kunde sköta sig !
lekta sladda fast vi bad folk skippa det där..
va trevligt träffade några nya ansikten smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
eL0F
12 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

jag trodde du jobbade.. men alla delar du får tag på? big_smile .. jag har alltid noll och femti över att lägga på bilen varje månad.. så nya skyltar får duga nu!

Senast redigerat av orkavaradu (12 augusti 2014)

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
12 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

robb: 30 augusti!
Fan va trist med folk som bara ska leka rövare... Men nu kanske du förstår vad jag menade när vi diskuterade det för några veckor sen. tongue

orkavaradu: Pappaledig sedan ett år tillbaka, jobbade innan dess men börjar plugga nu när korven börjar på dagis om 2 veckor. Klart det alltid finns utrymme för bilprylar men jag känner att jag bör lägga krutet på att få färdigt allting jag redan har hemma. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
12 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

aha då är jag med big_smile .. då får du styra upp så du får klart din dagis-racer i tid ju!
Leta bilprylar är ju nästan roligare än att ha dom hemma!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Robb192 Tokig 08a
12 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

Då är jag i södra Frankrike och njuter av semester med tanten så de e lite svårt ..

Skrev ut ordentligt att sånt skulle dom låta bli.. Så kommer inte anordna något mer från min sida...
Sånt som händer när folk skiter i vad som gäller smile
Uppdate va utlovat ?! wink

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
tomas3
13 augusti 2014 · 56 Inlägg

Tjena,
Har en v50 d3-11 som jag inte kan låta stå orörd efter att ha läst din tråd.
Hoppas du inte misstycker att jag lånar din tråd genom att fråga om detta;

http://www.ebay.com/itm/VOLVO-V50-after … 233c816dba

Dessaa bör ju passa min bil. Min tanke är att beställa hem, fixa iordning med lack osv över vintern. Hur är dessa att montera? Såg att du tagit bort din front när du monterade frontläppen. Kan en mindre erfaren Lekman montera dessa eller kanske man bör kolla med mer kunniga kamrater?

Iaf, grym bil, grym tråd. 5p

mvh

eL0F
13 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

faceliften kom väl 08? big_smile  ...   be dom skicka bilder på kittet så det inte är något kina-skräp som inte passar!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
tomas3
13 augusti 2014 · 56 Inlägg

orkavaradu skrev:
faceliften kom väl 08? big_smile  ...   be dom skicka bilder på kittet så det inte är något kina-skräp som inte passar!

Så som jag har förstått så kom MY08 med facelift ut 2007, men jag har också ofta fel!wink Tyckte också att detta paket var lite billigt. Får mejla dom och höra lite, samtidigt som jag får ringa runt till skrotar o kika. tack för svar:)

eL0F
13 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

just när dom skriver kitt, brukar vara lite mysko big_smile fast dom kan ju vara riktigt seriösa oxå! .. kanske bara jag som har dålig erfarenhet...

Annars tycker jag din bil e sjukt snygg utan kitt, sänk den bara tycker jag smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Ingen fara tomas! big_smile Passar din bil gör kittet absolut. Det enda som kan vara lite bökigt är att det är gjort i glasfiber medan Volvos original är i plast. Nu menar jag heller inte att trampa någon på tårna, men det är ofta tillverkat i Polen och passformen kan möjligt orsaka huvudvärk.
Jag övervägde själv att köpa därifrån när jag saknade lite delar och hade en tom plånbok men fick ett varningens finger från diverse. De hade inte prövat själva men nämnde ungefär det jag skrev ovan.

Så självklart finns möjligheten att det är svinbra passform och toppenkvalité men risken för motsatsen är nog lika stor.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av detta kitt och heller inte andra eftermarknads till andra bilmärken men man läser ju lite då och då om folk som beställt hem en ny front till sin Supra som varit helt åt helvete i passform, så även välkända eftermarknadsaktörer kan ju tabba sig.

MY08 är då faceliften kom ja och det innefattar även en del kärror som kom ut på vägarna redan under sent 2007, kalenderåret är lite annorlunda hos biltillverkarna. Min bil är en MY08, fick ett typgodkännande i september 2007 och kom i trafik först i februari 2008.


Om du prövar, så återkom gärna när du fått på allt, vore kul att få höra en recension från någon som faktiskt köpt kittet då jag sett många på allehanda forum som varit intresserade av just detta men inte vågat.



robb: Japp, det skulle  blivit en update igårkväll, 260kr fattigare, 2 svettiga timmar senare och en ny ordbok av svordomar så fick jag ge upp. Jag behöver liiiite fler delar ännu en gång men nu pga att jag mätte fel på en decimeter... Jag ska försöka få tag på rätt delar idag eller imorgon och sedan ge det ett försök i helgen igen. sad

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Var förbi Mekonomen en vända idag och beställde de nya delar som behövs. Igen. Snark.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
13 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

En dm är mkt o mäts fel på !
Vad för roligt vart Det idag ?

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
eL0F
16 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

är det inte Vallåkra den här helgen?? alla Volvo-freaks mecka big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Digital_Kicker
16 augusti 2014 · 3 721 Inlägg

orkavaradu skrev:
är det inte Vallåkra den här helgen?? alla Volvo-freaks mecka big_smile

Det stämmer smile

eL0F
16 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

ska du över och kika? big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Digital_Kicker
16 augusti 2014 · 3 721 Inlägg

orkavaradu skrev:
ska du över och kika? big_smile

Japp, drar dit en runda sen smile sj?

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Någon som har koll på firmor och avgassystem här i Stockholm? Gärna kring Bromma.
Jag har ju som bekant ett T5-system som jag bråkat en del med, senast var i måndags när jag skulle få skiten på plats. Kapade mitt gamla ca 40cm (i höjd med bakaxeln) och skulle montera på skarvmuffar och stegmuffar som plötsligt inte passar överhuvudtaget. Allt har passat när jag provat vid sidan av så jag antar att det blivit någon dum skarv (som jag tamejfan inte kan se) när jag sågat för hand.
Så efter 2 timmar i GDS-hallen och 240kr fattigare så åkte jag därifrån utan att ha fått på systemet, igen.

Nu har jag surat ihop totalt och överväger att låta en firma montera det. Jag köpte lite nya delar tidigare i veckan som SKA passa men om jag inte minns fel så vill firmorna såklart använda sitt egna material. Och jag kan nog leva med det vid det här laget, jag har en rörböj och en stegmuff från 2.5" till 2" och det räcker egentligen för att få ihop det så visst använder jag mig hellre av egna prylar än att behöva betala en tredje gång för anslutningar.

Så rent krasst handlar det om drygt 50cm rör som ska skarvas ihop inkl. en böj som jag tror är ca 60 grader.
Vet ni något ställe som gör det? Det lär för kunniga inte ta många minuter att få ordning på så jag hoppas slippa ta fram stora plånboken förstås.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
KALL3
17 augusti 2014 · 723 Inlägg

har du bilder på det som är problemet så kanske man kan hjälpa dig här?!

Jag har ju från en 2,4 bensinare men antar det är samma system som på t5orna. Jag har ju oxå en stegmuff från 2" till 2,5".

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Robb192 Tokig 08a
17 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

Avgassystemet tror jag dom heter backen ner från dej sett mot Sundbyberg till vänster i mariehäll. Innan bällstabro smile

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang