Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 033 964 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Ult: Ja, det finns egentligen inget som skiljer systemen åt, heller inget jag på rak arm kan göra åt saken. T5-systemet är kapat lite dumt vilket ställer till det ganska rejält, annars hade det varit på redan. Så nu får kunnigt folk ta över.

rob: Kom på det! Hittade ingen direkt info om företaget från folk som varit där men det har funnits länge och verkar rulla ekonomiskt enligt ratsit, så något rätt gör dom.
Har lite tid över på tisdag så jag ska svänga in med prylarna, förklara läget, dra en snyfthistoria och hoppas att jag kommer billigt undan. Vid det här laget hade jag nästan kunnat köpa ett nytt sportsystem för tusan. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
17 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Ult: Ja, det finns egentligen inget som skiljer systemen åt, heller inget jag på rak arm kan göra åt saken. T5-systemet är kapat lite dumt vilket ställer till det ganska rejält, annars hade det varit på redan. Så nu får kunnigt folk ta över.

rob: Kom på det! Hittade ingen direkt info om företaget från folk som varit där men det har funnits länge och verkar rulla ekonomiskt enligt ratsit, så något rätt gör dom.
Har lite tid över på tisdag så jag ska svänga in med prylarna, förklara läget, dra en snyfthistoria och hoppas att jag kommer billigt undan. Vid det här laget hade jag nästan kunnat köpa ett nytt sportsystem för tusan. big_smile

en kompis lämna in sin bmw 325 Coupe (typ e36?)
dom byggde halvsats Catback för under 3000 om jag inte minns åt helvete fel..
men det jag fått höra är att de ska vara bra priser!


Lycka till! så får vi ses framöver !

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Det var verkligen inte farligt.
Jag hoppas att de vill ta sig an mitt bara, jag förmodar att de absolut inte vill titta på prylarna jag köpt (trots att det är Simons som även de saluför) men att de kan ge mig ett bra pris då vi snackar... max en 60 graders 2.5" rörböj och sedan en skarvmuff från 2.5" till 2", total längd på allt material max 50cm och för en erfaren montör ett 30min jobb.
Så förhoppningsvis går det vägen.

Jag vet att jag tidigare mailade lite firmor och frågade om custombygge men då från scratch och inte med en befintlig T5-sats, att jag då skulle köpa materialet och att de sen bygger det åt mig, de som överhuvudtaget svarade sa blankt nej, dock osäker på om jag faktiskt kontaktade just denna firma.
Börjar ledsna ordentligt på avgaset nu, haha! Har så mycket annat jag vill göra med bilen men svårt att släppa taget om dubbelblåset. sad

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
17 augusti 2014 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
Det var verkligen inte farligt.
Jag hoppas att de vill ta sig an mitt bara, jag förmodar att de absolut inte vill titta på prylarna jag köpt (trots att det är Simons som även de saluför) men att de kan ge mig ett bra pris då vi snackar... max en 60 graders 2.5" rörböj och sedan en skarvmuff från 2.5" till 2", total längd på allt material max 50cm och för en erfaren montör ett 30min jobb.
Så förhoppningsvis går det vägen.

Jag vet att jag tidigare mailade lite firmor och frågade om custombygge men då från scratch och inte med en befintlig T5-sats, att jag då skulle köpa materialet och att de sen bygger det åt mig, de som överhuvudtaget svarade sa blankt nej, dock osäker på om jag faktiskt kontaktade just denna firma.
Börjar ledsna ordentligt på avgaset nu, haha! Har så mycket annat jag vill göra med bilen men svårt att släppa taget om dubbelblåset. sad

vet vad du menar!
men saker som semester. en ny nyckel.. vinterdäck ..blää
du känner ingen som är en jävel på nya vettiga dubbdäck för bra pengar btw?

våra är kaputt ^^

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Haha fyfasen. Högst osäker, jag går alltid till Infosite.se när jag behöver hjälp med däckrelaterat. Kanske inte billigast alla gånger (går ju att beställa så billigt på nätet numera) men definitivt bäst service. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
17 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

däckonline brukar ha riktigt bra priser smile  ..

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Så, upprop i skolan idag så passade efteråt på att ratta förbi Avgassystemet i Mariehäll och få ett prisförslag.
1500 jädra hundra spänn. Mer än vad jag gav för systemet!
Så.... Fler tips mottages gärna! smile

Tills vidare får en väntbild duga:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/19/6bdfe6f4f8201b1535eb53777dd4fe01.jpg

Senast redigerat av hyrbil (19 augusti 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

en gubbe på pappas jobb fixade en kontakt till mig, en herre som jobbat på volvo i 40år, men nu meckar hemma smile i sin verkstad i solna.
Han bytte frambromsar på min bil i går för 600kr big_smile big_smile big_smile.  (jag hade med mig bromsarna)

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Hoho! Det är ju som hittat! big_smile
Fanns en verkstad inne i Hagalunds industriområde dit vi brukade lämna firmabilarna när något behövde åtgärdas. Han var själv och hade därför inte så stora omkostnader = billigt. Är dock 99% säker på att han inte är kvar där (om han ens är i livet), annars hade jag rattat upp dit.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

sjukt bra faktiskt big_smile men som alla orginalare så grinade han lite illa över att jag hade brembo-skivor och klossar.
"dom kommer rasa direkt" sa han!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Hahaha! Såklart! wink

Undra vad Mekonomen skulle kunna tänkas ta för detta jobb? De kanske inte är så billiga som jag inbillar mig?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

dom räknar väl typ en timmes jobb säkert, så blir nog svårt att få under 1500kr där??

finns det ingen som kan köra det svart? smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Ja jag antar det. Vet inte vad som generellt brukar tas, det är möjligt att 1500kr är ett normalt pris och att jag istället är alldeles för optimistisk. Men det ska vara löst till Volvoträffen 30 augusti iallafall, den saken är säker!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
19 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

11 dagar kvar big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Schyyy, kom med lite tips istället! big_smile
Finns säkert någon som kan köra det svart såklart, men frugan vill prompt ha kvitto på arbetet ifall något skulle hända, annars hade jag bannemej försökt mig på det själv igen. Det kliar ju i fingrarna såklart..

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Antinoxious - Always Faithful
19 augusti 2014 · 507 Inlägg

hyrbil skrev:
Schyyy, kom med lite tips istället! big_smile
Finns säkert någon som kan köra det svart såklart, men frugan vill prompt ha kvitto på arbetet ifall något skulle hända, annars hade jag bannemej försökt mig på det själv igen. Det kliar ju i fingrarna såklart..

Vet att min kusin jobbar på Mekonomen, och dom tar väl ca 900-1000kr/h på hans verkstad... Skulle dock tippa på att dom tar betalt för varje påbörjad timmes jobb smile Men alltid värt ett försök!

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Antinoxious: Alltid bra att veta iallafall, tusen tack!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Antinoxious - Always Faithful
19 augusti 2014 · 507 Inlägg

Inga problem smile Får hoppas du hittar något bra ställe!

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Verkar lättare sagt än gjort dessvärre.

Får nog utöka mitt sökområde till söder om stan också, nån liten verkstad som vill göra ett snabbjobb utan massa felsökning och motorgrävande liksom.
Allt är av intresse, men jag räknar med max en tusing för hela jobbet.

Som sagt, alla tips är välkomna just nu då jag vill få det klart inför Volvoträffen den 30e.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
20 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

har du Facebook?? gå med i en grupp som heter Streets of Sweden där,.. bara bilnördar smile där kan du fråga!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang