Köpråd första bil

it_mutt Avstängd
18 april 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
En medlem skrev någonstans med andemeningen, att de som kör VW eller tyska bilar i ren allmänhet är mindre intelligenta, och desto fler inlägg jag läser desto mindre tror jag att det var sarkastiskt menat.

Sluta trolla nu din jävla tomte. Fy FAN vad tröttsam du är människa!

Det där var ju ett typexempel på trollande. Tillförde inte något alls, och bara för att skapa liv i luckan.

Kan du inte bara hålla käften och plugga ur ditt tangentbord permanent?!

Än mer spännande är att Hybridsmurfen tycker det här jävla förskolebeteendet (från Evildan) är helt ok. MEN, när folk, i egenskap av att de tröttnat på Evildans (och i viss mån Hybridsmurfens) beteende, började ge "Prius" som svar på ALLA som efterfrågade köpråd, då hotades dessa medlemmarna helt plötsligt med varningar.

Jodå...det går utför, snabbt går det också.

Herrejösses vad du tog i nu och inte tillförde du något själv, förutom i mina ögon bekräftelse på vad jag skrev.

Som jag skrev vid något tidigare tillfälle så är mitt beteende ingalunda annorlunda än de skribenter som ständigt vräker overifierbar påhittad skit över just den bil du nämnde och då är det allmänt accepterat, men skriver du något negativt om VAG, BMW eller Volvo och dessutom kan backa upp påståendet med länkar till påståendet då tar det hus i helvete.

Så, för att "någon" tycker att din bil är det mest "Vad det nu än må vara man kommer med", så är det alltså ok att du och Hybridsmurfen letar er in i var och varannan tråd för att påtala hur OFANTLIGT mycket VAG suger? Gång efter gång efter gång. Utan att egentligen komma med någon personliga erfarenheter (jag har ex.vis efterfrågat detta tonvis med gånger utan att få något svar). Du tycker den logiken håller? Då är det bara att beklaga, men då är du ta mig fan dum i huvudet på riktigt. Och med din antagna logik så förstår jag inte varför du påpekar att jag inte tillförde något; om inte du gör behöver väl inte jag heller göra det.

Jag förstår att det är förbannat synd om er som kör Prius. Så till den milda grad att ni måste, konstant, överkompensera det, och häva ur er skit om "alla andra" bilmärken så fort ni får en möjlighet. Finns inte möjligheten, så skapar ni den, om så bara genom att slänga ur er något. För då mår ni antagligen bättre. Det finns ingen annan förklaring till att ni, uppenbarligen medvetet, letar upp trådar som handlar om ex.vis Audi, bara för att kräka ur er hur värdelösa bilarna är. Självfallet går det att kalla det "upplysning", men, den är lika objektiv och neutral som vänsterextrema gruppers påptalanden av nackdelar med att förändra samhället på fredliga och ickevåldsamma vis - inte alls.

Du och Hybridsmurfen känner uppenbarligen någon anledning att, gång på gång på gång, påtala hur helt värdelös ex.vis VAG-koncernen är. Det spelar, som jag påtalat otaliga gånger innan, ingen roll om tråden egentligen handlar om en, för exemplets skull, VAG-kärra från 80-talet, 90-talet, 00-talet eller senare. Det är genuint skit i vilket fall som. Ja, enligt er två. inte för att ni pekar på något specifikt, och om ni mot all förmodan gör det, så hänvisas det gärna till bilar som inte har med det hela att göra alls.
Med samma logik kan vi alltså konstatera att Prius är en jävla skitbil. Den kommer rosta upp inom 10 år...det gjorde nämligen asiatiska kärror på 70 och 80-talet. Det måste vara så fortfarande.

Skriver någon att de har problem med bromsar som gnisslar, och det råkar vara på en Audi, ja då är det bara att invänta en kommentar från någon av er två i stil med "oj, se där, kvalité var det minsann ja...". Det var småroande första gången, kanske andra och tredje gången också. Men inte 25:e gången...än mindre 50:e gången.

Du kommer ytterst gärna dragandes med prislistor för exempelvis genomsnittliga reperationskostnader för en modell. Jag har påpekat felet med en sådan lista och hur missvisande den kan vara om det ex.vis finns en motor som är problemtyngd, och den i sin tur får vara med och representera hela modellens genomsnittliga kostnad. Missvisande då den givetvis ger en skev bild av hur det är att äga samma modell men med en "ickeproblemtyngd motor". När detta gjordes kom det givetvis inga kommentarer på det. Det vore ju dumt att säga emot något uppenbart. Men, inte heller skulle det hindra från att dra samma "kort" igen vid ett senare tillfälle.

Så, vad är DIN erfarenhet av ex.vis VAG. Din personliga. Inte vad du läst, inte vad du har hört, inte vad du tror dig sett på tv, utan din egna erfarenhet. Och av vilka bilar? Vad har då dina eventuella erfarenheter gemensamt med ex.vis en Audi A4 b5 (om det nu inte råkar vara just den bilen du har erfarenhet av, är så fallet så; vad har den gemensamt med en A6 C6:a ex.vis?).

Det är ett förbannat uppmålande av Priusen som den ultimata lösningen på alla bilproblem. Så är givetvis inte fallet; det går inte att hänga släp efter den för att nämna ett problem (inte för alla, men för många).


Men för all del, fortsätt anamma, "Någon sa något dumt till mig, så nu ska jag säga något dumt i något annat sammanhang för att må lite bättre", det verkar vara ett enligt dig vettigt sätt att ta sig igenom dagarna.

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 26 205 Inlägg

Oooookej...man hinner vara ifrån en stund och så dundrar det igång i den här tråden.
Har rensat en del men får se om det skall rensas lite till.

Alla bilar oavsett märke eller modell har mig veterligen bekymmer. En del mer, en del mindre.
Just deal with it.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
panda666
18 april 2017 · 4 261 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:

Muttley skrev:

Min sambo sa till mig en gång att hon bryr sig inte om vad jag kör för bil överhuvudtaget, och ansåg att köpa en dyr och bränsleslukande penningätare bara är onödigt.  Bara den rullar och inte går sönder så ofta.

Kanske dina flickvänner gillar bilar där växellådan går sönder istället wink  De kanske gillar att stå vid en vägkant och vänta.

Min gillar ekonomiska fordon.   
Men sen valde hon inte mig efter bil eller pengar för den delen heller,   och jag skulle aldrig vilja ha en som vill ha mig för mina tillgångar, brukar sluta i toffleri.

ooo fin den va under bältet;) men den va fin endå.
som tur är åker inte hon me så ofta, så ja drabbas för de mesta helt sj, jävla växellådan funkade bara framåt o inte bakåtsmile min bryr sig inte heller vad det är ja kör egentligen men hon skulle tro att jag har feber eller rökt på ifall ja skulle komma med en prius på parkeringen;) hon skulle undra då, vill du inte köra något som är roligt? vår ekonomi suger inte så hårt att ja behöver åka miljöbil iaf, jaja ja grät lite när lådan paja men fick bort skitet endå och förlorade inte så mke pengar endå.  så ja väljer hellre att köra nått roligt, helst rwd än en miljöbil. än så länge

Nåja wink   Vår är inte så illa pinkad heller.    Men med husköp så får man kanske tänka lite ekonomiskt på bilfronten och lägga pengarna på alla roliga saker man kan göra med boendet istället.
Jag har ju haft roliga bilar men att pendla till jobbet i en cadillac känns väl lite halvdyrt när man tänker lägga krutet närmaste åren för att bygga.

Man ska köra de man trivs med. Annat vore galet, men man bör ju titta lite på historiken på en del märke och motorer.

kan inget annat än att hålla med fullständigt, bästa ja hört här på länge, man ska köra det man trivs med och inte nått annat.

@it:mutt: Hallelujah, blir också jäkligt frustrerad ibland när dom enda bilarna som håller ihop på detta ställe är just bara toyota eller honda och inget annat enligt vissa, du ser jag brukar väl rekommendera st220 eller bmw, men tycker nog att alla märken har sina fel, kanske känns lite sådär att säga att just ett märke är best och håller mycket bättre än alla andra, även om folk gillar att ta fram 100 olika sidor på statistik och bullar. spelar ingen roll, allt går sönder då och då

Evildan
18 april 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Sluta trolla nu din jävla tomte. Fy FAN vad tröttsam du är människa!

Det där var ju ett typexempel på trollande. Tillförde inte något alls, och bara för att skapa liv i luckan.

Kan du inte bara hålla käften och plugga ur ditt tangentbord permanent?!

Än mer spännande är att Hybridsmurfen tycker det här jävla förskolebeteendet (från Evildan) är helt ok. MEN, när folk, i egenskap av att de tröttnat på Evildans (och i viss mån Hybridsmurfens) beteende, började ge "Prius" som svar på ALLA som efterfrågade köpråd, då hotades dessa medlemmarna helt plötsligt med varningar.

Jodå...det går utför, snabbt går det också.

Herrejösses vad du tog i nu och inte tillförde du något själv, förutom i mina ögon bekräftelse på vad jag skrev.

Som jag skrev vid något tidigare tillfälle så är mitt beteende ingalunda annorlunda än de skribenter som ständigt vräker overifierbar påhittad skit över just den bil du nämnde och då är det allmänt accepterat, men skriver du något negativt om VAG, BMW eller Volvo och dessutom kan backa upp påståendet med länkar till påståendet då tar det hus i helvete.

Så, för att "någon" tycker att din bil är det mest "Vad det nu än må vara man kommer med", så är det alltså ok att du och Hybridsmurfen letar er in i var och varannan tråd för att påtala hur OFANTLIGT mycket VAG suger? Gång efter gång efter gång. Utan att egentligen komma med någon personliga erfarenheter (jag har ex.vis efterfrågat detta tonvis med gånger utan att få något svar). Du tycker den logiken håller? Då är det bara att beklaga, men då är du ta mig fan dum i huvudet på riktigt. Och med din antagna logik så förstår jag inte varför du påpekar att jag inte tillförde något; om inte du gör behöver väl inte jag heller göra det.

Jag förstår att det är förbannat synd om er som kör Prius. Så till den milda grad att ni måste, konstant, överkompensera det, och häva ur er skit om "alla andra" bilmärken så fort ni får en möjlighet. Finns inte möjligheten, så skapar ni den, om så bara genom att slänga ur er något. För då mår ni antagligen bättre. Det finns ingen annan förklaring till att ni, uppenbarligen medvetet, letar upp trådar som handlar om ex.vis Audi, bara för att kräka ur er hur värdelösa bilarna är. Självfallet går det att kalla det "upplysning", men, den är lika objektiv och neutral som vänsterextrema gruppers påptalanden av nackdelar med att förändra samhället på fredliga och ickevåldsamma vis - inte alls.

Du och Hybridsmurfen känner uppenbarligen någon anledning att, gång på gång på gång, påtala hur helt värdelös ex.vis VAG-koncernen är. Det spelar, som jag påtalat otaliga gånger innan, ingen roll om tråden egentligen handlar om en, för exemplets skull, VAG-kärra från 80-talet, 90-talet, 00-talet eller senare. Det är genuint skit i vilket fall som. Ja, enligt er två. inte för att ni pekar på något specifikt, och om ni mot all förmodan gör det, så hänvisas det gärna till bilar som inte har med det hela att göra alls.
Med samma logik kan vi alltså konstatera att Prius är en jävla skitbil. Den kommer rosta upp inom 10 år...det gjorde nämligen asiatiska kärror på 70 och 80-talet. Det måste vara så fortfarande.

Skriver någon att de har problem med bromsar som gnisslar, och det råkar vara på en Audi, ja då är det bara att invänta en kommentar från någon av er två i stil med "oj, se där, kvalité var det minsann ja...". Det var småroande första gången, kanske andra och tredje gången också. Men inte 25:e gången...än mindre 50:e gången.

Du kommer ytterst gärna dragandes med prislistor för exempelvis genomsnittliga reperationskostnader för en modell. Jag har påpekat felet med en sådan lista och hur missvisande den kan vara om det ex.vis finns en motor som är problemtyngd, och den i sin tur får vara med och representera hela modellens genomsnittliga kostnad. Missvisande då den givetvis ger en skev bild av hur det är att äga samma modell men med en "ickeproblemtyngd motor". När detta gjordes kom det givetvis inga kommentarer på det. Det vore ju dumt att säga emot något uppenbart. Men, inte heller skulle det hindra från att dra samma "kort" igen vid ett senare tillfälle.

Så, vad är DIN erfarenhet av ex.vis VAG. Din personliga. Inte vad du läst, inte vad du har hört, inte vad du tror dig sett på tv, utan din egna erfarenhet. Och av vilka bilar? Vad har då dina eventuella erfarenheter gemensamt med ex.vis en Audi A4 b5 (om det nu inte råkar vara just den bilen du har erfarenhet av, är så fallet så; vad har den gemensamt med en A6 C6:a ex.vis?).

Det är ett förbannat uppmålande av Priusen som den ultimata lösningen på alla bilproblem. Så är givetvis inte fallet; det går inte att hänga släp efter den för att nämna ett problem (inte för alla, men för många).


Men för all del, fortsätt anamma, "Någon sa något dumt till mig, så nu ska jag säga något dumt i något annat sammanhang för att må lite bättre", det verkar vara ett enligt dig vettigt sätt att ta sig igenom dagarna.

Räkna till tio nu, vi är inte ungdomar, tänk på blodtrycket.

Då tar Jag det...igen.
Jag har ägt minst ett förtiotal olika VAG bilar samt nyttjat ungefär lika många yrkesmässigt med varierande motorkonfigurationer tillika växellådor och kan du tänka dig de flesta har på ett eller annat vis slutat fungera.
Bilarna har varit allt från spritt nya till då 40 år gamla. Jag har nog haft alla tänkbara fel på både motorer, växellådor, elfel, framvagnar, rost och givetvis avgaser i kupén som det tillstår dom luftlylda vagnarna. Så enkelt är det, att av den i mina ögon ovanligt stora bredd inom koncernen jag har så anser jag mig ha tillräckligt med erfarenhet för att påstå att koncernen rent generellt inte bygger särdeles bra pålitliga fordon med några få undantag. Vidare står det jag påstår att läsa i både facktidningar och kvällspress med återigen uppbackade fakta.

jespersundqvist
18 april 2017 · 8 Inlägg

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Får kika på Mondeon, Lexus hade jag inte ens tänkt på!
Prius är jag inte jättesugen på, inte pga flickväns grejen, man väljer väl inte partner beroende på vilken bil den kör? Lite andra saker som spelar in då wink

Tack så mycket för alla tipsen, ska kika på dem när jag får tid över!

caromania Forummoderator
18 april 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
(...) alla märken har sina fel, kanske känns lite sådär att säga att just ett märke är best och håller mycket bättre än alla andra, även om folk gillar att ta fram 100 olika sidor på statistik och bullar. spelar ingen roll, allt går sönder då och då

Men för att faktiskt lyfta ett ofta förekommande argument; vissa modeller generellt och vissa märken i synnerhet visar sig hålla bättre enligt ett flertal källor där källorna inte består av morbrors polares brorsa. Tyvärr så blir denna statistik bortviftad som oväsentlig i samma andetag som andra vittnesmål eller löjeväckande förklaringar pådyvlas i förhoppning och syfte att få den egna saken bekräftad.

Alla bilmärken och modeller går sönder. Javisst. Men vissa gör det oftare. Så enkelt är det.

Min fru gillar den ena bilen. Min flickvän den andra. Min älskarinna diggar den tredje och mina tvillingbimbos från Los Angeles åker alltid fram på varsin sida om mig i den fjärde. Fast då kör inte jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
amazinjoey
18 april 2017 · 1 140 Inlägg

jespersundqvist skrev:

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Får kika på Mondeon, Lexus hade jag inte ens tänkt på!
Prius är jag inte jättesugen på, inte pga flickväns grejen, man väljer väl inte partner beroende på vilken bil den kör? Lite andra saker som spelar in då wink

Tack så mycket för alla tipsen, ska kika på dem när jag får tid över!

Lexus e nice smile Ett tips på en ruskigt stabil bil som är relativt billig är en 9-3 ttid  smile

Evildan
18 april 2017 ·

Det är dylikt jag menar pågår återkommande gällande asiatiska bilar utan att det blir något tredje världskrig, som det blir om det skrivs på samma vis om VAG, BMW eller Volvo.
Nu lånade jag en typisk kommentar:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4419720

Topic: Ts kanske kan vara intresserad av en Baby-Benz, någon c200 kompressor eller så? Trevligt ljud från den lilla plågade överladdade fyran.

jespersundqvist
19 april 2017 · 8 Inlägg

amazinjoey skrev:

jespersundqvist skrev:

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Får kika på Mondeon, Lexus hade jag inte ens tänkt på!
Prius är jag inte jättesugen på, inte pga flickväns grejen, man väljer väl inte partner beroende på vilken bil den kör? Lite andra saker som spelar in då wink

Tack så mycket för alla tipsen, ska kika på dem när jag får tid över!

Lexus e nice smile Ett tips på en ruskigt stabil bil som är relativt billig är en 9-3 ttid  smile

Ja, 9-3an har jag också tittat på. Brorsan har en sån fast 2,0T, riktigt fin bil!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2017 · 17 661 Inlägg

Här går man och lägger sig tidigt med en god bok och missar givetvis allt skoj...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang