problem med 200sx s14

lodan
4 september 2007 · 217 Inlägg

tja. har kolllat igen andra trådar med 200:a problem men hittade inget som liknar mitt så jag försöker så här.

det e nu så att nått skumt med nått i motorn har hänt. jagkörde ut på e20 å varvade upp bilen och plötsligt smäller det till ganska rejält, efter det så går den öjämt som faan på tomgång och när jag ska varva upp den laddar inte den mer än 0.5 bar (laddar 1,1) efter det blöddrar den och vill inte försätta vrva upp eller öka i hastighet (om man inte gasar lite åt gången). ligger man å kör jämt upp till 3000 varv går den helt rent.

har bytt tändstift, luftmasse mätare. har även komptestat den och allt va som det skulle.

nu e det också så att det läcker mellan grenrör å turbo. kanske det beror på det?
och så e dumpen öppen när bilen står på tomgång, antar att det e därför det går ojämt då.. men den stängs när man gasar lite.. (ska bytas)

någon som har vart med om nått liknande eller vet vad det kan vara för fel?

kan ju tillägga att en annan gång hoppade silikonslangen av efter intecoolern och då gick den ungefär så här. men allt sitter på sin plats och alla slangar är hela överallt.

hoppas nån kan veta va det e för fel.

tack på förhand

//lodan

Senast redigerat av lodan (4 september 2007)

hanna_24
4 september 2007 · 31 Inlägg

kolla om soppa pumpen funkar och får soppa i motorn?

lodan
4 september 2007 · 217 Inlägg

smart.. har jag inte ens haft en tanke på. får ta å kika på det.. tack för tipset..

leo_m83
21 september 2007 ·

kolla också så att alla ic slangar är på plats som de ska vara. Specielt de bakom spjälet

Berra00
22 september 2007 · 9 Inlägg

Har samma problem på min s13 nu.

Det är för att det läcker vid grenröret så Lambdan mäter fel och man får en orolig tomgång. Sen just att det läcker en massa så är det svårt att få upp laddtrycket. Det är inte så svårt att fixa själv, har gjort det innan, men det är lite småpill och tar lite tid.

Lipen_
17 januari 2008 · 5 Inlägg

det är helt klart grenröret och turbon. min polares 740 tic var lika. bytte lamdan och luftmassemätaren. kolla även så att avgassystemet är tätt. smile

Om du gör något, gör det ordentligt!
AeroMalm BMW fantast
17 januari 2008 · 1 172 Inlägg

min läckte också mellan grenrör och turbon och melan downpipen och frontpipen och gikc likadant.. bytade dock till nytt avgassystem så det blev tätt coh den går bra nu... så det är abra att byta packningarna så blir det nog bra igen...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Lalla78 Drifttekniker VA
17 januari 2008 · 580 Inlägg

Det är nog som de andra säger läcker det mellan grenrör och turbon så får lambdan felsignaler. Så fixa läckan så ska du se att det går bra.

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
yakozan
17 januari 2008 · 333 Inlägg

Låter som en rejäl laddtrycksläcka nånstans.
Kolla igenom alla slangar och rör till ICn.

Tycker det låter som om läckan är lite för stor för att vara en trasig turbopackning.
Låter mer som om ett IC rör hoppat av. det pangande ljudet du hörde tyder på detta också.

Kolla också att grenröret är helt. Men om läckan är på avgassidan så borde bilen låta som en traktor så jag tippar på att det ligger på insugssidan.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang