Rör för långt (Basporten)

Dikkie
28 augusti 2008 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har nu fårr en ritning på en låda, portad på 50Liter.
Röret ska vara mellan 15-17cm och portarna är ca 10cm tillsammans.
Så det ska alltså vara en total längd på ca 27cm.

Problemet är nu att lådan endast är 30cm djup, sen kommer dämpullen på det också.

Så röret får helt enkelt inte plats enl den beskrivningen jag fått från återfösäljaren.

Har det någon stor betydelse om jag kapar röret eller om röret endast ligger 3cm från väggen?
Det är ett 4"-rör.

TT-Avant
28 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Sätt röret 10cm utanför lådan då..alltså låt röret sticka ut en bit.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Fischy
28 augusti 2008 · 248 Inlägg

De är inte så att du skall räkna bort portarna från rör längden ? kanske har fel men tror de stog så på blekinge bilradios portar

"OBS Man ska räkna bort 4cm per port på röret, alltså om man har 2 portar ska man räkna bort 8cm från den tänkta längden på röret!" texten är tagen direkt från blekingebilradios hemsida www.blekingebilradio.se sen tar du tillbehör/basreflexrör/kompletta sen står de där på 4" röret

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |
BMW 330 ci (2000)
Dikkie
29 augusti 2008 · 81 Inlägg

Jo det ska jag, men röret ska vara ca 15-17cm långt.
Portarna är ca 5-6cm långa när dom sitter på röret, så hur jag än gör så blir ju röret mellan 25-27cm och det är ca 30 till botten.
Botten på lådan är vinklad, så 30cm är det kortaste avståndet.

CroZZeN
29 augusti 2008 · 400 Inlägg

Har du möjlighet att köpa en vinklad port då?

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Dikkie
29 augusti 2008 · 81 Inlägg

Ja det kan jag nog göra, lite småsurt när jag lagt 250kr för denna bara tongue

dbjanoz
30 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

Dikkie skrev:
Hej!

Jag har nu fårr en ritning på en låda, portad på 50Liter.
Röret ska vara mellan 15-17cm och portarna är ca 10cm tillsammans.
Så det ska alltså vara en total längd på ca 27cm.

Problemet är nu att lådan endast är 30cm djup, sen kommer dämpullen på det också.

Så röret får helt enkelt inte plats enl den beskrivningen jag fått från återfösäljaren.

Har det någon stor betydelse om jag kapar röret eller om röret endast ligger 3cm från väggen?
Det är ett 4"-rör.

Portarna motsvara ca 4cm rör så rörets längd då vara 7-9 cm långt. då blir den totala längde fysiskt med portarna ca 20cm. Du bör ha minst 10cm avstånd mellan den inre porten och lådan. Det är helt okej att förflytta porten utåt och göra en distans platta att montera den yttre porten i.

Dämpullen ska du placera bakom högalaren i lådan inte framför porten. Undvik dämpull om den inte behövs, prova utan först och hör du inga oönskade övertoner och resonanser från lådan så skippa dämpullen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang