Blanda portad och sluten låda?

Dikkie
1 september 2008 · 81 Inlägg

Hej!

Har just nu en portad låda med en 12 Ground Zero 30X bas.
Har en likadan bas liggandes hemma och funderar på att göra en låda till denna också, men är mer sugen på en sluten.

Spelar det någon roll om man använder en portad och en sluten låda?
Gör detta någon försämring eller liknande?

Sen hade det varit kanon om någon kunde hjälpa mig att räkna ut mått för en låda på 30Liter byggd i 22mm Spånskiva, sluten låda då.

Sharky
1 september 2008 · 10 287 Inlägg

Skall du spela högt så är det stor skillnad. Titta tex här:

http://www.diysubwoofers.org/car/caraudiospl.htm

Samma element i både sluten och basreflexlåda. Basreflexlådan spelar 10dB högre i en bilkupe.

Skall man köra välljud så är det en annan femma. Då verkar det som ljudbyggarna på forumet föredrar slutna lådor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
1 september 2008 · 2 353 Inlägg

Dikkie skrev:
Hej!

Har just nu en portad låda med en 12 Ground Zero 30X bas.
Har en likadan bas liggandes hemma och funderar på att göra en låda till denna också, men är mer sugen på en sluten.

Spelar det någon roll om man använder en portad och en sluten låda?
Gör detta någon försämring eller liknande?

Sen hade det varit kanon om någon kunde hjälpa mig att räkna ut mått för en låda på 30Liter byggd i 22mm Spånskiva, sluten låda då.

Du skall inte blanda dessa två olika, såvida du inte kommer köra dem i separata register, dvs att du kommer ha separata steg och separata filter på dem, där de ej överlappar varandra.

Anledningen: dessa två olika lådor kommer spela bastonerna med olika snabbhet och pondus, och dessutom kommer ljudet komma till dig vid olika tider för olika frekvenser (enkelt uttryckt!) Så, det kommer bli luddigt och bumligt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Dikkie
1 september 2008 · 81 Inlägg

Okej tack för svaren!

Jag vill ändå testa denna basen i en korrekt byggd sluten låda.
Har tidigare kört i en färdigbyggt 27Liters-låda och var inte så nöjd.

Tänkte att jag skulle bygga en 35liters-låda och se hur det låter där.
Frågan är om det är någon större skillnad på en 27 och en 35l sluten låda.

Har någon ett program för att få ut mått mm för en 35l sluten låda i 22mm spån så vore det kanon!

Zahak Prisjägare
1 september 2008 · 238 Inlägg

Rekommenderade volymen för portad är 34 liter, och 15-19 liter för stängd. I och med att de skriver 15-19 så tycker jag att du ska prata med någon duktig nisse som räknar ut exakt liter för dig. Det perfekta ljudet får man inte mellan x och y liter, utan på z...



Att du inte är riktigt nöjd med din 27 litare kan helt enkelt bero på att den har fel dimension (beror ju på venten också).




Ska du få det hela riktigt bra så ska du:
1. Försöka undvika att ha 90 graders vinklar överallt, det finns en god anledning till att många lådor har vinklat bakstycke.
2. Se till att lådan är helt lufttät. Testa att köra en damsugare på ena sidan spånplattan och sätt handen på andra så förstår du vad jag menar... Sen skadar det inte att blanda materialen lite. Spån/alu/spån är tex ganska trevligt. Men om man vill göra en snikvariant så funkar det hyfsat med bara spån eller mdf och sen måla på in och utsida. Ev kan man ta flera skivor och måla mellan osv.
etc etc


Men det viktigaste (imo) är ändå att få rätt volym, och det får du oftast inte från något sunkigt program eller på ett forum (du lär få många svar från folk som "vet" men som egentligen bara använder ett annat sunkigt program). Titta in i någon affär där det finns kunnig personal, tex Ljudbyggaren i hbg eller (faktiskt) MDS i hbg.

Senast redigerat av Zahak (1 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang