frågor om golf III diesel

steehl
28 maj 2006 · 86 Inlägg

Tja!
Funderar på att köpa en VW Golf III TDI.
Har aldrig kört nån dieselbil innan så jag tänkte höra om det är nån som kan ge lite info om dom. Är de slöa och låter mycket? Vad drar dom? Hur fort accar dom....plus/minus?

- Chuck Norris does not sleep. He waits. -
MeloveGolf Vw trimmare
28 maj 2006 · 2 995 Inlägg

glöm diesel köp bensinare man tjänar inte värst mkt på diesel + att dom är slö som attan...om du inte köper nån diesel truck racing bil lr liknande.....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
gemini78 Jägermeister
28 maj 2006 · 909 Inlägg

Tycker väl att man tjänar ganska så mkt på att köpa en diesel istället för en bensinare.
Tex min tdi golf drar bara 0.42liter milen vid lansväg och ca 0.55liter milen vid stadskörning.
Och tankar för ca 5.50kr litern så skatten på 4600kr jämfört med ca 1000kr för en bensinare sparar jag lätt in...
En full tank kostar 300kr på min tdi och på en bensinare 650kr, räknat på en 55liters tank.

En tdi motor som är i bra/normalt skick går lika fort och axar som en 1.8i bensinmotor på en golf.
Min tdi (90hk) tar 195-200kmh på mätaren, testade senast inatt på hemvägen från lulecruising.

Sen så kan du ju chippa den med en kcr chippbox så får du ut ca 20-25hk mer och mkt mer vrid + att den drar mindre diesel med kcr boxen som finns til salu på blocket för ca 2000-3000kr nya och 1000-2000kr begagnade.

Så kan bara se fördelar med att du köper en diesel istället för en bensinare, fast både bensin och dieselgolfar har sina nackdelar men det har inget med motorn att göra så dom orkar jag inte börja rabbla upp för det har med kvaliteten på vw delar att göra samt en del missar dom gjort vid konstruktionerna av golf mk3, fast köp inte en td motor utan en tdi, dom håller så mkt bättre.

Mvh: Gemini78

Senast redigerat av gemini78 (28 maj 2006)

En gång är ingen gång...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang