Används samma tryckklocka på V40 2.0t och T4?

Filleman123
8 december 2015 · 9 Inlägg

Ena är ju lågtryck medans den andra är fulltryck. Tänkte om de använder samma tryckklocka eller om de används två olika PGA olika laddtryck. Kan tänka mig att fjädrarna är starkare på T4 modellen PGA de högre GLT/laddet.

Tack på förhand!

torpis Forummoderator
8 december 2015 · 10 576 Inlägg

Olika. GLT är i regel 50% av maximala laddtrycket.  2.0t således ca 0.3bar och T4 ca 0.5bar.  T4 tryckklocka på en 2.0t blir soppa.

Det är prövat.

http://i1176.photobucket.com/albums/x337/Diioio/20130615_215648_zps2939963a.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Filleman123
8 december 2015 · 9 Inlägg

Tack som fan för svaret! Köpte en 14T turbo på blocket som jag monterade på min 2.0T, turbon i sig är jävligt fin men fick inte med nån tryckklocka...

Använde således min gamla 12T tryckklocka då den passade. Fick dock aldrig upp laddtrycket så högt som jag vill ha de. Laddar 0,7bar som mest, GLT på 0,25-0,30bar... Då har vi ju lösningen då magnetventil är ny och slangeriet är läcktestat men ändå ville inte laddet upp. Då tar jag och jagar säljaren av turbon lite efter den där tryckklockan så får vi förhoppningsvis upp laddet iallafall till 1 bar!

Den är förresten mappad och tunad till T4 turbon wink Inget biltema t-kors och pys här inte!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang