Passat - Vattenläckage och trasig ABS enhet

Dikkie
6 september 2016 · 81 Inlägg

Hej,

Jag upptäckte förra veckan att det var blött på golvet under passagerarsätet.
Tänkte att jag kanske inte stängt dörren helt eller så..

Igår så började ABS/Bromslampan/Anti-spinn att lysa på vägen hem från jobbet.
Åkte hem och kopplade in datorn till bilen och körde en scan med VCDS Lite, och den verkar ha problem med att koppla upp sig mot abs-modulen. Fick två felkoder som indikerar på kommunikationsproblem.

Gick hem och sökte lite på nätet och det visar sig att vattenläckage är rätt vanligt på Passaten, att avrinningarna täpps igen osv..
Så slog det mig att det kanske har något samband, ABS modulen och läckaget?
Kan det vara så att modulen sitter under passargerarsätet?

Har ni några tips på vart jag ska börja?
Tänkte se om jag kan lyfta bort sätet idag och torka upp.
Men jag måste ju hitta vart ifrån vattnet kommer, samt se om det går att hitta ABS-modulen/styrenheten.

Många frågor här, så kom gärna med tankar och idéer.

Bilen är en Passat årsmodell 2004.

Parsan
6 september 2016 · 166 Inlägg

Har du en passat av 3b modellen så är det inte ovanligt att abs enheterna går sönder.Det är själva elektronikdelen som brukar ge upp.den sitter ute i motorutrymmet och har nog inte med vattenläckaget att göra.Själva vattenläckaget beror säkert på stop i dräneringshålen i vattenbaljan under vindrutan.Kolla där så du inte har massor av smuts som täpper igen hålen.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Dikkie
6 september 2016 · 81 Inlägg

Det stämmer att det är en 3BG.
Ser att man kan beställa styrenhet på eBay för runt 1000-lappen, verkar inte vara så svårt att byta själv heller.

Har du koll på hur jag kan se om det är igentäppt, behöver jag ta bort hela plastskyddet under vindrutan/huven?

tack för snabbt svar smile

CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Ang. vattenläkaget så kan det som sagt vara igentäppta dräneringshål i baljan under batteriet. Det kan även vara att det rinner in vid packningen på friskluftfiltret. Man måste då köpa en ny box då packningen man behöver inte säljs löst. Kostar just under 300:- hos din VW-handlare.

Har du fått vatten under mattan så rekommenderar jag att du lyfter på mattan och torkar allt där under. Finns några gropar där det kan gömma sig ett par liter vatten och det torkar tyvärr inte upp av sig själv.

Du har även en airbag-krocksensor där under mattan som inte mår så bra om den får ligga i vatten (egen erfarenhet).

Dikkie
6 september 2016 · 81 Inlägg

Antar att jag då behöver lyfta ut batteriet och kolla om jag kan se något dräneringshål.
Vart hittar jag friskluftsfiltret?
Kommer som sagt försöka lyfta ut sätet ikväll och sätta igång kupevärmaren för att se om det kan torka upp.

Angående ABS-modulen,
Är det någon som vet om man kan ta bort denna för att se modellbetäckning eller liknande, utan att det påverkar systemet, rinner ut vätskor eller liknande?

CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Japp, det sitter ett hål just under batteriet och ett hål lite mer mot bromsservon. ta en skruvmejsel och peta rent där även om det är torrt. Det samlas skräp och pollen där allt eftersom.

Filtret hittar du på samma sida som luftfiltret fast längre upp mot rutan till. 


https://www.google.se/search?q=friskluf … 07BO72M%3A

Att lyfta ut sätet och inte ta bort mattan är onödigt arbete. Golvmattan är så pass tät så den släpper nästa inte igenom någon luft. Det sitter ljuddämpande matta limmad under golvmattan och det är därför man måste komma under.

Du kan självklart försöka men jag har testat och det gick tyvärr inte så jag ska lyfta upp min matta. Det är inte så mycket mer jobb men baksätet måste också bort plus listerna efter vänstersidan.

Senast redigerat av CC72 (6 september 2016)

Dikkie
6 september 2016 · 81 Inlägg

Stort tack för hjälpen.
Jag börjar med att lyfta ut stolen och sen får jag torka så gått det går, får lyfta mattan i helgen annars.
Bra tips på vart jag ska kolla efter läckage, ska se vad jag hittar när jag plockar bort batteri etc. Kanske lika bra att köpa en ny baja direkt, när man ändå plockat bort alla plastskydd, vindrutetorkare etc.

Vet du om mattan sitter limmad eller så?
För jag antar att det kan bli klurigt att få tillbaks den utan att det blir massa knölar/ojämnheter?

Så du har precis haft samma problem med läckage?

CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Baljan är en del av karossen så det är inget man byter utan det är bara en "uppsamlingscentral" för vatten som ska rinna igenom. När det har kommit tillräckligt mycket skit där så åker inte vattnet igenom och det åker istället in i kupén.

Nej, mattan är lös och det är inga problem att lägga tillbaka den igen utan knölar smile

Japp, har tidigare haft ifrån batteribaljan och nu från frisluftsfiltret. Köpte en ny box igår som jag ska montera dit då den packning jag tror är trasig eller inte håller tätt går att köpa lös. Den gick som sagt på ca 280:- så inte så farligt ändå.

Senast redigerat av CC72 (6 september 2016)

Dikkie
6 september 2016 · 81 Inlägg

Jag menade att köpa en ny box för luftfiltret smile

Skönt, trodde nästan att mattan skulle vara fast.
Är det lätt att se om filterhållaren är trasig och om det är där läckan kommer ifrån?

Stort tack för din hjälp så långt!!

CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

En ny box till vad?  Luftfiltret har ingenting med eventuella läckage att göra utan den sitter bara på samma sida som friskluftfiltret.

Man måste plocka bort huset för friskluftfiltret (kupéfilter, pollenfilter = samma sak) för att se om packningen är dålig. Den går såklart att täta med någon vattenbeständig silicon också om man tar bort burken, tätar och sedan stoppar tillbaka den.

Här är filtret: https://www.youtube.com/watch?v=cR8ATfTalQQ

Men kolla som sagt först under batteriet om det är vatten där. Det räcker om du tittar ner där så ser du om du har en pöl där under eller om det är torrt.

Senast redigerat av CC72 (6 september 2016)

Dikkie
7 september 2016 · 81 Inlägg

Jag som är otydlig bara, jag menar boxen som friskluftsfiltret sitter i, var lat och skrev bara luftfilter smile

Jag monterade bort batteriet igår och mycket riktigt så stod det ett par centimeter vatten i baljan.
Körde ner fingret i hålet under batteriet och fick ut vattnet som var där, men allt vatten försvann inte.
Hittade ett till dräningshål till höger om batteriet, det syntes inte men kunde känna det och när skiten släppte så rann resterande vatten ut.

Så kommer montera bort stol och matta i helgen för att försöka torka upp.

Nästa problem är då ABS Controllern, som är en betydligt mer kostsam historia sad

Dikkie
12 september 2016 · 81 Inlägg

Gav mig på att montera bort passagerar-sätet igår samt baksätet.
Igen lätt uppgift att ta bort mattan, den är ju i ett stycke över till förar-sidan.
Kunde ta bort den så pass att jag kunde torka vattnet undertill. Måste ha varit ett par liter där under.
Ljudisoleringen var ca 2cm tjock och har sugit till sig rejält med vatten.
Gjorde så gott jag kunde och har lagt lite distanser under mattan så att det är luft undertill, nu får det självtorka ett par veckor innan jag sätter tillbaks sätet.

CC72
12 september 2016 · 1 661 Inlägg

Du kan med fördel hyra en luktavfuktare modell mindre eller ställa in en kupévärmare och dra ner rutan lite grann så fukten tar sig ut. Men jo, den kan vara lite knepig att böja upp men så länge man får en luftspalt där under så kommer att det torka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2016 · 17 660 Inlägg

CC72 skrev:
Du kan med fördel hyra en luktavfuktare modell mindre eller ställa in en kupévärmare och dra ner rutan lite grann så fukten tar sig ut. Men jo, den kan vara lite knepig att böja upp men så länge man får en luftspalt där under så kommer att det torka.

Kolla med släkten om den finns i närheten. Många med egen tvättmaskin har luftavfuktare. Även vi. Bra grej som suger ut fukten på 4-6 timmar troligen. En bil är ju rätt liten yta så man bör ha lite koll så inte apparaten går varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang