volvo motor vattnet försvinner:P

okkar
21 oktober 2007 · 694 Inlägg

hehe tja har ett litet problem min volvo drar vatten dock finns det inget vatten i oljan och den rykter eller luktar inget.. så antar att det är läck någonstans.. men ja märker inte att värmen i bilen går upp även om vattnet försvinner? vart sitter temp mätaren? vet ju att bilen har termostat som sitter i vattenpumpen.. men om den inte pumpar något vatten va visar temp mätaren då? och ca hur mkt vatten rymmer ett 940 kyl?har ingen instruktions bok..

Ödman
21 oktober 2007 · 7 Inlägg

Kolla om mattan vid förarsätet är blöt, isåfall har du en läckande värmekran

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 oktober 2007 · 3 352 Inlägg

Om den inte skulle pumpa nått vatten skulle motorn bli överhettad. Är där då vatten vid vattentempgivaren så skulle den flyga upp på det röda wink Termostaten sitter inte i vattenpumpen, den sitter i toppen där den övre kylarslangen går in. Givaren till vattentempgivaren sitter under insuget, kommer dock inte ihåg vilken som är till vattentempen och vilken som är till för motorstyrningen.

turboforssen Telge Drifting Team
21 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

läcka i nån slang eller kylaren
läcker den mycket eller?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Rallyhalle
21 oktober 2007 · 4 299 Inlägg

Leta efter kristaleseringar, där du hittar de har du en läcka.

Sorling
30 oktober 2007 · 207 Inlägg

Ödman skrev:
Kolla om mattan vid förarsätet är blöt, isåfall har du en läckande värmekran

eller hål i golvet. klassisk platts:)

Andreas_ace
30 oktober 2007 · 375 Inlägg

Ofta brukar värmekranen ge upp.
Men det märker man som en del svarat på att mattan känns blöt.
Men det brukar ge en tendens att det luktar glykol i kupén

Trycktestning kan vara en idé annars.
Brukar kosta runt 100 lappen hos Volvo, eller ngt fikabröd hos en hederlig bilmeck.

Volvo 740GL (1990)
Ruuska_
30 oktober 2007 · 474 Inlägg

kolla annars så att inte vattenpumpen läcker.. Det finns ett litet hål på pumpen och läcker det där så har den första packningen pajjat och det är bäst att byta pump. kostar ca 500 kr för pumpen på volvo. Det var iallafall det som var felet på min 740 när den drack ca 2 liter vatten per vecka. Om du inte vet vart pumpen sitter så är det den som fläkten sitter fast i. sitter med ett antal skruvar och muttrar. Och hur mycket den rymmer vet jag inte exakt.. men 740ins system rymmer ca 6 liter

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
760turbo
30 oktober 2007 · 220 Inlägg

kan vara slangen som går från toppen in till kupen, det var felet på min 240, vattnet försvann men tempen stannade kvar vid arbetstemeratur

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
30 oktober 2007 · 946 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Ofta brukar värmekranen ge upp.
Men det märker man som en del svarat på att mattan känns blöt.
Men det brukar ge en tendens att det luktar glykol i kupén

Trycktestning kan vara en idé annars.
Brukar kosta runt 100 lappen hos Volvo, eller ngt fikabröd hos en hederlig bilmeck.

Hej!
Jag har problem med båda dessa saker - dels att vattnet försvinner (inte mycket, men lite hela tiden) dels att det ibland är rejält blött på golvet. Har slitit ut hela mattan fram och är nere i plåten. Har kännt efter och det är inte blött på vägen upp mot kranen, bara golvet och en bit upp mot pedalerna och en bit mot "vänsterväggen". Det rann under vid vattenpumpen när jag parkerade i förrgår, men det regnade ute då så det kan ju likaväl varit regnvatten. Hann inte kika på om det var glykol i vattnet som rann ut dock... Nån sa att det kan vara avrinningskanalen från takluckan som sprungit läck och gett denna vattensamling på golvet, ska kolla upp skiten lite närmare senare idag sen...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang