Angående radiotjänst!

Hamilton
30 april 2008 · 8 873 Inlägg

MilleN skrev:
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.

roll Betala för något man inte har, ja det låter ju lyckat..... Vi kan lika bra ta ut fordonskatt på hela befolkningen när vi är inne på den linjen lol

Fotograf på tierpidag.se
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 april 2008 · 8 197 Inlägg

Bilskatten innehåller ju licens för bilradion.. hmm
Varför inte höja skatten en liten slant, så blir tv-skiten betalat i vilket fall..? Bara en tanke.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
karlsson_6 Volvo Fantast
30 april 2008 · 194 Inlägg

Som sakt baka in de i skatten så spara till o med dom pengar. slipper har gubbar som springer o kontrollera om man har tv eller ej.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
karlsson_6 Volvo Fantast
30 april 2008 · 194 Inlägg

Hamilton skrev:

MilleN skrev:
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.

roll Betala för något man inte har, ja det låter ju lyckat..... Vi kan lika bra ta ut fordonskatt på hela befolkningen när vi är inne på den linjen lol

Alla betalar skatt för något man inte utnyttjar

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Hamilton
30 april 2008 · 8 873 Inlägg

karlsson_6 skrev:

Hamilton skrev:

MilleN skrev:
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.

roll Betala för något man inte har, ja det låter ju lyckat..... Vi kan lika bra ta ut fordonskatt på hela befolkningen när vi är inne på den linjen lol

Alla betalar skatt för något man inte utnyttjar

Nu är ju inte tv-avgiften en skatt, kanske blev lite fel att skriva fordonskatt i mitt exempel.
Men att ta ut en avgift för något man inte har eller utnyttjar är helt galet.

Just tv-avgiften gäller ju inte endast TV-apparater utan alla som kan ta emot TV (tv-mottagare).

Fotograf på tierpidag.se
KHRacing
30 april 2008 ·

Bostrom skrev:
500 i kvartalet? Orka tjafsa... big_smile

Behöver inte tjaffsa :-)

kör sattellitmottagaren rakt i projektorn = ingen tv-avgift cool

Hamilton
30 april 2008 · 8 873 Inlägg

KHRacing skrev:

Bostrom skrev:
500 i kvartalet? Orka tjafsa... big_smile

Behöver inte tjaffsa :-)

kör sattellitmottagaren rakt i projektorn = ingen tv-avgift cool

Fel

Fotograf på tierpidag.se
MeloveGolf Vw trimmare
30 april 2008 · 2 995 Inlägg

Bostrom skrev:

MeloveGolf skrev:

Bostrom skrev:
500 i kvartalet? Orka tjafsa... big_smile

tjafsa?

- Hej har du tv?
(tv står på högsta volym) - nej?
- Hepp är det ok om jag kommer in?
- Nej
- Hepp ...Hej då

jo men dom lär väl inte ge upp efter en gång tongue

Jag känner att dom 10 sekunderna inte är så värst jobbiga att ta sig igenom
och jag är inte snål dom får gärna komma flera gånger under året om dom vill..
tänk vad hemskt att jag under min livstid kanske lägger ner totalt 5minuter 
på att ljuga om att jag inte har tv medans du under 50 år framöver lägger ut 100k
på  kanaler som du endast ser när du zappar förbi till 3:an eller 5:an...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Super_Micke Bildrulle
30 april 2008 · 499 Inlägg

Jag vill inte ha vare sig SVT, UR eller SR hemma hos mig. Dom har inget i deras utbud som attraherar mig. Mig får dom knacka på hos bäst dom vill, jag ser aldrig på tv eller film på så hög nivå att det hörs + att jag har vad som i det närmaste kan beskrivas som mörkläggningsgardiner så det syns inte utanför. Dom kan pejla bäst dom vill, jag erkänner aldrig innehav.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Andreas 940 -utan 940
30 april 2008 · 1 728 Inlägg

Sist de ringde på hos mig stod fortfarande jättekartongen till 42tums LCD-TV:n jag köpt dagen innan bakom ryggen på mig i hallen, tur att han inte såg den...

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
30 april 2008 · 946 Inlägg

Batta skrev:

Dave_C70 skrev:

BBAD skrev:
dom J*vlarna ringde mig här om dagen med...

tycker de e sjukt att betala för 2 kanaler som man inte enns vill ha...

e ju fan reklam på radio med så va fan

Hmm, två kanaler vet jag inte... Du har ju SVT1 & 2, Kunskapskanalen, SVT24, SVT Barnkanalen, UR samt hela SR (P1, P2, P3, P4 samt MASSA andra kanaler, kolla in sr.se). Det kostar lite att driva allt detta utan massa reklam. Jag betalar mer än gärna 500 kr/mån för att slippa reklamen i radio, lyssnar nästan uteslutande på P3. Dessutom tycker jag att de bästa nyheterna faktiskt förmedlas genom SVT/SR. Kostar att ligga på topp... smile

Då är det ju bättre att dom som faktiskt använder dom kanalerna betalar för det, och dom som inte gör det, inte betalar och inte får tillgång till dem heller? smile

Går tyvärr inte då det finns lag på att det måste finnas public service-kanaler som samtliga medborgare skall kunna ta del av.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
30 april 2008 · 946 Inlägg

MilleN skrev:
Jag tycker helt klart man ska slopa tv-avgiften och istället i så fall höja skatten lite för alla, eftersom det är så många som skiter i det lär det absolut inte bli lika hög avgift som idag ändå.
Jag skiter i det så länge det går men det är ett uselt system och kontrollerna kostar ju också en jävla massa pengar att utföra, bättre att alla pröjsar istället.

Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.

Jaha? Du verkar inte särskilt konsekvent vad gäller dina åsikter hörru. Du skiter i att betala så länge det går, men tycker alla ska vara med och betala? roll
Jag skiter i det så länge det går men det är ett uselt system och kontrollerna kostar ju också en jävla massa pengar att utföra, bättre att alla pröjsar istället.
-
Dessutom ska de som inte ha TV bara hålla truten och betala, men du som i dagsläget har TV betalar ju inte! mad
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå

Debatt och förande av resonemang verkar inte vara din starka sida precis...

Senast redigerat av Dave_C70 (30 april 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
KHRacing
30 april 2008 ·

Hamilton skrev:

KHRacing skrev:

Bostrom skrev:
500 i kvartalet? Orka tjafsa... big_smile

Behöver inte tjaffsa :-)

kör sattellitmottagaren rakt i projektorn = ingen tv-avgift cool

Fel

Då har de ändrat reglerna sedan förra året :-(

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
30 april 2008 · 946 Inlägg

KHRacing skrev:

Bostrom skrev:
500 i kvartalet? Orka tjafsa... big_smile

Behöver inte tjaffsa :-)

kör sattellitmottagaren rakt i projektorn = ingen tv-avgift cool

Du behöver inte ha en TV för att vara skyldig att betala TV-licens. Det är själva mottagaren som är grejen, alltså måste du betala licens för satelitmottagare också. Gäller även om du har en dator med inbyggt TV-kort.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
MilleN
30 april 2008 · 9 108 Inlägg

Hamilton skrev:

MilleN skrev:
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå.

roll Betala för något man inte har, ja det låter ju lyckat..... Vi kan lika bra ta ut fordonskatt på hela befolkningen när vi är inne på den linjen lol

Men seriöst, vem fan har varken radio eller tv? Man får ju faktiskt inte ens ha klockradio eller TV-kort i datorn om man inte betalar licensen. Som sagt, är det någon enstaka bonde ute på landet som inte har tv eller radio så får han fan skylla sig själv. Jag är inte ett fan av skatter men tv-licensen är ju bland dom sjukaste avgifter vi har.

Ännu bättre vore ju nu när det ska bli digital-tv överallt, om man helt enkelt kunde välja bort ett "abbonemang" med ettan och tvåan och därmed slippa. Men som det är nu fungerar inte alls, kontrollanter som ska behöva springa runt och tränga sig in, hög lön har dom säkert med.

MarcusL #2573
30 april 2008 · 1 489 Inlägg

Gör som jag smile

Fick brev hem i lådan efter att jag flyttat. Är fattig student så har inte råd alltid. Kom en gubbe på efterkontroll:

- Hej, har du TV?!
- Nej, jag är lite sen, är på språng till stan!
- Får jag komma in
- Javisst, jag har inget emot att du kommer men frågan är om hunden tycker om det
- Tack, jag litar på dig

Bakom stog syrrans ena hund och skällde. Kanske lite väl drastiskt men han har inte dykt upp igen ;-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
MilleN
30 april 2008 · 9 108 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Jaha? Du verkar inte särskilt konsekvent vad gäller dina åsikter hörru. Du skiter i att betala så länge det går, men tycker alla ska vara med och betala? roll
Jag skiter i det så länge det går men det är ett uselt system och kontrollerna kostar ju också en jävla massa pengar att utföra, bättre att alla pröjsar istället.
-
Dessutom ska de som inte ha TV bara hålla truten och betala, men du som i dagsläget har TV betalar ju inte! mad
Dom pensionärerna eller bakåtsträvarna som verkligen inte har tv och anser att det är orättvist får helt enkelt knipa truten och betala ändå

Debatt och förande av resonemang verkar inte vara din starka sida precis...

Jag vill såklart inte betala, varför betala när man inte behöver? Dock tycker jag att systemet bör ändras, jag är ju mot TV-licens alltså betalar jag inte. Däremot om dom löst det på ett bättre sätt så att alla betalar (om alla betalar blir det inte lika dyrt, och pengarna slipper gå åt på kontrollanter) så är man ju så illa tvungen eller hur?

Förstår inte vad problemet är.

Frosted
30 april 2008 · 1 878 Inlägg

rinde nån tjej på 18-20 år till mig. och undrade ifall jag hade tv/tvmottagre, eller tv-kort i datorn. jag sa blankt NEJ. och sen började hon fråga ifall om jag hade tvkort i datorn, jag bara ja det har jag. det är standart TV-UT/S-VHS då började idioten tjata om att jag skulle betala tv-liscense för det kortet. då kontrade jag med att alla som har en nyare dator ska oxå betala då. för det är standard i de flesta nya maskinerna som säljs (förutom budget datorer). o sen frågade hon om hur jag visste detta. Jo svarade jag jag jobbar för världens största dator tillverkare (HP). då blev hon sur och la på. sedan 4-5dagar senare damp det ner ett brev som sa att jag skulle betala tv-lisense. jag fly förbannad ringer tvtjänst och förklarar. (och i deras loggar stod det klart och tydligt att nån "Sandra" som hade vikariat hade pratat med mig). dem bad om ursäkt och sa att jag kunde bortse ifrån fakturan på 1000:- (för ett halvår).

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
MarcusL #2573
30 april 2008 · 1 489 Inlägg

Måste berätta en historia om en jobbarpolare bara smile

Dom ringde han på mobilen och frågade om han hade TV, han sa blankt nej. Då luskade dom fram hans flickväns telenummer och frågade henne. Och hon sa ju givetvis ja tongue

Kan säga att han hade svårt och förklara bort det när dom ringde igen smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
30 april 2008 · 6 170 Inlägg

Frozen1985 skrev:
rinde nån tjej på 18-20 år till mig. och undrade ifall jag hade tv/tvmottagre, eller tv-kort i datorn. jag sa blankt NEJ. och sen började hon fråga ifall om jag hade tvkort i datorn, jag bara ja det har jag. det är standart TV-UT/S-VHS då började idioten tjata om att jag skulle betala tv-liscense för det kortet. då kontrade jag med att alla som har en nyare dator ska oxå betala då. för det är standard i de flesta nya maskinerna som säljs (förutom budget datorer). o sen frågade hon om hur jag visste detta. Jo svarade jag jag jobbar för världens största dator tillverkare (HP). då blev hon sur och la på. sedan 4-5dagar senare damp det ner ett brev som sa att jag skulle betala tv-lisense. jag fly förbannad ringer tvtjänst och förklarar. (och i deras loggar stod det klart och tydligt att nån "Sandra" som hade vikariat hade pratat med mig). dem bad om ursäkt och sa att jag kunde bortse ifrån fakturan på 1000:- (för ett halvår).

Tv-ut är ju bara en videoutgång från grafikkortet, begreppet tv-kort innebär ju snarare att man har en tv-tuner kopplad till datorn (antingen som en extern enhet eller som ett internt kort) så om du nu bara har tv-ut/S-VHS så har du ju *inte* tv-kort i datorn.

Eller hur menade du ?? tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang