Afr värde på jänkare

johan1989
18 juni · 223 Inlägg

Hej
Håller på att justera förgasaren på mustangen med en bredbandslambda och skulle behöva era åsikter då det är första gången jag gör detta. Följande värden har jag fått.
Tomgång 13,4-13,6
Landsväg 80km/h 10,9-11,1
Vot 12,7-13,2.
Bränslet är 95 (e10)
Vad jag förstår går den lite fett på tomgång men snålar jag ner den mer så börjar den tveka när man ska iväg(tvekar redan pyttelite) så jag kommer nog att ge han det kvartsvarv jag ändrade innan mätningen.
Landsväg går den väl alldeles för fett?borde kanske ligga som tomgången?
Vot känns aning snålt?
Bifogar bild på edelbrocks bestyckningsdiagram där jag har nr 17 som bestyckning och 113 munstycke på sekun[youtube][/youtube]dären. Förgasaren är föresten en edelbrock 750 (1407)
Hur hårt ska man gå på värdena man får? Tänkte kanske att det är annars på en gammal förgasarbil än om man mappar en modern insprutning. Hur mycket spelar kammen in? Har lite vassare kam så det kanske blir mindre säkra siffror man får fram? Kammen är edelbrock 7167. Tack på förhand av en vilsen förgasartorsk😅

johan1989
18 juni · 223 Inlägg

johan1989 skrev:
Hej
Håller på att justera förgasaren på mustangen med en bredbandslambda och skulle behöva era åsikter då det är första gången jag gör detta. Följande värden har jag fått.
Tomgång 13,4-13,6
Landsväg 80km/h 10,9-11,1
Vot 12,7-13,2.
Bränslet är 95 (e10)
Vad jag förstår går den lite fett på tomgång men snålar jag ner den mer så börjar den tveka när man ska iväg(tvekar redan pyttelite) så jag kommer nog att ge han det kvartsvarv jag ändrade innan mätningen.
Landsväg går den väl alldeles för fett?borde kanske ligga som tomgången?
Vot känns aning snålt?
Bifogar bild på edelbrocks bestyckningsdiagram där jag har nr 17 som bestyckning och 113 munstycke på sekun[youtube][/youtube]dären. Förgasaren är föresten en edelbrock 750 (1407)
Hur hårt ska man gå på värdena man får? Tänkte kanske att det är annars på en gammal förgasarbil än om man mappar en modern insprutning. Hur mycket spelar kammen in? Har lite vassare kam så det kanske blir mindre säkra siffror man får fram? Kammen är edelbrock 7167. Tack på förhand av en vilsen förgasartorsk😅

Det gick inte ladda upp bilden på diagrammet🤔

Mack Forum- och sitemoderator
18 juni · 26 205 Inlägg

Har du lagt upp bilden på youtube..?
Eller varför försökte du länka dit?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
johan1989
18 juni · 223 Inlägg

Mack skrev:
Har du lagt upp bilden på youtube..?
Eller varför försökte du länka dit?

Nä jag har nog tryckt på alla knappar för att kunna ladda upp den. Trodde att man bara kunde bifoga en bild från mobilen i inlägget med det gick inte.

johan1989
18 juni · 223 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31851/31851-efcfb4eaf04e396d217915e697c77d37.jpg

johan1989
18 juni · 223 Inlägg

johan1989 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31851/31851-efcfb4eaf04e396d217915e697c77d37.jpg

La till bilden i mitt album här på garaget så då gick den ladda upp.

Xebers76
18 juni · 2 300 Inlägg

VOT, menar du möjligen WOT? Wide open throttle?

Förgasarbilar ska inte dra mycket mer än en insprutare, viss skillnad blir det men ska inte va så långt ifrån om allt stämmer.

Att den tvekar vid gaspådrag är högst troligen din accelerationspump som är feljusterad eller glappar. När spjället öppnar och insugsvakuumet ligger redo och nu plötsligt kan dra in massa luft måste detta kompenseras med extra bränsle.

AFR på tomgång är väl i regel 14,67 eller 14,7 som det oftast avrundas till. Det ger en komplett förbränning och "bäst" avgaser. MEN på gamla förgasarbilar brukar detta inte ge bästa tomgången. Brukar sikta på 13-13,5 och tycker det gett bra resultat. Ungefär där du ligger nu med.

Landsväg har jag ofta försökt komma nära 14,7 men inte riktigt där. Man kan gå på en mer mager blandning i förhoppningen om att spara bränsle men gamla gjutjärns V8or svarar inte på det tyvärr så man tappar bara effekt. Men 10,9-11,1 som du har är helt galet, den kommer hinka soppa.

Vassare kam vet jag kan göra tomgången lite extra känslig, vill ofta ha lite mer bränsle för att gå bra.

Värden under belastning låter jag vara osagt.

Jag är enbart amatör, det du läst här är baserat på kunskap delvis från Youtube (främst Junkyard Digs) och även egen erfarenhet av gamla bilar (60tal till 80tal) som antingen haft förgasare eller som jag själv byggt om till insprut. Jag är ingen professionell mappare eller expert på förgasare så jag uppskattar om fler än jag själv delar med sig av sin kunskap och erfarenhet också.

Edit: Bestyckade om en Edelbrock som sitter på en Cheva 327 för några år sedan. Är inte det lättaste att leka runt med nålar och munstycken. Man kan även byta fjädrarna som håller emot nålarna så man får dem att följa insugsvakuum (motorns belastning) och därmed hålla rätt bränsleblandning vid alla möjliga tillfällen. Kräver en del testande om man inte är van.

Senast redigerat av Xebers76 (18 juni )

johan1989
18 juni · 223 Inlägg

Xebers76 skrev:
VOT, menar du möjligen WOT? Wide open throttle?

Förgasarbilar ska inte dra mycket mer än en insprutare, viss skillnad blir det men ska inte va så långt ifrån om allt stämmer.

Att den tvekar vid gaspådrag är högst troligen din accelerationspump som är feljusterad eller glappar. När spjället öppnar och insugsvakuumet ligger redo och nu plötsligt kan dra in massa luft måste detta kompenseras med extra bränsle.

AFR på tomgång är väl i regel 14,67 eller 14,7 som det oftast avrundas till. Det ger en komplett förbränning och "bäst" avgaser. MEN på gamla förgasarbilar brukar detta inte ge bästa tomgången. Brukar sikta på 13-13,5 och tycker det gett bra resultat. Ungefär där du ligger nu med.

Landsväg har jag ofta försökt komma nära 14,7 men inte riktigt där. Man kan gå på en mer mager blandning i förhoppningen om att spara bränsle men gamla gjutjärns V8or svarar inte på det tyvärr så man tappar bara effekt. Men 10,9-11,1 som du har är helt galet, den kommer hinka soppa.

Vassare kam vet jag kan göra tomgången lite extra känslig, vill ofta ha lite mer bränsle för att gå bra.

Värden under belastning låter jag vara osagt.

Jag är enbart amatör, det du läst här är baserat på kunskap delvis från Youtube (främst Junkyard Digs) och även egen erfarenhet av gamla bilar (60tal till 80tal) som antingen haft förgasare eller som jag själv byggt om till insprut. Jag är ingen professionell mappare eller expert på förgasare så jag uppskattar om fler än jag själv delar med sig av sin kunskap och erfarenhet också.

Edit: Bestyckade om en Edelbrock som sitter på en Cheva 327 för några år sedan. Är inte det lättaste att leka runt med nålar och munstycken. Man kan även byta fjädrarna som håller emot nålarna så man får dem att följa insugsvakuum (motorns belastning) och därmed hålla rätt bränsleblandning vid alla möjliga tillfällen. Kräver en del testande om man inte är van.

Innan jag började med mätningen gick den klockrent utan att tveka när man ska iväg. Jag snålade ner den ett kvarts varv på blandningsskruvarna när jag såg värdet. Det är precis när man smyger iväg från stillastående som man kan känna ett litet tvekande om man "letar" efter det. I övrigt går den faktiskt väldigt bra så man känner inga andra konstigheter, blev mest fundersam över värdena när man inte har så mycket erfarenhet. Har dock ställt in allt utan mätaren men var orolig att det skulle bli nått haveri pga av okunskap så jag köpte mätaren för att kontrollera.

Jag har kollat vakumet och satt ditt step upp fjädrarna som är anpassade för mitt vakum. Hade 11hg/in så jag satte 5". Sätter man nån annan borde det väl bli knas med stegnålarna? Då var jag nog inte helt fel ute när jag tyckte att den verkade gå fett på landsväg. Ska prova kastbyta munstycken så det blir 116 på sekundären och 113 på primären och sen labba med nålarna. Om det står 71-47 på nålen borde det ju stå för diametern i spetsen samt den tjocka delen? Så vill jag ha ner bränslet på landsväg kan man sätta en nål som heter typ 71-57 så bör den bli grövre på tjocka delen men samma i spetsen?

Taunuus
19 juni · 264 Inlägg

4, 21 ,27 är stegen  i den ordningen du bör pröva. mera utslag på vakumklockan på fördelaren kan behövas då blandningen blir magrare.

Ford 17M "Taunus" (1967)
johan1989
fredag 22:16 · 223 Inlägg

Taunuus skrev:
4, 21 ,27 är stegen  i den ordningen du bör pröva. mera utslag på vakumklockan på fördelaren kan behövas då blandningen blir magrare.

Jag är också inne på det men hade tyvärr ingen av dom nålarna så jag testade nålen från nr 10, 73x47 för att på så sätt få 73 på cruise mode, testade dessutom ett mindre munstycke 113 istället för 116 och fick den bara att gå lite snålare på wot där jag egentligen är ganska nöjd. Landsväg ligger den fortfarande på 11,9-12,5. Hur mycket påverkar tomgångsblandningen när man ligger i jämn landsvägsfart 80km/h, 2000rpm med 2:75 i utväxling. Testade även en mjukare fjäder för att vara säker på att nålarna inte är uppe. Ska man gå ännu ett munstycke snålare och sen sätta nålar som är mindre, typ 65x37? Är det nått jag inte fattar med detta?🤔 Föresten, hur menar du med mer utslag på vakumklockan, ska jag testa mer förtändning?

Senast redigerat av johan1989 (fredag 22:18)

johan1989
söndag 21:43 · 223 Inlägg

Har kollat tändningen som är 18 grader förtändning med vacumet urkopplat och 38 grader fullt utslagen vid 2000rpm.
Har fått ner AFR till kring 14,5-14,7 när man kör 70 på landsväg, kör man 80 så går den fetare, typ 13,2. Ligger man och puttrar i stan i typ 25-30km/h och 1300rpm så hamnar AFR på 15,2-15,5 tillfälligt. Det borde väl inte spela nån roll med den belastningen?

mats757
måndag 13:25 · 921 Inlägg

johan1989 skrev:
Har kollat tändningen som är 18 grader förtändning med vacumet urkopplat och 38 grader fullt utslagen vid 2000rpm.
Har fått ner AFR till kring 14,5-14,7 när man kör 70 på landsväg, kör man 80 så går den fetare, typ 13,2. Ligger man och puttrar i stan i typ 25-30km/h och 1300rpm så hamnar AFR på 15,2-15,5 tillfälligt. Det borde väl inte spela nån roll med den belastningen?

Det kanske stämmer att det ska vara så mycket förtändning som 38 grader @2000rpm. Men det låter mycket, kolla en extra gång att det stämmer.
Hur fungerar det om du kopplar bort vaccumet och kör en vända?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang