Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)
  • 129 Följare
  • 373 531 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 februari 2014
Japs-Jens
20 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Det jobbiga med att läsa din tråd är att man måste torka upp dreglet på tangentbordet efteråt smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
22 augusti 2012 · 1 105 Inlägg

Japs-Jens skrev:
Det jobbiga med att läsa din tråd är att man måste torka upp dreglet på tangentbordet efteråt smile

Haha! Låter jobbigt tongue Alltid kul att få positiv feedback smile Det är även välkommet med lite konstruktiv kritik om nån ser nått som blir heelt galet.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Johan_e2
26 augusti 2012 · 1 105 Inlägg

Precis när man fått upp ångan en aning och börjat pyssla på med bilen så far man bort på jobb igen. 9dagar kvar innan hemkomst och planerna inför ledigheten smids varje kväll.

Planerna med bilen som jag borde hinna med när jag kommer hem igen...

Bygga tändspolebryggor i Delrin efter lite inspiration av bl,a Japs-Jens. smile
Göra klart alla kopplingar/slangar till oljekylen, oljefilterhållaren och accusumpen.
Göra klart så mycket av motorrummet som möjligt, bromsledningar, kablar m,m
Beroende på hur lönekuvertet ser ut så ska vevpartiet in på balansering och få det klart. Har hela tiden dykt upp annat som slukat pengar så det har ännu inte blivit av..

Ska även hinna riva ur golv och väggar i sommarstugan + få ut massa rot som ligger i stugan och elda upp.
Blir troligtvis en fullspäckad ledighet tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Äntligen på hemmaplan igen! Började dagen med att öppna alla paket som dykt upp medans jag varit på jobb, fick hem lite div AN-kopplingar till Accusumpen, en skiva Delrin och lite bra att ha skruvar..

Påbörjade tändspole bryggan imorse och är väl till 99% klar med den, ska bara finjusteras lite innan den är helt klar



Bultade fast orginalbryttan i delrinplasten och körde med sticksågen för att få till konturerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-e1cec626c65cf6fd699b96eb84ee9759.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-881e5b3c307fc761449dea8424c24386.jpg


Finliret som är kvar är att slipa bort alla kanter invändigt då alla spolar inte vill passa riktigt och sen borra och gänga hål så jag kan fästa spolarna, köpt värmetåliga plast skruvar för att vara extra säker på att gnistan drar iväg nånstans
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-518353fe1d8ebe2357e7fe8cd7b97441.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-83ee7b6b67409040d2b5174a2139d87f.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Michkijn Tangentbordsriddare
5 september 2012 · 1 825 Inlägg

Precisionsjobb? Snyggt iaf! smile

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Michkijn skrev:
Precisionsjobb? Snyggt iaf! smile

Tackar smile Precisionsarbete vet jag väl intedirekt om det är, ska försöka få kanterna och hålen lite jämnare nu innan jag är nöjd. Var lite lurigt att såga spikrakt med sticksågen tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
lill3bror
5 september 2012 · 1 397 Inlägg

Varför ny brygga i "plast"?

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

lill3bror skrev:
Varför ny brygga i "plast"?

Japs-jens har summerat det ganska bra -> http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/ smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
lill3bror
5 september 2012 · 1 397 Inlägg

Johan_e2 skrev:

lill3bror skrev:
Varför ny brygga i "plast"?

Japs-jens har summerat det ganska bra -> http://www.japs-jens.se/Teknikguider-m. … r-RB25DET/ smile

Se där smile Hoppas det löser sig då! Låter ju logiskt att göra så, beroende på vart spolen läcker. Men för 200 kr så skulle jag oxå testa om jag skulle kört originalspolar. Själv kör man ju VAG spolar smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Jo jag kommer ju köra splitfire spolar så det kan ju inte skada med plastbrygga istället för orginalen. Köpte delrin för 100,- och det tar väl 2-3 timmar att fixa till den.

Final product
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-e7072427addd5afecd4a8eec43c1022b.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Japs-Jens
5 september 2012 · 1 503 Inlägg

Ser ju kanon ut!! Helrätt att köra på figursågad brygga. Vart handlade du plasten från?
Kliar som satan i mina fingrar nu! Så i helgen kommer det hända massor i garaget för min del smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut!! Helrätt att köra på figursågad brygga. Vart handlade du plasten från?
Kliar som satan i mina fingrar nu! Så i helgen kommer det hända massor i garaget för min del smile

Hittade en bit som var perfekt storlek på E-bay smile Ja sätt igång och uppdatera så fort det händer nått (BILDER!)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Japs-Jens
5 september 2012 · 1 503 Inlägg

Johan_e2 skrev:

Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut!! Helrätt att köra på figursågad brygga. Vart handlade du plasten från?
Kliar som satan i mina fingrar nu! Så i helgen kommer det hända massor i garaget för min del smile

Hittade en bit som var perfekt storlek på E-bay smile Ja sätt igång och uppdatera så fort det händer nått (BILDER!)

Du kan inte dra en länk till den? smile

Jajjemen, ska ta me kameran ut! Går dock fortfarande i funderingar om jag ska använda originalrestriktorerna eller ej..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Matias_M7
5 september 2012 · 57 Inlägg

Är det inte dags att kasta i motorn och starta snart?? wink Varför inte köra VAG spolar när du ändå är igång? Sån stor skillnad verkar det ju inte vara mellan spltfire och original vad man läst och hört, verkar mest kosta en jäkla massa pengar bara tongue

Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Matias_M7 skrev:
Är det inte dags att kasta i motorn och starta snart?? wink Varför inte köra VAG spolar när du ändå är igång? Sån stor skillnad verkar det ju inte vara mellan spltfire och original vad man läst och hört, verkar mest kosta en jäkla massa pengar bara tongue

Hahaha! Är det inte dags själv! smile Har jobb åt dig nästa vecka förresten. Har inte läst nånting om splitfirespolarna har bara antagit att dom var bättre än orginal, finns ju nå spolar på J-spec som ev är intressanta om det inte blir splitfire.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Japs-Jens skrev:

Johan_e2 skrev:

Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut!! Helrätt att köra på figursågad brygga. Vart handlade du plasten från?
Kliar som satan i mina fingrar nu! Så i helgen kommer det hända massor i garaget för min del smile

Hittade en bit som var perfekt storlek på E-bay smile Ja sätt igång och uppdatera så fort det händer nått (BILDER!)

Du kan inte dra en länk till den? smile

Jajjemen, ska ta me kameran ut! Går dock fortfarande i funderingar om jag ska använda originalrestriktorerna eller ej..

PMar

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Matias_M7
5 september 2012 · 57 Inlägg

Johan_e2 skrev:

Matias_M7 skrev:
Är det inte dags att kasta i motorn och starta snart?? wink Varför inte köra VAG spolar när du ändå är igång? Sån stor skillnad verkar det ju inte vara mellan spltfire och original vad man läst och hört, verkar mest kosta en jäkla massa pengar bara tongue

Hahaha! Är det inte dags själv! smile Har jobb åt dig nästa vecka förresten. Har inte läst nånting om splitfirespolarna har bara antagit att dom var bättre än orginal, finns ju nå spolar på J-spec som ev är intressanta om det inte blir splitfire.

Haha nja inte riktig än, har dock lite saker på g wink Googla lite så får du se, gör mer eller mindre ingen skillnad och är det inget fel på original så tror jag inte att det är som som kommer att stoppa för att få 500hk wink Får ju V.A.G spolar för samma pris som dom från J-Spec dock så måste ju kablaget byggas om, men dom spolarna är ju mer eller mindre bevisade att fungera för högre effektuttag än vad du vill ha big_smile

Johan_e2
6 september 2012 · 1 105 Inlägg

Matias_M7 skrev:

Johan_e2 skrev:

Matias_M7 skrev:
Är det inte dags att kasta i motorn och starta snart?? wink Varför inte köra VAG spolar när du ändå är igång? Sån stor skillnad verkar det ju inte vara mellan spltfire och original vad man läst och hört, verkar mest kosta en jäkla massa pengar bara tongue

Hahaha! Är det inte dags själv! smile Har jobb åt dig nästa vecka förresten. Har inte läst nånting om splitfirespolarna har bara antagit att dom var bättre än orginal, finns ju nå spolar på J-spec som ev är intressanta om det inte blir splitfire.

Haha nja inte riktig än, har dock lite saker på g wink Googla lite så får du se, gör mer eller mindre ingen skillnad och är det inget fel på original så tror jag inte att det är som som kommer att stoppa för att få 500hk wink Får ju V.A.G spolar för samma pris som dom från J-Spec dock så måste ju kablaget byggas om, men dom spolarna är ju mer eller mindre bevisade att fungera för högre effektuttag än vad du vill ha big_smile

Känns ju som dom borde säljas av en anledning så viss skillnad är det nog, ska forska lite i det tongue Vill inte börja kladda med att byta kablage på spolarna då jag är helt dys-elektriker så splitfire eller J-spec spolarna blir bra nog för mig.

Va har du för grejer på G?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Skyline
6 september 2012 · 88 Inlägg

Blir nog bra med andra spolar splitfire eller inte, hjälper nog till med din tändspole brygga oxå. Jag har splitfire på den ena och RSP (rising sun performance) på den andra....

BMW E-87 "Rallycross klass 2 Team AJR" (2010)
Nissan Skyline r33 "Kommande drift time attack" (1994)
Johan_e2
6 september 2012 · 1 105 Inlägg

Jo det blir andra spolar iaf, tror inte gnistan kan gå ut i godset nå mer då jag enbart har plast/plastskruvar på hela bryggan dock så hade jag inte tillräckligt med skruvar till spolarna så det ska beställas ett gäng till.

Får hem lite mer delrin nästa vecka som jag ska prova att fräsa ist för att såga och se om det blir bättre resultat snabbare. Ska nog göra en liten annorlunda design på nästa brygga



Monterad.. Men som sagt så räckte inte skruvarna till
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-eab2a7ce282ea69f34e68a2c4e2774af.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang