Ta dig en funderare över om du verkligen skall ha en automat. Drar du släp lite då och då eller gör annat som belastar bilen tungt bör du defintitivt tänka efter, då dessa lådor har en förmåga att ge upp när dem belastas.
Kolla på den berörda bilen så att oljan i lådan är bytt minst en gång. Det ligger ej med i Volvos ordinare serviceintervaller, och kan lätt glömmas bort om inte ägaren själv tänker på det.
På tex taxibilar och utryckningsfordon brukar man byta efter 6000mil, men kör man som en vanlig "svensson" så räcker det med ca 10.000mils intervall.
Fina bilar som är goa att köra, men hade jag själv köpt en V70 så hade jag valt manuell låda, trots att jag älskar automat.
Kolla även så att kamrem har varit bytt. På en 06:a brukar det finnas olika intervaller beroende på vilken motortyp det är. Det kan skilja på motornummer, men främst är det skillnad mellan årsmodellerna.
Vissa bilar har 15.000mils intervall, medan andra har 18.000. Så antingen skall den nyligen vara bytt, eller så har du den kostnaden framför dig.
Väljer du att lämna in på auktoriserad Volvoverkstad och byter hjälprem samt vattenump i samband med service så brukar kostnaden landa på ca 10k = Skönt om detta redan varit gjort.
I övrigt är det inte direkt mycket att tänka på. Kontrollera så bakrutetorkaren fungerar, samt se över upphängningen till avgassystemet. Brukar rosta av både på bakre och mittre delen. Inga stora kostnader att fixa, men enkelt att titta innan man handlar bil.
Sen som alla framhjulsdrivna bilar - Leder och bussningar i framvagn slits. Lyssna noga när du svänger och åker i ojämnheter.
Edit; Missade att det stod att remmen redan varit bytt.. Nevermind!