3343
Sök

Köpråd: Volvo V70 2,4D Automat -2006

109 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#1
Efter många månaders beslutsångest över vilken dieselbil jag ska handla har jag kommit fram till att Volvo v70 av dessa årsmodeller kändes bäst, skönast och köra osv! Även som en väldigt pålitlig bil med tanke på hur länge denna modell har varit med?
Nu undrar jag från er som har erfarenhet av dessa hur dom är i bränsleförbrukning, servicekostnader och om det är nånting speciellt man ska passa sig för på dom? Vet om att skatten ligger på ca 5700;- om året men med tanke på att jag kör minst 1500 mil per år känns ändå diesel som det bättre valet. Kan tillägga att jag har en budget på ca 100k smile

Vill höra om alla tips, positiva och negativa erfarenheter ni har att komma med!

PS. Den här 06an jag är intresserad av ligger på 90k, har gått 16k mil med kamremmen bytt för 500 mil sedan. Ska även vara i toppskick vad jag hört (Arbetskollega som säljer)

MvH Sebbe smile

406 Inlägg
7 januari 2013
#2
Ta dig en funderare över om du verkligen skall ha en automat. Drar du släp lite då och då eller gör annat som belastar bilen tungt bör du defintitivt tänka efter, då dessa lådor har en förmåga att ge upp när dem belastas.

Kolla på den berörda bilen så att oljan i lådan är bytt minst en gång. Det ligger ej med i Volvos ordinare serviceintervaller, och kan lätt glömmas bort om inte ägaren själv tänker på det.
På tex taxibilar och utryckningsfordon brukar man byta efter 6000mil, men kör man som en vanlig "svensson" så räcker det med ca 10.000mils intervall.

Fina bilar som är goa att köra, men hade jag själv köpt en V70 så hade jag valt manuell låda, trots att jag älskar automat.

Kolla även så att kamrem har varit bytt. På en 06:a brukar det finnas olika intervaller beroende på vilken motortyp det är. Det kan skilja på motornummer, men främst är det skillnad mellan årsmodellerna.
Vissa bilar har 15.000mils intervall, medan andra har 18.000. Så antingen skall den nyligen vara bytt, eller så har du den kostnaden framför dig.
Väljer du att lämna in på auktoriserad Volvoverkstad och byter hjälprem samt vattenump i samband med service så brukar kostnaden landa på ca 10k = Skönt om detta redan varit gjort.

I övrigt är det inte direkt mycket att tänka på. Kontrollera så bakrutetorkaren fungerar, samt se över upphängningen till avgassystemet. Brukar rosta av både på bakre och mittre delen. Inga stora kostnader att fixa, men enkelt att titta innan man handlar bil.
Sen som alla framhjulsdrivna bilar - Leder och bussningar i framvagn slits. Lyssna noga när du svänger och åker i ojämnheter.


Edit; Missade att det stod att remmen redan varit bytt.. Nevermind! roll
Senast redigerat av Farleykarley (7 januari 2013)


* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 januari 2013
#3
Sebbe_ skrev:
Efter många månaders beslutsångest över vilken dieselbil jag ska handla har jag kommit fram till att Volvo v70 av dessa årsmodeller kändes bäst, skönast och köra osv! Även som en väldigt pålitlig bil med tanke på hur länge denna modell har varit med?
Nu undrar jag från er som har erfarenhet av dessa hur dom är i bränsleförbrukning, servicekostnader och om det är nånting speciellt man ska passa sig för på dom? Vet om att skatten ligger på ca 5700;- om året men med tanke på att jag kör minst 1500 mil per år känns ändå diesel som det bättre valet. Kan tillägga att jag har en budget på ca 100k smile

Vill höra om alla tips, positiva och negativa erfarenheter ni har att komma med!

PS. Den här 06an jag är intresserad av ligger på 90k, har gått 16k mil med kamremmen bytt för 500 mil sedan. Ska även vara i toppskick vad jag hört (Arbetskollega som säljer)

MvH Sebbe smile

Det låter som ett vettigt köp. Både vad det gäller själva bilen och även priset. Jag kör själv en D5 från -07 som nu gått 20500 mil. Partikelfilter kom 2006 och höjer förbrukningen en aning men sänker även skatten c:a en tusenlapp.

Osäker på om 2,4D oxå fick nya sexstegade lådan (TF80SC) 2006 precis som D5 fick? Någon som vet?

Hursom så är det rejäla trevliga bilar med mycket utrymme och bra komfort med helt ok bränsleekonomi.

Jag ligger på 0,74 l/mil under dom 1400 mil jag kört med min hittills. Det kan kanske låta mycket, men som en måttstock kan nämnas att min T5 jag hade innan drog c:a 1,12 l/mil vid samma körning så det gör rejäl skillnad när man som jag kör c:a 300 mil per månad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

730 Inlägg
7 januari 2013
#4
Jag har en D5 AWD med manuell 6-petad låda och dom är riktigt fina att köra.
Angående skatten så såg jag idag att dom hade sänkt min skatt från ca 5200:- per år till ca 4900:-, fråga mig inte varför. Automat ligger som sagt högre.

Dieselvärmaren har en tendens till att kunna krabba på dessa bilar med. Annars tror jag att det stora hela var taget på krabbet, det största är att kolla växellåda då automat ger upp runt 20 000 mil för endel.

Dock inte att glömma virvelspjället på dom nyare motorerna med partikelfilter. Går det sönder så kan det kosta 12 000:- sägs det. Kan sätta motorstyr felkod samt drar mer soppa

109 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#5
Farleykarley skrev:
Ta dig en funderare över om du verkligen skall ha en automat. Drar du släp lite då och då eller gör annat som belastar bilen tungt bör du defintitivt tänka efter, då dessa lådor har en förmåga att ge upp när dem belastas.

Kolla på den berörda bilen så att oljan i lådan är bytt minst en gång. Det ligger ej med i Volvos ordinare serviceintervaller, och kan lätt glömmas bort om inte ägaren själv tänker på det.
På tex taxibilar och utryckningsfordon brukar man byta efter 6000mil, men kör man som en vanlig "svensson" så räcker det med ca 10.000mils intervall.

Fina bilar som är goa att köra, men hade jag själv köpt en V70 så hade jag valt manuell låda, trots att jag älskar automat.

Kolla även så att kamrem har varit bytt. På en 06:a brukar det finnas olika intervaller beroende på vilken motortyp det är. Det kan skilja på motornummer, men främst är det skillnad mellan årsmodellerna.
Vissa bilar har 15.000mils intervall, medan andra har 18.000. Så antingen skall den nyligen vara bytt, eller så har du den kostnaden framför dig.
Väljer du att lämna in på auktoriserad Volvoverkstad och byter hjälprem samt vattenump i samband med service så brukar kostnaden landa på ca 10k = Skönt om detta redan varit gjort.

I övrigt är det inte direkt mycket att tänka på. Kontrollera så bakrutetorkaren fungerar, samt se över upphängningen till avgassystemet. Brukar rosta av både på bakre och mittre delen. Inga stora kostnader att fixa, men enkelt att titta innan man handlar bil.
Sen som alla framhjulsdrivna bilar - Leder och bussningar i framvagn slits. Lyssna noga när du svänger och åker i ojämnheter.


Edit; Missade att det stod att remmen redan varit bytt.. Nevermind! roll

Det där om växellådan var ett grymt bra tips, faktiskt aldrig hört om det! Ska helt klart kolla upp smile Annars är det automat som gäller, jag drar ytterst sällan släp och kör jag diesel känns automat så grymt bekvämt! Tack för svar big_smile

730 Inlägg
7 januari 2013
#6
Sjodahl skrev:
Jag har en D5 AWD med manuell 6-petad låda och dom är riktigt fina att köra.
Angående skatten så såg jag idag att dom hade sänkt min skatt från ca 5200:- per år till ca 4900:-, fråga mig inte varför. Automat ligger som sagt högre.

Dieselvärmaren har en tendens till att kunna krabba på dessa bilar med. Annars tror jag att det stora hela var taget på krabbet, det största är att kolla växellåda då automat ger upp runt 20 000 mil för endel.

Dock inte att glömma virvelspjället på dom nyare motorerna med partikelfilter. Går det sönder så kan det kosta 12 000:- sägs det. Kan sätta motorstyr felkod samt drar mer soppa

Edit:

Jag ligger på ca 0.75 i medel med min blandad körning, men då är den även optimerad till lite värre siffror och flyttar sig duktigt.

4 822 Inlägg
7 januari 2013
#7
Brådhis skrev:
Osäker på om 2,4D oxå fick nya sexstegade lådan (TF80SC) 2006 precis som D5 fick? Någon som vet?

//Brådhis

ja det har dom, 2,4D och D5 är ju samma motorer fast med olika programvaror.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

109 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Sebbe_ skrev:
Efter många månaders beslutsångest över vilken dieselbil jag ska handla har jag kommit fram till att Volvo v70 av dessa årsmodeller kändes bäst, skönast och köra osv! Även som en väldigt pålitlig bil med tanke på hur länge denna modell har varit med?
Nu undrar jag från er som har erfarenhet av dessa hur dom är i bränsleförbrukning, servicekostnader och om det är nånting speciellt man ska passa sig för på dom? Vet om att skatten ligger på ca 5700;- om året men med tanke på att jag kör minst 1500 mil per år känns ändå diesel som det bättre valet. Kan tillägga att jag har en budget på ca 100k smile

Vill höra om alla tips, positiva och negativa erfarenheter ni har att komma med!

PS. Den här 06an jag är intresserad av ligger på 90k, har gått 16k mil med kamremmen bytt för 500 mil sedan. Ska även vara i toppskick vad jag hört (Arbetskollega som säljer)

MvH Sebbe smile

Det låter som ett vettigt köp. Både vad det gäller själva bilen och även priset. Jag kör själv en D5 från -07 som nu gått 20500 mil. Partikelfilter kom 2006 och höjer förbrukningen en aning men sänker även skatten c:a en tusenlapp.

Osäker på om 2,4D oxå fick nya sexstegade lådan (TF80SC) 2006 precis som D5 fick? Någon som vet?

Hursom så är det rejäla trevliga bilar med mycket utrymme och bra komfort med helt ok bränsleekonomi.

Jag ligger på 0,74 l/mil under dom 1400 mil jag kört med min hittills. Det kan kanske låta mycket, men som en måttstock kan nämnas att min T5 jag hade innan drog c:a 1,12 l/mil vid samma körning så det gör rejäl skillnad när man som jag kör c:a 300 mil per månad.

//Brådhis

har också fått höra mkt bra om dessa bilar, pålitliga osv osv! ingen aning om växellådan faktiskt! vet iaf att 07orna har 6växlad låda! 0,74liter milen låter helt ok i förhållande till min audi 100 som ska ha 1,5l milen vintertid smile Tack för ett bra svar big_smile

109 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#9
Sjodahl skrev:
Jag har en D5 AWD med manuell 6-petad låda och dom är riktigt fina att köra.
Angående skatten så såg jag idag att dom hade sänkt min skatt från ca 5200:- per år till ca 4900:-, fråga mig inte varför. Automat ligger som sagt högre.

Dieselvärmaren har en tendens till att kunna krabba på dessa bilar med. Annars tror jag att det stora hela var taget på krabbet, det största är att kolla växellåda då automat ger upp runt 20 000 mil för endel.

Dock inte att glömma virvelspjället på dom nyare motorerna med partikelfilter. Går det sönder så kan det kosta 12 000:- sägs det. Kan sätta motorstyr felkod samt drar mer soppa

Jo dom manuella ligger ju ganska mkt billigare i skatt ändå. Jo har hört det där om dieselvärmaren, men han har nyss haft bilen inne för rep av den så den är nog fräsch! Det där med virvelspjället dock, finns det nåt enklare sätt att kolla upp konditionen på den?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 januari 2013
#10
Sjodahl skrev:
Jag har en D5 AWD med manuell 6-petad låda och dom är riktigt fina att köra.
Angående skatten så såg jag idag att dom hade sänkt min skatt från ca 5200:- per år till ca 4900:-, fråga mig inte varför. Automat ligger som sagt högre.

Dieselvärmaren har en tendens till att kunna krabba på dessa bilar med. Annars tror jag att det stora hela var taget på krabbet, det största är att kolla växellåda då automat ger upp runt 20 000 mil för endel.

Dock inte att glömma virvelspjället på dom nyare motorerna med partikelfilter. Går det sönder så kan det kosta 12 000:- sägs det. Kan sätta motorstyr felkod samt drar mer soppa

2,4D har ingen virvelspjäll, det sitter endast på D5 (185 hk). Kostar c.a 5000:- att få åtgärdat hos Volvo. Billigare på mindre verkstäder. Virvelspjället sätter felkod när det ger upp, men tänder inte motorstyrningslampan.

Att automaterna (sexstegade TF80SC) skulle rasa vid 20000 mil är inget jag hört. Jag vet däremot ett flertal taxibilar som passerat 50000 mil med originallådan.

//Brådhis

EDIT: Såg nu att även min skatt är sänkt. ~5900:- till 5626:-. Trevligt! smile
Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

109 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#11
Kan tillägga att den här bilen har annan styrbox så den ligger på ca 200hk, vet inte om detta är plus eller minus? Orginalstyrboxen finns då kvar iallafall smile

Edit: Undrar även ifall 90k är ett bra pris för den här bilen, om man utgår från att det är ett fint exemplar?
Senast redigerat av Sebbe_ (7 januari 2013)

730 Inlägg
7 januari 2013
#12
Brådhis skrev:
Sjodahl skrev:
Jag har en D5 AWD med manuell 6-petad låda och dom är riktigt fina att köra.
Angående skatten så såg jag idag att dom hade sänkt min skatt från ca 5200:- per år till ca 4900:-, fråga mig inte varför. Automat ligger som sagt högre.

Dieselvärmaren har en tendens till att kunna krabba på dessa bilar med. Annars tror jag att det stora hela var taget på krabbet, det största är att kolla växellåda då automat ger upp runt 20 000 mil för endel.

Dock inte att glömma virvelspjället på dom nyare motorerna med partikelfilter. Går det sönder så kan det kosta 12 000:- sägs det. Kan sätta motorstyr felkod samt drar mer soppa

2,4D har ingen virvelspjäll, det sitter endast på D5 (185 hk). Kostar c.a 5000:- att få åtgärdat hos Volvo. Billigare på mindre verkstäder. Virvelspjället sätter felkod när det ger upp, men tänder inte motorstyrningslampan.

Att automaterna (sexstegade TF80SC) skulle rasa vid 20000 mil är inget jag hört. Jag vet däremot ett flertal taxibilar som passerat 50000 mil med originallådan.

//Brådhis

Ni sa ju nyss att 2.4D och D5 är samma motorer wink Vill minnas att det sitter på den nyare 2.4D med. På polarens bil tändes motorstyrningslampan när hans arm gick av.

Sebbe_ skrev:
Jo dom manuella ligger ju ganska mkt billigare i skatt ändå. Jo har hört det där om dieselvärmaren, men han har nyss haft bilen inne för rep av den så den är nog fräsch! Det där med virvelspjället dock, finns det nåt enklare sätt att kolla upp konditionen på den?

Lyfter man på locket över motorn så sitter det en plastarm vid övre kylarslang. Kolla om armen sitter kvar.

Jag körde dock med min arm lös i 2000 mil utan bekymmer.

730 Inlägg
7 januari 2013
#13
Sebbe_ skrev:
Kan tillägga att den här bilen har annan styrbox så den ligger på ca 200hk, vet inte om detta är plus eller minus? Orginalstyrboxen finns då kvar iallafall smile

Edit: Undrar även ifall 90k är ett bra pris för den här bilen, om man utgår från att det är ett fint exemplar?

Beror på vad det är för programvara, eller är det en fulbox?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 januari 2013
#14
Christian S skrev:
Brådhis skrev:
Osäker på om 2,4D oxå fick nya sexstegade lådan (TF80SC) 2006 precis som D5 fick? Någon som vet?

//Brådhis

ja det har dom, 2,4D och D5 är ju samma motorer fast med olika programvaror.

Njae... Inte på V70N 06-08. Däremot på V70II 08- är det som du säger.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

730 Inlägg
7 januari 2013
#15
Brådhis skrev:
Christian S skrev:
Brådhis skrev:
Osäker på om 2,4D oxå fick nya sexstegade lådan (TF80SC) 2006 precis som D5 fick? Någon som vet?

//Brådhis

ja det har dom, 2,4D och D5 är ju samma motorer fast med olika programvaror.

Njae... Inte på V70N 06-08. Däremot på V70II 08- är det som du säger.

//Brådhis

Blev faktiskt lite osäker. ska slå en kik på morsans å farsans imon.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 januari 2013
#16
Sjodahl skrev:
Lyfter man på locket över motorn så sitter det en plastarm vid övre kylarslang. Kolla om armen sitter kvar.

Jag körde dock med min arm lös i 2000 mil utan bekymmer.

Precis! Där vid kylarslangen ska armen sitta fast men hänger (oftast!) lös. Ibland går det att trycka dit den igen och jag tror även att det finns nå´n form av renoveringskit att köpa med en rejälare arm.

Värt att tillägga är att man måste kalibrera spjället när man bytt det. Man kan köra ändå, men för mig iaf återkom felkoden tills jag kalibrerade om spjället.

Men som sagt, inget av detta berör trådskaparen eftersom den han funderar på helt enkelt inte har ett virvelspjäll. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 januari 2013
#17
Sjodahl skrev:
Brådhis skrev:
Christian S skrev:
ja det har dom, 2,4D och D5 är ju samma motorer fast med olika programvaror.

Njae... Inte på V70N 06-08. Däremot på V70II 08- är det som du säger.

//Brådhis

Blev faktiskt lite osäker. ska slå en kik på morsans å farsans imon.

Gör så! smile Jag kan för all del ha fel, men jag är ändå rätt säker på att det jag skrev stämmer. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök