Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!
  • 55 Följare
  • 64 401 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juni
Xebers76
15 juni · 2 300 Inlägg

Mew skrev:

Xebers76 skrev:

Surikaten skrev:
Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile

Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP

Kan ju alltid V6-konvertera den. Kanske slänga på ett luftfjädringskit när du ändå är igång. lol lol

Sound like a fever dream lol

Mew
15 juni · 2 222 Inlägg

Xebers76 skrev:

Mew skrev:

Xebers76 skrev:
Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP

Kan ju alltid V6-konvertera den. Kanske slänga på ett luftfjädringskit när du ändå är igång. lol lol

Sound like a fever dream lol

Antingen det, eller "full circle". Beror på hur man ser på det. lol

Senast redigerat av Mew (15 juni )

SuperGnaget
17 juni · 573 Inlägg

Surikaten skrev:

SuperGnaget skrev:

Xebers76 skrev:

Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile

Så lite så! smile Skruvat med dom flesta vtec motorerna så sitter på mycket info!

Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile

Ovala cylindrar är inte vanligt dock ett par här i sverige som råkat ut för det o sprider det som att det är nån sjuka men det hänger ihop med att motorn måste gåt riktigt varm nån gång med.

Hade en b16 som gått 34k mil o varit turbokonverterad i 2 omgångar och cylindrarna fortfarande runda o fina smile  Men ringar kan ju ge sig såklart så bara testa att hona och sätta nya ringar med rätt ring gap vilket oftast löser problemet om det inte finns djupa repor då.

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
Xebers76
18 juni · 2 300 Inlägg

Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

SuperGnaget
20 juni · 573 Inlägg

Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
Surikaten Japsare
20 juni · 489 Inlägg

SuperGnaget skrev:

Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

Tittar också efter inre knutar, min ena, mot mellanaxeln har börjat glappa mot mellanaxeln, troligen pga dålig damask. Hade samma återkommande glapp/problem på min Accord type s. Avhjälptes som bäst när jag hittade en oem knut o lyckades bygga ihop med pirataxel (hade ingen oem axel till accorden), samt hade i lite fett i mellan splinesen. provade 3 olika pirataxlar och 2 olika oem mellanaxlar, alla med samma vibrationer.

Senast redigerat av Surikaten (20 juni )

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Honda Civic ej2 "Bee" (1995)
Xebers76
söndag 17:58 · 2 300 Inlägg

Surikaten skrev:

SuperGnaget skrev:

Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

Tittar också efter inre knutar, min ena, mot mellanaxeln har börjat glappa mot mellanaxeln, troligen pga dålig damask. Hade samma återkommande glapp/problem på min Accord type s. Avhjälptes som bäst när jag hittade en oem knut o lyckades bygga ihop med pirataxel (hade ingen oem axel till accorden), samt hade i lite fett i mellan splinesen. provade 3 olika pirataxlar och 2 olika oem mellanaxlar, alla med samma vibrationer.

Får nog bli att chansa lite låter det som. Det är extremt begränsat med dessa delar när man söker online. Ska antagligen beställa höger och vänster av två olika tillverkare så får vi se vad det ger. tongue

Ja den där remskivan. Kamremshistorian fick mig att montera och montera av den väldigt många gånger. Sista gången så såg jag visst inte till att spänna fast den ordentligt. Hoppsan. Om minnet inte sviker mig så kom jag 27 mil innan det hände något, ganska långt ändå. Som tur var hände detta hemma när jag bara skulle vända bilen i en vändzon. Styrningen blir trög och laddlampan börjar lysa tillsammans med en mycket skumt ljud från motorrummet. Man borde ju bara stängt av motorn omedelbart, men körde bilen dem sista 100 meterna till huset och öppnar huven för att inspektera. Under tiden jag öppnar huven och tar fram min ficklampa så hör man hur ljudet börjar försvinna och lagom tills att jag riktat in lampan på remmarna så är ljudet helt borta. Laddlampan lyser inte längre och styrservon funkar klockrent.

Min första tanke var att remskivan delat på sig i gummit men sen smält ihop igen av värmen. Var väl lite värre än så. Hissade upp bilen och allt såg normalt ut tyckte jag. Och skruven var INTE lös.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33cc313606dc2c7686556e016799692b.jpg

Det är nu det börjar bli skumt. Kilen som ska sitta mellan remskivan och vevaxeln ligger i motorskyddet tillsammans med massa metallspån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0a051f5893e4230463912e8b8885d1b.jpg

Nu blev det mer logiskt vad som hänt. Skruven har backat ut och kilen har lossnat. Då motorn snurrar på rätt håll så har skruven sedan spänt sig igen. Det är min enda teori iaf. lol Remskivan är förstörd, ingen tvekan om saken, men den går att byta ut. Däremot var jag nervös att veven tagit skada.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7353558e367081db6624e75e0c75ff1e.jpg

Veven var väldigt blank numera och lite material hade försvunnit utan tvekan. Om den var okej fortfarande fick jag inte veta förens jag lyckats få hem en annan remskiva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde6671b8755b781f9bb186e6d33ad23.jpg

Kollade runt på nätet men kunde inte hitta en begagnad remskiva till en B18c4. Ska vara rätt diameter på alla delar och dessutom 3 spår då jag ska ha kvar min AC. Tillslut hittade jag en från en 1994 års Integra från någon skrot i Polen. Så det var bara att trycka på köp och vänta.

Under tiden var det dags för ögonlocken! Dessa är ett tillbehör som just den tillverkaren inte haft i produktion på ca 20 år om jag fattat infon rätt på paketet. Hade denna modellen på min första Aerodeck och gillar dem skarpt. Tyvärr lossnade en på motorvägen då jag aldrig satte dit dem ordentligt... dumma mig. Dessa var dem sista som Dalhems.se hade i lager!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eacadf4ee44e54247372db2aaca225c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-722357fdf4ce423514c2ed10c41f83e4.jpg

Jag har sedan innan kommit fram att dem är som snyggast i kolfibervinyl så det blir samma recept igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7a9c2755b26336b2c649b3e838ce715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1eff8ace92d5bfd567192e63492a6970.jpg

Visade sig vara mycket svårare än jag minns det... Men det får duga i nuläget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f958c3ddda1f3c34bc53fc9d0bd368fa.jpg

Alla har vi olika smak, jag vill ha så mycket detaljer som möjligt (nästan iaf) på mina bilar och ögonlock tycker jag gör sig enormt bra på dessa. Satt fast dem med butyltejp och dem kläms sedan ganska så hårt av gummilisten på motorhuven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bba128bb53944fccb38e5b2ee17a6583.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a115d22786afbeba4222fbf3920231f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05d40a95c72abdaddff5d7e89e2004a5.jpg

Detta är jag riktigt nöjd med! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df2f7ff217079d723ed74d7e7936ecb9.jpg

Lagom tills nu hade ett paket från Polen anlänt! Så bara att hissa upp bilen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a65e7946373733ba3e832958988aa76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61ad278019d581f22b263fc1a11c603d.jpg

Beställde en ny kil dessutom då jag inte vill chansa på att den gamla kanske delar på sig från ingenstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0c76a5df8c0064acfd210cf8ef8e1d1.jpg

Visade sig att Integra inte har exakt samma remskiva tyvärr. Men det kommer funka ändå! Det viktigaste att kolla var hur den passade på vevaxeln! Den går på lättare än dem ska men det blir centrerad iaf som tur är. Kunde blivit en förstörd vevaxel där men jag klarade mig med nöd och näppe! big_smile Den lilla remskivan till styrservon var samma men dem andra två var något mindre på Integra. Fick skaffa nya remmar, men sen funkade det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde5ab9f21dd93fd746f470e360cca00.jpg

Med den biten avklarad med någon mikrometer till godo så kunde jag ge mig på något roligare! En till elefant i rummet, mer specifikt motorrummet är just ventilkåpan. Den ser inte kul ut. Det gör knappast resten av motorrummet heller men det kan ju bli bättre iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-654445ba8ae7cdd1a9ecda097d6d292c.jpg

Jag beställde en ny ventilkåpa från A4H-TECH men den fanns visst inte på lager. Dem kontaktade mig och sa att den borde dyka upp från Japan om några månader men tiden bara gick och idag avbeställde jag den faktiskt. Väntat nästan ett halvår nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66948b337d92ed54b2b8c6e930ebd4ea.jpg

Problemet här är ju att omlackeringen inte gjordes så noga eftersom jag förväntade mig få en ny ventilkåpa inom ganska kort framtid när denna bilden togs i mitten av mars månad. Så vi får väl se hur det håller! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59e4ec4375cca3455ebb8dd1c20169b7.jpg

Körde väck färgen med en navrondell "3M 40-07524" som får bort allt men inte skadar metallen. Även detta som använts vid rostlagningen i många sammanhang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-457fc59b4bd57a80fa96fb7000acb055.jpg

Värmde sedan kåpan med varmluftspistolen och lade på någon "Volvo-röd" jag hittade på nätet. Blev... hyffsat bra iaf. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a6be4ca7cb77a260f7764e7db625efe.jpg

Otålig som man kan vara ibland så lyckades jag montera den innan lacken ens torkat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-050f7cb39e6612ff358e38fe188b712c.jpg

Och även fått på kåpan och tillhörande skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-daba59b4cf9f4274718983aef292cc17.jpg

Dagen därpå hade lacken torkat och jag kunde slipa fram texten med sandpapper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d0c93bae91ddb2c813d856d2afe8409.jpg

Matchade nu riktigt bra med en nyckelring jag hittade på Ebay! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-96a078156f5a18dc53b8ba334efcc544.jpg

Problemet nu var ju bara att ventilkåpan såg mycket finare ut än resten av motorn...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang