Köpråd: Mercedes w124 200E

M103
1 september 2009 · 1 570 Inlägg

master_lars skrev:
Jag har då bara hört bra saker om både W123 & W124 (fämst då 190). Ägarna som haft dem har inte annant än lovordat sina bilar. En av dem sa att han ångrar sig väldigt mycket att han sålde iväg sin, för han har inte haft en bättre bil sedan han sålde den. Men det är väl så med MB från 70-80 talen, de håller ihop väldigt bra. Bara service är gjord enligt boken och att ägarna skött sin bil.

Är faktiskt själv sugen på en w124, och har kanske en på G. Dock en AMG

Cool, E60 eller E36? En AMG Hammer vore ju klart roligast men det får vänta tills man vinner på stryktipset. smile

http://images.forum-auto.com/mesimages/457323/autowp.ru_amg_300e_6.0_-hammer-_3.jpg1..jpg

Volvo740-88 Volvo850-92
1 september 2009 · 1 678 Inlägg

Vad är det för skillnad mellan w201 och W124?
Bäst?

-Mackan- Fire And Silk
1 september 2009 · 2 254 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Vad är det för skillnad mellan w201 och W124?
Bäst?

Ingen är bättre än den andra, det beror på vad man prioriterar. En W124 är mycket större, tex.


Det blir lite som att säga "vad är bäst pannkaka eller plättar". Samma skit men olika storlek. Det finns ju lite roligare motoralternativ till w124'an. Tex 500E.




Här har du en hårig W124 300TD lite modifierad men ändå smile

http://farm4.static.flickr.com/3427/3364515337_9ec79d0f0b.jpg


Senast redigerat av -Mackan- (1 september 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Volvo740-88 Volvo850-92
1 september 2009 · 1 678 Inlägg

Lite roligt det här.

När jag pratar med er merca-älskare så verkar ni tala som 740 vore värste skrotbilen och Merca klår ALLT.
Det finns faktist saker med 740 som är bättre än Merca (80-talare). T.ex. rostskyddet är bättre. smile

Rquired Allmänt envis
1 september 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Lite roligt det här.

När jag pratar med er merca-älskare så verkar ni tala som 740 vore värste skrotbilen och Merca klår ALLT.
Det finns faktist saker med 740 som är bättre än Merca (80-talare). T.ex. rostskyddet är bättre. smile

Det tror jag inte, marginellt i så fallt... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
1 september 2009 · 5 111 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Lite roligt det här.

När jag pratar med er merca-älskare så verkar ni tala som 740 vore värste skrotbilen och Merca klår ALLT.
Det finns faktist saker med 740 som är bättre än Merca (80-talare). T.ex. rostskyddet är bättre. smile

Lite roligt att du verkar läsa precis allting som fan läser bibeln och sen skaffa dig en massa uppfattningar om saker du inte ens har erfarenhet om.

Du kanske skulle prova skaffa dig en erfarenhet av saker innan du uttalar dig i stället för att som det verkar idag gissa dig fram efter vad du läser på Wikipedia och i det blanda in en stor skopa subjektivt tyckande som bara är marginellt vettigare än "röda bilar går snabbast".

Det gick att få nästan vilken utrustning man ville i en W123, till exempel i de senare exemplaren airbag och ABS-bromsar, och det var sannerligen inte vanligt ens som tillval på den tiden. Samt att man givetvis kunde få de vanliga elprylarna, AC, skinn etc... Om man betalade extra och det gällde ju på den tiden för alla bilar när det gällde sån utrustning. Ville man ha utrustning köpte man ofta en dyrare bil på en gång när man lika höll på... Men det GICK att gå en W123 utrustad på ett sånt sätt att många moderna bilar hade ställt sig i skamvrån i hyfsat grundutrustat utförande.

740 är inte skrot men en massa av ditt frågande går ut på att fråga om hur en MB från samma tid är i jämförelse med en 740 och svaret där ÄR helt enkelt att det är en bättre och modernare bil på många punkter. Jag håller med om att det inte gäller rostskydd så länge 740n vi talar om är av 1988 års modell eller nyare, de tidigare hade kasst rostskydd...

Lite märkligt att nyss satt du och berättade att man inte ska köpa en W124 för att det var de som rostade och nu sitter du och frågar vilken MB som rostade? Du kanske skulle tagit reda på det innan du började uttala dig? Till exempel.

Du får ursäkta att jag verkar bitter, men ärligt talat, så tycker jag att den här diskussionen inte verkar leda nån vart över huvud taget pga. att den urartat i en massa trams.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hulten
20 februari 2010 · 2 Inlägg

Har haft en Mercedes Benz 190E 2.0 89:a W201 och nu byt till en Mercedes Benz 220E 93:a W124, Jag ger 1700 i försäkring och ungefär lika mycket i skatt. Nästan precis lika mycket som jag gav för 190n. 220n dra runt 0,8 och upp mot 0.9 till 1 i stads trafik. 190n drog 0,7 och 0,8 i stads trafik.

Baby Benzen W201 var ingen dålig bil. Den fick mycket skit när den kom ut för den var dyr men den var första serie tillverkade bil med multilänk armar. köpte den när den hade gått 27500 och hade gått igenom besiktningen med blanka papper. Hade den i ett och halvt år utan som helst något problem eller stop ända felet var ett svagt lysande höger lyse. Sålde vidare den till en stolt ägare som fick en kanon bil för under 10 000 och med 32500 mil så kändes den fortvarande som nästan ny all el funkade och den gick bra i motorn dock hade rost börjat uppstått på skärmar och bakluckan. Största fördelen med 190 var att den var jävligt lätt och fickparkera med och man åkte otroligt skönt speciellt lång resor.

Sen köpte jag min W124 220E för 19 000 och med 19 000 mil på mätaren och två ägare och utan massa tillbehör så tycker jag jag gjorde en bra "deal". W124 serien säga bland folk vara den sista rediga modell serien som Mercedes Benz byggde innan man började blanda med miljövänligare lack och annat som förstörde en del av Mercedes Benz rykte som en av de bästa. har haft den nu i ett halv år ungefär och är sjukt nöjd. Att jämföra den med 190n går knappt den är skönare att åka i. känns som en limousin i mot 190:n storlek. Men skillnaden mellan C-klass och E-Klass är rätt stor.

Att Mercedes rostar stämmer men inte så mycket som 97-03 de är extrema då började man med miljövänlig lack och man snålade in på saker. Ska du köpa en bra Mercedes så gå på w201 mellan 15-25 000 och helst en från 89 och en 2.0 eller vill du har större och luxigare så w124 en mellan 93-95 en i bra skick för runt 18-30 000

Bara du är rädd och vårda den så har du en otrolig bil som kommer ge dig mycket glädje, Vårda du en Mercedes Benz med respekt så får du respekt tillbaka.

Sedan glöm inte gubb hatten och att hålla under 10 km/h överallt wink

MB_220_CDI
12 maj 2010 · 1 Inlägg

Om det finns någon som vill köpa just en MB 200E så har jag en till salu - årsmodell 1990 och silvermetallic.

K1NG3N
17 september 2010 · 557 Inlägg

Lånar tråden lite smile

Jag är påväg att byta iväg mest troligt min Volvo 740 -87a mot en MB W124a -86. Är detta ett värt byte?

Rquired Allmänt envis
17 september 2010 · 12 512 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Lånar tråden lite smile

Jag är påväg att byta iväg mest troligt min Volvo 740 -87a mot en MB W124a -86. Är detta ett värt byte?

Om du läser tidigare i tråden verkar de flesta rörande överens om att du gör ett ordentligt uppköp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Benzstar
17 september 2010 · 15 Inlägg

Jag tror att det är dags att vi tar och reder ut begreppen lite.

Volvo och Mercedes har aldrig konkurerat så att dom vid utvecklingen gått och kikat över axeln på varandra.
Att jämföra en Volvo med en Saab är mer rättvist

Mercedes har dom senaste 40 åren istället lekt en katt och råtta lek med BMW, där bägge två försökt slå varandra på fingrarna med än det ena än det andra.

W201an eller allmänt känd som 190an som lanserades 1982, har sin rival i BMWs 3-serie som kom ut på marknaden 1976.

Mercedes 190 eller W201 hade motorns volym betäckningen på bakluckan i form av en siffra som angav motorns volym t ex 1.8, 2.0, 2.3 osv.
Dom olika bokstäverna E eller D talade om att det rörde sig om antingen en insprutnings motor eller en Diesel, avsaknad av bokstav talade om att det var en förgasarmotor.

W201 (Mercedes 190) ersattes 1993 med den bil vi idag känner till som C-Klass.
Då med intern benämningen W202 eller S202 för kombin.

I samma sväng så utfasades också dom sista förgasarmotorerna varför det nu kunde införas en mer sammanhängande benämning.

Bokstaven talar från 1993 om vad det är för kaross, istället för vad det är för motor, medan siffrorna talar om motorns volym

C200 = C-klass med 2.0L motor

E500 = E-klass med 5.0L motor,

S320 = S-klass med 3.2L motor

Bilar med dieselmotor fick emblemet DIESEL på höger sida av bakluckan

W124 som diskuterats har sin närmaste konkurent i BMW 5-serie och Audi A6 eller tidigare Audi 100.
Den lanserades hösten 1984 på tyska marknaden och sista caben rullade av bandet sommaren 1997.

Sedanen (W124) tillverkades mellan 1984 - 1995 och ersattes då av 210 karossen.

Kombin (S124) kom ut hösten 1985 i Tyskland och fanns kvar till 1996 då den ersattes av 210 karossen.

Coupén (C124) lanserades 1988 och fick dom sk Sacco-planken från start, övriga fick dom iom sin facelift den sk MOPF1 hösten 1989
Den levde kvar till 1996

Caben (A124) lanserades hösten 1990 och fanns med samma motor alternativ som coupén.
Levde kvar till sommaren 1997

Limo (V124) Ytterst sällsynt och fanns bara några få år.

Förutom dessa levererades också en hel del chassin som skulle bli alltifrån likbilar till ambulanser.

Motorerna spänner över hela linjen;

Ett gäng dieslar, både 4,5 och 6 cylindriga, med eller utan turbo

Ett gäng 4or, från 2,0-2.3L med 8 eller 16v

6or, Från 2,6L till AMG motorn på 3,6, 12v eller 24v

Kronjuvelerna är dom tre V8orna på 4,2, 5.0 eller den extremt sällsynta 6,0L motorn från AMG
Alla med 4 ventils teknik (32v!!) och byggda helt i aluminium.

Samma princip gäller för denna modell, från början
200E = motor med insprutning 2.0L
200 = Förgasarmotor på 2.0L
200D = diesel motor på 2.0L

Men från 1993 E200 = E-klass med 2.0L motor

Angående utrustningen i en mercedes var det allt som oftast helt upp till köparen vad han eller hon ville ha.

Viss utrustning som var extra i bilar med mindre motor kom som standard i bilar med större, t ex kom 500E och 400E med el-hissar runt om, farthållare, El justering av stolar, klimat anläggning, Valnötsrot paneler, som standard.

MEN, ville du promt så var det inte omöjligt att plocka ut en bil med 2.0L motor, absolut fullsmetad med alltifrån, el-justerbar ratt, El-justerbara stolar med minnen fram, sportstolar, skinn, färddator, stora klimat anläggningen, valnötssrot paneler osv osv osv osv osv.
Listan kunde göras oändlig!

Generellt sett så är det så att ju mindre motor desto mindre utrustning, men som jag just har skrivit Det behöver inte vara så...

Vilken bil är då bäst? W124an eller Volvo 740?

Jag skulle säga 124an.
Det finns ingen anledning att skramla runt i en volvo när man kan åka fan så mycket skönare i en mercedes!
Mercan må kosta aningen mer men det är det fan i mig värt.


Det är en bil som känns mer genomtänkt, mer påkostad, bättre ihop skruvad.
Förarmiljön håller måttet än idag fast den har 25 år på nacken!
Allt är genomtänkt och reglage och knappar sitter där dom ska.
Såvida inte bilen är sopslut i fjädring och stötdämpare är det knäpptyst i kupén, inga gnekande ljud från plastpaneler som skakat loss osv.

Min 200E från -90 körde jag förra vintern i snitt på 0.8 och det är bra gjort för en bil som är så stor och med en förare som varken kan planera eller köra lagligt.
Jag var även ut och körde i full snöstorm med dubbfria däck, bilen gick som en dröm.
Stadigt som ett godståg.

Rost är inte ett stort problem på denna modell.
Men det beror helt på hur bilen är skött!
Är den körd i vägsalt utan att ha blivit tvättad så rostar det som fan.
Men är den bara tvättad, underspolad och allmänt välskött så är det absolut inga problem.

Rosten brukar dock dyka upp för eller senare i framskärmarna, kanten som ligger an mot kofångaren är en klassiker.
Likaså är domkraftsfästena riktiga rost fällor.

I övrigt är det som på andra bilar, dörrar, skärmkanter och bagageluckans nederkant.


Reservdelar finns det gott om, Till vettiga priser dessutom.

OBS! Tänddelar är svindyrt! Men det går att komma billigt undan bara man vet vilka återförsäljare man ska vända sig till.

Och köper du inte första bästa bil utan prövar dig fram och köper det bästa du har råd med så kommer du nästan garanterat inte heller behöva skruva nått.

Som vinterbil så märks det att volvon är svensk!
Den har ett effektivare värmepaket, och spolarvätskebehållaren tycks rymma hur mycket som helst!

Det är inte dålig värme i mercan men det tar längre tid att få upp värmen och spolarvätskan tycker jag att man får springa och fylla på stup i kvarten.



Skatten är väl rätt hög (Högt räknat 2000 kr) och försäkringen på en 200E bör vara billigare än en Volvo 740.

Kostnaden för att äga bilarna är nog lika.

Mercan drar mindre men volvon är billigare i inköp.
Volvon har billigare delar, mercan behöver (peppar peppar) inte lika mycket reparationer
Volvo har billigare skatt men mercan billigare försäkring.

Att serva kostar ungefär samma, det rör sig om samma intervaller och samma prylar och volymer.

Hoppas ni vart klokare, och ursäkta alla stavfel och gramatiska missar!

Mvh Anton

Edit; motor alternativ till 124an och info om karosserna
Edit; Tänddelar & vinter egenskaper
Edit; Lagt till om rost

Senast redigerat av Benzstar (17 september 2010)

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
Rquired Allmänt envis
17 september 2010 · 12 512 Inlägg

Kanonbra och intressant skrivet Anton! Måste bara kommentera att jag tror Bmw var först med sin beteckning; Den första 3-serien kom 1976 och dess föregångare var 02-serien som kom 1967. W201 kom 1982 och har ingen egentlig företrädare vad jag vet?

Inte för att det spelar någon roll, men kan som sagt vara intressant att veta. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Benzstar
17 september 2010 · 15 Inlägg

Tackar, Jag har ändrat i mitt inlägg smile
Rätt ska va rätt wink

Fyll gärna på med mer om du ser att tryckfels nisse varit framme

Mercedes W124 E420 "KeSO" (1994)
K1NG3N
18 september 2010 · 557 Inlägg

Ska kolla på den imorgon. Det var en bensin och automat. Fördelar? Nackdelar?

Senast redigerat av TeamNorrland (18 september 2010)

tjoen Lastbilschaufför
18 september 2010 · 100 Inlägg

RootBeer skrev:
Hej på er!
Är väldigt sugen på en Mercedes Benz w124 200E men skulle väldigt gärna vilja veta mer om den. cool
Hur den är att köra, slukar den mycket bensin, är det dyra delar, reparationer, försäkring och skatt? Om jag skulle åka och kolla på en av dessa vad skulle jag då kolla efter, finns det några vanliga fel på dessa?
Och hur är denna allmänt, går den att gämnföra med tex en volvo 740 i pris att äga och kvalite?
Tack i förhand!

Tjena! har läst igenom tråden och mercedes har väl lite fördel gentemot volvon,jag kan tala av egen erfarenhet, jag bytte min 740 mot mercedes 200 och kan konstatera att jag sparar nästan 1000:- i månaden bara på bränslet , (men då kör jag ca 7-8 mil om dagen), och jag fick betala 2000:- mer för mercan än vad jag fick för 740:in.så vill du åka problemfritt, tyst och bekvämt för en billig slant kan jag rekomendera mercan.MVH tjoen.

Vad är det för fel på plåtfälgar!
K1NG3N
18 september 2010 · 557 Inlägg

Fick inte se den idag sad Men iallafall, det var bara att byta styrled, nån bussning i bakvagnen och bromsklossar. Vars hittar man detta till ett bra pris? smile

K1NG3N
20 september 2010 · 557 Inlägg

Blir inget med den dära mercan. Alldes för rostig och den var bes med 8st 2or. Alla var lätta men kände att de får vara nog med detta skruvande för tillfället smile

xXSammy
20 september 2010 · 6 595 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:
Lite roligt det här.

När jag pratar med er merca-älskare så verkar ni tala som 740 vore värste skrotbilen och Merca klår ALLT.
Det finns faktist saker med 740 som är bättre än Merca (80-talare). T.ex. rostskyddet är bättre. smile

Det tror jag inte, marginellt i så fallt... smile

Volvon är behandlad för Svenssons vardag, menas att inte sköta bilen..Eller? big_smile

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2010 · 17 660 Inlägg

Trevlig tråd! En av mina absoluta favoritbilar är en W124 med oljebrännare under huven! har haft många W123 och W124 även en och annan bensinare. Tyvärr är skatten sjukt hög på dieslarna. Synd! Underbara motorer. Särskild favorit är 300D med automat. För mig har bensinarna krånglat lite men aldrig dieslarna. Undvik den manuella 4-växlade lådan.

Köpte i fredags en 200D -94 som vinterbil! Hämtar imorgon! Manuell tyvärr men man kan inte få allt! Iallafall 5-växlad! Så Chrysler 300C:n går i vintervila den 1:a oktober. Bilder & video kommer så klart...

Edit: Haft lite problem med värmeregleringen i kupén på 2 av dem. Antar att detta kan vara "vanligt". Oftast så gäller full kyla eller full värme... Eftersom det är 2 separata systen för respektive sida och EN av dem fungerar gör det inget! Ventilerna som styr kalaset (OBS: Jord-styrning!) sitter lätt tillgängliga i motorummet på pass-sidan nära torpedvägg. Kolla vilken som fungerar ok genom att växelvis köra varmt/kallt i kupén och se vilken som släpper igenom varmvatten i cykler och vilken som är "död" koppla bort den ej fungerande och anslut den till den fungerande! Lagat. Nu styrs värmen av enbart en av rattarna i kupén. Kostar under 50:- att laga i lite kabel och kabelskor samt tar med mycket god marginal under en timme!

Våga varva diesel!

Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 september 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang