Funderingar kring Hjuliställning

jonkaa
3 oktober 2014 · 14 Inlägg

Däcken på min bil var helt sne nötta även fast jag bara hade kört ca 500 mil med dom.
Då sa dom på bilverkstaden att jag hade fel hjuliställning, och då sa dom att de skulle bli samma nötning även fast jag stoppade på mina vinterdäck som är 16 " även fast jag har kört med dom hela vintern utan att dom blivit lite sne nötta.

De jag undrar över är ifall man har en hjuliställning för vilken storlek man har på däcken eller om de är att den har blivit dålig efter att dom har gjort om vägen där jag kör varje dag i sommar och då har de varit gropar, har kört försiktigt men kan de ändå blivit dåligt av de?

På sommar däcken är se storlek 245/35 r19   och vinter däcken är 16 "

Tacksam för bra och snabba svar!

Mvh jonkaa

Catoxxo
3 oktober 2014 · 324 Inlägg

Dina Toe-in vinklar ändras inte av fälgstorleken, dessutom har du säkerligen högre profil på dina vinterdäck, för att kompensera för de större fälgarna du brukar sommartid.
Dålig väg lär inte heller göra dina däck snedslitna.

För dig lär det bli att kolla över glapp i framvagn och sedan göra en hjulinställning.

Mvh

xXSammy
4 oktober 2014 · 6 595 Inlägg

Det är betydligt mer bekvämt för oss på en verkstad att jobba med mindre fälgar vid hjulinställning.

Nu har aldrig jag varit med om det men eftersom man klämmer åt fälgen vid fästning av givare så finns ju alltid den lilla risken att skada fälgen.

De/Dem
FLindgren
4 oktober 2014 · 5 089 Inlägg

Det står på din sida att du har sänkt bilen 30 mm. du har väll gjort en hjulinställning efter att du sänkte bilen?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
jonkaa
5 oktober 2014 · 14 Inlägg

Så oftast så har man samma hjuliställning på vinter och samma tid?
Nötningen var störst på framdäcken så de kanske är glapp i framvagnen bara?
Säkningen är orginal från fabrik med s-line så jag har inte ändrat hjuliställning sen jag köpte den av den förra ägaren

Mvh johan

jonkaa
5 oktober 2014 · 14 Inlägg

Samma hjuliställning på vinter och sommar däcken **  fel skrivet

it_mutt Avstängd
5 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Oftast? Finns väl inte en kotte som har det annorlunda.

Att nötningen är störst där fram är inget konstigt utan snarare rätt vanligt vid knasig hjulinställning (därav att många kallar det "att göra en framvagnsinställning")

Att dina vinterdäck inte blev snedslitna förra säsongen säger antagligen bara att "då var allt ok", nu är det mest troligt något som inte är som det ska med framvagnen. Sen om det är något som blivit slitet,gått sönder eller vad det nu må vara, går givetvis inte att säga med säkerhet över ett forum.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang