Test tur för o kolla bromsarna och så allt verkar lira, gick bra slängde på lite avgastätningsklägg i skarven och verkar hålla nästintill tätt tror inte bess bryr sig om de lilla som är, däremot vill den inte gå upp i temp så ska kika lite om termostaten behöver bytas eller om det är nåt annat som spökar, kanske luft i systemet efter jag bytte värmefläkten, nån som vet om det är självluftande system? Men annars verkar det lovande 🤩
Termostaten bortplockad och inspekterad, håller inte redigt stängt men samtidigt inte jätte illa men men en ny är beställd och ska dit till nästa helg satt inte heller någon packning överhuvudtaget men har hållt tätt ändå men en sån åker på de med. Hängde på en ny remm till vattenpumpen och generatorn gamla var inte slut den heller men 40kr på autodoc var inte så blodigt. Hade behövt byta ventilkåpspackning nån gång inom en snar framtid för allt var dränkt i olja vid termostathuset
Besiktade bilen idag, resultatet blev långt över förväntan. Hade 3 besiktningsteknikers som beundrade bilen när den stod på liften och endast 2 bromsrör som är lätta att byta ska inte vara några bekymmer 😀 semestern räddad blir att lappa igen alla rosthål och få lite färg på den
Oreggad skrev: fy satan vad trevligt, hoppas du får lite rally med den. Tips är att breda däck gör mycket för styrbarheten på små bilar. Skoj att svänga fort. Själv spenderat fyra dagar med att borra ur ett ok och alla kopplingar till bromsröret ... skulle bara byta gummibussning på bromsoket ... allt rundat, vittrat o klappslut. De tre övriga var dock okey skick...
Låter inte som den roligaste sysslan… bredare däck kanske hade kunnat varit nåt eller sänkningsats kanske för att få ner den lite och få lite mer gocart känsla, stötdämparna är inte så friska ändå så hade kunnat passa på när det ändå är av
Vattenpumpen blev dålig efter jag bytte remmen, drog åt den lite för hårt till en början men troligen var den dålig innan med så remhjulet vobblar och den började läcka efter att jag var ute o åkte första riktiga långturen med bilen igårkväll, som tur är så beställde jag en pump för några veckor sen så ombess på måndag sen blir de o börja skruva nån helg
Pumpen sitter på sin plats, verkar hålla tätt och göra sitt jobb, jäkla skit jobb hoppas det inte behöver bytas igen, trångt o jäkligt och obekväm jobbställning men skam den som ger sig… om nån får för sig att göra samma så tips från coachen lossa remhjulet innan man demonterar pumpen så sparar man 1h jobb och slipper lossa generatorn för att få ut pumpen 😂
Oja! Riktigt rolig bil och köra konstigt nog rapp och låter mycket värre än vad den är och vänder väldigt många blickar, ska bli spännande till sommaren när man får tid att slipa ner och fixa all rost 😁 velar dock lite hur jag ska göra men färgen, rädd att det inte blir bra om jag garagelackar bilen men samtidigt så vill jag inte lägga ut för att få det gjort på firma.
Bytt ventilkåpspackning, en ordentlig motortvätt står nog på listan nu för o få bort all olja o mög som blivit när de tidigare har läckt 🤠 förvånandsvärt fräsht under kåpan sett några skräckexempel på youtube men inget skit alls 😁👍🏻
Lite skillnad vart de ändå, hade inga bra penslar att offra så gnuggade ingenting jag utan lät medlet jobba men det blev bra ändå, odiffats egna grovrengörning är att rekomendera!
Liten update men alltid kul med lite bilder 😁märkte när jag bytte hjulbult att fälgarna va riktigt dassiga, så gott som rengjorda, riktigt dassiga i lacken så blir nog att slipa ner och lacka om nån gång. En sänkning kanske hade varit nåt med extremt hög ifram men tyvär väldigt svårt att hitta grejer som passar
Semestern påbörjat nu så får se hur mycket man får gjort! Prio blev sambons S70 då den rullar som brukis men hoppas jag får tid över ändå till att åtminstone påbörja att fixa med frontplåten och kanske skärmkanterna, har köpt bättringsfärg från biltema för tillfället så inget permanent! Bara tills allt är fixat så man kan lägga på färg på hela bilen i samma kulör. Stöten avhängd, fina gängor trotts allt bara en bult som var kass men blir att byta allt ändå. Ska lägga igen hålen för spolarvätskan iomed att spolarna ska väck. Slangar, pump till spolningen för lyktorna och motorvärmare har suttit på för sista gången! Spolarna borttagna från stöten med. Blir nog mycket snyggare. Naket utan nån stötfångare, många kör såhär förstår verkligen inte varför tycker det inte är snyggt alls, väldigt tomt
Trust the progress! 😂 fruktansvärt fult just nu men börjat slipa ner all rost och fått bort en hel del men vågar inte ha den till att stå ute utan nån färg alls så tänkte jag drog på lite primer tills man får tid över nästa gång!