Lämplig ersättare till Alpine 9886?

MiWi
6 februari 2012 · 442 Inlägg

Har haft min HU ett tag och planerar att byta ut den mot ett nyförvärv under försommaren.

Jag bygger ljud för SQ och vägrar byta ner mig till något "sämre", ska ett byte ske ska det vara lika bra / bättre än det jag har. Trivs inte till 100% med Alpinen och har varit sugen på Pioneer ett tag, däremot känns deras utbud väldigt begränsat i prisklasser kring 4-6000 kr.

Budgeten vi pratar om är mellan 3500 - 6000 kr.

Öppen för alla förslag!

Horsyhorse
6 februari 2012 · 1 727 Inlägg

Vad är det med Alpinen du inte trivs med?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
MiWi
6 februari 2012 · 442 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Vad är det med Alpinen du inte trivs med?

Pierre

Om jag ska vara ärlig, så kan jag inte ge ett rakt svar på det. Det är nog mest en personlig åsikt från min sida. Jag har inte kört den ihop med processorn vilket man egentligen nog borde för att den även ska prestera fullt ut så att jag inte riktigt trivs med den kan absolut bero på att jag aldrig fått ut 100% utav dess funktion..

Känner dock att mina 3 år med den börjar komma mot sitt slut, och att jag vill få testa på någonting nytt. Däremot känner jag inte att jag vill fortsätta med just 9886. För att fortsätta måste man ju investera i processorer liknande PXA-H100 / PXA-H701 i kombination med RUX-C701 för att även kunna få ur allt av Alpinen.

Senast redigerat av MiWi (6 februari 2012)

JoacimW Ung&Dum
6 februari 2012 · 430 Inlägg

Alpine IVA-520R ?

In hoc signo vinces
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 februari 2012 · 8 744 Inlägg

Ett alternativ kan ju vara Alpine CDA-117Ri, men den bör kopplas ihop med minst en PXA-H100 för att få vettiga filter och tidskomp. Men då har du en rätt sjyst enhet som tar USB (om nu det är intressant) och som låter bra. Inte riktigt i klass med 9887R dock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Horsyhorse
6 februari 2012 · 1 727 Inlägg

MiWi skrev:
För att fortsätta måste man ju investera i processorer liknande PXA-H100 / PXA-H701 i kombination med RUX-C701 för att även kunna få ur allt av Alpinen.

Nu förstår jag din "nivå" lite mer.

Eftersom du ändå nämner 701 så kan du lika bra skippa PXA-H100-an.
Den funkar bra i dom flesta fall, men den kommer till korta "nu" som det ser ut.

Om du står över digital ut så räcker 9886an långt till en lös dsp, ex 701 beg, 800 ny, Mosconi ny, osv.

Vill du ändå ha en ny CD(av Alpine) så hoppa på en 117 direkt.
Över det finns det div. mediamaskiner till en annan peng och en del har även digital ut.

Vet inte vad du har sett och provat, HÄR finns 800an att kika/knappa på i bil, inom snar framtid även
Mosconis 6to8 "på väggen".

"DSP-dagen" kommer det att annonseras om, hemsida och FB.

Lite reklam, men se det som info till dig(står Stockholm i sign.) och andra "det är många som undrar/vart finns det?".

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (6 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Frippe_L Gladen Audio
6 februari 2012 · 2 388 Inlägg

Pioneer har väl inget vettigt under P99RS om du har SQ-planer iofs.
Alpine 9887R må ha några år på nacken som spelare men den låter kanon och har ju allt som en H100 box har, behöver du fler möjligheter är det ju 701an som gäller eller H800.

Eventuellt nån DSP tex Mosconis nya som Pierre nämnde ihop med nån välljudande spelare.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
MiWi
8 februari 2012 · 442 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ett alternativ kan ju vara Alpine CDA-117Ri, men den bör kopplas ihop med minst en PXA-H100 för att få vettiga filter och tidskomp. Men då har du en rätt sjyst enhet som tar USB (om nu det är intressant) och som låter bra. Inte riktigt i klass med 9887R dock.

På vilka punkter är CDA-117Ri förändrad gentemot 9886? Är det någonting som kan motivera ett inköp utav en sådan om man redan har 9886?

Horsyhorse skrev:
Nu förstår jag din "nivå" lite mer.

Eftersom du ändå nämner 701 så kan du lika bra skippa PXA-H100-an.
Den funkar bra i dom flesta fall, men den kommer till korta "nu" som det ser ut.

Om du står över digital ut så räcker 9886an långt till en lös dsp, ex 701 beg, 800 ny, Mosconi ny, osv.

Vill du ändå ha en ny CD(av Alpine) så hoppa på en 117 direkt.
Över det finns det div. mediamaskiner till en annan peng och en del har även digital ut.

Vet inte vad du har sett och provat, HÄR finns 800an att kika/knappa på i bil, inom snar framtid även
Mosconis 6to8 "på väggen".

"DSP-dagen" kommer det att annonseras om, hemsida och FB.

Lite reklam, men se det som info till dig(står Stockholm i sign.) och andra "det är många som undrar/vart finns det?".

Pierre

Stort tack för ditt svar!

För att beskriva lite mer vad jag vill:

Jag är en kille som gillar att lyssna på okomprimerad musik. 320 kb-Mp3 i all ära men det står sig slätt mot 1400 kb-FLAC om man verkligen gillar att lyssna på musik.

Nu med Alpinen så löser jag det genom att konvertera om filerna till okomprimerad WAW och sedan bränna dem på skiva - det känns trist att göra på det sättet men än så länge erbjuder väl varken Alpine eller någon annan tillverkare bättre format gällande USB-minnen.

Har en rätt oarbetat setup som förändras sektionsvis, men det består bland annat av:

Hertz HSK 165 framsystem (ska dock uppgradera detta till HSK163 så fort jag får tag på 3-delsfiltret)
Rockford T400-4 till framsystemet (enbart tillfälligt, ska ut till förmån för JL)
JL Audio 500 1v2
JL Audio 12W6v2

Jag vet, inget "wow" i setupen men den ligger på en rimlig nivå. Det som återstår i hårdvara är nog att ersätta stegen med HD-serien från JL, samt investera i en annan bas då JL-tolvan känns fel för min ambition (hade tänkt gå ner till en mindre).

Hur pass bra kan man justera in 9886 enbart med komplettering utav PXA-H100? Om vi börjar från den nivån.

Hur pass stor skillnad är det i funktion upp mot 701/800?

Senast redigerat av MiWi (8 februari 2012)

Horsyhorse
8 februari 2012 · 1 727 Inlägg

MiWi skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ett alternativ kan ju vara Alpine CDA-117Ri, men den bör kopplas ihop med minst en PXA-H100 för att få vettiga filter och tidskomp. Men då har du en rätt sjyst enhet som tar USB (om nu det är intressant) och som låter bra. Inte riktigt i klass med 9887R dock.

På vilka punkter är CDA-117Ri förändrad gentemot 9886? Är det någonting som kan motivera ett inköp utav en sådan om man redan har 9886?

Horsyhorse skrev:
Nu förstår jag din "nivå" lite mer.

Eftersom du ändå nämner 701 så kan du lika bra skippa PXA-H100-an.
Den funkar bra i dom flesta fall, men den kommer till korta "nu" som det ser ut.

Om du står över digital ut så räcker 9886an långt till en lös dsp, ex 701 beg, 800 ny, Mosconi ny, osv.

Vill du ändå ha en ny CD(av Alpine) så hoppa på en 117 direkt.
Över det finns det div. mediamaskiner till en annan peng och en del har även digital ut.

Vet inte vad du har sett och provat, HÄR finns 800an att kika/knappa på i bil, inom snar framtid även
Mosconis 6to8 "på väggen".

"DSP-dagen" kommer det att annonseras om, hemsida och FB.

Lite reklam, men se det som info till dig(står Stockholm i sign.) och andra "det är många som undrar/vart finns det?".

Pierre

Stort tack för ditt svar!

För att beskriva lite mer vad jag vill:

Jag är en kille som gillar att lyssna på okomprimerad musik. 320 kb-Mp3 i all ära men det står sig slätt mot 1400 kb-FLAC om man verkligen gillar att lyssna på musik.

Hertz HSK 165 framsystem (ska dock uppgradera detta till HSK163 så fort jag får tag på 3-delsfiltret)
Rockford T400-4 till framsystemet (enbart tillfälligt, ska ut till förmån för JL)
JL Audio 500 1v2
JL Audio 12W6v2

Jag vet, inget "wow" i setupen men den ligger på en rimlig nivå. Det som återstår i hårdvara är nog att ersätta stegen med HD-serien från JL, samt investera i en annan bas då JL-tolvan känns fel för min ambition (hade tänkt gå ner till en mindre).

Hur pass bra kan man justera in 9886 enbart med komplettering utav PXA-H100? Om vi börjar från den nivån.

Hur pass stor skillnad är det i funktion upp mot 701/800?

Om du är nöjd med 9886an så skulle JAG inte proppsa på ett köp av en 117.
Tillsammans med en PXA-H100 så finns det goda möjligheter att få till det riktigt bra.
(full aktiv körning på 2v-kit+sub)

Om du ska komplettera med ett mellanregister(HL70) så tycker jag du ska tänka till lite.
2 kanaler slutsteg till och en 8-kanalig DSP för full aktiv körning är det rätta.

Pengarna för passiva filtret, 117, PXA-H100 som du inte "behövde" köpa smile betalar lätt
en DSP, det som kommer till är 2 slutstegskanaler.

Skillnaden mellan PXA-H100 och annan 8-kanalig DSP är milsvidd, så du får helt andra
förutsättningar att få till ljudet.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang