lite råd om audi S4 2,7 biturbo 99-01

Tott
9 juni 2007 · 130 Inlägg

Just som det står i rubriken. behöver lite råd om bilen tex vad som är bra med den och vad som är mindre bra? Om den är värd att införskaffa eller om det finns motsvarande andra liknande? roll

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
decib3L Körv
9 juni 2007 · 3 535 Inlägg

För guds skull det är en Audi, det behövs inga mer råd än det. Iofs det enda jag kan också om den modellen tongue

Truckdriving Man
Tott
9 juni 2007 · 130 Inlägg

Hehe jo det har jag också hört flera gånger.. men jag har ingen större vana med audi.. farsan kör ju bara volvo o morsan kör en passat.. iof någon liknande...

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Hamstern
9 juni 2007 · 6 Inlägg

decib3L skrev:
För guds skull det är en Audi, det behövs inga mer råd än det. Iofs det enda jag kan också om den modellen tongue

Vad skulle rådet vara? Att dom är bra eller dåliga?

decib3L Körv
9 juni 2007 · 3 535 Inlägg

Ja just det tongue Ursäkta mig. Jag menar självklart att Audi är ett otroligt bra bilmärke enligt mig själv. Så jag tror att bara det är ett fint exemplar så kommer det nog inte vara några bekymmer smile

Truckdriving Man
Konstapeln Snickar guru
9 juni 2007 · 278 Inlägg

Turbosarna är väl nackdelen på dom. Inte allt för sällan dom ryker känns det som. Är så trångt där nere vid motor och turbo + att värmen inte har någonstans att ta vägen. Annars är det som vilken annan audi som helst, framtung och kasar rakt fram i kurvor m.m tongue

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
Tott
9 juni 2007 · 130 Inlägg

I så fall borde det ju va bra o skaffa sig lite luftintag..  Någon som äger eller kört bilen?

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
DasAuto
9 juni 2007 · 2 751 Inlägg

"framtung och kasar rakt fram i kurvor m.m"

INte om man har quattro big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Tott
9 juni 2007 · 130 Inlägg

Det är just det det är på den bilen.. ^^ quattro

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
DasAuto
9 juni 2007 · 2 751 Inlägg

Tott skrev:
Det är just det det är på den bilen.. ^^ quattro

Yes alla S och RS modeller har quattro tongue

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
oumi "audiot"
9 juni 2007 · 287 Inlägg

S4 med biturbo v6 går som satan och man kan få ur ganska skapligt med mos ur dom utan att göra särskilt mycket, Ett bra chip och ett rejält avgas brukar vara kanon. Som någon sa så tror jag att dess turbos är en smula utsatta, men är osäker. Fruktansvärt rolig bil och om man gillar att cruisa runt och åka lite fort på fina vägar är det en väldigt rolig bil.

Alla S/RS-audis är fyrhjulsdrivna och de beter sig därefter. Behöver inte nödvändigtvis vara understyrda det beror mest på din körstil. Med mycket attack och gas in i en rejäl kurva så behöver den inte gå rakt fram. Men ja, originalchassit är och viktfördelningen med skapligt tung motor fram gör att den gärna blir understyrd.  Motsvarande bilar, hmmn, nja jag vet inte om det finns en bil som riktigt motsvarar en S4a i sin prisklass. Det finns ju en del fyrhjulsdrivna prestandabilar men de flesta andra är mer anpassade för att vara rena sportbilar medans audin faktikst är helt okey att åka långt i samt packa i alla gadgets man måste ha med sig hela tiden. 

Det finns prestande i S4an och roligare blir det med chip, men tex S4 original vs M3 original så får du förmodligen stryk. Fast så fort det blir vinter eller sämre grepp så ger du stryk. Sen går det ju att trimma så du ger däng vilket fall. smile   

Audi är ganska dyra bilar i underhåll tex service och reservdelar och om det håller är för det mesta upp till ägaren, som för alla andra bilar. Min Audi verkar hålla för den mesta skit jag utsätter den för men jag har råd med den bara för att jag mekar allt själv.  En S4a 99-01 i fint skick bör du inte ha problem med på ett tag.

Ett väldigt bra tips är att cruisa in på forumet vid www.nordicaudi.com och fråga runt där, ställ samma fråga där!

Mvh Johan

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
VivaLaFritz
9 juni 2007 · 342 Inlägg

Är inne på att köpa en jag oxå..  försöker bli av med nuvarande bilen så jag kan köpa mej en..  har lånat en S4a av en kompis för tillfället och det är en riktigt rolig bil, och det räcker med ett litet chip så går den bra av bara det smile  försöka hitta en liknande bil som går som dom, dör dom pengarna, det är inte lätt! wink

Once you go Skyline, you´ll never go back!
Hilden
9 juni 2007 · 178 Inlägg

Grenrören har haft problem med att partiklar lossnar ochflyger in i turbosarna. Det är det som sabbar dom till slut. Kommer inte ihag när det vart bättre doningar men sök pa nordicaudi som ovanstaende skribent tipsar om.

Audi RS5 (2011)
Tott
10 juni 2007 · 130 Inlägg

Tackar tackar smile då vet jag va ska skaffa tror jag.. ^^

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Hamstern
10 juni 2007 · 6 Inlägg

Om man byter turbos och skaffar nått slags scoop på huven hjälper de då mot värmeproblemen? Eller är det inte värmen som är problemet utan dom där partiklarna?

Hinkas SOS-Racing
10 juni 2007 · 514 Inlägg

Det var väl just på 99'orna det var problem med grenrören att dessa sprack och detta är åtgärdat till 00-01. Det är fint skjut i grejerna och man drar det mesta från stillaståendes, även om koppling och sådant inte mår speciellt bra om man gör för många högvarvsstarter.

Hamster skrev:
Om man byter turbos och skaffar nått slags scoop på huven hjälper de då mot värmeproblemen? Eller är det inte värmen som är problemet utan dom där partiklarna?

Jag tror inte scoop är rätt väg att gå, visst, du får in kalluft, men denna luften kan inte ta vägen någonstans så att luften kommer ändå i stort sätt stå stilla och bli lika varm. Byter man däremot downpipes och slungar på ett annat avgassystem så har man fått bort mycket av värmen med en bonus av fler hästar :tummenupp

BMW 633 csi (1977)
Tott
11 juni 2007 · 130 Inlägg

Hinkas skrev:
Det var väl just på 99'orna det var problem med grenrören att dessa sprack och detta är åtgärdat till 00-01. Det är fint skjut i grejerna och man drar det mesta från stillaståendes, även om koppling och sådant inte mår speciellt bra om man gör för många högvarvsstarter


Hamster skrev:
Om man byter turbos och skaffar nått slags scoop på huven hjälper de då mot värmeproblemen? Eller är det inte värmen som är problemet utan dom där partiklarna?

Jag tror inte scoop är rätt väg att gå, visst, du får in kalluft, men denna luften kan inte ta vägen någonstans så att luften kommer ändå i stort sätt stå stilla och bli lika varm. Byter man däremot downpipes och slungar på ett annat avgassystem så har man fått bort mycket av värmen med en bonus av fler hästar :tummenupp

Vet du hur många nm kopplingen tål?

Med tex lite lufthål? kan man inte lixom dra några rör eller liknande mot det där inne o två sido lufthål efter motorummer som luften kan "fly ut" igenom.. eller vet jag inte vad jag snackar om? lol

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Hinkas SOS-Racing
11 juni 2007 · 514 Inlägg

Tott skrev:
Med tex lite lufthål? kan man inte lixom dra några rör eller liknande mot det där inne o två sido lufthål efter motorummer som luften kan "fly ut" igenom.. eller vet jag inte vad jag snackar om? lol

Jag vet inte om du har kikat under huven på en S4'a men det finns inte direkt mycket plats för några slangdragningar. Det absolut bästa sättet är nog att köpa sig downpipes och annat avgassystem. Då får du bort avgaserna snabbare.
Men det att turbosarna skulle vara klena stämmer ju inte riktigt. Det var ju som sagt på 99'ans modell som det var fel på grenrören och att dom kunde dö på grund av det, men detta är åtgärdat om man köper en 00-01.
Kopplingen har jag ingen riktig koll på vad den klarar original, men man kan nog plocka ut 450hk och 500-600nm IAF, men den mår nog inge vidare bra av det, speciellt inte om du kör racing-starter, då kommer den säga upp sig efter ett tag. Fastone.se har ett steg4 kopplingskit, vet inte hur mycket den pallar men den lär klara bra mycket mer än original.
Finns även ett steg 3 hos awetuning.com med denna beskrivningen:

For drivers who regularly use their 2.7T at the drag strip or road course and need a clutch that can handle the stresses of a standing start dump, our Stage 3 kit should be considered. Our Stage 3 Kit features:

Riveted 100% Ferramic linings on both sides of disc
6 puck design for increased clamping concentration
HD pressure plate with 2380 lbs of clamping force (OEM is 1700)


Mycket information blev det wink. Kanske kan knäppa ett kort under huven så får du se hur trångt det är.

Edit: Här kommer bilden.
http://www.garaget.org/archive/53913/48196/large_48196-479396.jpg

Senast redigerat av Hinkas (11 juni 2007)

BMW 633 csi (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang