Köpråd/allmänna råd vid första bilköp

AndersAstrom
16 juni · 8 Inlägg

Hej allihop!

Detta blir min första post här på forumet och jag ska gå rakt på sak efter att först be om ursäkt för en lång och kanske spretig frågeställning.

Jag och min fru går i bilköpartankar, men då varken jag eller hon kan särskilt mycket/i princip ingenting om bilar behöver vi hjälp av att sortera dessa tankar. Bra att veta är att vi idag har ett barn (16 månader), men planerar att skaffa ett till inom något år och troligtvis ett till några år senare. Hur det går med den saken går det ju förstås inte att styra över helt och hållet.

Alternativ 1 är att leasa en bil. Jag har tittat på en Renault Scenic E-tech (https://www.renault.se/bilar/elbilar/sc … lsrc=aw.ds). Priset på Renaults hemsida för en sådan är 6990 kr/månad på tre år. Fördelen är just att den är elektrisk och har bra räckvidd. Det skulle kännas bra att följa med tiden och köra på el vid sidan av fördelarna det innebär att äga en ny bil med garantier osv. Nackdelen är att det blir en relativt hög månadskostnad/totalkostnad och vi är fundersamma över lastmöjligheterna. Går det verkligen in två barnvagnar (på sikt) och väskor för exempelvis en helg på landet. Det går naturligtvis att undersöka närmare innan ett eventuellt ”köp”.

Alternativ två är att köpa en begagnad fossildriven bil. Jag har fastnat för Volkswagen Passat Variant. Årsmodell skulle i så fall vara typ 2017. Då känns det som att vi får en relativt fräsch bil med gott och bagageutrymme för en för oss rimlig peng. Scannar regelbundet av utbudet på blocket och diverse firmor. Har kikat på denna:https://www.blocket.se/annons/skane/vol … 1400773231 och denna från Riddermarks bil: https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/v … en/yhc106/ Vad säger ni om dessa, baserat på vad som framgår av annonsen? Verkar priset rimligt? Miltalen verkar i alla fall ok tycker jag. Fördelen med att köpa är att vi äger bilen och inte behöver noja allt för mycket över spilld glass på sätet och får en rejäl bil med gott om plats. Nackdelen är att det går på drivmedel som inte är snäll mot miljön/klimatet och är påväg bort, åtminstone på sikt.

Hjälp oss gärna tänka kring de två varianterna!

Och så några bonusfrågor:
Är det helt galet att som relativt okunnig köpa bil av en privatperson på Blocket? Bör vi istället vända oss till en firma?

Har ni andra förslag på bilar för alternativ ett och/eller två?

Är det dumt att köpa en fossildriven bil för att sälja den om kanske 6+ år? Vi tänker att det finns en risk att köparna är väldigt få med tanke på var tiden tagit oss då vad gäller omställningen.

Som sagt, långt inlägg! Stort tack till dig som orkar läsa hit och ett ännu större tack om du tar dig tid att svara.

Allt gott!
//Anders

SportPilot Ubåtsingenjör
16 juni · 7 253 Inlägg

Som det ser ut just nu så dalar försäljningen av elbilar, samt att de är ganska döda på blocket.

Passat hade jag inte köpt, det är som att köpa en tickande bomb utan ur. Den kommer smälla, du vet bara inte när.

Har du kollat på en Avensis?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
16 juni · 6 595 Inlägg

Med tanke på att politiker och samhället ändrar kappan efter vinden, gärna före och efter, medans etc etc etc... Så är det omöjligt att svara på om det är dumt att köpa en bil med förbränningsbil idag, däremot är det nästan säkert att det kommer kraftigt minska med nyare då tillverkare har satt måldatum.

Passat GTE är nog trevlig men verkar ha lite akilleshäl gällande växellådan? Finns en del historik i forumet.
Undvik Riddemark, ett samtal och de kommer ringa dig flera gånger på samma dag och fråga om du har bestämt dig. Offerten jag fick på min gamla bil var ett skämt, var 3 rader med text i ett mail.

Kolla KVD eller större återförsäljare, fördelen med KVD är att alla synliga skador visas på bild så ni får avgöra.. Nackdelen är att budgivarna ni konkurrerar emot är småhandlare som kommer lägga ut samma bil dyrare senare

De/Dem
Jesper328 Diagnostekniker
16 juni · 2 439 Inlägg

1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Up the RA
Nybergrobin
16 juni · 2 387 Inlägg

Jesper328 skrev:
1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Vad är det som är så tokigt med en 2,0 tdi passat idag?

Nu tillhör väl min den äldre generationen (2014) men det har varit den bästa bil jag någonsin haft.   Har kanske haft tur men min erf av min samt jobbets bilar är att VW 2,0 tdi funkar mkt bra.  Rostskyddet går däremot att diskutera.

AndersAstrom
17 juni · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Tack för alla svar! Är också nyfiken på varför en nyare Passat inte är att rekommendera. Och varför är en Toyota att föredra istället?

Är det fler som har dåliga erfarenheter av Riddermarks?

Och är det någon som har någonting att säga om priset på bilarna jag länkade till?

Senast redigerat av AndersAstrom (17 juni )

SportPilot Ubåtsingenjör
17 juni · 7 253 Inlägg

AndersAstrom skrev:

Jesper328 skrev:
1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Tack för alla svar! Är också nyfiken på varför en nyare Passat inte är att rekommendera. Och varför är en Toyota att föredra istället?

Är det fler som har dåliga erfarenheter av Riddermarks?

Och är det någon som har någonting att säga om priset på bilarna jag länkade till?

Anledningen är enkel, Toyotan håller ihop. Den bara fungerar, en vw kommer stå på verkstad lite då och då.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
17 juni · 7 329 Inlägg

Mina åsikter och synpunkter.
Köp en 3 -5 år begagnad bil privat = på Blocket.
Kolla upp bilen och säljaren på biluppgifter.se, car.info samt Transportstyrelsen.
Välj en 1-ägarbil.
Max 8.000 mil - så du har kvar på maskinskadedelen på försäkringen.
Köp en Honda CR-V eller Toyota RAV-4.
Köp absolut inte någon europeisk bil.
En högbyggd bil, som CR-V och RAV-4, underlättar otroligt när barnen ska placeras bilbarnstolen, ergonomiskt för ryggen.
Personligen skulle jag även välja bensin och manuell växellåda.
Tror, men vet inte, att både CR-V och RAV-4 rymmer 2 barnvagnar av inte allt för stor modell = 1 vanlig + 1 paraplymodell.

Jesper328 Diagnostekniker
17 juni · 2 439 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Jesper328 skrev:
1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Vad är det som är så tokigt med en 2,0 tdi passat idag?

Nu tillhör väl min den äldre generationen (2014) men det har varit den bästa bil jag någonsin haft.   Har kanske haft tur men min erf av min samt jobbets bilar är att VW 2,0 tdi funkar mkt bra.  Rostskyddet går däremot att diskutera.

En manuell 2.0tdi är det man skall ha om man prompt skall åka VW.
De har sina fel de med, t.ex EGR, men går i regel rätt så bra.
Har några vänner som åker sådana och samtliga har eller har haft problem med just EGR. lol

Jag är helt enkelt skadad efter att ha jobbat på allverkstäder och drivit egen då varannan felsökning har varit någon VAG-produkt, och oftast så har det inte varit billiga fel.
En hel del tjosan med DSG förekommer också.

Jobbar som diagnostekniker på Toyota/Lexus idag, och 9 av 10 felsökningar är på Proacen.. vilket är en Peugeot. lol
Skulle jag få för mig att lägga en stor summa pengar på en bil så hade jag definitivt köpt en Corolla hybrid.

Up the RA
AndersAstrom
17 juni · 8 Inlägg

torsen skrev:
Mina åsikter och synpunkter.
Köp en 3 -5 år begagnad bil privat = på Blocket.
Kolla upp bilen och säljaren på biluppgifter.se, car.info samt Transportstyrelsen.
Välj en 1-ägarbil.
Max 8.000 mil - så du har kvar på maskinskadedelen på försäkringen.
Köp en Honda CR-V eller Toyota RAV-4.
Köp absolut inte någon europeisk bil.
En högbyggd bil, som CR-V och RAV-4, underlättar otroligt när barnen ska placeras bilbarnstolen, ergonomiskt för ryggen.
Personligen skulle jag även välja bensin och manuell växellåda.
Tror, men vet inte, att både CR-V och RAV-4 rymmer 2 barnvagnar av inte allt för stor modell = 1 vanlig + 1 paraplymodell.

Tack för svar! Känner mig inte bekväm med att köpa av en privatperson på Blocket. För det mesta går det säkert bra, men vet jag inte vad jag ska leta efter vid provkörning kan det lätt dölja sig saker där som blir dyrköpta läxor sedan.

Bra tips! Ska kolla upp.

AndersAstrom
17 juni · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:

Nybergrobin skrev:

Jesper328 skrev:
1: Att sitta och betala 250.000kr över tre års tid för att få köra en Renault är… ja.

2: Nyare VW = nej.

3: Bilar med förbränningsmotor kommer att tillverkas ett bra tag till.
Anledningen till att de flesta biltillverkare tar fram hybrider och elbilar är för att slippa straffskatter.

4: Köp en 3 till 5 år gammal Toyota.

Vad är det som är så tokigt med en 2,0 tdi passat idag?

Nu tillhör väl min den äldre generationen (2014) men det har varit den bästa bil jag någonsin haft.   Har kanske haft tur men min erf av min samt jobbets bilar är att VW 2,0 tdi funkar mkt bra.  Rostskyddet går däremot att diskutera.

En manuell 2.0tdi är det man skall ha om man prompt skall åka VW.
De har sina fel de med, t.ex EGR, men går i regel rätt så bra.
Har några vänner som åker sådana och samtliga har eller har haft problem med just EGR. lol

Jag är helt enkelt skadad efter att ha jobbat på allverkstäder och drivit egen då varannan felsökning har varit någon VAG-produkt, och oftast så har det inte varit billiga fel.
En hel del tjosan med DSG förekommer också.

Jobbar som diagnostekniker på Toyota/Lexus idag, och 9 av 10 felsökningar är på Proacen.. vilket är en Peugeot. lol
Skulle jag få för mig att lägga en stor summa pengar på en bil så hade jag definitivt köpt en Corolla hybrid.

Tack!! Känns stabilt att få råd av någon med din bakgrund. Nu får du ursäkta min okunskap,  men vad är EGR? Och är VAG en förkortning för Volkswagen? smile Får kanske ställa om siktet mot en Toyota då. Varför just en Corolla? Har du något att säga om RAV-4?

Tack igen!

Jesper328 Diagnostekniker
17 juni · 2 439 Inlägg

AndersAstrom skrev:

Jesper328 skrev:

Nybergrobin skrev:
Vad är det som är så tokigt med en 2,0 tdi passat idag?

Nu tillhör väl min den äldre generationen (2014) men det har varit den bästa bil jag någonsin haft.   Har kanske haft tur men min erf av min samt jobbets bilar är att VW 2,0 tdi funkar mkt bra.  Rostskyddet går däremot att diskutera.

En manuell 2.0tdi är det man skall ha om man prompt skall åka VW.
De har sina fel de med, t.ex EGR, men går i regel rätt så bra.
Har några vänner som åker sådana och samtliga har eller har haft problem med just EGR. lol

Jag är helt enkelt skadad efter att ha jobbat på allverkstäder och drivit egen då varannan felsökning har varit någon VAG-produkt, och oftast så har det inte varit billiga fel.
En hel del tjosan med DSG förekommer också.

Jobbar som diagnostekniker på Toyota/Lexus idag, och 9 av 10 felsökningar är på Proacen.. vilket är en Peugeot. lol
Skulle jag få för mig att lägga en stor summa pengar på en bil så hade jag definitivt köpt en Corolla hybrid.

Tack!! Känns stabilt att få råd av någon med din bakgrund. Nu får du ursäkta min okunskap,  men vad är EGR? Och är VAG en förkortning för Volkswagen? smile Får kanske ställa om siktet mot en Toyota då. Varför just en Corolla? Har du något att säga om RAV-4?

Tack igen!

Jadu, EGR står för exhaust gas recirculation, avgasåterföring på svenska.
Tänk dig en ventil som släpper tillbaka avgaser in i motorn i olika mängd beroende på körförhållande.
Detta sänker syrehalten, vilket sänker förbränningstemperaturen, och det resulterar bl.a i en lägre halt kväveoxider i avgaserna.

Många olika fordon har problem med dessa ventiler, det jobbiga med just VW’s är modernare modeller är att den sitter inbakad på baksidan av motorn.
Åtgår några timmar för att byta. smile

VAG = Volkswagen aktiengesellschaft (stavning?).
VW AB helt enkelt, i den koncernen så ingår Audi, Seat, Skoda, m.fl.
Dessa bilar delar väldigt många grejer med varandra.

Corolla enbart för att de är trevliga och skulle räcka till mig som har en unge och inga planer på att skaffa fler. smile
Nu har jag inte tillräckligt med erfarenhet av Toyota (vilket kanske är ett gott tecken) för att kunna säga att den motorn är si, och den motorn är så.
Men Rav4an är trevlig även den, och jag har ännu endast letat småfel på dem.

Med det sagt så kan vad som helst hända precis när som helst.
Det viktigaste är att gå på servicehistoriken och se till att bilen har blitt omhändertagen.

Edit: Kan förekomma stavfel, köpte en ny whisky idag för att inviga semestern.

Senast redigerat av Jesper328 (17 juni )

Up the RA
Muskelbil
18 juni · 599 Inlägg

Jag håller med Jesper i allt han skrev
2.0tdi är den motorn med minst problem från vag
Men den har ändå mer problem än den sämsta motorn som sitter i en Toyota
1.6d från 2015.

Toyotas hybrider är ett idiotsäkert bil ägande
Dom fungerar utan problem
Bilarna rostar inte sönder heller på samma vis som alla dessa passater gör och golfar

Jag driver sedan några decennier -90 talet en all bil verkstad och lever gott på folkvagnar
Mycket gott tycker jag . Kan sitta här och skriva och samtidigt tjäna pengar på den golf 6 som hänger på 2pelaren för hjullager byte fram och den v70ii på 4pelaren för service och hjulinställning
En Tesla Y taxi står vid däck maskinen för däckbyte
Det blir nog mitt jobb efter lunch

Många på forumet tycker att jag som en 9åring som inte gillar fiskbullar hatar VAG
Men jag älskar VAG dom har givit mig en god ekonomi och en person heltidsjobb eftersom det alltid finns några att reparera

(Att skriva att jag har Hat är barnsligt och jag har rätt att skriva vad jag anser om olika märken i hur
många trådar jag vill

Pilutta dig folkvagnens beskyddare och märkes torsk
)

AndersAstrom
18 juni · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:

AndersAstrom skrev:

Jesper328 skrev:

En manuell 2.0tdi är det man skall ha om man prompt skall åka VW.
De har sina fel de med, t.ex EGR, men går i regel rätt så bra.
Har några vänner som åker sådana och samtliga har eller har haft problem med just EGR. lol

Jag är helt enkelt skadad efter att ha jobbat på allverkstäder och drivit egen då varannan felsökning har varit någon VAG-produkt, och oftast så har det inte varit billiga fel.
En hel del tjosan med DSG förekommer också.

Jobbar som diagnostekniker på Toyota/Lexus idag, och 9 av 10 felsökningar är på Proacen.. vilket är en Peugeot. lol
Skulle jag få för mig att lägga en stor summa pengar på en bil så hade jag definitivt köpt en Corolla hybrid.

Tack!! Känns stabilt att få råd av någon med din bakgrund. Nu får du ursäkta min okunskap,  men vad är EGR? Och är VAG en förkortning för Volkswagen? smile Får kanske ställa om siktet mot en Toyota då. Varför just en Corolla? Har du något att säga om RAV-4?

Tack igen!

Jadu, EGR står för exhaust gas recirculation, avgasåterföring på svenska.
Tänk dig en ventil som släpper tillbaka avgaser in i motorn i olika mängd beroende på körförhållande.
Detta sänker syrehalten, vilket sänker förbränningstemperaturen, och det resulterar bl.a i en lägre halt kväveoxider i avgaserna.

Många olika fordon har problem med dessa ventiler, det jobbiga med just VW’s är modernare modeller är att den sitter inbakad på baksidan av motorn.
Åtgår några timmar för att byta. smile

VAG = Volkswagen aktiengesellschaft (stavning?).
VW AB helt enkelt, i den koncernen så ingår Audi, Seat, Skoda, m.fl.
Dessa bilar delar väldigt många grejer med varandra.

Corolla enbart för att de är trevliga och skulle räcka till mig som har en unge och inga planer på att skaffa fler. smile
Nu har jag inte tillräckligt med erfarenhet av Toyota (vilket kanske är ett gott tecken) för att kunna säga att den motorn är si, och den motorn är så.
Men Rav4an är trevlig även den, och jag har ännu endast letat småfel på dem.

Med det sagt så kan vad som helst hända precis när som helst.
Det viktigaste är att gå på servicehistoriken och se till att bilen har blitt omhändertagen.

Edit: Kan förekomma stavfel, köpte en ny whisky idag för att inviga semestern.

Grattis till semestern! Klart man måste provsmaka whiskyn då. Och tack för ditt utförliga svar - lärde mig både ett och annat. Känns som att vi helt klart ska ställa om siktet mot Toyota och släppa VAG.

AndersAstrom
18 juni · 8 Inlägg

Muskelbil skrev:
Jag håller med Jesper i allt han skrev
2.0tdi är den motorn med minst problem från vag
Men den har ändå mer problem än den sämsta motorn som sitter i en Toyota
1.6d från 2015.

Toyotas hybrider är ett idiotsäkert bil ägande
Dom fungerar utan problem
Bilarna rostar inte sönder heller på samma vis som alla dessa passater gör och golfar

Jag driver sedan några decennier -90 talet en all bil verkstad och lever gott på folkvagnar
Mycket gott tycker jag . Kan sitta här och skriva och samtidigt tjäna pengar på den golf 6 som hänger på 2pelaren för hjullager byte fram och den v70ii på 4pelaren för service och hjulinställning
En Tesla Y taxi står vid däck maskinen för däckbyte
Det blir nog mitt jobb efter lunch

Många på forumet tycker att jag som en 9åring som inte gillar fiskbullar hatar VAG
Men jag älskar VAG dom har givit mig en god ekonomi och en person heltidsjobb eftersom det alltid finns några att reparera

(Att skriva att jag har Hat är barnsligt och jag har rätt att skriva vad jag anser om olika märken i hur
många trådar jag vill

Pilutta dig folkvagnens beskyddare och märkes torsk
)

Alltid skönt att så gott som alla svar pekar åt samma håll! Förstår att det finns folk som värnar för vissa märken och har goda erfarenheter av dom, men ingen kan ju ta ifrån dig din upplevelse och erfarenhet av just VAG. Tack för svar!

AndersAstrom
18 juni · 8 Inlägg

För den intresserade har jag nu spetsat in mig på denna: https://mbil.se/bil/toyota-rav4-hybrid- … ive-euro-6 . Priset är säkert högre än vad jag skulle få betala på Blocket, men men. Verkar rimligt sett till miltalet tycker jag!

AndersAstrom
18 juni · 8 Inlägg

Nu behandlar jag er som mina  personliga assistenter, hoppas ni har överseende med det. Är det någonting särskilt jag bör fråga bilhandlaren när jag ringer? Typ i stil med ”Är kamreren bytt? Har kuggremmen kontrollerats? Finns servicehistoriken?”

Muskelbil
18 juni · 599 Inlägg

AndersAstrom skrev:
Nu behandlar jag er som mina  personliga assistenter, hoppas ni har överseende med det. Är det någonting särskilt jag bör fråga bilhandlaren när jag ringer? Typ i stil med ”Är kamreren bytt? Har kuggremmen kontrollerats? Finns servicehistoriken?”

Ingen kammremm på toyota rav4
Dennhar kammkjedja den byts inte

Service historiken är bra om den är komplett

Fråga om det finns några repor bulor eller andra skador

Dom bilarna är väl kända för att inte krångla

Jesper328 Diagnostekniker
18 juni · 2 439 Inlägg

Blir nog alla tiders.
Fråga när senaste hybridhälsokontrollen utfördes, och vad resultatet blev.

Annars som ovan, be herrn i andra änden att berätta lite om bilen också.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juni · 17 660 Inlägg

Jesper328 skrev:
Blir nog alla tiders.
Fråga när senaste hybridhälsokontrollen utfördes, och vad resultatet blev.

Annars som ovan, be herrn i andra änden att berätta lite om bilen också.

När vi sålde vår Prius mk3 för 1 år sedan så fanns alla hybridprotokoll med. Det var populärt! Det var en handlare som köpte den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang