Otillåten fordonstyp

Subtext
12 juni · 130 Inlägg

Innan jag lade upp min Ford Ecconline-91  som är reg. med "campingutrustning" och som personbil
typ 2, tittade jag på bilsidorna och hittade flera Chevrolet och Ford Van, reg på samma sätt.
Just därför att jag undrade om fordonstypen var ok.
Varför tillämpas inte reglerna lika för alla?

Senast redigerat av Subtext (12 juni )

JN1975
12 juni · 237 Inlägg

Synd, hade varit kul att se. Har själv en Econoline 89:a, men den är inte husbilsinredd. Kanske någon ny regel att de inte vill ha rena hubilar på garaget.org? Testa igen, men betona inte husbilsdelen.

Volvo XC90 "T6 AWD" (2003)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juni · 13 824 Inlägg

Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
12 juni · 2 219 Inlägg

Growe skrev:
Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

Tror han menar reglerna angående vad för fordonstyper som får läggas upp här på Garaget. wink

Mack Forum- och sitemoderator
12 juni · 26 205 Inlägg

Mig veterligen ska det inte vara något problem att lägga upp en Van, om det är en sådan som åsyftas. Det finns många många sådana upplagda som får stanna.
Tror, som flera andra, att det ligger något annat bakom. Kanske brist på information?

ALLA rutor ska fyllas i. Och rikligt med bilder. Inte bara en halvdan från vardagsrumsfönstret.

(OBS: menar i all välmening och generellt. Inte riktat mot någon speciell.)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
doktorduett
12 juni · 385 Inlägg

Growe skrev:
Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

du får nock läsa på va personbil klass2 är. för du är rent ute o cyklar

JN1975
12 juni · 237 Inlägg

Growe skrev:
Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … Personbil/

Volvo XC90 "T6 AWD" (2003)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Subtext
18 juni · 130 Inlägg

JN1975 skrev:

Growe skrev:
Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … Personbil/

Jag struntar nog i att lägga in den igen, men det där med klass 1 och 2 stämmer ju.
Min väger 4,2 ton tjänstevikt eller nåt sånt.
Alltså pbil typ 2.
Men det står bara på ena fordonsdelen, på andra står det bara personbil. lite märkligt.
Men jag har ju haft körkort låååångt före 96 och inte indraget  så det känns bra..
Kan ju lägga in bilder på en annan portal och länka om några vill se den.
Om inte annat via mes.
Folk tycker den är "häftig"  och "har själ"  osv och jag föll pladask på annonsen och var först ute.
Nu verkar jag få bukt med problemen också, men det var inte lite.
Tex startar inte när den stått mer än ca fem timmar.
Liten pust startgas räcker, men ska man ju undvika på en diesel.
sen går den fint.
Som en 16000-milare ska gå..

Mack Forum- och sitemoderator
18 juni · 26 205 Inlägg

Subtext skrev:

JN1975 skrev:

Growe skrev:
Känns som du missar något i din text   man kan välja att regga bilar lite olika. Tex personbil klass 2 är ju att dom väger över 3500kg.  Kräver b kort utfärdat 1996 eller äldre får inte varit indraget eller c-körkort.

Hamnar man under 3500kg blir den reggad som personbil klass 1 och får köras med vanligt b-körkort

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … Personbil/

Jag struntar nog i att lägga in den igen, men det där med klass 1 och 2 stämmer ju.
Min väger 4,2 ton tjänstevikt eller nåt sånt.
Alltså pbil typ 2.
Men det står bara på ena fordonsdelen, på andra står det bara personbil. lite märkligt.
Men jag har ju haft körkort låååångt före 96 och inte indraget  så det känns bra..
Kan ju lägga in bilder på en annan portal och länka om några vill se den.
Om inte annat via mes.
Folk tycker den är "häftig"  och "har själ"  osv och jag föll pladask på annonsen och var först ute.
Nu verkar jag få bukt med problemen också, men det var inte lite.
Tex startar inte när den stått mer än ca fem timmar.
Liten pust startgas räcker, men ska man ju undvika på en diesel.
sen går den fint.
Som en 16000-milare ska gå..

Läste du mitt inlägg?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Subtext
19 juni · 130 Inlägg

Ja men min Econoline ser mycket mer ut som en husbil än en vanlig van.
Därför är den nog olämplig.
Den har iofs ingen alkov som hänger ut åt alla håll.
Invändigt är den trots 33 år gammal inredd som en modern europe.
Franskbädd bak osv

Mew
19 juni · 2 219 Inlägg

"Är det ok att lägga upp bilen? Finns flera liknande bilar upplagda."
"Ja, se till att ta bra bilder och fyll i informationen ordentligt.
"Nä, jag tror inte den är lämplig".

Vad är ens poängen med tråden om det är resonemanget? Förvirrad. 😅
Testa lägg upp den du, med bra bilder och ifyllda info-rutor, tror också att den hade kunnat vara intressant, och jag tvivlar på att den tas ner. Skulle den ändå göra det så har du ju fått svar på din fråga. tongue

Subtext
19 juni · 130 Inlägg

Ja det hela är förvirrat, man vet inte vad som gäller i den här stugan och jag har tappat intresset.
Kan lika ta bort alla bilarna.
"Liknande bilar" betyder att det är amerikanska vans med viss campinginredning.
Sen är det fråga om gränsdragning camping-husbil och jag kan inte veta var höga vederbörande drar gränsen
och jag har annat att göra än pyssla med det här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang