besiktning utan baksäte/bälten?

olsson_gti
19 april 2008 · 16 Inlägg

Hej! Jag undrar bara vad dom säger på besiktningen när man har tagit ut baksäte och tagit bort bältena? Måste man göra något för att den ska gå igenom då? Har en Golf 2 gti 8v big_smile

decib3L Körv
19 april 2008 · 3 535 Inlägg

har för mig att bältena måste vara kvar..

Truckdriving Man
olsson_gti
19 april 2008 · 16 Inlägg

Okej:D då får man ta och sätta fast dem igen:P tack

Mr_EmCom Med.lem
19 april 2008 · 3 759 Inlägg

Måste vara där

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
KHRacing
19 april 2008 ·

Bältena skall vara kvar om bilen är reggad för baksätespassagerare, sätet behöver ej vara på plats

beemern .......
19 april 2008 · 2 655 Inlägg

ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"


och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

KHRacing
19 april 2008 ·

beemern skrev:
ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"

och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

Och vad hade jag fel i ?

:-)

Eisenhut
19 april 2008 · 1 827 Inlägg

beemern skrev:
ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"


och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

Du borde veta att man gärna drar sig för att göra en regbes.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
M.Persson
19 april 2008 · 461 Inlägg

Inget, men hans fråga var ju vad dom sa om man tar bort dom, inte om man får ha kvar dom utan sättet.
Och dom säjer som sagt bara att du får regga om den!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
KHRacing
19 april 2008 ·

M.Persson skrev:
Inget, men hans fråga var ju vad dom sa om man tar bort dom, inte om man får ha kvar dom utan sättet.
Och dom säjer som sagt bara att du får regga om den!

bra svar, tack

Dock "säger" inte SBP detta på plats i besiktningshallen ibland kan jag lova dig, de sätter bra hellre en TVÅA.

henkebenke
19 april 2008 · 1 703 Inlägg

beemern skrev:
ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"


och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

Du snubblar ihop vad trådskaparen undrar med att regbesiktiga bilen.

Tar man väck bältena måste man regbesiktiga.

Monterar man ej fällbara stolar ifram och bilen är reggad med sittplatser ibak måste man först regbessa bilen för endast 2 sittplatser.

Trådskaparen undrade om man kunde besiktiga bilen utan bälten ibak, svar: nej, inte om du inte reggar om den.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
M.Persson
19 april 2008 · 461 Inlägg

Eisenhut skrev:

beemern skrev:
ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"


och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

Du borde veta att man gärna drar sig för att göra en regbes.

Varför drar man sig för det?
Har alltid gått smidigt och bra för mig när jag gjort det!

Senast redigerat av M.Persson (19 april 2008)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
dabby född blåvit
19 april 2008 · 624 Inlägg

Så för att summera..

Om trådstartaren kör till bilprovningen för en vanlig besiktning utan baksäte/bälten går den inte igenom.

Däremot går det alldeles utmärkt att regga om bilen men vilka konsekvenser och kostnader det medför är en helt annan historia tongue


edit; men jädrar vad långsam jag var tongue

Senast redigerat av dabby (19 april 2008)

KHRacing
19 april 2008 ·

M.Persson skrev:
Varför drar man sig för det?
Har alltid gått smidigt och bra för mig när jag gjort det!

För att bilen måste vara så orginal som möjligt vid en reg.

Ex. Regga med bur(båge) så MÅSTE du ha bilens orginalstolar i, går ej enligt reglerna att reggabur med racestolar. (i våldigt många fall går det inte ens att ha orginalstolarna just pga burens dragning.
(tur man själv reggar som OMBYGGT FORDON :-)

M.Persson
19 april 2008 · 461 Inlägg

KHRacing skrev:

M.Persson skrev:
Varför drar man sig för det?
Har alltid gått smidigt och bra för mig när jag gjort det!

För att bilen måste vara så orginal som möjligt vid en reg.

Ex. Regga med bur(båge) så MÅSTE du ha bilens orginalstolar i, går ej enligt reglerna att reggabur med racestolar. (i våldigt många fall går det inte ens att ha orginalstolarna just pga burens dragning.
(tur man själv reggar som OMBYGGT FORDON :-)

Okej det var skumt, var uppe förra veckan med min 900, ska regga om denna med bur i sommar, och han sa att det inte skulle bli några problem alls att regga min med bur med sportstolarna i.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE
BBAD Utbildad hobbymekare
19 april 2008 · 1 125 Inlägg

bälterna måste vara kvar, men baksätet behöver inte vara kvar

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
KHRacing
19 april 2008 ·

M.Persson skrev:
Okej det var skumt, var uppe förra veckan med min 900, ska regga om denna med bur i sommar, och han sa att det inte skulle bli några problem alls att regga min med bur med sportstolarna i.

Inte skumt :-) reglerna säger detta, men absolut inte alla regbesiktningsgubbar tar reglerna så hårt ju neutral

Bra eller dåligt, svårt att svara på egentligen

beemern .......
19 april 2008 · 2 655 Inlägg

KHRacing skrev:

beemern skrev:
ni har fel. ja ringde till bilprovnings nånting minns inte va de hette men till en som har me alla frågor om ombyggnad på bilen och förklarade exakt så här för han "jag har en busbil ja håller på att bygga och undrar följande, kan ja besikta fast monterade ej fällbara racingstolar (2 dörrars) och ta bort både bälten och baksätet?"

och fick ett svar som va exakt "ja det är inga problem, du behöver bara åka till närmaste bilprovning och göra en reggbesiktning och din bil kommer då vara omreggad som 2sittsig bil.

Och vad hade jag fel i ?

:-)

ber så mycke om ursäkt tongue, läste lite slarvigt. men vi bägge hade ju rätt men skrev de på olika vis

* ha kvar bälten och bara ta bort sätet så går de
* ta bort både bälte och sätet samt montera sportstolar så som jag så måste man regg bes


då e frågan. hur petig är dom på en regg bes?. jag har ju trimmat motorn med en del men de går ju att byta ut mot vissa orginaldelar om de behövs. eller dra till me "hela motorn e totalrenoverad och de sitter sportsystem, så därför går den så pass bra"

och har ju monterat en annan bakvagn me skivbromsar iställe för trummor, va säger dom om de?, vet massvis me bmw:er som gjorts så på men aldrig hört nån säga något om bes.


någon som vet exakt hur petigt de e på en reggbes? tongue...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang